Jump to content
Jarekk

TKS z nkm wz. 38 FK-A 20 mm / IBG 1:35

Recommended Posts

Jarek - od zawsze podziwiam modelarzy, którzy mają samozaparcie i zapał do analizy setek zdjęć, a potem potrafią to jeszcze odtworzyć... Podoba się i to bardzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo mi się podoba. Zastanawiałeś się czy nie warto było zrobić skrzynki na magazynki z blachy?

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo mi się podoba. Zastanawiałeś się czy nie warto było zrobić skrzynki na magazynki z blachy?

 

Pozdrawiam

Krzysiek

 

Zdecydowanie tak, jako elementy fototrawione.

Na swoje fototrawionki zwykle czekam do 2 miesięcy. Szkoda było mi czasu.

Nabrałem wprawy w docinaniu detali na gilotynie i sklejaniu z przekładkami. Polistyren 0,25 mm za gruby.

To jest trzeci zestaw. Drugi miał 1.2 mm szerokości komór. Musiałem zmniejszyć w trzecim do 1 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilka kolejnych detali przy waloryzacji modelu. Tym razem przód.

- Dorobiłem hamulec nożny działka.

- Poprawiłem część środkową mostu.

(Ale nie jestem z niego zadowolony. Na zły gruszkowaty kształt. Przy kolejnym modelu wezmę most z Mirage).

 

vS1htsQ.jpg

 

- Na czołowej płycie dorobiłem mocowania pokrowca wycioru.

- Po lewej stronie mostu dorobiłem dwa elementy do których mocowane są wałki rozpieraczy szczęk hamulcowych.

 

TpWm9G5.jpg

 

pZgCKmH.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj dorobiłem osłonę przeguby Hadry'ego i poprawiłem mocowanie silnika.

W zasadzie pozostało kilka drobiazgów na silniku, skrzyni biegów i w okolicach kierowcy i czas myśleć o malowaniu.

 

m5gnsk4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Główna część waloryzacji TKS-a zakończony. Większość części brakujących została zrobiona.

Brakuje kilku, zostaną zamontowane po malowaniu.

 

ueijaNb.jpg

ke7nuXX.jpg

XOBEV3R.jpg

 

Osłona silnika była wzorowana na tej z TKS-a MWP. Zdjęcia z Odkrywcy zweryfikował jej wygląd. Na osłonie nie ma żadnych występów.

Dorobiłem filtr powietrza z rurą doprowadzającą.

Po stronie strzelca dorobiłem filtr oleju.

Rura wydechowa w oryginale była owinięta sznurkiem azbestowym. Ja zrobiłem owijkę z nitki i Wikolu.

Kierowca dostał poduszkę-podłokietnik. W TKS z ckm taką samą miał strzelec. Jednak w tym przypadku nowe części na błotniki kolidują z tą poduszką. (?)

Na błotniku kierowcy zamontowałem reflektor szperacz. Był przewożony w środku lub montowany na specjalnym wypuście który trzeba również dorobić.

Strzelec poza uchwytami magazynków dostał jeszcze skrzynkę na granaty przy skrzyni biegów i skrzynkę na niezbędnik na błotniku.

 

zQBqAQN.jpg

nG2QGK7.jpg

1WLXdcw.jpg

 

Pedały i kierownica pojawią się po pomalowaniu wanny.

 

Czas zacząć pisać o malowaniu.

Fabryczne TKS-y były malowane we wnętrzu na kolor szary. Po zmianie przepisów o malowaniu kamuflażowym z 1936 roku wprowadzono kolor szaro-piaskowy (w tym osłona silnika). Czy wszystkie tankietki, bez demontażu silników i bambetli, przemalowano? Trudno powiedzieć. Jeden z zachowanych piaskowych zbiorników paliwa TKS-a ma pod spodem kolor szary. Z drugiej strony znane kolorowe zdjęcie samochodu wz. 29 pokazuje go w nowym kamuflażu a drzwi od środka są szare. (?)

Chłodnica powinna być w kolorze piaskowym. Zachowana chłodnica z TKS-a z MWP była w oryginale piaskowa. Dlaczego została przemalowana na zielono?

Zbiornik paliwa powinien być zachowany w kolorze blachy mosiężnej. Jednak dwa zachowane zbiorniki mają przednią ścianę pomalowaną na piaskowo. Ciekawe, że malowanie odbywało się bez demontażu stelaża na skrzynki do ckm i na przedniej ścianie pozostał "krzyżak" w kolorze mosiądzu. Może warto namalować takiego krzyżaka na zbiorniku w modelu z działkiem?

Silniki benzynowe malowane były farbą szarą. Czytając przepisy o malowaniu nie znalazłem aby skrzynie biegów były malowane na czarno. Zdjęć, które sugerowałyby takie rozwiązanie również nie znalazłem.

Siedzenia. Siedziska były pokryte czarną skórą. Siedziska były też osłaniane brezentowymi pokrowcami. Można je więc również pomalować w kolorze brezentu. Oparcie strzelca, mocowane do zbiornika paliwa było wykonane z brezentu. Oparcie siedzenia kierowcy to również poduszka brezentowa mocowana do dwóch pasów. W modelu mamy tylko te pasy. Trzeba więc dorobić poduszkę.

To chyba podstawowe reguły malowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z tym, że skrzynia biegów piaskowa, wszystkie cięgła, kolumna kierownicza, fartuchy i wydech czarne. Natomiast instrukcja mówi wyraźnie, że w czołgach mosiężne zbiorniki paliwa powinny pozostać nie malowane. Pomalowanie jednego zachowanego zbiornika traktowałbym jako błąd jednostkowy i pozostawił raczej mosiężny.

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz rację co do zbiornika. Tak napisałem - "zbiornik paliwa powinien być zachowany w kolorze blachy mosiężnej". Napisałem też, że znamy nie jedno ale już dwa odstępstwa. Oba jednakowe i ciekawe z punktu widzenia malowania modelu. Wybór należy do malujących.

 

cVJre9C.jpg

TwjHOM9.jpg

 

O cięgnach i wszystkim specjalnie malowanym na czarno we wnętrzu celowo jeszcze nie pisałem. Punkt 11 instrukcji jest ogólny i dotyczy wszystkich pojazdów mechanicznych. Sprawdza się w 100% co do samochodów. Punkt 17 (czołgowy) podaje, że całe wnętrze na piaskowo. Czyli po zmontowaniu wszystkich mechanizmów? Jeśli chodzi o cięgna to OK, ale reszta nie do końca znajduje potwierdzenie w zdjęciach. Np. kolumna kierownicy i pedały. Ciężko znaleźć wrześniowe zdjęcie rozbitego TKS-a okazujące ciemniejszą kolumnę kierownicy w stosunku do piaskowej całości. Podobnie pedały. Odbudowane TKS-y też mają rożnie malowane te detale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwróć uwagę, że punkt 17 c) mówi, że wszystko jest piaskowe, poza elementami wymienionymi w pkt. 11.

 

"c) Wnętrze czołga, z wyjątkiem części malowanych wg paragrafu 11-go, po przygotowaniu według punktu a), powinny być pomalowane ostatecznie farbą matową koloru szaro-piaskowego, odpowiadającą warunkom technicznym Biura Badań Technicznych Broni Pancernych Nr 4101".

 

Podobnie też odnosi się do par. 11 punkt 17 a):

 

"a) Wszystkie części metalowe wewnątrz i zewnątrz czołgów, z wyjątkiem gąsienic oraz części malowanych specjalnie wg par. 11-go powinny być oczyszczone, zagruntowane i pomalowane wstępnie zgodnie z par. 10-tym niniejszej instrukcji."

 

Ze zbiornikiem masz oczywiście rację, to jest ciekawy temat i jakieś miejsce do wariacji indywidualnych. Swoją drogą, ciekawe czy oba zbiorniki pochodzą z tego samego batalionu, czy innych? W sumie to i tak zależało od kierownika warsztatu w batalionie...

 

Jestem pod gigantycznym wrażeniem Twojej pracy - gdybyś chciał wydać blaszkę z przeróbką, jestem pierwszy w kolejce.

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jestem pod gigantycznym wrażeniem Twojej pracy - gdybyś chciał wydać blaszkę z przeróbką, jestem pierwszy w kolejce.

...a ja drugi, zamawiam!

 

Niesamowita robota! Podziwiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie planuję wydać blaszki. Zwykle po premierze modelu szybko się pojawiała. Wykorzystałem swoje stare zapasy do modelu Mirage.

Na swoje blaszki długo czekam, wiec starałem się ten warsztat poprowadzić szybko i bez zamawiania.

Można o tym pomyśleć przy modelu z ckm-em. Model będzie zdecydowania bardziej poprawny we wnętrzu.

Do waloryzacji będzie kilka elementów związanych z mocowaniem skrzynek amunicyjnych i osłona silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i przyszła pora pokazać detale po malunkach. Wnętrze w zasadzie gotowe. W wyjątkiem mostu napędowego, pozostało do zrobienia kilka detali. Wstępne brudzenie zrobione, reszta na zakończenie.

 

MRrsqit.jpg

ocaDpJR.jpg

uUJuGQy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super to wygląda, takie waloryzacje wnętrza we własnym zakresie zawsze budzą podziw!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarkku, czy osłona silnika od strony kierowcy jest poparta jakimś "kwitem"?

 

Edycja:

Dobra, nie było pytania. Znalazłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W dużej części tak. Ta sobie czekała do użytku a na nową musiałbym czekać.

W modelu, po złożeniu, w zasadzie widać tylko jej górę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miodzio...

Czekamy na zamknięcie modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nikogo nie poganiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, sas55 napisał:

 Pomiary bigmodela nie były robione na oryginale tylko na egzemplarzu zrekonstruowanym.

Nie do końca tak jest Andrzeju. Lufa mierzona przez bigmodela jest oryginalna!

Co do warsztatu to temat uśpiony z powodu totalnego braku czasu na modelowanie. 😞

ab 10.jpg

Edited by Jarekk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.