persyMG 19 Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 (edited) Witam wszystkich Po zakończeniu Jagdpantery, zbudowaniu w domu szafek na modele i drobnym remoncie kilku starych modeli postanowiłem iść dalej. To "dalej" to ambitna chęć zrobienia czegoś na kształt małej (ok. 30x20cm) podstawko-dioramki dotyczącej pojazdu, który od zawsze mi się podobał, tj. Sd.Kfz. 234/2 Puma. Po miesiącu oczekiwania w końcu dotarł do mnie prosto z Szanghaju główny element projektu czyli Puma w wykonaniu Dragona. (Dlaczego z Chin? - Ponieważ model nie jest już dostępny w Polsce a z Chin nawet z przesyłką jest w tej samej cenie, jak nie taniej). Ogólny zamysł "scenki" to załoga tankująca Pumę, coś tam przy niej "grzebiąca" (ale nie planuje jakiejś scenki "remontowej" z rozgrzebanym silnikiem itp) a oprócz tego dowódca oglądający mapę przywiezioną przez oficera, który przed chwilą przyjechał ze sztabu małą Simcą Komplet modeli i figurek (planuje wybrać tylko 5 z całego stadka) na razie wygląda tak: Do tego jeszcze metalowa lufa i blaszki z drzwiczkami do bocznych schowków do Pumy. Zobaczymy co z tego wyjdzie... Na razie lekko mi zrzedła mina jak otworzyłem pudło z Pumą i zobaczyłem podwozie - zejdzie na nie z miesiąc Cały projekt może uda się zrealizować do końca roku - ciekawy jestem, na ile ten wątek warsztatowy mi pomoże.... Edited May 27, 2018 by Guest Quote Link to post Share on other sites
Spotter 392 Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Qrcze, ta Puma też za mną chodzi. Jakiś czas temu była tutaj dostępna na forum, ale odpuściłem zakup. Teraz żałuję. Jestem ciekaw końcowego efektu. Zamysł fajny. Quote Link to post Share on other sites
Irgr 43 Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Heh, mam tak samo i też mi szkoda że nie skorzystałem z tamtej oferty na forum. Jakiś czas temu znalazłem klimatyczne zdjęcie Pumy w akcji i bezustannie kusi mnie by poszukać jej w sklepie. Aż wróciłem do WarThundera by dla relaksu pograć sobie 234kami =P Quote Link to post Share on other sites
bazylms 356 Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 ... ciekawy jestem, na ile ten wątek warsztatowy mi pomoże.... To będzie zależało od twojego podejścia i nastawienia. Mi osobiście forum chłopaki dużo pomogli, i jak sobie czytałem ostatnio moje pierwsze warsztaty to całkiem inny świat. Co do modelu to mnie akurat pojazdy kołowe nie ciągną. Natomiast na co chciałbym zwrócić twoja uwagę to instrukcja Dragona. Skleiłem kilka ich modeli i chyba ki się jeszcze nie zdążyło żeby w instrukcji błędów nie było. Zarówno co do numerów części jak i ich miejsca. W dodatku Dragon często daje kilka opcji w przypadku kilku części i trzeba sobie dobrze przemyśleć których użyć żeby misz masz nie wyszedł. No i trzy razy pomyśl, dwa razy przymierz zanim przykleisz Quote Link to post Share on other sites
pankot13 9 Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Kiedyś go popełniłem.Dodałem blachy Voyagera i lufy metalowe.Warsztat gdzieś chyba jest w "czeluściach forum".Niestety bez fotek.Tak mi wyszła: Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 Co do modelu to mnie akurat pojazdy kołowe nie ciągną. Natomiast na co chciałbym zwrócić twoja uwagę to instrukcja Dragona. [...] Kołowe też mnie jakoś nie bawią... ale akurat Puma po porostu mi się podoba. Instrukcję już dokładnie przeglądałem i zauważyłem wiele miejsc gdzie trzeba będzie bardzo mocno uważać i posiłkować się materiałami historycznymi, żeby czegoś nie skopać. Generalnie instrukcja cierpi na chorobę "pokażmy 50 kroków na jednym obrazku" Co co modelu (wyprasek) to wygląda na prawdę dokładny i dość przemyślanie zaprojektowany... z wyjątkiem jednej niedużej wypraski z antena gwiazdową, która wygląda jak z modelu za 10% ceny Dragona. Przy czym, i tak oprócz niej jest wersja fototrawiona. Quote Link to post Share on other sites
marioba 137 Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 To wspaniały model! Lepiłem go jakiś czas temu. Tu masz link http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=68&t=51399&p=747261#p747261. To jedyny mój model co stał na głównej stronie przez około tydzień. Sam zestaw lepi się ciężko. nie chodzi o spasowanie i takie tam, ale o detal. Strasznie trzeba uważać i pilnować instrukcji montażu. Klej według rozpiski, a się nie wy..walisz... i tyle.../ Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted May 29, 2018 Author Share Posted May 29, 2018 Prace rozpoczęte Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 3, 2018 Author Share Posted June 3, 2018 Podwozie generalnie gotowe Do tego wszystkie wizjery i sporo drobnicy wewnętrznej - część zamontowana, reszta gotowa do malowania. Pojawiły się jednak pierwsze wątpliwości: 1 - wizjery, zrobiłem według instrukcji, nawet są ruchome... ale jak one wyglądały na prawdę? Ma ktoś może zdjęcie z bliska takiego mechanizmu. Nie koniecznie z Pumy, może jakiś inny pojazd miał podobnie otwierane. Nie mogę znaleźć szczegółowego zdjęcia, zwłaszcza w pozycji otwartej. Tam było szkło? Zdjęcia wydają się sugerować, że był "goły" otwór. 2 - element nr W5 z instrukcji: Co to było w rzeczywistości? Element jest przezroczysty więc sugeruje, że to coś było szklane, ale nie jest wizjerem. Oświetlenie kabiny? 3 - radiostacja Na wypraskach są elementy radiostacji - mniej więcej takiej: http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum27/8ffd2de24c3c3814191879993b722620b680f85d.jpg ale są oznaczone jako nieużywane w modelu. Trochę dziwne... Puma nie miała takiej radiostacji? A jeśli miała - to gdzie była zainstalowana? 4 - czy ktoś ma zdjęcia wnętrza kadłuba SdKfz234 w jakiejkolwiek wersji? (pomijam działo w 234/4 itp. - chodzi mi tylko o sam "zasadniczy" kadłub) Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator Greif 133 Posted June 3, 2018 Super Moderator Share Posted June 3, 2018 W5 to przesłona dla kierowcy ( podobna była w Skdfz 251, w razie deszczu mocowana w wizjerze kierowcy, miała też wycieraczki) co do wizjerów, zaopatrzone były w szkło warstwowe i mocowane z możliwością wymiany w razie trafienia, w pozycji otwartej unosił się razem z wkładką szklaną i tutaj jest jak najbardziej ok (część W2) Ad W 5 instrukcja Aber z 251 http://www.aber.net.pl/upload/pdf/aae215de17d2df34220c6d7ac00ecd70.pdf strona 2 część 76 Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 4, 2018 Author Share Posted June 4, 2018 Dzięki! Quote Link to post Share on other sites
meser262 264 Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 ... zdjęcia wnętrza kadłuba SdKfz234 ... - chodzi mi tylko o sam "zasadniczy" kadłub) "Sam zasadniczy" kadłub - proszę bardzo. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
bazylms 356 Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 Kierowca musiał mieć odwagę. Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 10, 2018 Author Share Posted June 10, 2018 Wnętrze +/- zrobione. Ponieważ po "zamknięciu" i tak nie będzie prawie nic z wnętrza widać to przy niektórych drobiazgach nie "cisnąłem" nadmiernie. Bardziej potraktowałem robienie wnętrza jako próbę / przećwiczenie paru rzeczy. Z problemów i spostrzeżeń bieżących - był / będzie drobny kłopot z dopasowaniem połówek kadłuba. Nie mogłem wkleić przegrody silnika bo po wklejeniu nie dało by się jej pomalować pod zbiornikiem paliwa. Z kolei jej wklejenie po malowaniu okazało się bardzo trudne, do tego jest ona chyba o ułamek mm za wysoka... ale jakoś to dopasowałem. - radio... nigdzie nie mogę znaleźć gdzie było umiejscowione radio. Tzn. część była z tyłu przedziału, przy radiooparatorze.... ale był jeszcze jeden moduł. Po długim, poszlakowym śledztwie doszedłem do wniosku, że ono mogło być w wieży (np. w 234/1 było między fotelem dowódcy i strzelca w wieży) - w planach miałem zrobienie otwartych niektórych schowków w nadkolach... niestety, blaszki od Abera okazały się mieć złe wymiary :( są za duże o jakieś 1 mm w każdą stronę. Nie wiem co z tym zrobić. - znalazłem książkę w googlach https://books.google.pl/books?id=2-YIAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false Wprawdzie duża część jej niedostępna, ale nawet w tym co jest jest bardzo dużo dobrej jakości zdjęć różnych niemieckich pojazdów rozpoznawczych. Może komuś się przyda. Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator Greif 133 Posted June 10, 2018 Super Moderator Share Posted June 10, 2018 Aber był dedykowany do Italki więc będzie kłopot z Dragonem ( oczywiście jeśli masz jeden z wczesnych zestawów Abera) Jak zawsze pojazd jeden a co producent to inne wymiary ;) Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Tak się domyślałem, że to do Italeri, ale w sumie nigdzie nie jest to napisane na opakowaniu. Liczyłem się z tym, że mogą delikatnie nie pasować, ale żeby aż tak.... po przeskalowaniu to jest dobrych kilka cm różnicy w prawdziwym pojeździe. Zostaję mi opcje: - zrobić bez otwartych schowków - wyciąć obecne drzwiczki z plastikowych elementów modelu i trochę porzeźbić (chyba realne) - w końcu i tak musiałbym je wyciąć, żeby wstawić metalowe - jakoś "przyciąć" blaszki - tylko jak i czym to ładnie zrobić? Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 Analizując zdjęcia zauważyłem, że uchwyty na kanistry były chyba czymś wyłożone - co to było? Widać to dobrze poniżej, ale na innych zdjęciach też można dostrzec. Poza tym, na wielu pojazdach, zwłaszcza malowanych w jasny kamuflaż (dunkelgelb) te uchwyty mają wyraźnie ciemniejszy kolor - ciekawe jaki.... Co do pokryw schowków o których pisałem wcześniej - zrobiłem je sam, od zera, z polistyrenu. Chyba będzie to wyglądać całkiem nieźle. Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator Greif 133 Posted June 20, 2018 Super Moderator Share Posted June 20, 2018 pewnie skóra lub coś podobnego (może parciane? typowy ersatz na koniec wojny)aby się kanistry nie uszkadzały metal o metal ... Quote Link to post Share on other sites
laskonogi 83 Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 ja bym stawiał na filc, zwraca moją uwagę sposób rozwarstwienia sie w dolnym zaczepie ? Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 O właśnie, może to filc, bo to wygląda na "włochate". Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted June 23, 2018 Author Share Posted June 23, 2018 (edited) Kolejne prace - coraz więcej drobiazgów - pokrywy dwóch schowków, które będą otwarte - chyba wyszły nawet całkiem dobrze - skrzynka tylna - z opisów i zdjęć wynika, że była to modyfikacja polowa wykonywana tylko w niektórych jednostkach. Stwierdziłem, że zrobię tę skrzynkę otwartą i tu się pojawiło pytanie o grubość jej ścianek. Po analizie zdjęć doszedłem do wniosku, że raczej była drewniana - miała dość grubą pokrywę, na oko ze 2 cm (i taka też jest, oczywiście w skali, w modelu). Wątpię, żeby dawali taką grubą blachę na prostą skrzynkę. Poza tym, na jednym ze zdjęć dość wyraźnie widać kątowniki, które trzymają całość do kupy, co też sugeruje, że to było drewniane. Na zdjęciu nie wszystko tam jest posklejane, dlatego wygląda krzywo. - uchwyty na kanistry. W planie jest zostawienie jednego kanistra na pojeździe a reszta będzie obok. Poprzerabiałem więc uchwyty i wyszły chyba "w miarę". Edited June 23, 2018 by Guest Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted July 3, 2018 Author Share Posted July 3, 2018 Kolejne prace: - wstępne przygotowanie do malowania kamuflażu i innych elementów - trochę drobnicy Nadchodzi czas wyboru kamuflażu... podoba mi się taka wersja... ale te wężyki.... . Po wstępnych próbach "na boku" widzę, że zrobienie cieniutkiej linii jest wykonalne, ale trzeba bardzo precyzyjnie dobrać kombinację: ciśnienie powietrza - gęstość farby - dozowanie farby - odległość od powierzchni... no i oczywiście dokładnie prowadzić aerograf. A może jest jakaś inna technika na zrobienie cienkich, lekko rozmytych linii? Quote Link to post Share on other sites
Bzdura 35 Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 Patrząc na to, co wymalowałeś do tej pory, to zrób go całego żółtego albo jakieś duże, maskowane plamy. A, zasobniki z Abera są do Italerki, pisze jak byk. Quote Link to post Share on other sites
persyMG 19 Posted July 3, 2018 Author Share Posted July 3, 2018 A, zasobniki z Abera są do Italerki, pisze jak byk No właśnie nie... nigdzie na opakowaniu nie jest napisane, że to tylko do Italeri. Ale zdawałem sobie sprawę, że jest ryzyko, że nie będą pasować. W każdym razie problem zasobników mam już rozwiązany inaczej i wszystko wskazuje na to, że będzie to wyglądać dobrze.. Co do kamuflażu, no to właśnie plan jest taki, żeby był na cały żółty z delikatnymi wężykami zielonymi. Po zastanowieniu opcje wykonania chyba mam takie: - najpierw cały na żółto z modulacją a potem aerografem zielone wężyki - trudne do wykonania, może być ponad moje możliwości. - najpierw cały na zielono, potem maskowanie "glutem" i aerografem cały na zółto - łatwe, ale modulacja zniknie, zamiast pre-shadingu trzeba będzie robić rozjaśnienia i post-shading - najpierw cały na żółto z modulacją a potem pędzlem delikatnie wężyki, rozcieńczoną farbą - muszę wypróbować czy to ma sens Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator Greif 133 Posted July 3, 2018 Super Moderator Share Posted July 3, 2018 pisać nie pisze ale w czasie kiedy powstały nie było innej Pumy na rynku, pewnie dlatego nie ma w opisie ;) Gaśnica z Tetra wypas Oglądam dalej ;) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.