Jump to content
Spotter

Pz. Kpfw. III Aufs G - Dragon 1:35

Recommended Posts

Powoli zabieram się za nowy projekt.

29434880262_18ffbea643_b.jpg

 

I jak to zwykle u mnie bywa, zanim zacznę, chciałbym do niego skompletować dodatki. I tutaj bym chciał was prosić o pomoc w doborze Friuli. Do Pz. III/IV jest kilka rodzajów, ale za cholerę nie wiem które będą odpowiednie do tej wersji. Ewentualnie które Mastercluby??

KM - w kadłubie z tego co widzę, to jest chyba zwykły MG, nie ten czołgowy co występuje w Pz. V i VI? Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Lufa - czy RB Model ma odpowiednią? Bo nie znalazłem dla wersji G. Ale najbliższa jaka mi się wydaje że może pasować, to ta:

01.jpg

Jeżeli nie pasuję, to jaka wtedy będzie pasować?

 

Jakbyście coś jeszcze sugerowali zanabyć, to pisać śmiało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W końcu zabierasz się za najładniejszy czołg drugiej wojny - Pz.III

Poczekałbym na opinię Mesera262, ale moje zdanie jest takie.

 

Lufa RB Model 35B121 - 5cm KwK 38 L/42:

 

01.jpg

 

Gąsienice Friulmodel wg mnie to te - ATL-04:

 

atl_04_mod_and.jpg

 

Masterclub - 35008:

 

973493-22828-36-pristine.jpg

 

CO do KM to też byłbym za zwykłym MG34, nie wersją czołgową.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy to prawda, ale słyszałem, że gęsi w tym modelu (DS-y) są za małe na szerokość w stosunku do rozstawu zębów kół napędowych. Możesz to zweryfikować?

 

Miałem ten model i po przeczytaniu tych "rewelacji" postanowiłem się go pozbyć.

 

Sprawa druga, to katastrofalne wręcz zrzucenie na modelarza przeróbek części - zamiast zrobić element od nowa, Dragon każe ci spiłować do zera praktycznie całą tylną płytę pancerną z tego co pamiętam.

 

Są tez jakieś błędy w instrukcji.

 

Powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojazdy tzw. Tauch Panzers to wersje "zwykłe" przerobione przez firmę Alkett na Tauch Panzers - (czołg do zanurzania się).

Nie było pojazdów nowych produkowanych jako Tauch Panzers.

Alkett otrzymał zadanie przerobienia 200 pojazdów na wersję Tauch Panzers

(zamówienie składało się z 4 Pz.Bef.Wg. Ausf.E, 148 Pz.Kpfw.III, Ausf.F i G i 48 Pz.Kpfw.IV Ausf.D).

 

Do wersji Ausf.G nada się jedna z tych - (do wyboru - Krzysiek dobrze typował) -

https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-5-cm-KwK-38-L-42-PzKpfw-III-Aufs-F.html

2842_rd.jpg

 

https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-50mm-KwK-L-42-do-czolgu-Panzer-III-G-H-J-wczesny-DRA.html

1456_rd.jpg

 

https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-50mm-KwK38L-42-do-czolgu-Panzer-III-G-H-J-wczesny-DRA.html

605_rd.jpg

 

Tak MG - zwykły "dziurkowany"

https://www.mojehobby.pl/products/7-92mm-MG34.html

2842_rd.jpg

 

Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wikipedia aka Meser262 nigdy nie zawodna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3

A z Masterclubów to które? MTL-35008 czy MTL-35009? Bo ja średnio widzę tam różnicę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MTL-35008 czy MTL-35009?

 

Zapomniałem o tych MTL - już to nadrabiam. Oczywiście MTL 35009.

 

ALT - 03 lub SK 24 lub MTL 35009 - wczesne 400 mm - bez dodatkowych "oczek" - "pusty" ząb, stosowane Pz.Kpfw.III i IV w 1940/41

142481-10244-49-pristine.jpg

 

SK 24

3_018001000024.jpg?1516593375

 

MTL 35009

09_1L.jpg

 

 

ALT - 04 lub SK 18 lub MTL 35008 - 400 mm - z dodatkowymi "oczkami" - "pusty" ząb, stosowane Pz.Kpfw.III i IV w 1941/44

142483-31461-10-pristine.jpg

 

SK 18

41eRxr3Wi9L.jpg

 

MTL 35008

MTL-35008-T-3-1L.jpg

 

Jeszcze jedno obok drugiego - ALT - 03 / SK 24 / MTL 35009 - - i - - ALT - 04 / SK 18 / MTL 35008

 

3_018001000024.jpg?1516593375 41eRxr3Wi9L.jpg

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy wyborze gąsienic sugerowałem się tym co widać na pudełku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam ogromną prośbę, zapewne głównie skierowaną do meser’a, żeby podrzucić jakąś fotkę jak są poprowadzone kable od lamp do korpusu. Bo aż się prosi by je tutaj dorobić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przewód "szedł" od przodu gdzie było mocowanie reflektorów (popatrz  na prawy bok) - lekko skosem do góry, potem trochę prosto przy błotniku, następnie do góry
tak, aby przewód wszedł po linii prostej do mocowania lampy na błotniku.

121378b00e635d656d438843a183cf82--panzer  

Fotkę tą traktuj tylko jako poglądową do ustalenia "trasy" przewodu

Pojazd No.212 nie był wyposażony w reflektory podobnie jak i inne pojazdy z kompanii.

Pojazd No.213

Tauchpanzer_III_Panzer-Regiment_35_41.jp  

Pojazd No.214

2nl4fmf.jpg  

Tauchpanzer_III_Panzer-Regiment_35_1941. 

Pojazd No.221

43079943_komand.jpg  

Sprawdzałeś gąski i koło napędowe ? 
Bo o faktycznie używanych to trzeba jeszcze napisać
Czekam na informacje.

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejka. Dzięki za odpowiedź. Okazało się że w zestawie jest plastikowy kabel. Gąski mają szerokość ok. 1,2cm, także prawdopodobnie oryginalna szerokość to 40 cm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam nadzieję że autor malunku pojazdu na opakowaniu namalował swoją wizję, a w środku są właściwe gąski.
Jeśli gąski wyglądają jak na pudełku od modelu to są złe. Na pudełku są namalowane Kgs.61/400/120. 
W pudełku widać że są w wersji bez dodatkowych "oczek" czyli OK, i mają pusty "ząb"- czyli też OK.

Podglądałem tutaj - https://www.mojehobby.pl/products/Pz.Kpfw.III-5cm-T-Ausf.G.html
Tylko jest pytanie jak wyglądają z drugiej strony - tej jezdnej. Powinny być całkiem gładkie.

Najpierw konieczne jest wyjaśnienie z mojej strony. W pierwszym moim poście napisałem:

W dniu 7.11.2018 o 19:09, meser262 napisał:

Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3.

Jako przeróbki to się zgadza - z małym doprecyzowaniem jeśli chodzi o wersję (T) - już wyjaśniam.
Kolejne modernizacje czołgów Pz.Kpfw.III w wersji ausf.E ; F i G to to seria Z.W.38 - natomiast Ausf.H to już Z.W.39
Wanny oznaczano - 
- w wersji ausf.A oznaczano 1.serie/Z.W. ; ausf.B - 2.serie/Z.W. ; ausf.C/D - 3.serie/Z.W. ;  ausf.E - 4.serie/Z.W. ;  ausf.F - 5.serie/Z.W. ; 
ausf.G - 6.serie/Z.W. ; ausf.H - 7.serie/Z.W.

Czołgi Pz.Kpfw.III ausf.E ; F i G zostały zmodernizowane do standardu 7./Z.W. po doświadczeniach wojennych.
Pojazdy te przezbrojono w lepsze uzbrojenie - działko i MG, dodano dodatkowe opancerzenie do kadłuba,
przesunięto po obu stronach rolkę z przodu bliżej amortyzatorów i parę jeszcze innych zmian do standardu Z.W.39.
Wszystkie te modernizacje spowodowały zwiększenie ciężaru pojazdu. W skutek czego - podjęto decyzję o wymianie gąsienic na szersze.
Do szerszych gąsienic zaprojektowano nowe koło napędowe i napinające - wprowadzone w wersji ausf.H.(też nie od początku)
W modernizowanych pojazdach Pz.Kpfw.III ausf.E ; F ; i G  (i we wczesnych ausf.H) w kołach starego typu zastosowano odpowiednie elementy dystansowe ( z szerokości 38 do 40 cm.)
Modernizacje w wersji ausf.G wprowadzano podczas produkcji. Natomiast nowe ausf.G, ale jeszcze nie zmodernizowane nie wycofywano z frontu. 
Zmodernizowano je w drugiej kolejności, lub jeśli warunki pozwalały to w polowych warsztatach. 
Na przykład do pancerza fabrycznie były przyspawane śruby, lecz nie założono jeszcze dodatkowych płyt. Gotowe płyty z otworami dostarczano do jednostek i dodano je w warsztatach polowych.. 

Jednak modernizacje te też nie objęły pojazdów przeznaczonych dla pojazdów "podwodnych".

Pojazd bazowy tego - "Tauch Panzer" - to :
Pz.Kpfw.III ausf.G - produkcja Alkett Fgst.65482 -  (zdjęcie tego pojazdu już jako No.212 z 2.Kp./Pz.Rgt.35 z 4.Pz.Div. - *3-5/17)
Pojazd oryginalnie wyprodukowany z działkiem 5 cm Kw.K. L / 42 czyli wieża tzw. 6b./Z.W. - (6a oznaczono wieże z działkiem 3.7 cm).
W wyglądzie zewnętrznym nie tylko zmieniło się uzbrojenie, ale również otwory i wentylator w stosunku do wieży 6a./Z.W.
Reszta pojazdu to typowy ausf.G czyli wanna seria 6/Z.W i cała reszta to Z.W.38. Modernizacje objęły elementy konieczne do Tauch Panzer.
Jedną z nich był system wewnątrz pojazdu doprowadzający powietrze z przedziału bojowego do silnika.

Pojazdy nie przeznaczone jako "podwodne" były modernizowane - przykładem może być wcześniejszy niż omawiany "Tauch Panzer" 
- Pz.Kpfw.III ausf.G ze "stajni" Alkett - Fgst.65449 - zmodernizowany do standardu Z.W.39 i 7/Z.W.  - (jest jego zdjęcie po modernizacji - *3-2/65) 

Właściwe gąski dla wersji Pz.Kpfw.III 
ausf.E do G to : - Kgs.6111/380/120 - szerokość 36 cm (z pinami 38 cm) -  FriulModel ALT - 02 lub MODELKASTEN SK 26 - Masterklub nie robi tej wersji (ja nie znalazłem)

ALT - 02 - Kgs.6111/380/120
142479-10244-pristine.jpg

SK 26 - Kgs.6111/380/120
41RMpzkPn1L._SY355_.jpg

Niestety z wyglądu też zupełnie inne niż ich następcy Kgs.61/400/120 (szerokość 38 cm z pinami 40 cm)

ALT - 03 / SK 24 / MTL-35009
990a127e490680ba855b3e20a3c3c4f3.image.5

Może teraz porównanie SK 26 i SK 24 czyli Kgs.6111/380/120 i Kgs.61/400/120

41RMpzkPn1L._SY355_.jpg   990a127e490680ba855b3e20a3c3c4f3.image.5

Dlatego tak dopytywałem o te gąski - bo koła napędowe mogą mieć zły rozstaw, a może niepotrzebnie się rozpisuje?
Choć ostatecznie jak zawsze u mnie - może Komuś kiedyś się to przyda.

* - książki - Panzer Tracts No. _ - _ /str.

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qrcze, teraz kompletnie zgłupiałem z tymi gąskami. No nic, zanim będę się brał za montaż gąsek, to minie trochę czasu i mam nadzieję, że do tego czasu będę miał możliwość przymierzenia Friuli i wtedy będę wiedział, czy pasują do modelu czy nie. Bo kół wymieniać zamiaru nie mam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muszą być gładkie od spodu i pasować na koła napędowe modelu - tak w maksymalnym skrócie.:super:

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzychu, Ty mi powiedz czy na tych dwóch zdjęciach powyżej, gdzie wyraźnie widać gąsienice, to są 360 mm czy 400 mm? Bo mam możliwość przymierzenia ATL-02 i pasują, ale dosyć mało wystają poza obrys koła napedowego. Zaś gąski zestawowe są szersze, ale też pasują na koło. Próbowałem zrobić zdjęcie, ale nic nie widać. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Spotter napisał:

na tych dwóch zdjęciach powyżej, gdzie wyraźnie widać gąsienice, to są 360 mm czy 400 mm?

Na ostatnich fotkach Pz.Kpfw.III (T) wszystkie widoczne gąski to - Kgs.6111/380/120 - szerokość 36 cm (z pinami 38 cm)  - czyli ALT - 02 - pusty ząb.
Przysłowiowe 36 cm - podaję rozmiar też z pinami bo różnie są podawane te rozmiary i niektórzy zaczynają podawać że były dwie szerokości tych gąsek.
Od spodu całkiem gładkie i z boków bez wgłębień. Parę fotek takowych Pz.Kpfw.III - wszystkie mają stary typ koła napędowego - gąski - Kgs.6111/380/120

24780414319_c988d7e5bc_1___2.22yos5m31ww

vol14_28_2.augl0i1vt5kc84g8cc4w8cokk.ejc

gInQH3bEyGT1135758545433P5475.jpg

9291194534_a826bf233d_b.jpg

Gąsienice Kgs.61/400/120 - szerokość 38 cm (z pinami 40 cm) - czyli ALT - 3 - przysłowiowe 40 cm rozmiary podaję dwa z powodów j/w. - pusty ząb.
Od spodu trzy segmenty wystające i z - boków są wycięcia. Parę fotek takowych Pz.Kpfw.III - Gąsienice Kgs.61/400/120

Ten ma już nowy typ koła  - jest ono już dostosowane do szerszych gąsek.

739689445f19de706a5dc96f14d6538f.jpg

To ten o którym pisałem - ze "stajni" Alkett - Fgst.65449 zmodernizowany - ale stary typ koła  + elementy dystansowe - nowe gąski ; dodatkowe płyty ... itd.
panzerIIItracks-2.jpg

Kolejny który ma już nowy typ koła  - jest ono już dostosowane do szerszych gąsek.

Panzer_III_Ausf_G_DAK_1941.jpg

Kolejny zmodernizowany - ale stary typ koła - + elementy dystansowe - nowe gąski ; dodatkowe płyty ... itd.
pz3h1.jpg


Na przykładzie tych dwóch fotek poniżej porównaj zewnętrzną obręcz na kole napędowym (obręcz z zębami) - jej szerokość 

Pz.Kpfw.III z kołem bez dodatkowych elementów dystansowych na kole napędowym - stary typ koła - tu gąski Kgs.6111/380/120 
9291195188_da827f0900_b.jpg

Tutaj pojazd ze - starym typem koła  napędowego + elementy dystansowe - różnica w szerokości to tylko 2 cm. -  tu gąski Kgs.61/400/120
german-armored-command-post-vehicle-in-a

Teraz popatrz jeszcze raz na te koła i różnice w ich szerokości na fotkach od góry.

Pozdrawiam
Krzysztof

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że mam wczesne koła, takie jak na zdjęciu #1. Czy to złudzenie, czy koła późne na zdjęciach #5 i #7 są jakby wywinięte do zewnątrz na krawędziach względem osi? Zaś wczesne jest proste? Bo to chyba byłaby jedyna różnica jaką zauważam między tymi kołami. A podobne mam właśnie w zestawie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spotter najbardziej rzucającą się różnicą miedzy starymi a nowymi kołami są otwory ulgowe. W starych są one okrągłe i jest ich osiem, a w nowych - coś na kształt łezki i tylko sześć..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak koła późne są na fotce nr.5 i 7. 
W modelu Masz właściwe koła do gąsek  Kgs.6111/380/120 czyli Alt - 02. 

Koło napędowe stosowane od wersji Ausf.E do wczesnej ausf.H

11099_2-auto_downl.jpg

Przy okazji tego warsztatu chciałem pokazać że nie wszystkie modernizowane pojazdy jeździły na nowych gąskach.
Różnica między wczesnym kołem napędowym, a wczesnym dostosowanym do szerszych gąsek - to ten rant szerokości 2 cm. O czym mało, lub wcale się nie mówi.(pisze)

Przepraszam przez to trochę namieszałem.

Koło napędowe stosowane w pojazdach wczesnych - zmodernizowanych, dostosowanych do gąsek Kgs.61/400/120 o szerokości 40 cm 
Doskonale widać jak obręcz z zębami "odstaje" od koła to jest właśnie element dystansowy dodany do tych kół.

9515619168_dbcf13dbee_b.jpg

Koło napędowe stosowane od wersji ausf.H do ausf.N

30072136ad695e698f4a77f29bde8aa7.jpg

1_copy511.jpg

Pz-III_Saumur_058.JPG


Pozdrawiam
Krzysztof

P.S. Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie. :sorry:  Teraz mam nadzieję, że inni zainteresowani będą wiedzieć na co zwracać uwagę.

Trzeba jeszcze koniecznie dodać że to co pisałem o kołach napędowych i gąskach dotyczy wszystkich pojazdów na podwoziu Pz.Kpfw.III.

Edited by meser262

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wszysko jasne. Potrzebuje gąski 360 mm. Dzięki. 

Chociaż przyznam, że koła w modelu troszkę sie różnią od tych co pokazałeś na 1. zdjęciu. Mają jakby dekiel. 

Edited by Spotter

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Spotter napisał:

modelu troszkę sie różnią od tych co pokazałeś na 1. zdjęciu. Mają jakby dekiel.

Osłony na śruby  - "dekle" - fabrycznie zakładane później były gubione - ale koło jest to samo.
Jeszcze raz bez osłon na śrubach

PzIIIGdak7_zpsz6hcs6ne.jpg

Z założonymi osłonami na wieniec ze śrub

PZ%20III%20DAK_zpslb8hrs1k.jpg

PzIIIGdak20_zpscbgjo3ri.jpg

To samo było z nowym kołem napędowym

Z osłoną na śrubach
B3uL7xqCUAARHBj.jpg:large

Bez osłony na śrubach
panzer-iii-h-15-pzdiv-knocked-out-dec-19


Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jak już ten temat się tutaj wałkuje to gdzie można dostać takie koła bez tych dekli (jak na tej fotce co Krzysiek wrzucił)? Fajnie by było sobie w jakimś modelu takie zamontować. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, bazylms napisał:

to gdzie można dostać takie koła bez tych dekli

Obydwie wersje robi PanzerArt:

Wersja wczesna - RE35-370 - https://www.mojehobby.pl/products/Damage-Drive-Wheels-for-Pz-III-Early.html
11099_2-auto_downl.jpg

Wersja późna - RE35-019 - https://www.mojehobby.pl/products/Late-drive-Wheels-for-PzIII-StuG-III.html
7440_1-auto_downl.jpg

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.