Jump to content
ksc

Ural 4320 APA-5D - ICM 1:72

Recommended Posts

Witam, rozpoczynam swój pierwszy warsztat nielotniczy.

 

Agregat APA-5D na podwoziu Ural 4320 z założenia będzie tylko urozmaiceniem dioramy lotniczej. Ze względu na skomplikowanie bryły i ilość dodatków równie dobrze mógłby być osobnym modelem.

 

Model bazowy:

  • Ural-375D 72711 firmy ICM w skali 1:72

 

Dodatki:

  • Zestaw konwersji APA-5D M72302 ukraińskiej firmy Armory
  • Elementy fototrawione f72014 firmy New Penguin
  • Elementy żywiczne firmy Tankograd
  • Opony żywiczne OI-25

 

rvQap9h.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się ciekawie. Tankograd to kabina? Imponująca ilość dodatków, będę śledził relację.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zapowiada się ciekawie. Tankograd to kabina? Imponująca ilość dodatków, będę śledził relację.

Pozdrawiam

 

Tak, tankograd to kabina i moim zdaniem prezentuje się dużo lepiej niż oryginał. W najbliższym czasie wrzucę zdjęcia z porównaniem obu kabin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, fajne dodatki, też z ciekawością pooglądam. Tego pingwina ciężko w PL dostać...

 

W sumie na ruskich ciężarówach się nie znam to pytam (też bym sobie APA zrobił ajko dodatek) - podwozie 375D jest takie samo jak w 4320? I drugie - tankograd ma w swojej ofercie kabine do URALA 4320 1/72 w wersji 'long' - znaczy APA-5D takiej właśnie kabiny potrzebuje?

 

PS

Sobie właśnie sprawdziłem na sieci - wypraska ICMu z podwoziem jest taka sama do 375 i 4320.

 

PS2

 

Dalej poszperałem - są też APy z długim ryjem, choć chyba mniej spotykane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Super, fajne dodatki, też z ciekawością pooglądam. Tego pingwina ciężko w PL dostać...

Ja zamawiam towary bezpośrednio z Rosji lub Ukrainy, przy czym koszty przesyłki są często bardzo wysokie - ale takie hobby .

W sumie na ruskich ciężarówach się nie znam to pytam (też bym sobie APA zrobił ajko dodatek) - podwozie 375D jest takie samo jak w 4320? I drugie - tankograd ma w swojej ofercie kabine do URALA 4320 1/72 w wersji 'long' - znaczy APA-5D takiej właśnie kabiny potrzebuje?

Różnica między 375D a 4320 to silnik, czyli grill i maska, a rama jest taka sama - przynajmniej tak to wygląda na wypraskach ICM.

Ja trochę zbyt pochopnie zakupiłem model 375D, po czym zorientowałem się że na bazie 375D można wykonać jedynie agregat APA-4G, który z pozoru wydaje się bardzo podobny do APA-5D, ale różni dużą ilością drobnych szczegółów, np zaczepów na wysięgniku, inną lokalizacją gniazd, ilością i rozmieszczeniem pokryw.

 

APA-5D wymaga chyba standardowej kabiny i taką właśnie posiadam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tak - na scalemates jest tylko długa, dopiero na stronie tankogradu znalazłem, że robią tez krótką kabinę - wygląda rzeczywoście lepiej niż ICMowska. A jakie malanowanie będzie - nasze czy jakieś wschodnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam podobnego w poczekalni w większej skali, więc chętnie popatrzę. Jakie malowanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam podobnego w poczekalni w większej skali, więc chętnie popatrzę. Jakie malowanie?

 

Jeżeli piszesz o ostatnim produkcie Zvezdy, to z czystym sumieniem Go polecam, składa się sam, nie trzeba szpachli, części pasują fenomenalnie, warto go robić z plandeką z nawierconymi i naciągniętymi linkami . Kolega Adam takiego wydłubał, widziałem zdjęcia, mistrzostwo świata, mój właśnie czeka na natchnienie, żeby linki plandeki naciągnąć....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budowa ruszyła

 

Malowanie oczywiście będzie polskie. Chciałbym zrobić model samochodu używanego w 1 PLM "Warszawa" na początku lat 90. i dopasować go do dioramy z MiG-29 z tamtego. Nadal poszukuję jednak wyraźnych zdjęć historycznych.

 

Budowę modelu podzieliłem na trzy etapy. Pierwszy z nich to wykonanie kompletnego podwozia wraz z kołami.

 

Model ICMu po przyłożeniu do planów wymaga jednak pewnych korekt, m.in. przesunięcia osi podwozia i skrócenia ramy. Ogólnie jest bardzo dokładny, chociaż ze względu na błędy technologiczne wymagana jest obróbka przesunięć form i nadlewek. Z racji skali pozwoliłem sobie też na pewne uproszczenia, np. rama nie jest wykonana z ceownika jak w oryginale. Przy budowie inspiruję się bardzo dokładnym modelem Zvezdy w 1/35.

 

Na początek stan obecny. Przed malowaniem kolorem czarnym brakuje jeszcze kilku elementów, w tym odbojników, reduktora i mocowania koła zapasowego.

 

02zfpON.jpg

 

oIt2Gnv.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obiecałem porównać żywiczną kabinę firmy Tankograd (na zdjęciach jasnoszara) z modelem ICMu.

 

Należy wziąć pod uwagę, że żywiczna kabina jest przeznaczona dla urala 4320 a posiadany przeze mnie model to wersja ural 375d.

 

OexpxBA.jpg

 

ylNCSLC.jpg

 

2eyiX1p.jpg

 

7Bv1ON0.jpg

 

sb3Bbnd.jpg

 

Czy warto kupować? Sami osądźcie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za porównanie kabin. Żywiczna super! Te blaszki prezentują się extra! W którym punkcie skracałeś ramę i o ile przesuwałeś oś? Mam kilka Uralów z ICM i mnie też to czeka.

 

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta żywiczna wygląda jak by ta zICMu była wzorem czytałe różne opinie o Tankograd i czasami mają wtopy ale kto bogatemu zabroni . Trzymam kciuki za projekt i czeka z niecierpliwością na cdn pozdrawiam Olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki za porównanie kabin. Żywiczna super! Te blaszki prezentują się extra! W którym punkcie skracałeś ramę i o ile przesuwałeś oś? Mam kilka Uralów z ICM i mnie też to czeka.

Rama jest za długa o jakieś 2 mm i bardziej pasuje do Urala 4320-19. Do prac podszedłem w taki sposób, że przyjąłem tylną część ramy za punkt odniesienia. Zarówno tylną jak i przednią oś przesunąłem o jakieś 2mm do tyłu. Są doskonałe rysunki z podstawowymi wymiarami ramy i odległościami między osiami - nawet na stronie producenta.

 

Ta żywiczna wygląda jak by ta zICMu była wzorem czytałe różne opinie o Tankograd i czasami mają wtopy ale kto bogatemu zabroni . Trzymam kciuki za projekt i czeka z niecierpliwością na cdn pozdrawiam Olo.

Na 100% żywica bazuje na kabinie ICMu i dzięki temu nie ma problemu z jej spasowaniem. A co do kosztów... to myślę, że na tym polega hobby - gospodarowaniu nadwyżką czasu i pieniędzy .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początku prac nad modelem planowałem jak najszybciej ukończyć ramę, bo na niej opiera się cała konstrukcja samochodu. W trakcie prac okazało się jednak, że są problemy z "pasownością" poszczególnych sekcji modelu i najbezpieczniej będzie przygotować jak najwięcej części jeszcze przed jej malowaniem modelu.

 

Zabrałem się za klejenie żywicy firmy Armory i ... dla zdrowia psychicznego muszę robić sobie kilkudniowe przerwy, gdyż praktycznie nie ma elementu, który nie wymagałby poprawek lub wykonania od nowa. Jest to zestaw tylko w przybliżeniu przypominający agregat APA-5D. Przykładowe błędy to:

  • jeden błotnik jest szerszy od drugiego
  • brak chodników na błotnikach
  • złe kąty błotników
  • zły rozstaw i kąt mocowań ramion wysięgnika
  • prawdopodobnie zły rozmiar całego agregatu - nie mieszczą się numery rejestracyjne z kalkomanii firmy TORO
  • zbyt małe drabinki po obu stronach agregatu

 

Niektóre korekty sobie odpuściłem. Jest to o tyle przykre, że planowałem budowę jeszcze jednego modelu firmy Armory, ale chyba się na to nie zdecyduję.

 

2FyYmFz.jpg

 

JteN3IQ.jpg

 

A tak prezentuje się w korytku korygującym zbieżność podwozia:

 

5l6QJJO.jpg

 

jOSnMEZ.jpg

 

1cwPlbR.jpg

 

Zastanawiam się, na ile rozsądne jest malowanie modelu podkładem Mr. Surfacer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomysł z korytkiem do ustawiana zbieżności kół super, "na dniach" montuję koła w ZiL-e 131 również od ICM, zastosuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaryzykowałem z surfacerem 1500. Detale nie zniknęły, ale znalazłem kilka miejsc do poprawki.

 

kT9In9X.jpg

 

i8s3YxQ.jpg

 

zCZBa7f.jpg

 

J8PavK1.jpg

 

Teraz czas na kamuflaż NATO. W tzw. międzyczasie kompletuję kabinę i naprawiam fototrawione wysięgniki agregatu, które rozleciały mi się podczas wyginania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powoli prace idą do przodu. Przygotowałem nawet podstawkę do modelu:

9Uod7kJ.jpg

Oraz pomalowałem ramę z agregatem:

qIFi1VX.jpg

V8ok7li.jpg

k8pUU53.jpg

Na razie ten model trochę mnie zmęczył przez problemy ze złożeniem wysięgników i chyba trafi do kartonu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie fajnie.
Miało być malowanie 1.PLM z początku lat 90. ale rozumiem, że koncepcja się zmieniła,?
Bo widzę brązowe plamy kamo, a takich wówczas z pewnością nie było.

Edited by Grzes

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 23.12.2018 o 12:06, Grzes napisał:

Fajnie fajnie.
Miało być malowanie 1.PLM z początku lat 90. ale rozumiem, że koncepcja się zmieniła,?
Bo widzę brązowe plamy kamo, a takich wówczas z pewnością nie było.

Miało być, ale zabrakło mi kwitów :) Chciałbym żeby model odzwierciedlał rzeczywistość i dlatego wolę zdecydowałem się na egzemplarz z Powidza, wstawiony w innym wątku tego forum:

W dniu 25.11.2010 o 23:11, Leszek.Sz. napisał:

Lotniskowe Urządzenie Zasilające czyli Luzes.

 

To ja też podłączę się z apą, druga z Powidza w tym temacie:

P5310068.jpg

P5310070.jpg

P5310071.jpg

P5310072.jpg

P5310073.jpg

P5310074.jpg

P5310075.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak myślałem, że tego będziesz robił jak zobaczyłem podstawkę.

Apa z 1.PLM miała jednolity zielony kolor i (o ile pamiętam) miała godło 1.PLM (Syrenkę) na drzwiach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.