Jump to content
Sign in to follow this  
krzy65siek

Dragon Stug III G Dec. 1943 Production 1/35

Recommended Posts

Postanowiłem spróbować zacząć warsztat. Miałem ochotę na Stuga III G i po długich deliberacjach wybrałem Dragona produkcji grudnia 1943 r:

1286155976_20181201_093850(2).thumb.jpg.3be26d820981997cdcb8f793a7cf36cf.jpg

Pomysł jest taki, żeby zrobić model w barwach 259 Brygady Stug z drugiej połowy lipca 1944 roku, więc z okresu walk o Białystok. Niestety, mam tylko profil z Kagero Topcolor 5, nie udało mi się znaleźć zdjęcia, więc do końca nie jestem pewien czy profil jest prawdziwy, czy też pan Wróbel użył sylwetki innego pojazdu. Ni i trudno na podstawie tylko rysunku wypowiadać się na temat fabryki, czy okresu produkcji. 

178702428_KageroTopColors05-PanzerwaffePoland1944.thumb.jpg.bb5663d2f84c3736f6d633e61fe3abd8.jpg 

Chciałem zrobić model produkcji Alkett, pewnie z Zimmeritem. Z tego co się zorientowałem powinno być ok. W stosunku do instrukcji modelu widać drobne różnice - najlepiej widoczne to inna osłona działa, oraz osłony śrub na kole napędowym. Na szczęście w pudełku są oba rodzaje kół napędowych, oraz oba rodzaje osłon. 

Przejrzałem moje pudełko z dodatkami i mam do Stuga następujące zabawki:

1960508117_20181201_093840(2).thumb.jpg.cccdbc577e8a1dfb900f5627905a3143.jpg

W zasadzie wszystko jest ok, poza ekranami. W profilu i modelu są wczesne, a mam Eduarda późniejsze. Być może w trakcie budowy coś jeszcze dokupię. Mam oczywiście też kalki z Kagero. W modelu jest lina holownicza z drutu, więc nie wiem której użyję, a która pójdzie do pudła z zapasami. Gąsienice... nie wiem jeszcze. Wolę metalowe, ale zdecyduję później.

Będę wdzięczny za każdą pomoc - może ktoś przypadkiem ma zdjęcie tego pojazdu? Nie jestem specjalistą od Stuga i nie do końca wiem czy coś jeszcze się nie gryzie? Jeśli ktoś ma jakiś pomysł proszę o komentarze. Może warto coś jeszcze dorzucić z dodatków?

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę zaglądać, mam ten sam model w planach. Lufę zostawiasz fabryczną czy jakas metalowa wpadnie?

Edited by Kubulek2016

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam metalową z Abera. Wydaje mi się, że hamulec wylotowy będzie pasował do okresu... dowiedziałem się, że były 4 rodzaje :).

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to zasiadam i podglądam.
W modelu są wsporniki błotników część nr.L-5 stosowane tylko przez Alkett od 05.1943 roku do końca wojny.(ten pierwszy na fotce).
Wsporniki te dobrze widoczne na fotce poniżej oraz zerknij też na kółka podtrzymujące gąski

9782635934_287943a12d_b.jpg

te kółka podtrzymujące gąski stosowane w Alkett od 11.43 ~ 03.1944 roku

9782713613_6470efcd3d_b.jpg

Płyty "Schürzen" właściwe dla pojazdu wyprodukowanego w grudniu 1943 roku to właśnie te
wczesne stosowane od 04-1943 roku - późne stosowane od 03-1944 roku.

Koło napędowe z mocowanym "deklem" stosował Alkett do 03.1944 roku 

Lufę z tłumikiem koniecznie wymienić na Abera 35L-059 - stosowany w Alkett od 05.43 ~ 07.1944 roku
7.5cmkwkl48muzzlebrake0405.43-07.44.jpg

ten prezentowany w zestawie - stosowany w Alkett od 03.42 ~ 06.1943 roku - w wersjach ausf.F i G
1506_abe35L-58c.jpg

Jarzmo "Saukopf" - stosowane w Alkett od 10.43 ~ 09.1944 roku.

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę śledził uważnie bo też mam ten zestaw w szafie, powodzenia :)

Przy okazji pytanie do mesera, czy da się zrobić ten pojazd z fabryki miag w wersji z pudła, czy ewentualnie wymagał by on dużo przerabiania.

Edited by gustlik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocowania błotników są w zestawie i przewidziane są w instrukcji. 

Hamulec wylotowy mam, kupiłem ten późniejszy.

O rolkach podtrzymujących wiem, w zestawie są koła bez otworów, czyli te z MIAG, mam zamiar wywiercić otwory. Muszę tylko wybrać średnicę.wiertła. Nie będą wyglądały identycznie, ale dopuszczalnie.

Jarzmo - na forach piszą, że Alkett wymiennie stosował oba rodzaje jarzma? Czy to prawda? Wolę co prawda chyba "Saukopf", ale ciągle jeszcze nie wiem.

Ekrany - czy warto kupić Parta? Czy te zestawowe są ok? Nawet nie chodzi mi o ekrany, bardziej chodzi mi o uchwyty i stelaż?

Osłony pancerne na kołach napędowych - zastanawiam się czy nie zrobić jednej osłony zgubionej.

Kleję wałki skrętne... kto to w ogóle wymyślił? :)

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, gustlik napisał:

... czy da się zrobić ten pojazd z fabryki miag w wersji z pudła,

Nie mam tego modelu przy sobie podglądam tu - https://www.mojehobby.pl/products/StuG.III-Ausf.G-Dec.-1943-Production.html
Jeśli są w zestawie wzmocnienia do błotników - prętowe ze wzmocnieniem - to da się zrobić go z pudła jako pojazd z fabryki MIAG z grudnia 1943 roku.
Chyba są części nr G-32/33 i są to same pręty - będzie trzeba dorobić małe wzmocnienia (trójkąty) i dokleić.
Oczywiście zimmerit MIAG'a i wymiana tłumika na lufie na  typ drugi czyli Aber 35L-059.

14 godzin temu, krzy65siek napisał:

... są koła bez otworów, czyli te z MIAG, mam zamiar wywiercić otwory.

Rolki takowe robi też PanzerArt RE35-125
7440_rd.jpg

14 godzin temu, krzy65siek napisał:

... forach piszą, że Alkett wymiennie stosował oba rodzaje jarzma? Czy to prawda?

Stosowanie jarzm działa w fabryce Alkett - 
- Ausf.F ... ,
- Ausf.G (StuH42) od 03.43 ~ 07.1944 roku - skręcane/skrzynkowe,
- Ausf.G (StuH) od 08.1944 do końca - skręcane/skrzynkowe z MG,
- Ausf.G (StuK) od 10.43 ~ 09.1944 roku - "Saukopf" ,
- Ausf.G (StuH ... itd ... .

Jest znany jeden wyjątek - w miesiącu sierpniu 1944 roku z powodu braku jarzm typu "Saukopf" w fabryce Alkett montowano jarzma skręcane/skrzynkowe bez MG.

StuG341-349-902_BillPetz_Archive.jpg

StuGBrig341-394-902.jpg

Oczywiście nie można wykluczyć że w warsztatach polowych wymieniono jarzmo na inne niż fabryczne.

14 godzin temu, krzy65siek napisał:

Ekrany - czy warto kupić Parta? Czy te zestawowe są ok? Nawet nie chodzi mi o ekrany, bardziej chodzi mi o uchwyty i stelaż?

Osłony są z blaszki - ale otwory mają - no powiedzmy nie prostokątne raczej owalne. (jeśli dobrze widzę na fotce?)
Podglądam tu -  https://www.mojehobby.pl/products/StuG.III-Ausf.G-Dec.-1943-Production.html
Part ma otwory w osłonach kanciate - prostokątne - https://www.mojehobby.pl/products/StuG-III-Ausf.G-early-schurzen-Dragon.html
Mocowania plastikowe niestety. Z blaszki będą na pewno cieńsze - ale czy kupować czy coś innego zaradzić - to Twoja decyzja.

Może jeszcze taka ciekawostka o zimmericie.
Firma Alkett zaczęła go stosować dopiero w LISTOPADZIE 1943 roku. Dlatego nieraz na fotkach można zobaczyć je bez pasty. 
StuGi wyprodukowane na początku listopada 1943 roku są jeszcze bez pasty.(mam takowe fotki)
StuGi wyprodukowane w pierwszej połowie listopada mają już pastę zimmerit.(mam takowe fotki)
Muszę jeszcze dodać pastę w Alkett zaczęto stosować na początku listopada, nie w grudniu jak to gdzie nie gdzie można przeczytać.

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź. Będzie w takim razie Saukopf. Szkoda, że nie mam zdjęcia tego konkretnego Stuga, ale trudno, jakoś trzeba żyć :). 

Nie planuję kółek z PanzerArt, uważam, że kosztują troszkę za dużo (kilkadziesiąt złotych). Szkoda, bardzo lubię PanzerArta, ale zastanawiam się jeszcze nad tymi ekranami od Parta. Osłony w modelu mają prawidłowe otwory i są z aluminiowej blachy. Przeszkadzają mi raczej szyny do mocowania, bo te są z plastiku.

Na razie robię podwozie i jestem zachwycony modelem. :)

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmontowane podwozie, zimmerit ATAK model. Zastanawiam się jak rozegrać zimmerit z tyłu, ale nie do końca mam pomysł jeszcze. Proszę o uwagi i stugestie.

 

 

20181209_151113 (1).jpg

20181209_151131 (1).jpg

20181209_151148 (1).jpg

20181209_151652 (1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skad taki fajny zimmerit masz?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ATAK model https://atakmodel.istore.pl/pl/35054-zimmerit-stug-iii-g-alkett.html. Bardzo, ale to bardzo polecam. Nie dość, że jest świetny, to jeszcze polski. :)

Mam wątpliwości co do kształtu zimmeritu na płycie z tłumikami i do krawędzi pomiędzy dolną płytą i tą właśnie. Nie mogę znaleźć jakiegoś wyraźnego zdjęcia Stuga z Alkett z tego czasu. Nie wiem też czy pomiędzy tłumikami nie powinno być takiej półkolistej osłony wg instrukcji jej nie ma. 

Jak myślicie?

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, krzy65siek napisał:

Mam wątpliwości co do kształtu zimmeritu na płycie z tłumikami i do krawędzi pomiędzy dolną płytą i tą właśnie.

53103944.jpg

53103953.jpg

Pojazd na zdjęciach to Fgst.105251.
 

17 godzin temu, krzy65siek napisał:

Nie wiem też czy pomiędzy tłumikami nie powinno być takiej półkolistej osłony wg instrukcji jej nie ma. 

Do tej półkolistej osłony dodano zaczep holowniczy we wczesnej ausf.G po czym w wersji środkowej zlikwidowano wszystko *str.87

Tu fajnie to widać - fotka poniżej **str.65 - (dodam od siebie że w/w zmiany obowiązują fabrykę Alkett)

66-03b990115a.jpg

Pod spodem są w modelu dwa okrągłe detale (część B-15) - jeden większy na nim powinien być zimmerit (patrz fotka u góry) i obok mniejszy odpływ wody - (fotka poniżej).

640176d1391337222t-walking-among-tanks-1

Odpływ wody został zlikwidowany w pojazdach firmy Alkett na przełomie maja/czerwca 1943 roku.(fotki poniżej)

ausf.G - Fgst.92509 - produkcja Alkett - maj 1943 roku 
2012_53101207.jpg
Ma półkolistą osłonę, oraz odpływ wody.

- ausf.G - Fgst.92557 - produkcja Alkett - czerwiec 1943 roku
53101506.jpg
Ma jeszcze ten półkolistą osłonę, ale odpływ wody już zlikwidowany.

Firma MIAG później wdrażała te modyfikacje.
- ausf.G - Fgst.95514 - produkcja MIAG - sierpień 1943
2014_53102204.jpg
Ma nadal wszystkie omawiane elementy - zamontowane są jeszcze we wrześniu 1943 roku, by zniknąć w grudniu 1943 roku.

* Achtung Panzer No.2
** German Sturmaryillerie at War vol.2 - seria Armor At War - Concord 7030 - internet

Pozdrawiam
Krzysztof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, zabiłeś mi klina z tym odpływem wody. Zimmerit na płycie z tłumikami mogę poprawić, ale nie wiem jak z odpływem wody. Zimmerit przyklejony jest super glue i pewnie się zniszczy, będę musiał dorobić od zera. Pomyślę. :)

Dzięki za zdjęcia.

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do zywicznego zimmerytu zwykly klej modelarski robi robote, nie trzeba poxipoli itd extra cienki klej od tamki i po sprawie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Po długiej przerwie coś tam zrobiłem, udało się zmęczyć wnętrze. Oczywiście nic nie będzie widać, więc to tak troszkę bardziej dla wprawy i dla zabawy.

f26676a77b97fc09.jpg

95e52b22f56949f5.jpg

Przy okazji - zimmerit ATAKa jest tak zaprojektowany, że pomiędzy pancerzem czołowym nadbudówki jest szpara widoczna na zdjęciu powyżej. Tak powinno zostać, czy zamazać to szpachlówką?

 

 

b6c2f7d3ae93d7f3.jpg

1214aa601f7715c8.jpg

0642e216f381eb4e.jpg

207318418c0181d6.jpg

da3b1d35e36e0840.jpg

e6633c25b90fedc3.jpg

 

Pozdrawiam
Krzysiek

Edited by krzy65siek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurde, zawsze chciałem tego Stuga dorwać. Pewnie dawno kupiony?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nawet nie tak bardzo, kupiłem go w styczniu, ale jakoś mocno okazyjnie w dziwnym sklepie. Model polecam, czysta przyjemność sklejania - rewelacja.

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wolne, więc można było dać troszkę po robocie.

Proszę o uwagi - być może czegoś nie zauważyłem, albo coś zrobiłem nie tak. Jeśli wszystko jest dobrze jutro będę zamykał i malował podkładem.

Przy okazji mam pytanie - w jakim kolorze powinny być wg Was miejsca gdzie odłupał się zimmerit?

5feee4f2fc2ab9a4.jpg

1cc263b500c0b3ca.jpg

12d59504337c1904.jpg

d04913284d98cb12.jpg

04619a672c58e109.jpg

a9652150798858cf.jpg

79e49db01f6dfb30.jpg

03dcdffb9a8f6e38.jpg

3d29ca40ab256330.jpg

Pozdrawiam

Krzysiek

Edited by krzy65siek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie i ladnie,  ale na ostatnim zdjeciu ta szpara pomiedzy przednim i gornym zimmerytem to trzeba jakos naprawic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, zwrócę na to uwagę i połatam wszystkie szpary. Możliwe, że coś jeszcze się znajdzie.

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, krzy65siek napisał:

Przy okazji mam pytanie - w jakim kolorze powinny być wg Was miejsca gdzie odłupał się zimmerit?

Z info jakie znalazłem:

Powierzchnia czołgu nie musiała być przygotowana przed nałożeniem Zimmeritu, ale przeważnie pokrywano pojazd farbą antykorozyjną.

Więc albo robisz ten rdzawy antykorozyjne albo po prostu dunkelgelb jako, że w tym kolorze malowano fabrycznie czołgi od 02.43. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.