Jump to content
abtb

Jakowlew Jak 23/23UTI, Special Hobby, 1/72

Recommended Posts

No, nareszcie ruszyłeś obiecanego Mila.

 

Nooooo, czujność czekisty wyczuwam tu

 

A już myślałem że uda mi się "przemycić" cichaczem ten wytwór a tu masz. Galerią chciałem zaskoczyć i nie wyszło

 

Co do samego modelu to w poprawność geometryczną wnikać nie będę bo to jest hobby i z założenia ma dawać przyjemność a nie przyprawiać o ból głowy. Gondola strzelca też ma inny kształt niż ta w "kapeluszu". Ostatecznie z tych dwóch "wiatraków" może udało by się złożyć jeden poprawny

 

.

Blaszki wyglądają nieźle, szczególnie mniejsze detale bo z blachą na bok kadłuba Eduard odrobinę popłynął.

 

Blachy mają tą "zaletę" że są płaskie i niestety nic nie da się z tym zrobić. Co prawda mogłem sobie podłubać tak jak w C-119 ale mam na warsztacie Poteza i tam będę się wyrabiał w dziele rzemieślniczym a tu idę na łatwiznę ( ) popartą wrodzonym lenistwem

 

Oczywiście dołożę starań by ów "wiatrak" miał ręce i nogi ale w tym wypadku skupię się na wyglądzie zewnętrznym i malowaniu.

 

A teraz koncert życzeń:

- małe trójkątne uchwyty maja wymiar 2mm (przyprostokątna "pionowa") na 3mm (przeciwprostokątna)

- szerokość "wręg" 0,8mm

- drabinka - wysokość 2,2 cm, szerokość 6mm, rozstaw osiowy stopni 5mm.

 

Taki wielowątkowy warsztat ma swój styl !!

 

Dzięki Spiton, może jeszcze coś dorzucę do warsztatu. A co, im większy zamęt tym lepiej . W końcu wszystko rodzi się z chaosu

 

Nie mam juz wyrzutów sumienia, że zaśmieciłem go moimi chińczykami

 

Możesz wrzucać jak do wora

 

Fajnie wyprowadziłes żaluzje od silnika

 

A to już zasługa zestawu a nie moja

 

A teraz udaję się pomęczyć tego paskudnego "karpika" czyli Seabata

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tzw. mały progres:

 

H8a1sCu.jpg

 

y2g02bU.jpg

 

gm1moo0.jpg

 

9mwm0I4.jpg

 

Q2lIDWy.jpg

 

q313D0w.jpg

 

ERaLxtj.jpg

 

fUnY4oX.jpg

 

RePKi3N.jpg

 

Fotki bardziej "dowodowe" niż poglądowe ale jak widać coś się dzieje w temacie.

"Żywice" odrobinę nie pasują do plastiku i trzeba trochę porzeźbić ale temat jest do ogarnięcia. Dysze wylotowe wstawię po malowaniu bo one to akurat najsłabiej pasują do reszty

Przymiarka oszklenia wykazała duże rozbieżności między nadziejami a rzeczywistością . Niestety chłopaki z SH powinni zasięgnąć odrobinę nauki od kolegów z A-modelu - w ich Jak-ach oszklenie pasuje idealnie i wymaga tylko przysłowiowego dotknięcia papierścieruchem

 

W Mi 4 małe mazianie kabiny pilotów i całość psiknięta połyskiem pod chemię:

 

x0cHn4W.jpg

 

QIcMwFi.jpg

 

s03URao.jpg

 

Na koniec kokpitzagadka, kto zgadnie ten dostanie całusa:

 

byCiF1D.jpg

 

e7jMDhC.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odrobinkę do przodu:

 

ls8dcDy.jpg

 

hLzyNE2.jpg

 

SFlKEfc.jpg

 

U3FxTwt.jpg

 

fVqV3w2.jpg

 

bCApaAu.jpg

 

-w kolorze:

 

BrfyVNo.jpg

 

FSThkxz.jpg

 

hQ1pTNY.jpg

 

Hkqh2JD.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę odświeżam temat.

Warsztacik odrobinę już schudł, tzn Jak 23 UTI jest już gotowy od kilku miesięcy (wyrobiłem się na Łask) i prezentuje się tak:

SnR6MKg.jpg

v1d4nYb.jpg

AbMDSHe.jpg

i małe porównanie z silnikiem Shackletona

HLA690G.jpg

Fotki odrobinę "szpiegowskie" ale do warsztatu nie rozkładam całego majdanu fotograficznego

Wersja myśliwska odrobinę się "cofnęła" - coś nie tak mi poszło z "łosiem" i musiałem całego umyć i teraz czeka na rewitalizację.

Dodatkiem do warsztatu jest Mi 4 i tu się trochę posunęło do przodu.

Na początek to dobre kwity:

AB8TX14.jpg

na podstawie których odrobinę śmiglaka przerobiłem i doprowadziłem do formy zbliżonej do Mi-4

W wersji szaro - białej prezentuje się tak:

l4zntQR.jpg

JDUcPcD.jpg

xgsdQLl.jpg

eJVlK4a.jpg

i drzwi do ładowni:

TauNdQC.jpg

A w kolorze wygląda tak:

9H6kTJv.jpg

8luVvya.jpg

c7MDADi.jpg

:haha:

I na razie tyle:mrgreen:

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak prezentuje się bardzo ładnie. Mi-4 w pomarańczowym kolorku ciekawie wygląda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, mig napisał:

Jak prezentuje się bardzo ładnie.

Dziękuję za opinię. Dziś postaram się pstryknąć fotki do galerii.:D

 

1 godzinę temu, mig napisał:

Mi-4 w pomarańczowym kolorku ciekawie wygląda.

No, tu trochę pojechałem :cool:

Przyznaję się bez bicia że to drugi egzemplarz, poczyniony w ramach tzw akcji - reaktywacji

 

Było tak:

tfhhSWm.jpg

 

czyli Mi 4 z Hb w barwach fińskich. Takie trochę s-f popełnione jakoś tak w momencie pojawienia się zestawu czyli ładnych parę lat temu

I tak trochę dla hecy oczyściłem grzmota, przeszlifowałem, dodałem parę dodatków

n1mWZFC.jpg

LQxz736.jpg

 

i przemalowałem w barwy Lotnictwa Polarnego ZSRR:

9H6kTJv.jpg

A zatem do galerii powinny trafić dwa Mil-e, ale jeszcze ostra zabawa z wirnikami bo to co dał Hb to trochę lipa :mrgreen:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomalutku pcham temat do przodu :paker:

Jak już reanimowany i przygotowany pod kalki:

2a3LEp7.jpg

qy485de.jpg

sthfkx6.jpg

kxjPmnx.jpg

Mi-4 "pokraszony" kolorkami

nZS2xgA.jpg

https://i.imgur.com/sPQpboQ.jpg[/img

CD4ZeD4.jpg

Niestety, dostęp do dokumentacji wywołuje w człowieku chęć "rycia" :mrgreen:

W Mi 2 HB skopał wirnik a w Mi 4 widać progres - odrobinę skopali wirnik i dokumentnie "położyli" łopaty:benc:

W Mi 8 skopali osłonę silnika :piwo:

Mi 24 boję się oglądać bo jak widać progres w "odwalaniu lipy" jest wyraźny 

Na początek łopaty.

Skorzystałem z zapasów oraz dokonałem destrukcji starego Mi 4 z Kp.  Kp "wyklepało" łopaty o właściwym profilu i kształcie :super: 

Pozyskałem tym sposobem 8 szt łopat nad którymi należało odrobinkę popracować

- po pierwsze "przeryłem" linie tak aby były głębsze

- po drugie wyciąłem miejsca na osadzenie lamp na końcach łopat oraz dorobiłem "gniazdka" na przewody systemu przeciwoblodzeniowego oraz zasilania lampki

FYqD08V.jpg

yrsd8Xz.jpg

Z "okrąglaka" dorobiłem "przejściówki" do "łapek" oraz z płytki imitujące okucia mocowania

Tak wyglądają surówki  "łapek"  - od strony łopaty

4z9uxWg.jpg

"łapki" od strony głowicy są o jeden listek szersze

Tak wyglądają łopaty po obróbce i z otworami pod nity okucia. Na dolnej już widać pierwsze "surowe" nity

en1yuhM.jpg

Oczywiście w głowicach też trzeba dorobić system mocowania łopat

CvoxmxK.jpg

I tak to się ma łączyć po wszystkim

bFyfNIe.jpg

Oczywiście do każdej łopaty zostaną jeszcze doprowadzone po cztery kable

"23" i "4" przygotowane są już pod kalki a zatem jutro mały progres "kolorystyczny"

:gitara:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.12.2018 o 22:21, abtb napisał:

"23" i "4" przygotowane są już pod kalki a zatem jutro mały progres "kolorystyczny"

Dokonało się

fOcSWp2.jpg

 

xAFTYgj.jpg

 

zNfXM9I.jpg

 

GIzhJ0J.jpg

 

5AbkCFB.jpg

 

6doazUZ.jpg

 

:odlot:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomału dopycham do końca.

Prace nad głowicą wirnika głównego:

vIjEq3W.jpg

Surówki na których widać co dodałem w stosunku do oryginału: łapki do łopat, tuleje do przewodów zasilających  lampki na końcach łopat oraz pierścień z którego zostanie wyprowadzonych 16 przewodów

i gotowe okablowane głowice:

Ti3uYlP.jpg

smxrXob.jpg

5g2O9Gw.jpg

oraz z parą łopat:

bXC6byn.jpg

bXC6byn.jpg

szczegół podłączenia do wtyczki:

FY41nJ1.jpg

I jest to właściwie ostatni wpis "roboczy" w tym warsztacie. Po złożeniu i pomalowaniu całości tradycyjnie już "wygłoszę" słowo końcowe zamykające warsztat. Ale to za jakieś 1,5 tygodnia

:gitara:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękne te Twoje Jakowlewy. Aż miło popatrzeć. Sam zaczynam swojego 23 i Twój warsztat będzie mi bardzo pomocny 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, kapsel napisał:

Piękne te Twoje Jakowlewy.

Dziękuję bardzo :szampan1:

20 minut temu, kapsel napisał:

Sam zaczynam swojego 23

Jak Kolego nie masz parcia to się wstrzymaj do niedzieli. Powinienem wygłosić (napisać raczej :szczerbol:) słowo końcowe które to pozwoli uniknąć kilku małych pułapek i jednej grubej wtopy.

I browarek się Koledze należy za sięgnięcie po tak niszowy temat :piwo:

Jakie malowanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wstrzymam się z budową gdyż zestaw według mnie do najłatwiejszych nie należy i pewnie natknąłbym się na jakieś zagwozdki ☺. Malowanie będzie z całą pewnością polskie. Kupiłem od razu kalkomanie Model Maker. Poza tym uważam że Jaczek to śliczna maszyna i warto mieć jej miniaturkę w kolekcji 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich (jeszcze tu zaglądających) :D

Zgodnie z obietnicą wygłaszam (piszę) "słowo końcowe" zamykające warsztat

"Prywatna inicjatywa" była ostatnim epizodem "walki" z myśliwcami Jakowlewa w układzie redanowym.

Za materiał wyjściowy posłużyły mi wyroby Sh, które to niestety trochę gorzej się składa niż ogląda. Żeby za mocno nie przedłużać wymienię grzechy główne zestawu na szybko:

- trzeba zwrócić uwagę na szerokość foteli pilotów w stosunku do szerokości wanny kabiny - jak się zrobi fotele to trzeba dobrać szerokość wanny do ich szerokości i odwrotnie, jak się sklei wannę to potem trzeba pokombinować z fotelami. Bez tego zabiegu  może się okazać że fotele są za szerokie i będzie problem

- gródź silnika - na rysunku jest do góry nogami więc nie ma co szlifować tylko odwrócić - wtedy będzie pasować i będzie zgodnie z oryginałem

- dysza silnika - proponuję wkleić  na końcu bo tak jak proponuje Sh to nie bardzo pasuje i kąt zaklinowania jest niewłaściwy

- osłona kabiny - w obu modelach trzeba trochę się nakombinować z dopasowaniem. Dodatkowo w moim UTI była za wąska przy desce instruktora dzięki czemu po serii dopasowań pojawiły się na niej wewnętrzne naprężenia - słabo to widać ale widać

- przednie pokrywy podwozia są za krótkie o jakieś 1,5-2,0mm

- golenie głównego podwozia są źle rozmierzone. Należy obciąć wichajster z osią na wysokości amortyzatora a następne przykleić nową oś na wysokości amortyzatora. Dzięki temu pokrywy podwozia będą jakoś wyglądały po zamocowaniu

- schemat malowania dla Jaka 23 UTI, prototyp nr "2" jest niestety niewłaściwy dla wersji zawartej w pudełku. Powinna być inna osłona kabiny pilotów - część zamykająca stanowisko instruktora.

IjJvdSd.jpg

TjNy7wZ.jpg

W ramach zagmatwania warsztatu poprowadziłem krótką relację z budowy Mi 4 z HB.

Model niestety wymaga pewnych przeróbek które upodobnią go do oryginału

- na lewej burcie należy dodać klapkę dla akumulatora oraz klapkę wtyczki dla obsługi naziemnej

- należy usunąć jeden uchwyt z prawej strony i dokleić go z lewej

- w zależności od wersji należy przenieść światła pozycyjne spod wlotów na wloty powietrza

- należy dodać światło pozycyjne na końcu belki ogonowej (białe)

- krążki na belce śmigłowca to tak naprawdę światła nawigacyjne (fioletowe) i należy je "oszklić"

- głowica wirnika głównego do przerobienia

- łopaty wirnika głównego do wywalenia (niewłaściwy kształt i profil) i pozyskania z modelu Kp. Należy dorobić światła nawigacyjne na końcówkach ( w łopatach Kp są zaznaczone)

- oczywiście przewody i inne pierdoły we własnym zakresie

Uffff:flaga:

A zatem zamykam warsztat (znaczy się klosed):szczerbol:

2D8yTH2.jpg

8QvHTPR.jpg

 

Ps. 

Epizod IV

"Bariera dźwięku"

f9xqKrJ.jpg

:woot:

 

Edited by abtb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.