Jump to content
Marak

American LaFrance Pumper - Zestaw AMT 1:25

Recommended Posts

Postanowiłem, że trzeba szybko rozprawić się (i zapomnieć) z zestawami AMT, dlatego równolegle biorę się za towarzysza do rozpoczętego już modelu AeroChief.

319426303_AmericanPumper_18-11-14_01.thumb.jpg.79ccb741226f24fdb2532870e1e5a5b1.jpg

Model w wersji Pumper od AeroChiefa różni się tylko zabudową tylnej części obudowy. Według informacji na pudełku składa się z 320 części.

Po otworzeniu pudełka zobaczymy standardową zawartość:

848755716_AmericanPumper_18-11-14_02.thumb.jpg.5e1fcbda9865f6e432d9289894cbc692.jpg

Jest już pewien postęp bo części w instrukcji zostały ponumerowane. Zaznaczam "w instrukcji" bo same części nie zostały w żaden sposób oznaczone. Chcąc dowiedzieć się która to część o numerze np. 27, musimy spojrzeć na specjalny arkusz części, gdzie producent zaznaczył, który to jest element.

1528442881_AmericanPumper_18-11-14_05.thumb.jpg.ee3d1d9c3ba40eb4a07473dcb99d07c7.jpg

 W tym modelu AMT już prawie całkowicie pominęło sprawę malowania. Jedyna informacja znajduje się na tym rysunku.

778672792_AmericanPumper_18-11-14_06.thumb.jpg.f691ac589a994c073de62660f13f18a1.jpg

Po jego dokładnym przeanalizowaniu widać, że np. na czerwono malujemy tylko górne światła (koguty). Czyżby cały model miał zostać biały ???

Sklejanie modelu standardowo zaczynamy od silnika153107877_AmericanPumper_18-11-14_03.thumb.jpg.98a52f6e80cd4e98177affb67dcbb549.jpg92901100_AmericanPumper_18-11-14_04.thumb.jpg.530dceff085320c8669f40f2b291724f.jpg

Jak już zaznaczyłem, nic nie napisano jak go pomalować. Na jednym ze zdjęć na pudełku, silnik jest zielony. Ja jednak, aby wprowadzić pewną unifikację zrobiłem go na czerwono (jak w AeroChiefie).

 

Tak wygląda po pomalowaniu:

1984144623_AmericanPumper_18-11-15_01.thumb.jpg.6fd6ce11d1adc1a3fe4ff2d5fd3e662f.jpg

A tak prawie gotowy silnik z doklejonymi chromami.

958488685_AmericanPumper_18-11-15_02.thumb.jpg.138f9b2b51731709556d1c6969421e13.jpg

1386860472_AmericanPumper_18-11-15_03.thumb.jpg.487ecee295e8ac42335e1f54dc223767.jpg

Kolejny element do sklejenia to rama:

1875358503_AmericanPumper_18-11-15_04.thumb.jpg.4bd788319fcf3fa112de0a1c5346ea8f.jpg

Etap pierwszy to 2 podłużnice i 6 belek poprzecznych. Niby proste, ale nie zaczynamy od sklejania. Najpierw trzeba usunąć jamy skurczowe, których na tych elementach jest około 10.

1300200131_AmericanPumper_18-11-15_05.thumb.jpg.dc974cf15258262848d32ea86957fe21.jpg

Teraz kilka kropel kleju, 15 min roboty i możemy cieszyć się sklejoną (lekko krzywą) ramą.

215360988_AmericanPumper_18-11-15_06.thumb.jpg.6ad225fbaed4800cf0d5718e7e1f12e5.jpg

Wyszła krzywo, bo kleiłem ja w rękach, zapominając, że w AMT dokładność gniazd ustalających to ok. 1 mm. Kolejnym etapem będzie więc naciągnięcie i przybicie ramy do deski a następnie włożenie całości do gorącej wody. Potem już tylko wysłuchanie krzyku żony "Skąd te dziury w desce do krojenia chleba?" i rama powinna już być prosta.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, Mark666 napisał:

No i przez Ciebie będę chyba musiał robić otwierane drzwiczki i dłubać zawartość.

Żartuję. Bardzo dziękuję za ten namiar. Fajna strona. 

Na poważnie,  te modele (z założenia) miały być szybko sklejone. Teraz myślę, czy nie pokusić się o lepsze wykonanie.

Pytanie z innej beczki. Mark jak poradziłeś sobie z logiem American na kabinie? Może ktoś inny ma jakiś pomysł.

Loga mają być srebrne na czerwonej kabinie.

845067515_AmericanPumper_18-11-18_01.thumb.jpg.bff6fb75323ead29bc12d060a619490d.jpg763979053_AmericanPumper_18-11-18_02.thumb.jpg.30c7fb6be0b3e7fedbe8708b69228e57.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loga możesz wykonać albo molotowem, bardzo ostrożnie lub przed malowaniem okleić je bmf i następnie przed klarem lub po patyczkiem do uszu nasączonym zmywaczem do farb czy paznokci do masz pod ręką delikatnie ścierać z napisów i loga farbę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, skwarciu21 napisał:

Loga możesz wykonać albo molotowem, bardzo ostrożnie lub przed malowaniem okleić je bmf i następnie przed klarem lub po patyczkiem do uszu nasączonym zmywaczem do farb czy paznokci do masz pod ręką delikatnie ścierać z napisów i loga farbę.

Robiąc tablicę przyrządów w sąsiednim wątku, mołotow pomimo ostrożności zalał mi jeden zegar. Z folią bmf nie miałem nigdy do czynienia. Wejdzie w zagłębienia tak, żeby potem można było zmyć farbę z napisów? Gdzie ją najszybciej można kupić?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak powinna wejść w zagłębienia bmf hmm ciężko mi powiedzieć jeśli w żadnym modelarski sklepie nie znajdziesz to jest jeden patent, czekolada z Tesco najtańsza ich marki jej srebreko jest podklejone przezroczystą folia na kleju wystarczy ją popalić troszkę aby odkleić przezroczysta folię i mamy bmf za 3zl niecałe lub nawet mniej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja to robiłem podobnie do tego co pisze  jawkers. Pędzelek umoczony w chrom silver , wytarty papierowym ręcznikiem  i delikatnie  w poziomie przetarłem napis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na razie nie wiem, gdzie można kupić folię bmf. W kilku sklepach niby się chwalą, ale zawsze jest to "towar niedostępny", więc pozostaje mi tylko "suchy pędzel". 

W tym tygodniu zrobiłem niewiele bo tylko skleiłem kolejny (13) etap ramy: 

a) elementy:

338712572_m_AmericanPumper_18-11-15_07.thumb.jpg.bbbfd4d97816ab6dfdd3f5fc7bc74f1a.jpg

b: po sklejeniu

1214805404_m_AmericanPumper_18-11-15_08.thumb.jpg.998caa0933bbb6ff90c2a2a81359a4af.jpg

W międzyczasie ramę wyprostowałem, przy użyciu specjalistycznego przyrządu, wykonanego na wzór przyrządów stosowanych w warsztatach blacharskich.

To dzięki nim, złom z Niemiec staje się na powrót cudownym autem.

1907322664_m_AmericanPumper_18-11-24_01.thumb.jpg.b77ad48c31202b4a1844fac220c5cae3.jpg

Następnie ramę wraz z całym przyrządem umieściłem w komorze hydraulicznej.

1893815117_m_AmericanPumper_18-11-24_02.thumb.jpg.413687816d03e8d16918218e084ad0da.jpg

i zalałem bardzo gorącą, ale nie wrzącą wodą. Tak ok. 80 stopni.

151467288_m_AmericanPumper_18-11-24_03.thumb.jpg.9077804afa1537d67f575ce5b6dc92d1.jpg

Po ok. 30 min. wymieniłem wodę na zimną i ostudziłem ramę.

114627840_m_AmericanPumper_18-11-24_04.thumb.jpg.ceb82d3a32dc4f9a43402b7e91ff5b45.jpg

Rama jest prosta, deska po wysuszeniu już nie. (Muszę ja żonie odkupić).

1613761460_m_AmericanPumper_18-11-24_06.thumb.jpg.ec2addb4b016bf176119c5cf3a9ecdef.jpg

 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę mam zaległości w relacji, bo udało mi się uszkodzić kabel od aparatu i nie miałem jak zgrywać zdjęć. 

Biorę się za zawieszenie. Elementy przodu...

1101870918_m_AmericanPumper_18-11-25_01.thumb.jpg.fd6ce8465f1882fcd8e2d8362f40104e.jpg

...i tyłu.

2081971193_m_AmericanPumper_18-12-07_01.thumb.jpg.0d133d55df8ddf2ec6c1ea627f58d2a6.jpg

Przy okazji ogłaszam konkurs bez nagród, na najgłębszą jamę skurczową w modelu. Czy ktoś mnie pokona (a właściwie to nie mnie, a AMT)?

463194770_m_AmericanPumper_18-12-07_02.thumb.jpg.4f501edad59a8c2f732fe73184c21b7c.jpg

Ale muszę pochwalić AMT, że linia podziału formy, na resorach nie biegnie przez ich środek (jak w modelach Revella czy Italeri), lecz na krawędzi. Kto kleił ciężarówkę Revella lub Italeri, ten wie ile czasu zajmuje usuwanie szwów z resorów.

Tak wygląda sklejona rama.

1634784899_m_AmericanPumper_18-12-07_03.thumb.jpg.faa60868bd1fef8852d8846691538a01.jpg

Do kompletu ramy brakuje jeszcze kół. I znów żmudne wycinanie zalanych otworów w felgach.

75893814_m_AmericanPumper_18-12-07_06.thumb.jpg.997fdb3a730d13e896b1aed6690b7d5c.jpg

Gotowe koła na 2 modele.

1892001599_m_AmericanPumper_18-12-07_07a.thumb.jpg.dafd7bf2af4d988c9b185ec94fe066c7.jpg

Pomalowana rama na kołach

1243518777_m_AmericanPumper_18-12-16_01.thumb.jpg.66de24db8a621b64f977f78247dcb6bf.jpg

Udało mi się jeszcze skleić autopompę

863474174_m_AmericanPumper_18-12-07_04.thumb.jpg.b5ac48768f4ff52bf48b48b3d83f9ad4.jpg 

Tak wygląda gotowy element. Nie wiem czy wyprowadzenia przewodów będą pasować, bo w elementach nie ma żadnych elementów ustalających. Końcówki można przyklejać w dowolnym usytuowaniu. Jedyną pomocą jest powyższy szkic.

 687054950_m_AmericanPumper_18-12-07_05.thumb.jpg.26c80d68b20c7099dcc94550d02ff8ed.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powoli kończę podwozie. Powoli bo przez dwa dni, nie mogłem zrozumieć, czemu nic mi nie pasuje. Wał silnika był o ponad 5 mm za długi. W końcu przejrzałem i zrozumiałem, że to co próbuję wepchnąć między silnik a dyferencjał, nie jest wałem tylko kolumną kierownicy.

W międzyczasie zająłem się czymś lekkim, łatwym i przyjemnym, i skleiłem skrzynkę całego tyłu auta.

Poszczególne etapy widać na zdjęciach, więc nie ma się co rozpisywać.

55361596_AmericanPumper_18-12-07_08.thumb.jpg.da953506895d772aaa0d93b4451e8ce6.jpg211901626_AmericanPumper_18-12-07_09.thumb.jpg.9788095dcb5cbd3301fc95614ab7d937.jpg243475300_AmericanPumper_18-12-07_10.thumb.jpg.61e46c6ccdda92411ca9b6a3e6b90a34.jpg2004393882_AmericanPumper_18-12-07_11.thumb.jpg.99c3696943ad79643a93b127fb0b96b1.jpg1466992818_AmericanPumper_18-12-07_12.thumb.jpg.61a4aec60d7262e8bd8dbf5eb823c351.jpg2094199618_AmericanPumper_18-12-07_13.thumb.jpg.9193a9ea031eeadd9e1c5eeb21092e0a.jpg

Teraz podkład i można malować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Postęp prac:

1. Gotowa rama

795192974_m_AmericanPumper_19-01-04_05.thumb.jpg.b264e8cc2388b301b848abaf93390c5c.jpg

1460629012_m_AmericanPumper_19-01-04_06.thumb.jpg.5d673003874689f78e2a97237b3c139a.jpg

2. Gotowe wnętrze kabiny:

266047921_m_AmericanPumper_19-01-04_03.thumb.jpg.175a8f30d68f6801ba0579b429644851.jpg1374072154_m_AmericanPumper_19-01-04_04.thumb.jpg.04030bae35dcb9533898ddb7eebcfb1c.jpg

3. Pomalowane główne elementy nadwozia. Tutaj poszedłem na łatwiznę. Kupiłem w znanym markecie Cast..ma puszkę DupliColor  i trysnąłem farbę.

Całe malowanie trwało  2 x po 5 min z 15-minutowym odstępem. Farba super się położyła. Zero skórki pomarańczy czy innych felerów. Połysk jest taki, że lakierowanie właściwie nie jest potrzebne. Na drugi dzień farba na dotyk była całkowicie wyschnięta, jednak nie potwierdzały tego odczucia zapachowe. Model śmierdział przez około 1 tydzień. 

1163527744_m_AmericanPumper_19-01-04_01.thumb.jpg.964620d2e9ffe318c924c61a062e1dc3.jpg1974232647_m_AmericanPumper_19-01-04_02.thumb.jpg.159ab296c2dab6a4d4fc90ed5226f95d.jpg

Edited by Marak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozpocząłem zabawę z wykonaniem kabiny. Kolejne przykre rozczarowanie zestawem. Tak wyglądają szybki po wyjęciu z pudełka. Wżery maja z pół mm grubości.

366234199_m_AmericanPumper_19-01-18_01.thumb.jpg.66cb84b8f75aa50f39c21534eb7028c0.jpg

Dwa dni szlifowania i udało się je doprowadzić do przyzwoitej postaci. Ślady po wypychaczach nie bedą widoczne bo szyba ma dużą zakładkę w otworze kabiny.

273117210_m_AmericanPumper_19-01-18_03.thumb.jpg.cf420d50f7ec121fd4fcc728744bd2db.jpg

Gdy byłem już szczęśliwy z osiągniętego efektu, popełniłem duży błąd. Wklejając od spodu wnętrze kabiny, trysnąłem aktywatorem na klej CA. Gdzieś była jednak szparka i aktywator przedostał się do szyby. Efekt byłby fajny gdybym robił dioramę pt. "W Irkucku minus 40 stopni"

1907261565_m_AmericanPumper_19-03-12_01.thumb.jpg.1a62ad0e08d02cc30de22332f41472d8.jpg

Ponieważ jednak efekt zamarzniętej szyby nie był moim celem, nie pozostało nic innego jak wszystko wybebeszyć i wykonać nową szybkę.

1275341917_m_AmericanPumper_19-03-12_02.thumb.jpg.eab697c4054a203d279768801905cca1.jpg

Wydaje mi się, że wyszło to na dobre modelowi.

1401767609_m_AmericanPumper_19-03-12_03.thumb.jpg.cced750c5c677a75a97d27ebfddb78b6.jpg

Teraz kilka dni fajnej zabawy czyli doklejanie dupereli , kalek itp. ... i kabina gotowa.

W tym modelu dodałem trochę inwencji własnej: zabudowałem "blachą ryflowaną" przestrzeń pomiędzy kabiną a zderzakiem; wykonałem nowe mocowania lusterek, zestawowe są co najmniej dwa razy za grube; wymieniłem koguty na zwykłe czerwone diody LED; w lampach dodałem żarówki.

657667038_m_AmericanPumper_19-03-12_04.thumb.jpg.347b3ea2909f824223c01d061d0516b6.jpg

1898881033_m_AmericanPumper_19-03-12_05.thumb.jpg.cc0b8610cf345dd84cbaf719eec69ace.jpg  

PS. Dopiero na zdjęciu zauważyłem, że jedna wycieraczka opadła (już ją poprawiłem). To efekt mojego "wynalazku". Wcześniej używałem kleju CA "Bond". Gdy zostało ok. 20% kleju buteleczka nie nadawała się do użycia. Wziąłem więc nowy klej CA firmy AmazingArt i dopełniłem go pozostałym "Bondem". Uzyskałem klej CA długoschnący. Czas schnięcia wydłużył się kilkukrotnie. Nawet jak go trysnę aktywatorem zasycha dopiero po 20-30 sek, a bez aktywatora po ok. 2-3 minutach.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak inne moje americany, na tym etapie polakierowałem blachę ryflowaną

1418268716_m_AmericanPumper_19-05-29_01.thumb.jpg.9f554771436d8bab648cb9c07921b581.jpg

I posiłkując się instrukcją

128957132_m_AmericanPumper_19-05-29_02.thumb.jpg.38e3addec26bc971160f0ff3717de24f.jpg

Dokleiłem kolejne elementy i pomalowałem podłogę.

1693662430_m_AmericanPumper_19-05-29_03.thumb.jpg.79ed639a6c16cd819f3a512adccbe398.jpg

1051733183_m_AmericanPumper_19-05-29_05.thumb.jpg.e641af5b72afa7065a4d088a6f8dea6b.jpg

Z boku przyjdą węże ssawne. Producent zaproponował jako węże proste plastikowe patyczki. Postanowiłem więc je bardziej upodobnić do węży zbrojonych. Wziąłem cieńszy patyczek i oplotłem go żyłką wędkarską.1600170927_m_AmericanPumper_19-05-29_07.thumb.jpg.ab4bc103a6a847be7564f7c5b1a1d2e3.jpg

Po pomalowaniu wyszło całkiem nieźle.

1901511254_m_AmericanPumper_19-05-29_08.thumb.jpg.e101035f8c37148bf6c38233c05f9e04.jpg

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę podziałałem.

Częściowo wykonana prawa tablica rozdzielcza zaworów.

1251080828_m_AmericanPumper_19-06-02_01.thumb.jpg.405f5517aaecec0e4a7cf699a1b9a45e.jpg

Podzielony na segmenty pokład węży

984269629_m_AmericanPumper_19-06-02_02.thumb.jpg.5e2b729028528017104b65dbfe638f8f.jpg

Wykonałem bębny z wężami do środków pianowych. Producent dał tylko ten czarny wężyk, który miał wystarczyć na oba bębny. Trochę skąpo. Choć model kupiłem z drugiej ręki, więc może poprzedni właściciel się połakomił. Zrobiona też tylna górna półka na światła (trzeba jeszcze dorobić koguty).

903166201_m_AmericanPumper_19-06-02_03.thumb.jpg.f5e587c65b81c8aa0cd1df51a8364276.jpg

Rozpocząłem wykonanie lewej tablicy rozdzielczej zaworów. Srebrne panele pomalowałem ręcznie pisakami mołotowa. Na żywo wygląda to co najmniej dobrze, na zdjęciach jak widać tragicznie, więc chyba trzeba będzie zmyć. (Zegary nieskończone)

1262380646_m_AmericanPumper_19-06-02_06_tablica.thumb.jpg.8b852477041be3c6f94cb89fd2a29387.jpg

Z tą tablicą mam problem. Wzoruję się na tym oryginale, choć to trochę inny egzemplarz.

355546117_m_AmericanPumper_19-06-02_06_oryginal.thumb.jpg.ff3e1c6d420aace7e2627dc374886d87.jpg

Potrzebowałbym więc masek do pomalowania tych srebrnych (aluminiowych) elementów. Na forum niektórzy koledzy chwalili się, że kupili plotery tnące do wykonywania masek.

Czy ktoś mógłby mi pomóc w szybkim wykonaniu takiej maski jak na zdjęciu.

972489552_m_AmericanPumper_19-06-02_06_maska.thumb.jpg.a9f598b9a803192d84529df4f2a1f3da.jpg

Orientacyjnie maska miałaby by wymiar 38 x 34 mm (linia przerywana na zdjęciu). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisz do Solo, ma ploter i chętnie tu komuś maski robił.

Oglądam, oglądam 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten model z całej trójki jest najbardziej bezproblemowy, więc powoli będę zbliżał się do finału.

Wyposażenie "rufy" prawie na ukończeniu.

486990817_m_AmericanPumper_19-06-21_01.thumb.jpg.e118f8d94ee2a618e49f4bb4ddc472dd.jpg

720949980_m_AmericanPumper_19-06-21_02.thumb.jpg.8a13ac170a5f4daf2b0d4dd1f7fe7e6e.jpg

1757601405_m_AmericanPumper_19-06-21_03.thumb.jpg.3461706d0424caa8c4602aacea8be218.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak rozwiązałes problem masek do chromów?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Kon_Bar napisał:

Jak rozwiązałes problem masek do chromów?

Ponieważ w oryginale są to nakładki z blachy, więc zrezygnowałem z malowania. Wyciąłem na ploterze z folii samoprzylepnej i nakleiłem. Z bliska wyglądają trochę gorzej, bo ploter na którym wycinałem, to egzemplarz zezłomowany i przy tak małych elementach widać,  że już kiepsko wycina. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powoli kończy się moja przygoda z AMT.

Zabudowa została zamocowana na podwoziu.

2045526156_m_AmericanPumper_19-07-11_01.thumb.jpg.0997f16ae04cf2375874ba4d78a82aad.jpg

W międzyczasie doszły fotele dla strażaków. Wykorzystałem do ich malowania proszek otrzymany od Kashato. Efekt super.

320479425_m_AmericanPumper_19-07-11_02.thumb.jpg.ee377a411108b6111a41bb7014015f47.jpg

Po zamontowaniu kabiny model prawie skończony. Pozostało do przyklejenia parę drobiazgów jak bosak, toporki itp., zapuścić linie podziału i odłożyć na półkę.

2088524539_m_AmericanPumper_19-07-11_03.thumb.jpg.17a65a5cd89ac747ab388c1131700b57.jpg

2140453765_m_AmericanPumper_19-07-11_04.thumb.jpg.653464d4b8294bdb6efc83e950884bdb.jpg

316175503_m_AmericanPumper_19-07-11_05.thumb.jpg.cdba5ad293ac0fe97cd5b2cc0527566c.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.