Jump to content
Archelaos

Ostatnia Jesień Wojny - StuG IV 1/35 Dragon

Recommended Posts

Klasa 2 - Pojazdy wojskowe

Kategoria Specjalna 1 - Najlepsza interpretacja tematu konkursowego

Kategoria Specjalna 2 - Najlepsza relacja z prac warsztatowych

 

Witajcie!

Postanowiłem dołączyć do zabawy z nietypowym dla mnie tematem, czyli niemiecką pancerką. Wolę coś bardziej egzotycznego (AMX13 czeka, ale planowane malowanie nie pasowało do nijak do konkursu ) Wybrałem więc klasyka, czyli Stuga IV z Dragona w wersji Late. Trochę się obawiam, bo wiem, że pojazd ten ma sporo fanów, ale mam nadzieję, że zdecydują się wesprzeć mnie w czasie budowy, a nie po tym, kiedy wszystko będzie już pomalowane...

 

Jeśli interesowało was to co to za malunki na pierwszej stronie instrukcji, to oto zbliżenie - sprawdzałem czym różnią się poszczególne zestawy Dragona. Co ciekawe, mimo, że w pudle jest podobno 2x tyle części ile potrzeba, to każde pudło się różni drobnymi elementami - kolor pomarańczowy to StuG IV Mid, a fioletowy to StuG IV Early z zimmeritem (zwykła wersja Early ma mniej różnic, ale i tak strop przedziału bojowego jest inny). Tak więc, z tego co tu mam, można by zbudować bez większych problemów zarówno wersję Late jak i Mid (trzeba by dorobić jeden element).

 

Jesień 1944 to okres symboliczny - bo poza tym, że to dosłownie, jesień, jako pora roku, ale też jest to jesień III Rzeszy i ostatnia jesień wojny, która jesienią też się zaczęła.

 

No więc wszystko pasuje doskonale do tematu! Niestety, nieco trudniej dopasować konkretne walki - bo jesień 1944 była też okresem uspokojenia na frontach po serii wielkich ofensyw, ale coś tam da się wykroić Myślałem o wczesnej jesieni na froncie zachodnim (Market Garden?) albo późnej na froncie wschodnim, może na Węgrzech. Prawdopodobnie będę robił wóz fikcyjny oparty na różnych sylwetkach i fotkach z netu, ale jeśli któryś z obecnych na forum miłośników pojazdów niemieckich chciałby zaproponować jakieś pasujące malowanie to poważnie je rozważę.

 

kAUC1Ki.jpg

IfTZQLE.jpg

Re07uMD.jpg

LSnaHlX.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przydałaby się teraz Meser262 - on by tu pewno dużo ciekawy rzeczy wniósł. Będę zaglądał i śledził postępy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przydałaby się teraz Meser262 - on by tu pewno dużo ciekawy rzeczy wniósł. Będę zaglądał i śledził postępy.

 

Napisałem do niego PW, mam nadzieje, że odpowie.

Jutro wrzucę pierwsze fotki, choć na razie staram się robić to, co nie zależy bardzo od wersji, czyli główną bryłę. Planuje wzbogacić wnętrze przedziału bojowego, bo Dragon dał górną płytę zrobioną w taki sposób, ze można ją zrobić wkładaną.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Sie spóźniłem" - jak to mówił gajowy.

Teraz będę zaglądał tu codziennie.

Modele Dragona mają faktycznie bardzo dużo elementów z różnych wersji - danego pojazdu w swoich zestawach

i to moim zdaniem jest duży plus dla producenta że ich nie wycina. Choć co niektórym to przeszkadza - za dużo "śmieci".

Ten zestaw 6612 ma sporo części, dach przedziału bojowego na ramce "P" ma w wersji z października 1944 roku

z pięcioma mocowaniami na dodatkowy dźwig. Zestaw 6582 wersja MID ma też dach tak samo w ramce "P",

lecz tylko z trzema mocowaniami na dźwig stosowany do września 1944 roku. Ciekawostką jest że w/w zestaw (6582) na ramce

"C" ma "dach" wczesny nie oznaczony w instrukcji modelu.

Tak więc zapowiada się raczej późna jesień - październik, no może listopad.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Sie spóźniłem" - jak to mówił gajowy.

Teraz będę zaglądał tu codziennie.

Modele Dragona mają faktycznie bardzo dużo elementów z różnych wersji - danego pojazdu w swoich zestawach

i to moim zdaniem jest duży plus dla producenta że ich nie wycina. Choć co niektórym to przeszkadza - za dużo "śmieci".

Ten zestaw 6612 ma sporo części, dach przedziału bojowego na ramce "P" ma w wersji z października 1944 roku

z pięcioma mocowaniami na dodatkowy dźwig. Zestaw 6582 wersja MID ma też dach tak samo w ramce "P",

lecz tylko z trzema mocowaniami na dźwig stosowany do września 1944 roku. Ciekawostką jest że w/w zestaw (6582) na ramce

"C" ma "dach" wczesny nie oznaczony w instrukcji modelu.

Tak więc zapowiada się raczej późna jesień - październik, no może listopad.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

O, nie zauważyłem tych zaczepów, myślałem, że dach na ramce P jest taki sam w obu wersjach Ale ich przerobienie to nie problem jakby co.

 

Późna jesień jest ok, choć na wozie wcześniejszym (tzn takim co trochę powojował do tej jesieni) można by bardziej poszaleć malarsko Jeśli przeróbki byłyby małe, to chętnie spróbuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do wcześniejszych potrzebny jest "zimmerit".

Jeśli byś się na niego zdecydował to wtedy można popatrzeć.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do wcześniejszych potrzebny jest "zimmerit".

Jeśli byś się na niego zdecydował to wtedy można popatrzeć.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Ok, rozumiem. Nigdy nie robiłem, ale mogę spróbować. W zasadzie dlaczego nie.

Choć późniejszy (taki bardziej "z pudła") wóz jako backup też by się przydał

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwszy raz na modelu Dragona ćwiczyć "zimmerit" i to w konkursie? Chyba lepiej zrób z pudła - wersję późną.

Tym bardziej że piszesz - "Choć późniejszy (taki bardziej "z pudła") wóz jako backup też by się przydał"

A kładzenie pasty poćwiczyć na tańszych modelach.

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój pierwszy zimmerit był robiony na modelu Dragona i to w konkursie i ponoć wyszedł dobrze.Proponuje użyć green stuffu i radełek Trumpka.W trakcie ,,rozwalcowywania" masy najlepiej używać wody, wtedy palce się nie przyklejają do green stuffa.To nic trudnego, niema się czego bać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój pierwszy zimm również na Dragonie. Ja użyłem Milliputa. Tańsza ale bardziej brudna metoda. Radełka od Trumpka obowiązakowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paczka Citadelowego GSa starczy na dużo modeli, przyda się nie tylko do zimmeritu a i jest tańsza od gotowców Ataku.

Osobiście męczyłem się w te wakacje z żywicznym zimmeritem do Jagdpanthery i stwierdzam że nigdy więcej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pierwszy raz na modelu Dragona ćwiczyć "zimmerit" i to w konkursie? Chyba lepiej zrób z pudła - wersję późną.

Tym bardziej że piszesz - "Choć późniejszy (taki bardziej "z pudła") wóz jako backup też by się przydał"

A kładzenie pasty poćwiczyć na tańszych modelach.

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Chyba sobie poradzę, w końcu rzeźbię figurki od podstaw Zresztą czy ja mówię, że nie zamierzam najpierw poćwiczyć na złomie?

A o backupie napisałem, bo nie wiem, czy po testach nie stwierdzę, że mogę się nie wyrobić w terminie, a nie dlatego, że obawiam się, czy dam sobie radę.

 

No, a swoją drogą, wreszcie mam nieco czasu na klejenie więc jutro pierwsze fotki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korzystając z wolnego czasu zabrałem się za klejenie. Staram się na razie montować elementy pasujące do wcześniejszej i późniejszej wersji.

 

Szukałem po internecie fotek z wnętrza stuga IV, ale poszło mi marnie, tym bardziej, że sporo tematów na forach umarło z winy photobucketa. A mówili, że jak się coś raz wrzuci do sieci to już w niej zostanie

Można się częściowo oprzeć się na fotkach Stuga III, ale podłoga i boki się mocno różniły. Np. nie mam pojęcia jak wyglądała instalacja zdalnego km-u od wewnątrz kadłuba.

 

V39lEth.jpg

lUxKu5U.jpg

XUxtiYR.jpg

 

Wszystko na razie w masie podzespołów - osłona jarzma też jest luźna, ale nie chciałem się siłować żeby ją zdjąć bo dopasowanie całej armaty jest bardzo ciasne. Dach przedziału bojowego wyszpachlowany, i przygotowany do dalszych prac.

 

2DeC5gM.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Staram się na razie montować elementy pasujące do wcześniejszej i późniejszej wersji.

Tak się nie da. Na tym etapie Masz części do pojazdu późnego, a w jednym miejscu nawet wersję wczesną*.

Czas podjąć decyzję - data produkcji - od niej zależy między innymi

- na tylnym pancerzu we wcześniejszych wersjach 'skrzyneczka' ze skośnymi ściankami część w modelu H-42 teraz Masz H-41

Do zmiany jeśli to ma być MID

- rączka do unoszenia klapy nad silnikowej tylko jedna - trzeba usunąć tę mocowaną skośnie (A-47),

- o mocowaniach dla dźwigu - pamiętasz ? - MID tylko trzy sztuki.

Dodać koniecznie- stosowana od wersji MID,

- trzeba dodać* - rynienka odwadniająca na dachu kierowcy część K-5

http://www.artikron.republika.pl/Galeria%5CZ30.jpg

http://www.germandressdaggers.com/Stug4a.jpg

... nie mam pojęcia jak wyglądała instalacja zdalnego km-u od wewnątrz kadłuba.

http://1.bp.blogspot.com/-JXqJ15zyGrg/VBmfsIFr2zI/AAAAAAAADJE/Rxk1epp-Uks/s1600/7449_zpsea31e755.jpg

Między śrubami była jeszcze - dolna część peryskopu do obserwacji terenu.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Np. nie mam pojęcia jak wyglądała instalacja zdalnego km-u od wewnątrz kadłuba.

 

 

Witam,

 

W oryginale tak to wygląda

 

Ivjf4Lrh.jpg

 

d1UiO7lh.jpg

 

Tak jak pisał Archelaos, widać otwór gdzie była dolna część peryskopu do obserwacji terenu.

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Staram się na razie montować elementy pasujące do wcześniejszej i późniejszej wersji.

Tak się nie da. Na tym etapie Masz części do pojazdu późnego, a w jednym miejscu nawet wersję wczesną*.

Czas podjąć decyzję - data produkcji - od niej zależy między innymi

- na tylnym pancerzu we wcześniejszych wersjach 'skrzyneczka' ze skośnymi ściankami część w modelu H-42 teraz Masz H-41

Do zmiany jeśli to ma być MID

- rączka do unoszenia klapy nad silnikowej tylko jedna - trzeba usunąć tę mocowaną skośnie (A-47),

- o mocowaniach dla dźwigu - pamiętasz ? - MID tylko trzy sztuki.

Dodać koniecznie- stosowana od wersji MID,

- trzeba dodać* - rynienka odwadniająca na dachu kierowcy część K-5

http://www.artikron.republika.pl/Galeria%5CZ30.jpg

http://www.germandressdaggers.com/Stug4a.jpg

... nie mam pojęcia jak wyglądała instalacja zdalnego km-u od wewnątrz kadłuba.

http://1.bp.blogspot.com/-JXqJ15zyGrg/VBmfsIFr2zI/AAAAAAAADJE/Rxk1epp-Uks/s1600/7449_zpsea31e755.jpg

Między śrubami była jeszcze - dolna część peryskopu do obserwacji terenu.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Dobra, więc będzie wersja MID. Fajnie wyglądają z tym obłażącym zimmeritem

Konkretna data zależy od tego, kiedy zaczęto montować zdalny km i prostokątny właz kierowcy (Instrukcja dragona do MID ma oba elementy)

 

Pożyczyłem od znajomego monografię Stuga IV z Militariów, ale nie zrobiłem się wiele mądrzejszy, bo przeróbki nie są dokładnie datowane. Wielu elementów po prostu nie widać. Kto wymyślił rysunki techniczne z założonymi ekranami?

Jest za to parę ciekawych zdjęć i sylwetek.

 

Zauważyłem już tą skrzyneczkę i ja usunąłem, co prawda przy okazji wbiłem sobie skalpel w palec, ale to dla mnie normalne Grunt, że udało się usunąć bez szkód. Instrukcja do wersji MID podaje tą samą co do wersji late, dlatego wcześniej ją przykleiłem.

 

Od kiedy był montowany zdalny km i prostokątny właz kierowcy? (Instrukcja dragona do MID ma oba elementy)

Wydech stary, beczkowy?

Peryskopy kierowcy z osłonami przeciwdeszczowymi czy tylko "pałąki" nad peryskopami?

Osłona balistyczna wieżyczki dowódcy (K36) zostaje?

 

Problemy:

która z dwóch wersji wlotów po bokach płyty silnikowej? H36/40 czy H44/48 Dragon podaje jako opcjonalne bez jakiekolwiek informacji co i z czym

Która z trzech osłon mocowania koła napinającego? Instrukcja do wersji MID podaje B 14/15

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Np. nie mam pojęcia jak wyglądała instalacja zdalnego km-u od wewnątrz kadłuba.

Pozdrawiam

Jacek

 

Dzięki za fotki, przydadzą się!

Co to jest ten czarny element za mocowaniem km - jakiś wentylator? Od góry nie ma po tym śladu. Czy może to jakiś współczesny czujnik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co to jest ten czarny element za mocowaniem km - jakiś wentylator? Od góry nie ma po tym śladu. Czy może to jakiś współczesny czujnik?

 

Współcześnie zamocowana lampka oświetleniowa.

Nie zwracaj na nią uwagi.

 

Więcej zdjęć wnętrza do Stuga.IV znajdziesz tutaj.

 

http://bigmodel1200.blogspot.com/2012/02/stugiv-walk-around.html

 

 

Niedawno dodałem nową partię zdjęć, między innymi nowe zdjęcia wnętrza.

 

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites
... będzie wersja MID. Konkretna data zależy od tego, kiedy zaczęto montować zdalny km i prostokątny właz kierowcy ... .

Niestety jest to niewykonalne.

Trzeba było od razu to napisać (o zdalnym MG) - właz kierowcy można zaliczyć do wersji późnej MID,

ale obrotowy MG już NIE, co pociąga za sobą wydech późny, 5 uchwytów na dachu i całą resztę wraz ze skrzynką którą ściąłeś.

Sam otwór pod obrotowy MG zaczęto stosować dość wcześnie bo już od maja - czerwca 1944 roku.

Wtedy otwór zakryty był zaślepką mocowaną za pomocą 6-ciu śrub.

Samo zamocowanie MG wymagło przegrupowania w lukach ładunkowych.

Zaczęto go montować dopiero jesienią 1944 roku.

I co dalej - najpierw ustal datę produkcji , a potem dopiero tnij i to ostrożnie

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites
... będzie wersja MID. Konkretna data zależy od tego, kiedy zaczęto montować zdalny km i prostokątny właz kierowcy ... .

Niestety jest to niewykonalne.

Trzeba było od razu to napisać (o zdalnym MG) - właz kierowcy można zaliczyć do wersji późnej MID,

ale obrotowy MG już NIE, co pociąga za sobą wydech późny, 5 uchwytów na dachu i całą resztę wraz ze skrzynką którą ściąłeś.

Sam otwór pod obrotowy MG zaczęto stosować dość wcześnie bo już od maja - czerwca 1944 roku.

Wtedy otwór zakryty był zaślepką mocowaną za pomocą 6-ciu śrub.

Samo zamocowanie MG wymagło przegrupowania w lukach ładunkowych.

Zaczęto go montować dopiero jesienią 1944 roku.

I co dalej - najpierw ustal datę produkcji , a potem dopiero tnij i to ostrożnie

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Dzięki za info. Swoja drogą to znaczy że z Dragonowskiego MIDa nie da się zrobić MIDa? Bo też ma ten "nowy" km...

Czemu przez prawie pół roku robili mocowanie (co wymagało przeróbki włazu ładowniczego) a nie montowali KMu? Czy to znaczy że wozy z tych 5 miesięcy nie miały w ogóle KMu, czy montowano stary wzór z tą dużą tarczą?

Masz jakieś zdjęcie tej zaślepki, cobym wiedział jak dużo trzeba przerobić? BDW, nie dało się tego KM dołożyć w polowym warsztacie, skoro mocowanie było na miejscu?

 

Z ustaleniem daty jest problem, bo mam za mało danych. Książkę przeczytałem ale, jak już pisałem, mądrzejszy się nie zrobiłem, bo wszelkie przeróbki opisane są na zasadzie "później zrobili to, następnie tamto" bez żadnych dat. Poza tym, nie wiem gdzie właściwie te stugi były jesienią '44.

 

Na missing links znalazłem listę oddziałów które dostawały stugi. Ale nie wiem, gdzie te jednostki walczyły (i czy walczyły, bo mogły się szkolić) w okresie koniec września-początek grudnia '44.

http://missinglinks2.tripod.com/stugiv.pdf

 

"Normandzkie" stugi zostały zdaje się pod Falaise, inne zostały za Wisłą, ale z drugiej strony są zdjęcia z samego końca wojny ze stugami z wyraźnie widocznym zimmeritem, więc tych sprzed jesieni '44.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisząc "ustal datę produkcji" miałem na myśli konkretny element pojazdu np.obrotowy MG, zimmerit lub bez, wydech beczka lub nowy, ale nie jak pisałeś MID z górnym obrotowym MG.

Piszesz że nie możesz ustalić dat stosowania/lub nie tego górnego MG.

Choć daty nie wiele pomogą patrząc na inne okoliczności.

>> tylko otwór z zaślepką od 05.44 ~ 10.44 ; wiadomo stropy miały otwór który trzeba było załatać, a na wszystkie wozy ich nie starczyło (tych MG).

>> montowany MG bez dostępu od wewnątrz od 07.44 ~ 10.44 ; nie był obsługiwany z wewnątrz. Ta wygięta tarcza nie zapewniała osłony

strzelcowi (ładowniczemu) i do tego musiał być otwarty jego właz, a bez ładowniczego bieda.

Takiego rozwiązania nie chciały załogi StuG-ów i dlatego na fotkach ich nie widać(zagiętych osłon). Załogi zapewne je demontowałyi, a sam MG przewozili w środku.

>> pełny dostęp od 10.44 ~ do końca.

Wymyślili ten obrotowy MG obsługiwany od środka, ale musieli też zrobić miejsce w środku.

Pooglądaj fotki StuG-a IV z wojny - bardzo mało jest z tym obrotowym MG. Jeśli już są to najczęściej jest to 1945 rok.

 

... są zdjęcia z samego końca wojny ze stugami z wyraźnie widocznym zimmeritem... .

Część pojazdów ponownie przywracano do stanu użytkowania i dlatego mogły dalej działać, część miała farta do pewnego momentu.

 

Swoja drogą to znaczy że z Dragonowskiego MIDa nie da się zrobić MIDa? Bo też ma ten "nowy" km...

Jak najbardziej się da - Dragon 6582 w wersji MID ma zaślepkę i jest to część nr. P5 na ramce "P", ma też zaślepkę na otwór wyrzutnika granatów P1.

 

Dlatego model 6612 jest w wersji Late - od października 1944 - bez pasty, z górnym MG, 5 uchwytów na dźwig itd.

 

Jest StuG IV z tym co Kolega szuka - czyli zimmerit + górny "ruchomy" MG - nie wiem czy obsługiwany od wewnątrz, ale jest.

Na placu fabrycznym Kruppa - WRZESIEŃ 1944 roku.

Boczne osłony malowane w kamo dyskowe - jedyna taka - malowana - maszyna StuG-a IV. Model testowy - ale dobrze udokumentowany zdjęciowo.

http://i47.servimg.com/u/f47/10/07/71/84/018ls10.jpg

https://www.aviarmor.net/tww2/photo/germany/stug4/stug4_1.jpg

http://i63.fastpic.ru/big/2015/0125/20/3bd3b9f7988fd63bd2bb47d39e8abc20.jpg

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po krótkiej przerwie wracam do zabawy.

 

Ten wóz z placu Kruppa oglądałem i zastanawiałem się nad nim już wcześniej, ale stwierdziłem, że nie, bo wiele nie da się z nim malarskiego zrobić (ani się go nie poobija, ani nie zdekompletuje ekranów itd.).

 

Ok, więc załóżmy, że nie będzie km, będzie beczkowy wydech i zimmerit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przepraszam pominąłem , a potem zapomniałem o temacie z dnia 30.09.2017 - "Problemy"

... która z dwóch wersji wlotów po bokach płyty silnikowej? H36/40 czy H44/48 ... .

- części No.44/48 - stosowane w wersjach od wczesnej do późnej - przez cały czas,

- części No.36/40 - stosowane w wersjach średniej i późnej - tylko krótkie serie.

Która z trzech osłon mocowania koła napinającego? Instrukcja do wersji MID podaje B 14/15

Wersja ta stosowana w całej produkcji Pz.Kpfw.IV ausf.H i w niektórych ausf.J

Można też zastosować części Nr.16/17 stosowane tylko w późnych Pz.Kpfw.IV ausf.H i w całości ausf.J

Ok, więc załóżmy, że nie będzie km, będzie beczkowy wydech i zimmerit.

Czyli produkcja z okresu - nie wcześniej niż maj 1944 roku i nie później niż lipiec 1944 roku.

No to czekam na postępy prac.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.