Spotter 324 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Powoli zabieram się za nowy projekt. I jak to zwykle u mnie bywa, zanim zacznę, chciałbym do niego skompletować dodatki. I tutaj bym chciał was prosić o pomoc w doborze Friuli. Do Pz. III/IV jest kilka rodzajów, ale za cholerę nie wiem które będą odpowiednie do tej wersji. Ewentualnie które Mastercluby?? KM - w kadłubie z tego co widzę, to jest chyba zwykły MG, nie ten czołgowy co występuje w Pz. V i VI? Poprawcie mnie jeżeli się mylę. Lufa - czy RB Model ma odpowiednią? Bo nie znalazłem dla wersji G. Ale najbliższa jaka mi się wydaje że może pasować, to ta: Jeżeli nie pasuję, to jaka wtedy będzie pasować? Jakbyście coś jeszcze sugerowali zanabyć, to pisać śmiało. Quote Link to post Share on other sites
bazylms 314 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 W końcu zabierasz się za najładniejszy czołg drugiej wojny - Pz.III Poczekałbym na opinię Mesera262, ale moje zdanie jest takie. Lufa RB Model 35B121 - 5cm KwK 38 L/42: Gąsienice Friulmodel wg mnie to te - ATL-04: Masterclub - 35008: CO do KM to też byłbym za zwykłym MG34, nie wersją czołgową. Quote Link to post Share on other sites
Stojkovic 271 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Nie wiem czy to prawda, ale słyszałem, że gęsi w tym modelu (DS-y) są za małe na szerokość w stosunku do rozstawu zębów kół napędowych. Możesz to zweryfikować? Miałem ten model i po przeczytaniu tych "rewelacji" postanowiłem się go pozbyć. Sprawa druga, to katastrofalne wręcz zrzucenie na modelarza przeróbek części - zamiast zrobić element od nowa, Dragon każe ci spiłować do zera praktycznie całą tylną płytę pancerną z tego co pamiętam. Są tez jakieś błędy w instrukcji. Powodzenia! Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Pojazdy tzw. Tauch Panzers to wersje "zwykłe" przerobione przez firmę Alkett na Tauch Panzers - (czołg do zanurzania się). Nie było pojazdów nowych produkowanych jako Tauch Panzers. Alkett otrzymał zadanie przerobienia 200 pojazdów na wersję Tauch Panzers (zamówienie składało się z 4 Pz.Bef.Wg. Ausf.E, 148 Pz.Kpfw.III, Ausf.F i G i 48 Pz.Kpfw.IV Ausf.D). Do wersji Ausf.G nada się jedna z tych - (do wyboru - Krzysiek dobrze typował) - https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-5-cm-KwK-38-L-42-PzKpfw-III-Aufs-F.html https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-50mm-KwK-L-42-do-czolgu-Panzer-III-G-H-J-wczesny-DRA.html https://www.mojehobby.pl/products/Lufa-50mm-KwK38L-42-do-czolgu-Panzer-III-G-H-J-wczesny-DRA.html Tak MG - zwykły "dziurkowany" https://www.mojehobby.pl/products/7-92mm-MG34.html Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3. Pozdrawiam Krzysztof 1 Quote Link to post Share on other sites
kzugaj 103 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Wikipedia aka Meser262 nigdy nie zawodna. Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3 A z Masterclubów to które? MTL-35008 czy MTL-35009? Bo ja średnio widzę tam różnicę. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 MTL-35008 czy MTL-35009? Zapomniałem o tych MTL - już to nadrabiam. Oczywiście MTL 35009. ALT - 03 lub SK 24 lub MTL 35009 - wczesne 400 mm - bez dodatkowych "oczek" - "pusty" ząb, stosowane Pz.Kpfw.III i IV w 1940/41 SK 24 MTL 35009 ALT - 04 lub SK 18 lub MTL 35008 - 400 mm - z dodatkowymi "oczkami" - "pusty" ząb, stosowane Pz.Kpfw.III i IV w 1941/44 SK 18 MTL 35008 Jeszcze jedno obok drugiego - ALT - 03 / SK 24 / MTL 35009 - - i - - ALT - 04 / SK 18 / MTL 35008 Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 8, 2018 Author Share Posted November 8, 2018 Podziękował. Czyli i jedne i drugie się nadadzą. Quote Link to post Share on other sites
bazylms 314 Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Przy wyborze gąsienic sugerowałem się tym co widać na pudełku. Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 24, 2018 Author Share Posted November 24, 2018 Mam ogromną prośbę, zapewne głównie skierowaną do meser’a, żeby podrzucić jakąś fotkę jak są poprowadzone kable od lamp do korpusu. Bo aż się prosi by je tutaj dorobić. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 Przewód "szedł" od przodu gdzie było mocowanie reflektorów (popatrz na prawy bok) - lekko skosem do góry, potem trochę prosto przy błotniku, następnie do góry tak, aby przewód wszedł po linii prostej do mocowania lampy na błotniku. Fotkę tą traktuj tylko jako poglądową do ustalenia "trasy" przewodu. Pojazd No.212 nie był wyposażony w reflektory podobnie jak i inne pojazdy z kompanii. Pojazd No.213 Pojazd No.214 Pojazd No.221 Sprawdzałeś gąski i koło napędowe ? Bo o faktycznie używanych to trzeba jeszcze napisać. Czekam na informacje. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 Hejka. Dzięki za odpowiedź. Okazało się że w zestawie jest plastikowy kabel. Gąski mają szerokość ok. 1,2cm, także prawdopodobnie oryginalna szerokość to 40 cm. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 Mam nadzieję że autor malunku pojazdu na opakowaniu namalował swoją wizję, a w środku są właściwe gąski. Jeśli gąski wyglądają jak na pudełku od modelu to są złe. Na pudełku są namalowane Kgs.61/400/120. W pudełku widać że są w wersji bez dodatkowych "oczek" czyli OK, i mają pusty "ząb"- czyli też OK. Podglądałem tutaj - https://www.mojehobby.pl/products/Pz.Kpfw.III-5cm-T-Ausf.G.html Tylko jest pytanie jak wyglądają z drugiej strony - tej jezdnej. Powinny być całkiem gładkie. Najpierw konieczne jest wyjaśnienie z mojej strony. W pierwszym moim poście napisałem: W dniu 7.11.2018 o 19:09, meser262 napisał: Dlatego że to przeróbka, a nie nowy pojazd to gąski do ausf.G w wersji (T) to MODELKASTEN SK - 24 lub FirulModel ALT - 3. Jako przeróbki to się zgadza - z małym doprecyzowaniem jeśli chodzi o wersję (T) - już wyjaśniam. Kolejne modernizacje czołgów Pz.Kpfw.III w wersji ausf.E ; F i G to to seria Z.W.38 - natomiast Ausf.H to już Z.W.39 Wanny oznaczano - - w wersji ausf.A oznaczano 1.serie/Z.W. ; ausf.B - 2.serie/Z.W. ; ausf.C/D - 3.serie/Z.W. ; ausf.E - 4.serie/Z.W. ; ausf.F - 5.serie/Z.W. ; ausf.G - 6.serie/Z.W. ; ausf.H - 7.serie/Z.W. Czołgi Pz.Kpfw.III ausf.E ; F i G zostały zmodernizowane do standardu 7./Z.W. po doświadczeniach wojennych. Pojazdy te przezbrojono w lepsze uzbrojenie - działko i MG, dodano dodatkowe opancerzenie do kadłuba, przesunięto po obu stronach rolkę z przodu bliżej amortyzatorów i parę jeszcze innych zmian do standardu Z.W.39. Wszystkie te modernizacje spowodowały zwiększenie ciężaru pojazdu. W skutek czego - podjęto decyzję o wymianie gąsienic na szersze. Do szerszych gąsienic zaprojektowano nowe koło napędowe i napinające - wprowadzone w wersji ausf.H.(też nie od początku) W modernizowanych pojazdach Pz.Kpfw.III ausf.E ; F ; i G (i we wczesnych ausf.H) w kołach starego typu zastosowano odpowiednie elementy dystansowe ( z szerokości 38 do 40 cm.) Modernizacje w wersji ausf.G wprowadzano podczas produkcji. Natomiast nowe ausf.G, ale jeszcze nie zmodernizowane nie wycofywano z frontu. Zmodernizowano je w drugiej kolejności, lub jeśli warunki pozwalały to w polowych warsztatach. Na przykład do pancerza fabrycznie były przyspawane śruby, lecz nie założono jeszcze dodatkowych płyt. Gotowe płyty z otworami dostarczano do jednostek i dodano je w warsztatach polowych.. Jednak modernizacje te też nie objęły pojazdów przeznaczonych dla pojazdów "podwodnych". Pojazd bazowy tego - "Tauch Panzer" - to : Pz.Kpfw.III ausf.G - produkcja Alkett Fgst.65482 - (zdjęcie tego pojazdu już jako No.212 z 2.Kp./Pz.Rgt.35 z 4.Pz.Div. - *3-5/17) Pojazd oryginalnie wyprodukowany z działkiem 5 cm Kw.K. L / 42 czyli wieża tzw. 6b./Z.W. - (6a oznaczono wieże z działkiem 3.7 cm). W wyglądzie zewnętrznym nie tylko zmieniło się uzbrojenie, ale również otwory i wentylator w stosunku do wieży 6a./Z.W. Reszta pojazdu to typowy ausf.G czyli wanna seria 6/Z.W i cała reszta to Z.W.38. Modernizacje objęły elementy konieczne do Tauch Panzer. Jedną z nich był system wewnątrz pojazdu doprowadzający powietrze z przedziału bojowego do silnika. Pojazdy nie przeznaczone jako "podwodne" były modernizowane - przykładem może być wcześniejszy niż omawiany "Tauch Panzer" - Pz.Kpfw.III ausf.G ze "stajni" Alkett - Fgst.65449 - zmodernizowany do standardu Z.W.39 i 7/Z.W. - (jest jego zdjęcie po modernizacji - *3-2/65) Właściwe gąski dla wersji Pz.Kpfw.III ausf.E do G to : - Kgs.6111/380/120 - szerokość 36 cm (z pinami 38 cm) - FriulModel ALT - 02 lub MODELKASTEN SK 26 - Masterklub nie robi tej wersji (ja nie znalazłem) ALT - 02 - Kgs.6111/380/120 SK 26 - Kgs.6111/380/120 Niestety z wyglądu też zupełnie inne niż ich następcy Kgs.61/400/120 (szerokość 38 cm z pinami 40 cm) ALT - 03 / SK 24 / MTL-35009 Może teraz porównanie SK 26 i SK 24 czyli Kgs.6111/380/120 i Kgs.61/400/120 Dlatego tak dopytywałem o te gąski - bo koła napędowe mogą mieć zły rozstaw, a może niepotrzebnie się rozpisuje? Choć ostatecznie jak zawsze u mnie - może Komuś kiedyś się to przyda. * - książki - Panzer Tracts No. _ - _ /str. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 Qrcze, teraz kompletnie zgłupiałem z tymi gąskami. No nic, zanim będę się brał za montaż gąsek, to minie trochę czasu i mam nadzieję, że do tego czasu będę miał możliwość przymierzenia Friuli i wtedy będę wiedział, czy pasują do modelu czy nie. Bo kół wymieniać zamiaru nie mam. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 Muszą być gładkie od spodu i pasować na koła napędowe modelu - tak w maksymalnym skrócie. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 26, 2018 Author Share Posted November 26, 2018 Krzychu, Ty mi powiedz czy na tych dwóch zdjęciach powyżej, gdzie wyraźnie widać gąsienice, to są 360 mm czy 400 mm? Bo mam możliwość przymierzenia ATL-02 i pasują, ale dosyć mało wystają poza obrys koła napedowego. Zaś gąski zestawowe są szersze, ale też pasują na koło. Próbowałem zrobić zdjęcie, ale nic nie widać. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 2 godziny temu, Spotter napisał: na tych dwóch zdjęciach powyżej, gdzie wyraźnie widać gąsienice, to są 360 mm czy 400 mm? Na ostatnich fotkach Pz.Kpfw.III (T) wszystkie widoczne gąski to - Kgs.6111/380/120 - szerokość 36 cm (z pinami 38 cm) - czyli ALT - 02 - pusty ząb. Przysłowiowe 36 cm - podaję rozmiar też z pinami bo różnie są podawane te rozmiary i niektórzy zaczynają podawać że były dwie szerokości tych gąsek. Od spodu całkiem gładkie i z boków bez wgłębień. Parę fotek takowych Pz.Kpfw.III - wszystkie mają stary typ koła napędowego - gąski - Kgs.6111/380/120 Gąsienice Kgs.61/400/120 - szerokość 38 cm (z pinami 40 cm) - czyli ALT - 3 - przysłowiowe 40 cm rozmiary podaję dwa z powodów j/w. - pusty ząb. Od spodu trzy segmenty wystające i z - boków są wycięcia. Parę fotek takowych Pz.Kpfw.III - Gąsienice Kgs.61/400/120 Ten ma już nowy typ koła - jest ono już dostosowane do szerszych gąsek. To ten o którym pisałem - ze "stajni" Alkett - Fgst.65449 zmodernizowany - ale stary typ koła + elementy dystansowe - nowe gąski ; dodatkowe płyty ... itd. Kolejny który ma już nowy typ koła - jest ono już dostosowane do szerszych gąsek. Kolejny zmodernizowany - ale stary typ koła - + elementy dystansowe - nowe gąski ; dodatkowe płyty ... itd. Na przykładzie tych dwóch fotek poniżej porównaj zewnętrzną obręcz na kole napędowym (obręcz z zębami) - jej szerokość Pz.Kpfw.III z kołem bez dodatkowych elementów dystansowych na kole napędowym - stary typ koła - tu gąski Kgs.6111/380/120 Tutaj pojazd ze - starym typem koła napędowego + elementy dystansowe - różnica w szerokości to tylko 2 cm. - tu gąski Kgs.61/400/120 Teraz popatrz jeszcze raz na te koła i różnice w ich szerokości na fotkach od góry. Pozdrawiam Krzysztof 1 Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 Wydaje mi się, że mam wczesne koła, takie jak na zdjęciu #1. Czy to złudzenie, czy koła późne na zdjęciach #5 i #7 są jakby wywinięte do zewnątrz na krawędziach względem osi? Zaś wczesne jest proste? Bo to chyba byłaby jedyna różnica jaką zauważam między tymi kołami. A podobne mam właśnie w zestawie. Quote Link to post Share on other sites
bazylms 314 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Spotter najbardziej rzucającą się różnicą miedzy starymi a nowymi kołami są otwory ulgowe. W starych są one okrągłe i jest ich osiem, a w nowych - coś na kształt łezki i tylko sześć.. Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 (edited) Dokładnie tak koła późne są na fotce nr.5 i 7. W modelu Masz właściwe koła do gąsek Kgs.6111/380/120 czyli Alt - 02. Koło napędowe stosowane od wersji Ausf.E do wczesnej ausf.H Przy okazji tego warsztatu chciałem pokazać że nie wszystkie modernizowane pojazdy jeździły na nowych gąskach. Różnica między wczesnym kołem napędowym, a wczesnym dostosowanym do szerszych gąsek - to ten rant szerokości 2 cm. O czym mało, lub wcale się nie mówi.(pisze) Przepraszam przez to trochę namieszałem. Koło napędowe stosowane w pojazdach wczesnych - zmodernizowanych, dostosowanych do gąsek Kgs.61/400/120 o szerokości 40 cm Doskonale widać jak obręcz z zębami "odstaje" od koła to jest właśnie element dystansowy dodany do tych kół. Koło napędowe stosowane od wersji ausf.H do ausf.N Pozdrawiam Krzysztof P.S. Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie. Teraz mam nadzieję, że inni zainteresowani będą wiedzieć na co zwracać uwagę. Trzeba jeszcze koniecznie dodać że to co pisałem o kołach napędowych i gąskach dotyczy wszystkich pojazdów na podwoziu Pz.Kpfw.III. Edited November 27, 2018 by meser262 1 Quote Link to post Share on other sites
Spotter 324 Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 (edited) Ok, wszysko jasne. Potrzebuje gąski 360 mm. Dzięki. Chociaż przyznam, że koła w modelu troszkę sie różnią od tych co pokazałeś na 1. zdjęciu. Mają jakby dekiel. Edited November 27, 2018 by Spotter Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 3 godziny temu, Spotter napisał: modelu troszkę sie różnią od tych co pokazałeś na 1. zdjęciu. Mają jakby dekiel. Osłony na śruby - "dekle" - fabrycznie zakładane później były gubione - ale koło jest to samo. Jeszcze raz bez osłon na śrubach - Z założonymi osłonami na wieniec ze śrub To samo było z nowym kołem napędowym Z osłoną na śrubach Bez osłony na śrubach Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
bazylms 314 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 To jak już ten temat się tutaj wałkuje to gdzie można dostać takie koła bez tych dekli (jak na tej fotce co Krzysiek wrzucił)? Fajnie by było sobie w jakimś modelu takie zamontować. Quote Link to post Share on other sites
Irgr 37 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 PanzerArt ma to w swojej ofercie więc: http://panzerart.pl/index.php/welcome/produkt/391 albo na przykład https://www.mojehobby.pl/products/Damage-Drive-Wheels-for-Pz-III-Early.html Quote Link to post Share on other sites
meser262 219 Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 52 minuty temu, bazylms napisał: to gdzie można dostać takie koła bez tych dekli Obydwie wersje robi PanzerArt: Wersja wczesna - RE35-370 - https://www.mojehobby.pl/products/Damage-Drive-Wheels-for-Pz-III-Early.html Wersja późna - RE35-019 - https://www.mojehobby.pl/products/Late-drive-Wheels-for-PzIII-StuG-III.html Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.