Skocz do zawartości

Oświetlenie miejsca pracy


J4kub

Rekomendowane odpowiedzi

31 minut temu, Klapouch napisał:

Myślałem, ale tak mi się wydaje, że aby strumień światła nie był oślepiający i przez to bezużyteczny musiałbym mieć softbox. Taki softbox to kawał kloca. Musiałby stać na statywie, zapewne za mną, wiec de facto muszę mieć dwa po obu stronach. Taki jeden kosztuje 100 pln x 2 = 200 pln + 2 żarówki 2 x 100 pln = 200 pln i razem mam 400 pln. To więcej niż za vellemana no i zajmuje mnóstwo miejsca. Chyba, ze jest jakaś opcja "mini" softboxa, ale nie sądzę. Fizyki nie oszukasz, jeśli mam duży strumień światła, to muszę mieć dużą powierzchnię, żeby natężenie mnie nie oślepiało. Przynajmniej ja tak rozumiem. 

Kombinujesz za duzo, swiatlo nie musi miec soft boxa, poprostu wkrec to nad poziomem oczu i juz,  ja mam jedna przyklejona nad glowa do polki a druga na jakies lampie stojacej za 40zł z allegro i owinalem sobie alu zeby nieroswietlalo pokoju.

1D53FA8B-64EF-4F06-82F9-6C5572B97EC9.jpeg

Edytowane przez Bobek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Klapouch napisał:

Wydaje się, że będzie lepiej, przede wszystkim równomierna wiązka, lepsza temperatura, ale nigdzie nie mogę znaleźć współczynnika CRI. 

Nie ma współczynnika CRI bo tam są wymienne świetlówki i w zależności od tego jakie włożysz takie będzie swiatło. Fabryczne sa bylejakie chińskie szajsy i trzeba je od razu wymienić.

Co do lamki z IKEA to kupujesz dwie lampki o pieknej nazwie FORSÅ   i do tego do kompletu dwie żarówki: https://www.kanlux.com/pl/produkt/29629/XLED-G45-E14-6W-NW-M i masz bardzo dobrze i bardzo równomiernie oświetlone miejsce pracy.  Te ledówki świecą praktycznie jak zwykła żarówka dookólnie,  więc lampka pracuje optymalnie i nie oślepia. Ważne, żeby miec dwie lampki, wtedy masz bardziej równomiernie oświetloną powierzchnię. razem będzie to cię kosztowac jakies max 150 zeta, czyli duzo mniej niż dziadowski Vellemann

Edytowane przez Qz9
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w to pójdę. Tj świetlówki foto. Jedyny „problem” z nimi to duża moc - dzisiejsze oprawy mogą przyjąć 40-60 W, potrzeba min 85. Których konkretnie żarówek foto używacie? Takich „chińskich” typu np mitoya czy innych? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie kupuj świetlówek foto bo to nie ma sensu juz dzisiaj. Wielkie i nieporęczne, trze ado nich lampek z grunym gwintem i wala po oczach bo wystaja spod kapeluszy.  mało która lampka biurkowa jest juz dzisiaj na gwont E27 a do tego taka swietlowka foto to ma min 25-30 cm długości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Panowie a co powiecie o tych LEDach?  Producent delkaruje CRI>95, udostępnia pełną dokumentację z badań na stronie. Nada się to do oświetlenia warsztatu? 
Chciałem sobie zbudować lightboxa z materiałem rozpraszającym światło żeby równomiernie oświetlić całe biurko,  a ledy są do tego najwygodniejsze.  Akurat mam też porządny zasilacz Meanwella to część kosztów odpada.  Za 5m tych ledów (90W) wołają sobie dwie i pół stówki, więc chcę mieć pewność że jest to dobry zakup. 

https://ledline.pl/produkty/produkt/395/tasma-led-line-300-smd5730-12v-3900-4175k-cri-95
 

led.png

Edytowane przez Czesio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojawiaja się właśnie paski z wysokim CRI, bo chińczycy zaczeli je robić. charaketrystyka jest taka, że jest nieżle (chociaz ten niebieski pik nie jest dobry)  ale jesli możesz poczekac to wstrzymaj sie jeszcze z pół roku, prawdopodobnie za chwile pojawią się masowo i duzo taniej takie rozwiązania. Sa juz pierwsze żarówki z CRI>95, co prawda na razie zastepniki halogenów GU10 ale myslę, że jeszce ze 3 miesiące i pojawią się normalne E27. Wysyp produktów powinien byc koniec maja taże od pażdiernika powinny byc dostepne.

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Dzień dobry.

Chodzi mi po głowie także coś jak w linku, jako doświetlenie warsztatu i przy okazji jako lampa do zdjęć warsztatowych.

Ktoś ma może doświadczenie z takimi lampami? Czy to się nada czy szkoda kasy. 

https://allegro.pl/oferta/lampa-pierscieniowa-ring-do-blatu-uchwyt-80w-10693679452

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.12.2021 o 20:19, Markuz napisał:

Dzień dobry.

Chodzi mi po głowie także coś jak w linku, jako doświetlenie warsztatu i przy okazji jako lampa do zdjęć warsztatowych.

Ktoś ma może doświadczenie z takimi lampami? Czy to się nada czy szkoda kasy. 

https://allegro.pl/oferta/lampa-pierscieniowa-ring-do-blatu-uchwyt-80w-10693679452

Ja przyglądałem się kiedyś takiej lampie u znajomego, bo też się zastanawiałem nad kupnem. Jednak stwierdziłem ,że daje słabe światło i nie zdecydowałem się na zakup.

Finalnie dla doświetlenia kupiłem dwie zwykłe lampki biurkowe, do których założyłem duże żarówki 4000 K (wiem można polemizować nad temperaturą barw etc.). Jedną lampkę ustawiłem z lewej, drugą z prawej strony. Oczywiście jeszcze mam do tego górne oświetlenie. Ale przy takim ustawieniu praktycznie też jest efekt bezcieniowy i jest bardzo jasno. Do pracy sprawdza się super takie ustawienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
5 godzin temu, damien77 napisał:

Jaka barwę powinny dawać żarówki ?

Najlepiej w okolicach 5000 - 6500 stopni kelvina.

To są wartości odpowiadające światłu w dzień (słoneczny do bardziej pochmurnego).

 

Prócz tego patrz na współczynnik CRI (RA) bo to on odpowiada za oddawanie barw.

 

Ja kiedyś do swojego stanowiska pracy (fotografia i wydruki) używałem żarówek Yuji z gwintem E27 (ledy) ale chyba już nie są do kupienia (jedna kosztowała coś koło 200 zł).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, damien77 napisał:

Jaka barwę powinny dawać żarówki ?

Wystarczy,że będzie białe światlo nie ciepłe wpadające w sepie bo przekłamie kolorki.A te wartości w kelwinach to owszem dobre bardzo ale do fotografowania modeli.Sam używam żarówki 10watt o barwie białej.I świetnie się spisuje do malowania .

Edytowane przez push-up78
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, mini21 napisał:

Najlepiej w okolicach 5000 - 6500 stopni kelvina.

To są wartości odpowiadające światłu w dzień (słoneczny do bardziej pochmurnego).

 

Prócz tego patrz na współczynnik CRI (RA) bo to on odpowiada za oddawanie barw.

Trzeba patrzeć na obydwa równocześnie. Zwykła żarówka ma idealny, maksymalny współczynik reprodukcji barw CRI = 100. Dlatego, że ten współczynnik odnosi się do wzorca przy tej samej temperaturze barwowej.

Mówiąc prościej, zwykła żarówka jest najbliższa ideałowi, ale w porównaniu do innych źródeł o tej samej temperaturze - czyli 2500-2700K. Gdyby Słońce miało taką temperaturę barwową, zwykła żarówka najlepiej oddawałaby światło dzienne.

Ale niestety. Słońce daje owe wspomniane 5000-6500 więc idealne CRI zwykłej żarówki niewiele pomaga.

Czyli owszem, trzeba szukać źródła o najwyższym CRI ale pod warunkiem, że ma już odpowiednią temperaturę. Kiedyś w swojej praktyce reprodukcyjnej stosowałem specjalne świetlówki Phillipsa o temperaturze 6500 i wysokim RA ale były drogie.

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.05.2022 o 11:59, HKK napisał:

Trzeba patrzeć na obydwa równocześnie. Zwykła żarówka ma idealny, maksymalny współczynik reprodukcji barw CRI = 100. Dlatego, że ten współczynnik odnosi się do wzorca przy tej samej temperaturze barwowej.

Mówiąc prościej, zwykła żarówka jest najbliższa ideałowi, ale w porównaniu do innych źródeł o tej samej temperaturze - czyli 2500-2700K. Gdyby Słońce miało taką temperaturę barwową, zwykła żarówka najlepiej oddawałaby światło dzienne.

Ale niestety. Słońce daje owe wspomniane 5000-6500 więc idealne CRI zwykłej żarówki niewiele pomaga.

Czyli owszem, trzeba szukać źródła o najwyższym CRI ale pod warunkiem, że ma już odpowiednią temperaturę. Kiedyś w swojej praktyce reprodukcyjnej stosowałem specjalne świetlówki Phillipsa o temperaturze 6500 i wysokim RA ale były drogie.

 

 

Oczywiście że i temp barwowa i cri jest tu istotne.

Dlatego pisałem że prócz temp ważny jest też stopień "oddania" koloru.

 

Szczerze to zapomniałem już o istnieniu zwykłych żarówek "żarowych".

 

Na zajęciach z zarządzania barwą mówiliśmy właśnie o "idealnym stanowisku do pracy z kolorem" ale zazwyczaj temat kończył się na lampach GrafiLite lub sufitowym specjalnym plafonem.

Na szczęście pojawiły się wtedy żarówki Yuji (już nie produkowane chyba) które miały wszystkie zalety drogich świetlówek + możliwość montażu w zwykłej lampce.

Jak bawiłem się w reprodukcje to pomalowałem jeszcze cześć pokoju na szaro (kolor najbliższy szarej karcie) żeby nie było przekłamań - ale to były stare czasy.

 

Ogólnie - jak ktoś nie jest "freek'iem" na tym punkcie to aż tak bardzo bym się nie przejmował.

Potem trzeba zrobić zdjęcie które i tak 90% odbiorców będzie widziało inaczej bo mają różne wyświetlacze/ustawienia itp.

No chyba że świat stanie się idealny i każdy będzie miał skalibrowany monitor (który jeszcze na to pozwala)

Edytowane przez mini21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Pasek kupiony na ebay-u z Chin 'High Quality CRI 95 RA95 5M White 5630 SMD LED', 12V, 5600K,

Do tego maly sterownik LED 5A, ksztaltowniki aluminiowe do paskow LED, uchwyt od lampki z Ikei i zasilacz 12V 5A.

Mocowania sam zaprojektowalem i wydrukowalem.

Uzylem 3 x 75cm co daje ok 36W i 3000 lm.

Bardzo fajne rozproszone swiatlo ale uzywam tez dodatkowej lampki z zarowka 5600k do podkreslenia szczegolow.

Zdecydowalem sie ja sam zrobic bo ciezko jest kupic lampe z wysokim CRI, sa drogie i zazwyczaj dosc slabe.

Nie jestem w stanie zmierzyc czy te paski faktycznie maja podawane CRI ale jako lampa dziala swietnie.

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Hej, przeczytałem wszystkie wpisy od A do Z i nie mogę pogodzić się z tym ze na necie jest napisane wszędzie o tym jak świetlówki są bee i niezdrowe przez uv. Jak to jest w teorii pomijając już wymagania warsztatowe? Jakie rozwiązania są zdrowe? Czy miedzy ledami a świetlówkami nie będzie różnicy w "bezpieczeństwie" jeżeli będziemy się trzymać parametrów odpowiadającego światła neutralnego? Dzięki 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.