Jump to content
chris1979

Kalki się rozpadają

Recommended Posts

Mam problem z kalkami Mastercraftu (wiem że większość modeli to tragedia, i w tym wypadku naprawdę dostajemy za co płacimy) no ale model ( PZL p7) składał się dosyć dobrze i był to bardziej trening dla początkującego aerografem. Teraz przy nakładaniu kalkomanii zauważyłem że się rozpadają (spróbowałem pierw na test po prostu rumuńskie znaki i boję się że z szachownicami będzie to samo). Ma ktoś jakąś radę. Nie chcę specjalnie kupować dodatkowych kalkomanii.

ncS3LtY.jpg

 

p85eOtM.jpg

Wiem że nie najlepiej mi wyszło, ale dopiero zaczynam i mój pierwszy model malowany aerografem.

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam podobny problem. Kalki rozpadają się po wyjęciu z wody. Czy to możliwe, że mają termin przydatności? Rok produkcji kalek to 2001 rok. Firma Tamiya.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastosowałem preparat Badgera Płynna Kalkomania do kalek które miały ponad 30 lat i rozpadały się przy nakładaniu i dałem radę !

s-l640.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam.

mam problem z rozpadającymi się kalkami po wyjęciu z wody. czy może coś się w temacie zmieniło? słyszałem ze ponoć położenie warstwy lakieru an kalke polepsza efekt ale czy ten filtr nie będzie zostawiał filmu na kalce? i czy będę je musiał dodatkowo docinać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Micro Liquid Decal Film mam i stosuję i polecam do MasterCraftów i innych staroci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polecam, najlepiej kłaść aerkiem rozcieńczony np. alkoholem IPA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, bart207skw napisał:

witam.

mam problem z rozpadającymi się kalkami po wyjęciu z wody. czy może coś się w temacie zmieniło? słyszałem ze ponoć położenie warstwy lakieru an kalke polepsza efekt ale czy ten filtr nie będzie zostawiał filmu na kalce? i czy będę je musiał dodatkowo docinać?

Dedykowany lakier o którym pisze Solo, czy Radosław to chyba jedyne wyjście. Swojego czasu próbowałem ratować się wszystkimi lakierami jakie miałem w domu (GX-100, modelmaster Tamiya x-22, humbrol, sidolux itp) i nic z tego nie wyszło. Większość z nich jest zbyt twarda i kalka pęka na załamaniach. Co gorsza taki lakier (który trzeba obciąć blisko nadruku), odpryskuje przy cięciu na krawędziach razem z nadrukiem.  Nie polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można zabezpieczyć lakierem bezbarwnym Humbrol, Revell, Pactra lub jakimś innym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 15.05.2020 o 14:00, Solo napisał:

Polecam, najlepiej kłaść aerkiem rozcieńczony np. alkoholem IPA.

A ja nie polecam kładzenia Licquid Decal Film aerografem. Nie dość, że rozcieńczony to jeszcze cienka warstwa. Na naprawdę kuche kalki może nie wystarczyć. Przed chwilą ratowałem w ten sposób stare kalki Techmodu o któych wiedziałem, że się rozpadają. Położenie kilku warstw rozcieńczonego microscale aerografem nie pomogło. Kalki się rozsypały po wyjęciu z wody i próbie przesunięcia na podłożu. Dopiero położenie nierozcieńczonego specyfiku pędzlem i to solidną warstwą dało radę. Kalka jest trwała a nadal bardzo cienka.  

Edited by HKK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, HKK napisał:

Nie dość, że rozcieńczony to jeszcze cienka warstwa.

Bo to się kładzie wiele warstw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Solo napisał:

Bo to się kładzie wiele warstw.

Kładłem kilka. Jeśli to za mało, to wolę położyć jedną pędzlem. Ten lakier się samopoziomuje, więc nie ma smug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zresztą, o ile mnie pamięć nie myli, sam producent na opakowaniu zaleca aplikację pędzlem, prawda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, milczacy napisał:

Zresztą, o ile mnie pamięć nie myli, sam producent na opakowaniu zaleca aplikację pędzlem, prawda?

Tak. Ale postanowiłem pójść za radą Solo :) Obawiałem się (niesłusznie) że pędzel zostawi smugi albo kalka będzie za gruba.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, HKK napisał:

Ten lakier się samopoziomuje, więc nie ma smug.

Ja nie o smugach tylko o grubości kalkomanii.
Gdy zabezpieczam kalkomanie aerografem, wtedy grubość lakieru jest znacznie mniejsza i sam lakier w zasadzie jest niewidoczny. Ale ok, możliwe że przy rozpadających się kalkach trzeba na grubo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.