Jump to content

Mig-29UB 1/72 Trumpeter


Recommended Posts

Zastanawiam się jeszcze nad podwieszeniem na wewnętrznych pylonach wyrzutni UB-32 tylko nie wiem czy latały w takiej konfiguracji (wyrzutnie + rakiety).

MiG-29 mają wyrzutnie B-8 nie UB-32. U nas nie nie latano z rakietami i wyrzutniami/bombami jednocześnie. Lata się na poligon lądowy, albo powietrzny. Jedna rakieta bojowa nad Ustkę lub po dwie bomby/dwie wyrzutnie.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dzięki. Kabina pilotów praktycznie skończona.  

Mały postęp. Mam mieszane uczucia. Jak patrze na zdjęcia to mam ochotę wykąpać to w zmywaczu wamodowskim, dodam, że farba po dwóch dniach nadal się lekko lepi, z drugiej s

Wedle życzenia zamieszczam? Ja zakupiłem farby MRP dedykowane do czeskich samolotów. Dzięki, ta różowa linia idzie do zamalowania, nie udało mi się jej namalować prosto i równo za po

Posted Images

Ale taka konfigurację można ew zastosować jako pokazową. W Mińsku na jednym z festynów był 29-ty z kofiguracja cztery wyrzutnie i dwie rakiety na wystawie statycznej. Spokojnie można też zrobić dwie wyrzutnie i cztery rakiety... Z tym że rakiety musiały by byc tego samego typu. Z resztą w wersji UB rzadko stosuje się wszystkie węzły podwieszeń. Najczęściej wewnętrzne nie są zakładane

Link to post
Share on other sites

Tazman79, kaesz dziękuję za klarowne wyłożenie sprawy uzbrojenia.

Ostatecznie mój Mig będzie miał pozostawione puste węzły wewnętrzne, a na pozostałych zawieszę po dwie rakiety R-73 i R-60.

Zastanawiam się teraz nad jedną kwestią, która wywołuje wiele dyskusji, a mianowicie nad wlotami powietrza do silników i tego czy mają być otwarte czy zamknięte. Dolne, główne wloty będą zamknięte natomiast górne producent modelu wykonał uchylone.

Na większości zdjęć jeśli samolot stoi na płycie lotniska z wyłączonymi silnikami górne wloty są jednak zamknięte. Planuję więc je zamknąć mimo tego, że bardzo mi się nie chce rozgrzebywać kolejnego miejsca.

 

yyy chyba sam sobie wyjaśniłem sprawę wlotów

Link to post
Share on other sites

Samolot na ziemi, silniki wyłączone to górne wloty, żaluzje zamknięte a dolne główne otwarte. Silniki pracują, górne otwarte dolne zamknięte. Można zrobić także ze jeden silnik juz pracuje a drugi jeszcze nie ale wtedy musiał byś dodać pilotów, obsługę i lotniskowe źródło zasilania

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Odświeżam trochę warsztat. Siedzę sobie i dumam nad kanałami dolotowymi powietrza do silników, które chcę wykonać. I tu mam lekką zagwozdkę jak one w rzeczywistości wyglądają. Znalazłem w sieci chyba tylko dwa sensowne zdjęcia na których widać jakieś szczegóły. Jeśli ktoś z Was miałby w swojej kolekcji jakieś dobre zdjęcia lub rysunki to chętnie bym je przygarnął.

Na tą chwilę wywnioskowałem ze zdjęć tyle, że przednia część kanału, tak na oko do początku komory podwozia głównego ma kształt mniej więcej prostokąta, lekko zwężającego się u góry, natomiast dalej jest już klasyczna rura. Zauważyłem także, że u góry za ruchomą osłoną zamykającą wlot powietrza jest jeszcze jedna płyta, która kończy się tuż przed częścią rurową kanału.

Jeśli dobrze kombinuję to dajcie znać, a jeśli nie to też dajcie... znać oczywiście.

Link to post
Share on other sites
Wrzucam parę zdjęć, może pomogą.

Pomogą jak najbardziej. Dobrze na nich widać klapy zamykające wlot powietrza.

Następnym razem jak napiszę, że robię model prosto z pudła to proszę o odcięcie mnie od internetu

Czekając aż coś tam mi wyschnie we wlocie powietrza zacząłem się zastanawiać co mógłbym zrobić innego przy modelu. Zacząłem przyglądać się kadłubowi i planom jakie znalazłem w sieci na okoliczność przerabiania wlotów. Szybko się okazało, że wzorując się na podziale technologicznym trumpka narobiłem sobie sporo dodatkowej roboty, a elementy które wcześniej wykonałem będę musiał wywalić. Chodzi mi dokładnie o otwory z żaluzjami za działkiem, których zrobiłem cztery a w wersji UB są dwa i jeszcze w innym miejscu (nieco bliżej brzegu kadłuba. Również górne wloty powietrza są błędnie umieszczone. Zaczynają się zaledwie 3mm za wcześnie licząc od przodu. W ich przypadku z poprawą nie będzie większego kłopotu, będę musiał tylko zaszpachlować linie podziału i nanieść je na nowo już we właściwych miejscach. Będę musiał dorobić jeszcze dwa długie rzędy żaluzji, które znajdują się przed górnym wlotem powietrza.

Jak to mawiali w Matrixie - Nieświadomość to błogosławieństwo

 

6Uhs1mW.jpg

Link to post
Share on other sites
Tazman79, kaesz dziękuję za klarowne wyłożenie sprawy uzbrojenia.

Ostatecznie mój Mig będzie miał pozostawione puste węzły wewnętrzne, a na pozostałych zawieszę po dwie rakiety R-73 i R-60.

Tak sobie pomyślałem, hmmm... gdzieś czytałem, że taka kombinacja jest niemożliwa ale nie chciałem napisać tak gołosłownie "gdzieś" i poszukałem i znalazłem.

Toyo tu: http://il2forum.pl/index.php?topic=5534.240

napisał "... nie można mieszać na podwieszeniach zewnętrznych i środkowych dwóch typów rakiet.

Dzieje się tak z prostej przyczyny, do maszyny cyfrowej wprowadza się dane dwóch typów kpr, jeden typ podwieszony na węzłach wewnętrznych, a drugi na środkowych i zewnętrznych. Wyboru jednego z typów dokonuje się poprzez umieszczony w kabinie przełącznik. Ustawienie go w pozycję "wewnętrzne" przygotowuje do użycia pociski na wewnętrznych węzłach, pozycja "zewnętrzne" na podwieszeniach środkowych i zewnętrznych.

Logicznym jest ustawienie "balistyki" takiej samej dla sześciu rakiet, czyli można wieźć 6 x Archer lub 6 x Aphid. Można też powiesić (i użyć) 2 x Archer (na węzłach 1 i 2) oraz 4 x Aphid ( 3, 4, 5, 6) lub odwrotnie. "

i jeszcze

"Warianty "myśliwskie":

I - 1,2 - R-27; 3,4,5,6 - R-60

II - 1,2 - R-27; 3,4,5,6 - R-73

III - 1,2,3,4,5,6 - R-60

IV - 1,2,3,4,5,6 - R-73

V - 1,2 - R-73; 3,4,5,6 - R-60

VI - 1,2 - R-60; 3,4,5,6 - R-73

Z tych wariantów zawsze coś można "zdjąć".

 

Warianty "powietrze-powierzchnia":

I - 1,2,3,4 - bomby swobodnie spadające (od OFAB-100-120 wzwyż do FAB-500)

II - 1,2,3,4 - S-24 (S-25)

III - 1,2,3,4 - B-20 (zasobniki na S-8)

IV - 1,2 - bomby; 3,4 - opcjonalnie coś z zakresu niekierowanych (S-24, S-25, S-6 w wyrzutniach B-20)

 

I teraz warianty, które wg mnie mogą działać:

I - 1,2 - bomby; 3,4,5,6 - R-60 (R-73)

II - 1,2 - "niekierowane"; 3,4,5,6 - R-60 (R-73)

 

Tak jak wcześniej pisałem na podwieszeniach 1,2 musi być jednorodne uzbrojenie, na 3,4,5,6 również tego samego typu.

Bomb i rakiet niekierowanych nie podwiesza się na podwieszeniach 5,6 (udźwig węzłów).

Zrzut bomb może być parami, czyli podwieszenia 1,2 i 3,4 nie ma opcji "wszystkie" lub pojedynczo w kolejności 3,4,1,2 (to musiałbym sprawdzić, idzie o kolejność).

Odpalanie npr (niekierowanych pocisków rakietowych), tylko parami, nie ma możliwości strzelania tylko z jednego. "

 

Cały wywód dotyczy 9.12 ale myślę, że i na 9.51 jest tak samo. Pamiętam, Ze byłem wkurzony na Trumpetera, że w swoim 9.12 dał zestaw 2xR-27R, 2xR-27T, i tylko po 2 zamiast 4 R73 i R-60.

Link to post
Share on other sites

MiG-29UB nie przenosi rakiet R-27R ze względu na brak radaru, który jest niezbędny do naprowadzenia taj rakiety.

Co do mieszania R-60 i R-73, nie robi się tego, raczej tylko R-60M. Dzieje się tak dlatego, że ten samolot może mieć wprowadzoną tylko jeden typ rakiety, nie ma wspomnianego przy okazji 9.12 podziału na "wewnętrzne - zewnętrzne". Wynika to z tego co napisałem powyżej o R-27.

Nie mam pod ręką "uzbrojeńca", który odpowiedziałby mi konkretnie, czy może przewozić także R-73, ale wg mnie tak.

Szkolno-bojowy był nieco inny, różnił się detalami w kabinie, ale najważniejsza rzecz to brak radaru.

Link to post
Share on other sites

te żaluzje nad działkiem rewelacja. Zawsze takie chciałem zrobić, ale nie chciało mi się ,-)) Gratulacje za świetny pomysł i realizacje

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Pasqual, Toyo, sprawę konfiguracji uzbrojenia wyłożyliście znakomicie, dzięki. Co byście natomiast powiedzieli na taki pomysł aby pod Miga podwiesić na wewnętrznych węzłach zbiorniki paliwa takie jak przenosiły Su-22, a do tego np. szkolne R-60. W zestawie Trumpka są te zbiorniki i odpowiednie dla nich pylony. Do takiej konfiguracji zainspirował mnie Mig-29-ty, który stoi w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Pozwoliłem sobie ostatniego weekendu pstryknąć zdjęcia poglądowe.

 

e8FcjzB.jpg

 

xxrJfEQ.jpg

 

Teraz kilka słów o budowie. Postanowiłem przyśpieszyć pracę przy Migu i nie zagrzebywać się w kolejne przeróbki i poprawki, jest już ich i tak zbyt wiele rozpoczętych jak na pierwotne założenia warsztatowe. Aby nie wyważać otwartych drzwi zrezygnowałem z poprawiania dysz i foteli i szarpnąłem się na kilka dostępnych dodatków z żywicy. Zakupiłem więc fotele, dysze i koła od Edka oraz rurkę pitota od Mastera.

 

FMiM7MW.jpg

 

Walczę dalej z wlotami powietrza, z grubsza przed dopieszczeniem wygląda to tak.

 

UUCZ0Fq.jpg

 

xqRs0c9.jpg

 

Rozgrzebałem też hamulec aerodynamiczny. Dolna część już niemal gotowa.

 

1toDazr.jpg

 

Poprawiłem już ostatecznie górne wloty powietrza przesuwając ich początek nieco do tyłu, przesunąłem także w związku z tym dwie linie podziału. Poprawiłem i umieściłem w prawidłowym miejscu żaluzje za działkiem i samo działko. Przy działu powiększyłem otwór w kadłubie w którym ostatecznie zostanie umieszczona lufa działka, tak jak oryginale, i dołożyłem w otworze za działkiem kolejną żaluzję.

 

WbWXvJC.jpg

 

yrQmmuJ.jpg

 

A3BMV5e.jpg

 

7LnFDys.jpg

 

te żaluzje nad działkiem rewelacja. Zawsze takie chciałem zrobić, ale nie chciało mi się ,-)) Gratulacje za świetny pomysł i realizacje

 

spiton nie ma, że się nie chce, tylko się robi

Link to post
Share on other sites

W Dęblinie stoi poniemiecki MiG-29G, który się nie zakwalifikował do dalszego użytku w Polsce. Poniemieckie miały możliwość przenoszenia podskrzydłowych zbiorników, ale w Polsce z tej możliwości nigdy nie korzystano - wręcz fizycznie usunięto możliwość zabierania podskrzydłowych baniaków z samolotów przeznaczonych do latania. Dlatego można je zaobserwować jedynie na "czterocyfrowych" samolotach muzealnych i WZL w Bydgoszcz też ma taką nielotną sztukę.

Link to post
Share on other sites

Tak jak opisał net_sailor, Niemcy mieli zmodernizowane MiG-29 i tylko niektóre z nich mogły mieć podwieszane zbiorniki pod skrzydłami, nie było pośród nich był UB. U nas instalację zdemontowano. Niemcy używali takiej konfiguracji tylko do przelotów, ograniczenia ze względu na przeciążenia obniżały nieco walory bojowe samolotu. Maksymalny kąt natarcia wynosił 20 stopni, przeciążenie G=4 (z paliwem), G=6 (bez paliwa). Przyjmuje się (w uproszczeniu), że paliwo z jednego zbiornika służyło do rekompensaty wzrostu oporu, a jedynie drugiego zwiększało zasięg.

Link to post
Share on other sites

Wloty powietrza gotowe.

 

tTeTSl6.jpg

 

grLUaS7.jpg

 

Okablowałem golenie podwozia i dodałem trochę kabelków i innych detali do komór podwozia.

 

WKmWS4h.jpg

 

cQoYYiO.jpg

 

PfEiN4o.jpg

 

DRyAUic.jpg

 

RFMTejO.jpg

 

7NcbpVq.jpg

 

Zabrałem się również za elementy żywiczne, oczyściłem je i część z nich już polakierowałem.

 

EzfjuiU.jpg

 

7vJ6YlC.jpg

 

Fotele gotowe. Poprawiłem trochę pasy dodając brakujące ich części. Zastanawiałem się na jaki kolor pomalować pasy, zazwyczaj są szare, na szczęście znalazłem zdjęcie "28-emki" gdzie widać, że pasy są jasnobrązowe.

Jako, że Mig ma mieć otwartą kabinę dorobiłem do foteli też tabliczki z linkami zabezpieczającymi fotel na ziemi.

 

YeU6dUF.jpg

 

OXBMiZ8.jpg

Link to post
Share on other sites
On 11/6/2018 at 9:50 PM, Wokulski said:

Oglądam z zaciekawieniem

To bardzo się cieszę?

On 11/6/2018 at 10:54 PM, Kon_Bar said:

Fotele fantastyczne

To raczej zasługa Edka niż moja mimo to dzięki.

On 11/7/2018 at 3:41 AM, spiton said:

detal rewelacyjny. Gaśnice, mnie zadziwiły i zachwyciły!

Te gaśnice to taki poligon doświadczalny. Do innego modelu będę musiał wykonać minimum sześć sztuk.

Tymczasem na froncie walki z Migiem...

Wykonałem, nazwijmy to podszybie. Z materiałem zdjęciowym tej części samolotu jest w sieci krucho więc mogło mi wyjść mniejsze lub większe "sf". Wykonując ten element opierałem się na zdjęciach żywicy Eduarda do Miga-29 w skali 1/48 oczywiście konfrontując to z kilkoma zdjęciami oryginału na których coś widać. Efekt poniżej (częściowo krok po kroku).

atf6r5T.jpg

vgygYSg.jpg

uIWBr8d.jpg


Wckyf3K.jpg

ymvIptT.jpg


4Gunbcs.jpg


i0t64J5.jpg

Zdecydowałem się w końcu na uzbrojenie. Podwieszę tylko dwie rakiety szkolne, a co jak szkolny to po całości. Wyciąłem więc szkolną rakietkę R-73, wyczyściłem polakierowałem i zerknąłem do internetów aby sprawdzić w którym miejscu umieścić czarne pasy. Zerknąłem i skończyło się jak zawsze, farbę zmyłem, wszystkie detale z rakiety (stateczniki, pierścienie) zeszlifowałem zostawiając goły korpus, a potem dodałem coś od siebie.

N6FzEdf.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.