Jump to content
Michal_G

Ciągnik C2P + armata przeciwlotnicza Bofors 40 mm 1:72 FTF

Recommended Posts

W najbliższym czasie zaczynam taki zestaw od FTF. Samych modeli nie przedstawiam, są dobrze znane. W zakresie ciągnika podeprę się trochę wątkiem http://modelwork.com.pl/viewtopic.php?f=87&t=41183&sid=89158464f13262b10ed9c8ae9eddef8b i zdjęciami odrestaurowanego ciągnika z MWP. Ponieważ ciągnik będzie miał plandekę to zakres przeróbek wnętrza będzie nieduży, wręcz minimalny. Najprawdopodobniej ograniczę się do wymiany siatek z tyłu (kupiłem siatkę 0.5 x 0.5 mm od Abera). Kolorystyka będzie jak w moich poprzednich modelach wrześniowych pojazdów. Wnętrze ciągnika chyba też powinno być w kamuflażu (łącznie z podłogą) żeby przy zdjętej plandece nie był widoczny z powietrza? Jaki kolor powinna mieć plandeka? Instrukcja podaje Vallejo US Dark Green ale akurat w sprawie kolorów instrukcje od FTF bywają błędne...

Fotki pojawią się w miarę postępu w pracach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W razie czego na moim profilu fb z podpisu masz filmik z C2 P .

W walkaround wrzucałem też zdjęcia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace ruszyły. Ponieważ będzie z plandeką zdecydowałem się wymieniać tylko dolną z tylnych siatek - górną przykrywa plandeka. Z plandeką jest problem - była ciut uszkodzona (bardzo nierówna dolna krawędź), przy wyrównywaniu podciąłem troszkę za dużo i z lewej strony od tyłu robi się szczelina miedzy kadłubem a plandeką. Szpachlować czy założyć że się plandeka podwinęła? Jeżeli szpachlować to po przyklejeniu plandeki czy próbować nadbudować szpachlą przed? Fotki poniżej, części poskładane "na sucho" (bez kleju) do przymiarki.

C2P_26.11.2016_06_zpsjcqne5be.jpg

C2P_26.11.2016_05_zpsoyzgpk3g.jpg

C2P_26.11.2016_04_zpshodkqgdu.jpg

C2P_26.11.2016_02_zpsogubjbeo.jpg

C2P_26.11.2016_01_zpsfxbg8n9h.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Założenie tego dachu to raczej psucie wizualności modelu. Wyjdzie nieciekawa kosteczka.

A może brezentowy dach z podwiniętymi bokami?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta plandeka FtF to chyba najsłabszy punkt modelu, popieram Jarka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu chyba wszyscy się zgadzamy.

 

Jarekk ma chyba najlepszy pomysł. Góra brezentowa na stelażu ( sporo jest zdjęć z epoki) ze zrolowanymi bokami.

 

Chusteczka i wikol i do dzieła.

 

c2p_2_zpsuntytiww.jpg

 

Zdjęcie podłej jakości ale to jedynie pomysł...

 

Ten zestawowy jest taki jakiś dziwny. Strasznie "napięty" i toporny ,bez faktury i z daleka wygląda jak czołowa płyta pancerna Mausa

 

Tą plastikową wstawkę pod siatką mam nadzieję będziesz jakoś poprawiał?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomysł ze zrolowanym dachem rozważę. Albo jednak w ogóle zdemontuję dach? Wtedy trzeba by koniecznie wymienić również górną siatkę z tyłu, ale to jest do zrobienia. Co prawda będzie bardziej widać niedoróbki producenta w zakresie wnętrza (nie mój poziom chirurgii modelarskiej żeby poprawiać tyle co Autor podlinkowanego w pierwszym poście modelu)...

Piotr_P a co jest nie tak z wstawką pod siatką? Za gruba? Jeżeli tak to wymienię na coś cieńszego (wstawiłem kawałek drutu w izolacji który akurat miałem pod ręką).

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jakby "inna" od reszty wokół siatki jest. Raczej za gruba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Element pod dolną siatką wymieniony. Górna siatka wymieniona, jej górne obramowanie dorobione z hipsa. Element dzielący ją na dwie części dojdzie po sklejeniu wanny kadłuba z tylną ścianą (obecnie jest na patafixie, przymiarka do zdjęć). C2P_30.11.2016_02_zpstdusipnw.jpg

Koledzy, czy macie jakieś dobre zdjęcie lub rysunek przedniej siatki chłodnicy od C2P? Jak pisał w zalinkowanym w pierwszym poście wątku Jarekk odrestaurowany ciągnik ma ten element źle zrobiony - a to chyba ostatnie z wnętrza co chciał bym jeszcze zmienić. Chyba że zdecyduję się na siatki w osłonie silnika (tym elemencie podłużnym przed chłodnicą - poprawcie mnie jeżeli źle go nazywam). W modelu są okrągłe otwory, wash by je uwypuklił - o ile są poprawne. Na zdjęciach ciągnika z MWP jest właśnie taka siatka. Z kolei na rysunku w WLU jest w tym miejsce siatka taka jak z tyłu ciągnika - jaka powinna być?

Wybiegając w przód - wietrzę problem z przednią szybą. Element dzielony na 4 części. Jeżeli podkleję ramę plastikową przeźroczystą folią (np. z woreczka od modelu) to trzeba będzie namalować na niej ramę (bo inaczej będzie widać od tyłu) małym pędzlem - idealnie równo to mi to nie wyjdzie... Inna opcja to wycięcie 4 szyb na wymiar z przeźroczystego kawała polistyrenu (mam trochę takiego grubości 0.3 mm z opakowania po drobnej elektronice) i wstawienie do wnętrza ramy - tu z kolei problem z dopasowaniem będzie. Chyba że szpachla w płynie pomoże (i wtedy również podmalowywanie małym pędzlem). A może jakiś inny patent poradzicie? Szyby jak dotąd dorabiałem ale w zamkniętych pojazdach i wyglądem od wnętrza nie musiałem się przejmować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciągnik C2P p. Rudnickiego. Siatka z przodu nie jest całkowicie zła. Górne dwie, zachodzące cześć są prawidłowe.

Natomiast siatka przed chłodnicą nie kończy się tak wysoko. Zwykle sięga do samej podłogi. Są zdjęcia, że sięga 10-15 cm niżej niż w C2P p. Rudnickiego. Czy pozostał cześć była odejmowana czy jej nie było?

 

_3_copy14_zpswhymapqc.jpg

 

_57_copy422_zpsgzmok4fu.jpg

 

1_copy58_zpsgezap3cq.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace przy ciągniku postępują. Oszklenie z opakowania po jakiejś drobnej elektronice. Szperacz nawiercony, pomalowany na stalowo i zalany Distalem. Wydech nawiercony, dodam jeszcze do niego trochę faktury rdzy (suche pastele + Wikol). Siatki są jakie są, lepiej chyba nie dam rady. Drobne poprawki malarskie oczywiście będą jeszcze potrzebne. Wash, wytarcia i brudek będę robił razem z analogicznymi efektami na armacie, żeby jednolicie wyszło.

Za armatę zabieram się w najbliższych dniach. Planuję malowanie "plamiate", takie jak ma ciągnik - kolorystyka powinna być taka sama, pancerniacka? Analiza modelu wskazuje że zasadniczo jest przeznaczony do złożenia w pozycji transportowej, ale dało by się przerobić na bojową. Niestety nie uda się zrobić elementów ruchomych (główny problem to przegub w sztywnym holu) tak żeby model dało się przestawiać z pozycji transportowej w bojową. Natomiast są szanse że wyjdzie ruchoma lufa (obrót i kat podniesienia) oraz rozkładane na boki podpory - będzie można ustawić w pozycji pośredniej "działo zaskoczone weszło do akcji bez przerzucania kół w górne położenie i odpinania holu bo czasu nie było". W trakcie prac podeprę się rysunkami z dokumentacji fabrycznej i zdjęciami z tomiku z serii WLU. Jednego "szczała" w instrukcji FTF już wyłapałem - siedzenia obsługi zaleca malować na brązowo (skóra) a były to elementy metalowe, czyli powinny być malowane jak każde inne części.

C2P_11.12.2016_08_zpsidmalddo.jpg

C2P_11.12.2016_06_zps3ywzaiec.jpg

C2P_11.12.2016_05_zpsjffac99w.jpg

C2P_11.12.2016_02_zpszxxg3ned.jpg

C2P_11.12.2016_01_zpswsfz6bbb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko model!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajna podstaweczka!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gerd - kawał dobrej roboty zrobiłeś. Tak patrząc na Twojego Boforsa zacząłem zastanawiać się nad kołami. Z tego co widzę wyciąłeś w nich otwory. Patrząc po zdjęciach z tomiku z serii WLU były chyba dwa typu kół - jedne takie jak Twoje z otworami, pod otworami pusto i drugie (odzwierciedlone w modelu) z otworami ale pod otworami jest jakiś element, jak by okrągła tarcza. Dobrze mi się wydaje? Jeżeli tak to wycinać otworów nie będę, washem tylko podkreślę ich krawędzie. Dobrze kombinuję?

Prace ruszyły. Udało się zamontować obrotową podstawę działa do ramy tak by mogła się obracać a nie wypadła. W tomiku WLU jest cenna sprawa - oryginalne fabryczne rysunki. I właśnie na nich wypatrzyłem że podpory na których opierało się działo w pozycji bojowej mają po 6 otworów. Nawierciłem (aczkolwiek robota wymagała sporo czucia w palcach, ręczną wiertarką najpierw wiertłem 0.25 mm, finalnie 0.50 mm). Taka sama robota czeka mnie przy bocznych (rozkładanych) podporach.

Oglądając zdjęcia wypatrzyłem jeszcze jeden element do poprawki. Siedzenia obsługi mają otwory, w modelu ich nie ma. Rysunki fabryczne z WLU też ich nie mają. Czy ktoś z Kolegów dysponuje rysunkiem lub dobrym zdjęciem siedzeń umożliwiającym rozpracowanie układu i średnic otworów?

Bofors_40mm_plot_18.12.2016_02_zps7sm1hpbl.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli chcesz kolory polskiego przedwojennego kamuflażu, to w palecie Vallejo to te farby:

– Szaro-piaskowa – FS 33303 – 70.821 – German Camo Beige

 

– Oliwkowo-zielona – FS 34098 – 70.327 – Italian Tankcrew

 

– Ciemno-brązowa – FS 30059 – 70.985 Hull Red

Dlaczego takie opisywałem tutaj: http://wp.me/p4e9sn-x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko tytułem małego gloss

 

Czy pozostał cześć była odejmowana czy jej nie było?

Część siatki - osłony chłodnicy była odejmowana zgodnie z zapisami Warunków Technicznych ustalonych dla tego wozu (mam).

Zdjęcie ciągnika na 1 stronie wątku (z kierowcą i podwiniętym dachem) jest mało szczęśliwe bo to prototyp wozu o nazwie własnej "Tygrys". Docelowo jednak polecam zdjęcia seryjnych wozów z okresu operacji zaolziańskiej - są dostępne na nac w dużej rozdzielczości (wozy mają podwinięte boki dachu).

 

Plandeka F2F jest skopana, bo o ile dobrze pamiętam na każdym boku były po 2 okna, a nie jedno. Z resztą w tym modelu, całkiem zgrabnym, to najsłabszy wraz z siedzeniami załogi, element. Tak - armata wz. 36 miała dwa typy piast i dwa typy opon, wyjściowe to 32x6.

 

Michał - dołożysz do wozu łopatę, łom etc ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łopata i łom - dzięki za uwagę, dopiero teraz zauważyłem że powinny być. Coś podbiorę z pozostałości modelarskich albo dorobię. Lina holownicza będzie na pewno.

Co do kół - zrobię tak że tylne koła zostaną jakie są (bez wiercenia, piasty z hamulcami pod otworami) a w przednich już rozwierciłem i rozpiłowałem otwory (jeszcze trochę muszę nad ich kształtem popracować małym pilnikiem). Dobrze będzie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efekt świąteczno - noworoczno - 3 królowej dłubaniny jest taki że sklejanie armaty zbliża się do końca. Hol zostawiam sobie na koniec, żeby dopasować do ciągnika. Pokrętła dojdą po malowaniu kamuflażu, żeby nie połamać. Dorobię jeszcze parę kabelków na podstawie zdjęć z WLU. Niestety nie wyszło z pozostawieniem możliwości obrotu i zmiany kąta podniesienia. Z ruchomych elementów zostały tylko rozkładane "łapy" podwozia. Jak uważacie - przykleić je na sztywno w pozycji transportowej czy zostawić możliwość rozkładania do wariantu "działo zaskoczone nie zdążyli podnieść kół do góry, na szybko rozłożyli łapy"? Jak zrobić celowniki przeziernikowe - czy rozwiązanie stosowane przy reflektorach (pomalować na srebrno i zalać distalem tylko bez menisku wypukłego) będzie dobre?

Jak zwykle na fotkach widać parzę miejsc do domalowania i przeszlifowania.

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_24_zps600ybgta.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_21_zps05huk7ho.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_19_zps92vbwd14.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_17_zpsazxcfyba.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_16_zpsjrviloit.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_15_zps4ht0fdih.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_13_zpse5okbsos.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_04_zpstedev1lp.jpg

Bofors_40mm_plot_06.01.2017_02_zpsso4q4v9j.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz wybrać czy robisz "na stanowisku" czy "w drodze". Jeżeli jak piszesz hol zostawiasz na koniec, żeby dopasować do ciągnika, to łapy zdecydowanie złożone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doszedł kamuflaż i parę drobiazgów. Hol dopasowany wysokością do haka w ciągniku. Jak zwykle na fotkach widać niedoróbki malarskie, do poprawki małym pędzlem w kolejnym etapie. Rozjazd geometrii przednich kół też poprawię. Do dorobienia zostały kable (wg. zdjęć z WLU). Otwarto pozostaje kwestia jak zrobić szkła celowników przeziernikowych - ponawiam pytanie czy patent stosowany przy reflektorach (pomalować na srebrno i na to Distal) będzie dobry? Do ciągnika dorobię łopatę, łom i linę holowniczą a potem (jednocześnie ciągnik i armata) biorę się za washa, wytarcia i brudek.

Bofors_40mm_plot_21.01.2017_04_zps8sp7pewn.jpg

Bofors_40mm_plot_21.01.2017_03_zps0yxeltzr.jpg

Bofors_40mm_plot_21.01.2017_02_zps1zwo88pz.jpg

Bofors_40mm_plot_21.01.2017_01_zps201arsqo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.