Jump to content

F-16A Fighter 1:32


jawkers
 Share

Recommended Posts

No to jeszcze odnośnie Bondica. Na Bondic trafiłem jakieś 3 lata temu. Kupiłem zestaw startowy i dodatkowo dwa kartusze. Zużyłem ten z zestawu startowego i jeden z tych dwóch dodatkowych (często otwierając kartusze). Klej w obu opakowaniach do samego końca był przezroczysty. Trzecie opakowanie otwarłem teraz z ciekawości... i klej w płynie jest absolutne przezroczysty, zarówno przed, jak i po naświetleniu. Oryginalny kartusz sprzedawany jest w plastikowym opakowaniu z nadrukiem Bondic i na samym kartuszu też jest nazwa kleju. Piszę o tym, bo w jednym ze sklepów modelarskich widziałem kartusze bez nadruku. Solo, miałeś kartusz taki jak opisałem, czy bez nadruku? Może na rynku są już jakieś podróbki ?

Link to comment
Share on other sites

A tu mnie masz, bo mój kartusz jest bez napisu.

Wydawało mi się że kupiłem oryginalny zestaw, na metalowym pudełku jest napis Bondic, ale na kartuszu napisu nie ma. Może to jest to.

Zobaczymy jak będzie z nowym, gdy przyjdzie.

 

Przy okazji mam pytanie dotyczące diody UV i bezpieczeństwa patrzenia na nią gdy się swieci.

UV jest bardzo szkodliwe dla wzroku, pytanie czy na taką diodę można patrzeć bez zabezpieczenia, czy lepiej odwracać wzrok gdy się utwardza klej?

Link to comment
Share on other sites

Jeśli nie kierujesz światła diody bezpośrednio na oko, to nic Ci raczej nie grozi. No chyba, że całymi godzinami będziesz kleił… ale taka sytuacja jest raczej mało realna, bo żeby utwardzić kroplę Bondicu wystarczy naświetlać ją 1,5 do 3 sekund. Ale jak masz wątpliwości to kup okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV i będziesz zabezpieczony

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Super Moderator

Witam.

Szczeliny i inne niedociągnięcia producenta zostały wyeliminowane.

x8EN8Fg.jpg

Podkładem pomalowałem miejsce gdzie robione były poprawki, by zobaczyć jak to wygląda.

39qwFdY.jpg

Jest dobrze, ale jeszcze muszę popracować nad niektórymi miejscami.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Super Moderator

Witam.

Zaszpachlowałem szpachlą Tamiya miejsca, które nie wyglądały dobrze.

AUCvCoz.jpg

Nadmiar zeszlifowałem papierem ściernym.

BSCitKI.jpg

Wszystko było super.

sIRTnWa.jpg

Nakleiłem taśmę maskującą, która służyła jako wyznacznik do miejsc rycia linii.

tvl8xJJ.jpg

Rylcem przejechałem delikatnie trzy razy i ściągnąłem taśmę. Okazało się, że szpachla w kilku miejscach się skruszyła.

Miejsca te zalałem CA, po wyschnięciu wyszlifowałem i czeską żyletką zrobiłem nowe linie.

7gPjzA4.jpg

Na zdjęciach wyglądają jak bym je rył sztychówką, ale na żywo wyglądają dobrze.

0uB313q.jpg

 

Edit:

Zrobiłem światła.

Nawigacyjne

KVkWbha.jpg

Antykolizyjne. Zrobiłem na wzór starego zestawowego, ale wydaje mi się, że mimo to jest za wysokie.

wsG0hqQ.jpg

 

fGZjPP7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Witam.

Kolejny dzień zmagań z modelem.

Świtało antykolizyjne zeszlifowałem ponad połowę. Myślę, że teraz jest ok.

UE8yTbd.jpg

 

bGsS5yn.jpg

Dorobiłem czujnik. Fabryczny złamał się podczas wycinania.

ogNUO4M.jpg

 

Qjc2J26.jpg

 

Powoli zbliżam się do końca prac i będę się przygotowywał do malowania.

Mam prośbę o nakierowanie mnie, w jaki sposób, albo jak pomalować tego rodzaju model.

Na pewno będzie malowany farbami Mr.Color z serii GX.

Jak wiadomo YF nie był bardzo wyeksploatowany. A chciałbym aby model był dobrze pomalowany.

Czy stosować preshading czy nie, jaki kolor washa zastosować, itp. Jeżeli ktoś malował samolot, w malowaniu okolicznościowym to co stosował?

Będę jeszcze przeglądał relacje, może uda mi się znaleźć takowe malowanie gdzieś w sieci.

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

To nie jest dobry przykład, bo Jurek zrobił jakby nie patrzeć samolot w operacyjnym kamuflażu, a ten F-16 to bardziej coś co przypomina maszynę wystawową, do pokazów.

Ja bym tutaj nie kombinował z jakimi przebarwieniami zbytnio, tylko skupił się na czystym, gładkim malowaniu 3 kolorów.

Może tu i tam lekko odbarwiony panel, lekkie zabrudzenia w okolicach krawędzi komórek paliwowych na kadłubie, coś w stylu modelu Mikołaja75, tylko naturalnie dużo delikatniej.

Washa dałbym albo bardzo ciemnego, albo czarnego, bo na białym tle wszelkie linie podziału i detale są mocno kontrastowe.

Tak na to patrzę.

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Koła się trzymają na bluetack.

Podwozie wkleiłam na samym początku, iż w ogóle nie pasowało do otworów montażowych i było krzywe.

Bałem się że na późniejszym etapie, nie uda mi się podwozia wyprowadzić by to jakoś wyglądało.

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Witam.

Na model nałożyłem podkład.

J0dfOJ6.jpg

Początkowo podkład miał być koloru białego,

FS3hW7m.jpg

lecz trudno było by zobaczyć podczas malowania,

M5khYPa.jpg

gdzie nałożyłem na biały podkład białą farbę.

zfBt1qu.jpg

Dlatego zdecydowałem się na kolor szary.

U9VR0X8.jpg

Jutro pierwsze natryski farby

A1rcqO2.jpg

 

Przepraszam, czy ktoś się zna odrobinę na aerodynamice?

To znaczy dokładniej chodzi mi o przepływ powietrza, nie wiem czy to też aerodynamika czy już inny dział?

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Witam.

Zrobiłem sobie lakiernie, bym mógł malować w zimie modele w warsztacie, a nie na balkonie.

 

LoiJThs.jpg

 

PbKX8hq.jpg

Za wyciąg odpowiadają cztery wentylatory fi120 oraz centralny fi100.

Powietrze tłoczone jest do komory o wymiarach 500x500x130mm.

Tylna ściana komory jest w kształcie trapezu.

Za odprowadzenie powietrza z komory na zewnątrz, służy rura fi100.

9Wy6DtQ.jpg

Problem polega na tym, że niewielka część wtłoczonego powierza do komory(czerwone strzałki),

zamiast zostać odprowadzone do tylnej rury, wydostaje się z powrotem przez wentylatory(niebieskie strzałki).

Nie jest to duża ilość, ale mi przeszkadza.

MD9U2nC.jpg

 

Pytanie brzmi, co mogę zrobić, by wyeliminować cofanie się powietrza?

Jedne rozwiązanie jakie mi przychodzi na myśl, to zmniejszyć obroty tych pięciu wentylatorów. Przez co powietrze w komorze, nie zdoła pokonać siły powietrza wtłaczanego i zostanie wypchnięte przez tylną rurę, a nie przez wentylatory.

Czy da się to jakoś wyeliminować?

 

 

Parametry wentylatorów fi120:

wydatek powietrza: 150m3/h

ciśnienie statyczne: 49 Pa

 

Z góry dziękuję za pomoc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.