Skocz do zawartości
abtb

Potez 540, 1/72, Smer

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam

 

Francuskiego "Żubra" będę robił

 

Po długich dywagacjach nad tematem postanowiłem zrobić sobie małego wintydża - ot takie coś relaksacyjne.

Za podstawę posłuży zestaw Smera (przepak Hellera). Model miał swoją premierę tak jakoś w latach 60-siątych ubiegłego wieku (Heller). W 2001 roku Smer zapakował to w swoje pudełko i dał kalki które wyglądają spoko a przy okazji cena spadła o połowę albo i więcej

 

Historia

 

Na początku lat 30-tych ubiegłego wieku opracowano założenia techniczne ciężkiego samolotu wielozadaniowego "B.C.R.". Z pośród zgłoszonych projektów wybrano min Potez-a 540M4. Samolot był produkowany seryjnie od 1934r. w różnych wariantach Produkcję zakończono po wykonaniu 265 egz. z których kilka sprzedano do Rumuni i dla republikańskiej Hiszpanii. Od 1937 r. zaczęto wycofywać samoloty tego typu z dywizjonów bombowych, przesuwając je do jednostek lotniczych w Afryce północnej, Bliskim Wschodzie i Indochinach.

 

In box

 

Jako że zestaw ma już swoje lata to charakteryzuje się on wszystkimi zaletami wypustów z tamtych lat czyli w środku kadłuba jest jedna, wielka czarna dziura którą trzeba jakoś zapchać.

A zatem będzie rzeźbienie na ostro

 

CFGi01Q.jpg

 

ENISCzk.jpg

 

5XtrjcK.jpg

 

rdmq1EA.jpg

 

4dsMooH.jpg

 

6H31tyO.jpg

 

JWfUaws.jpg

 

Oczywiście ślady po wypychaczach to podstawa:

 

mZw8aRk.jpg

 

Warsztat

 

Model rozgrzebałem sobie tak jakoś na wiosnę, tak więc pewne postępy już są

 

- załatwione ślady po wypychaczach

 

SLq9HCx.jpg

 

XtWqBko.jpg

 

- przeryte linie podziałowe

 

ZnLg6jp.jpg

 

Zostawiłem sobie co prawda oryginale nitowanie gdyż uważam że jest ono całkiem subtelne

 

HSyRHSc.jpg

 

Całość walki z tym wytworem będzie polegać na odtworzeniu wnętrza. Zakupiłem już stosowne profile w celu wykonania ożebrowania.

 

Czyli szykuje się kawał wspaniałej zabawy

 

 

P.s. Jakby ktoś sugerował że lepiej było kupić sobie nowy zestaw z Az modelu to odpowiadam:

Jest to przepak Hellera za cenę 2 (3) krotnie wyższą niż Smer

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Niezły rocznik - "1034 r" :-)

 

Kolega się nie stresuje, nie ma to wpływu na warsztat

 

Już poprawione. I dziękuję za zerknięcie do wątku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
shia-watching-movies-sitting-1.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niezłą staroć kolega wyciągnął z szafy. Popatrzę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeden z modeli, jaki chodzi za mną całe życie ,-)) Tak, że w mojej osobie masz wiernego obserwatora!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I ja ! i ja lubię francuzy o aerodynamice wagonu tramwajowego !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na płaskim dobrze się ryje linie ...,-)) Jakie malowanko ?? Okładkowe ? Okładkowe fajne, bo srebrne silniki będą fajnie kontrastowały z matowa -ciemnozieloną bryłą...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest to, oglądam.

Francuskie samoloty z tamtych lat to rzadki gość na forum, a mam do nich słabość.

 

Powodzenia i pozdrawiam

Hubert

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Odnoszę wrażenie, że trafiłem w temat

Nie spodziewałem się takiej frekwencji i zainteresowania

 

Trochę wczoraj poskrobałem przy kadłubie. W sumie nic wielkiego ale zaczyna to jakoś wyglądać.

 

AevQy53.jpg

 

qOQueGh.jpg

 

Zostało jeszcze co prawda kilka "poprzeczek" do wykonania ale to zrobię jak ustawię podstawę pod fotele pilotów. W sumie ta strona jest najbardziej pracochłonna - jest na niej najwięcej klamotów. Oczywiście nie jest to moja twórczość własna - wzoruję się na fotkach innych modeli wygrzebanych w internecie. Zdjęcie wnętrza oryginału trudno znaleźć i trzeba polegać na rysunkach przekrojowych które są dość mętne. I w związku z tym "rżnę" z prac innych

 

Przymierzyłem też dwa okienka

 

CwCijiQ.jpg

 

których grubość jest znaczna

 

6E0wlU8.jpg

 

czyli tak jakoś 2mm

 

Ogólnie rzecz ujmując układ profili odzwierciedla podział "blach" widoczny po zewnętrznej stronie kadłuba. Dzięki czemu można ukryć grubość "szkieł"

I na koniec trzeba żabojadom z Hellera jedno przyznać - pomimo tego że model został opracowany ponad 50 lat temu to oszklenie pasuje rewelacyjnie a elementy składają się prawie jak klocki. A formy albo są w doskonałym stanie albo ktoś o nie rewelacyjnie dba bo wypraski są naprawdę finezyjne i delikatne co najlepiej widać po osłonach silników

 

No i jakby tyle po pierwszym dniu zmagań. Dalsze postępy w pracach planowane są na dziś

( chyba że zajmę się "włoszczyzną" bo najwyższy czas już skończyć zabawy z Krogulcem)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurde te szybki to chyba miały by wytrzymać 120mm ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio próbowałem swoich sił w ożywieniu podobnie wiekowego zestawu ale ostatecznie powędrował na dno szafy (czeka na przyrost skila).

 

Więc z wielką chęcią będę śledził Twoje zmagania, tym bardziej że samolocik cudny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapowiada się ciekawie. Chętnie popatrzę, zwłaszcza, że początki obiecujące

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super model, będę kibicował!!! Jak ja lubie takie warsztaty, gdzie mamy ciekawy model, rzadko spotykany i do tego rzadko robiony przez dobrych samolociarzy no bo wymaga wiele pracy i trudno o pochwały niskim kosztem.

 

 

jeden z modeli, jaki chodzi za mną całe życie ,-)) Tak, że w mojej osobie masz wiernego obserwatora!!

 

Jak tylko mi wyświetliło temat, wiedziałem że tutaj zawitasz i będziesz chwalił .

 

Ja także uwielbiam te lotnicze dinozaury, archaiczne bryły mają w sobie to coś. Prawde mówiąc Smer ma 3 zestawy takich brzydali i mam w planie jeden z nich. Z kilkunastu samolotów jakie mam na liście, jest jeden z nich (pewnie wezme Amiota)…

 

niestety takich modeli ciężko szukać tu na forum, no bo trzeba się napracować:)

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ha, ha. Amiot !!! To prawdziwy dinozaur. Też za mną chodzi !!! Kiedys juz go zlepiłem. Miło wspominam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja pamiętam Blocha MB200 z kopro. Swego czasu to był mój największy model 8oEUJV

 

Wysłane z mojego TA-1021 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Amiot !!! To prawdziwy dinozaur. Też za mną chodzi !!!

 

Na Babarybie znalazł nabywcę w pół godziny od chwili jak go wyłożyłem na stół

 

Kloc koszmarny, skrzydło u nasady grubości kadłuba albo i lepiej Najlepsza rzecz w tym modelu to szwy nitowe.

Ale można do tematu podejść ambitnie i zrobić takie coś:

 

azwPrqM.jpg

 

fUHU86O.jpg

 

Pole do popisu ogromne (może się skuszę )

 

A tymczasem w Potezie zakończyłem "wyklejanie" kratownicy i wkleiłem podstawę (komorę bombową ) foteli pilotów:

 

XBsumAN.jpg

 

rqwHJdd.jpg

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Francuzi mają coś takiego, że ich projekty albo się kocha, albo nienawidzi. Nawet jak są brzydkie, to często tak brzydkie, że aż piękne. Jedną z moich wczesnomłodzieńczych fascynacji (bynajmniej wcale nie wygasłych ) było (i jest) Aero MB210 - o bardzo pokrewnej chyba proweniencji. Równie kanciasty i paskudnie wyglądający kloc ze szklarnią. Ale jednak od dzisiaj ten Potezik bardziej mnie zachwyca - głównie przez te silniki w oddzielnych gondolach...

 

Żebrowanie wnętrza wygląda bardzo ładnie. Będziesz coś robił z podstawą miejsca pilota? Szkoda, żeby ten klocek zakrył tę kratownicę.

 

Wiecie, co mi właśnie przyszło na myśl? On by naprawdę ładnie wyglądał na pływakach...

 

bzzz-bzzz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wygląda to super.

 

 

Żebrowanie wnętrza wygląda bardzo ładnie. Będziesz coś robił z podstawą miejsca pilota? Szkoda, żeby ten klocek zakrył tę kratownicę.

 

Dziękuję

 

Podstawa pod fotele pilotów to najprawdopodobniej ..... komora bombowa( aczkolwiek drzwi bombowych jakoś nie ma w spodzie kadłuba) lub jakiś inny kufer i niestety tak musi zostać. Cały "smak" wnętrza będzie właśnie ustawiony na tym klocku poczynając od szyn foteli.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potezik, palce lizac. Kratownica wygląda smakowicie !! Nie wiem czy mi gdzieś odpowiedziałeś na pytanie , jakie malowanko ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie wiem czy mi gdzieś odpowiedziałeś na pytanie , jakie malowanko ??

 

Nie odpowiedziałem ale już odpowiadam :

pudełkowe -okładkowe czyli francuz - silniki srebrne, reszta zielona/khaki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O to fajnie. Uważam, że to malowanko jest super. Blaszane silniki w kontraście do matowych zielonych powierzchni !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.