Skocz do zawartości

Lokomotywa WR360 C12 - 1/35 Trumpeter + wkład własny


Mr. Jekyll

Rekomendowane odpowiedzi

Tematem wątku jest model niemieckiej lokomotywy spalinowej WR360 firmy Trumpeter w skali 1/35. Postanowiłem, że zaprezentuję tutaj relację z budowy, gdyż nie ukrywam, że w kwestiach merytorycznych liczę na pomoc bardziej doświadczonych kolegów - miłośników taboru kolejowego  ;o)

Zestaw:
44779413610_ec917bb895_b.jpg

...i literatura:
46531860752_b65af89ff6_b.jpg

Równie pomocny okazał się znaleziony w sieci ten warsztat - jeden z nielicznych, a na pewno najlepszy jaki znalazłem: http://www.ratomodeling.com/finished/WR-360/

Trudno znaleźć w internecie zdjęcia oraz informacje na temat lokomotyw używanych w okresie II WŚ, a publikacja, którą posiadam, to w większości fotografie egzemplarzy wyprodukowanych czy zmodernizowanych po wojnie. Zatem mój warsztat oraz uzupełnienie/ingerencja w detale miniatury będzie "podparty" nielicznymi materiałami archiwalnymi z internetu i zdjęciami z publikacji WWP.

Na pierwszy rzut oka zestaw wydawał się dobrze odwzorowany i szczegółowy, jednak bliższe zapoznanie się z zawartością pudełka oraz w szczególności lektura "łokarandu" WWP zweryfikowała moja wstępną ocenę co do jakości modelu. Jednym słowem - jest on baaaardzo uproszczony i skromny - dla mnie przynajmniej - w istotne, a pominięte przez producenta detale. Tak jakby został "powiększony/przeskalowany" z podziałki 1/72. Wspomnę jeszcze o wszechobecnych śladach po wypychaczach i kilku zwichrowanych elementach (elementy podwozia oraz dach kabiny).

Model buduję równolegle z kilkoma innymi, a prace posuwają się bardzo powoli.

Zacząłem w kolejności zgodnej z instrukcją montażu, jednak bardzo szybko musiałem to zweryfikować. Producent pominął sporą ilość detali praktycznie w każdym miejscu modelu.  W podwoziu brakuje wiele elementów; począwszy od prostych wzmocnień/wsporników pod "podłogą" lokomotywy, przez nity/śruby, przewody wszelkiego rodzaju instalacji, a na elementach układu hamulcowego kończąc. Całkowicie pominięta została również instalacja tzw. piasecznic, a nie są to elementy niewidoczne w zmontowanym modelu.

Z grubsza poskładane podwozie:
46569110411_9e9dca8fc8_b.jpg
45655077365_a9f9d3094e_b.jpg
46517072992_47a8ee4e91_b.jpg
31628014747_e1777f0e3c_b.jpg
45845172694_52edcd7865_b.jpg
45655090615_53acc8b142_b.jpg
45655088445_0958c768a9_b.jpg

Brakuje jeszcze kilku elementów instalacji, a przede wszystkim piasecznic wraz z dyszami:
46517085422_03a47d236c_b.jpg
45845174984_4429b366ec_b.jpg

Przerobiłem mocowanie zbiorników na sprężone powietrze układu hamulcowego znajdujących się z przodu lokomotywy. Dojdą jeszcze jakieś rurki/przewody:
45655089775_2fb9f05dd3_b.jpg
45655089085_9b32544a5a_b.jpg
45655088745_26ec0cf13d_b.jpg

Zrobiłem od podstaw jeszcze jeden zbiornik powietrza wraz z pompą (?) znajdujący się z lewej strony pod kabiną:
45655077655_5ecd643b0c_b.jpg
46517072162_94ce43929a_b.jpg
46517071962_eae3108ef3_b.jpg
46569107121_88de0752c6_b.jpg

Szoferka w kolejnym odcinku  :)

Edytowane przez Mr. Jekyll
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Jestem, cóż ja wstepnie obejrzałem i schowałem niestety jak to Trumpek, mam gdzieś nawet blaszki zaczęte... no z największych mankamentów to wersja, C12 było 10 szt. więc poprawnie zrobić z historią w tle ciężko... poźniejsza wersja C14 daje szersze pole do popisu, ad malowania loki diesla byly malowane według zasad DRG, jak sie dokopię zapodam. 
Edit: według znajomego, kolory:

RAL 7011 Eisengrau   Diesellokomotiven (bis 1942)
RAL 7021 Schwarzgrau   Diesellokomotiven (ab 1942)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za zainteresowanie tematem, przydadzą się Wasze cenne uwagi.

8 godzin temu, Stojkovic napisał:

Skoro pojazd wojskowy, to pytanie w jakim malowaniu będzie?

 

Malowanie będzie najprawdopodobniej szare - RAL7011 Eisengrau - jak wskazał Grief. Spróbuję je trochę podpicować różnymi technikami, żeby nie wyglądało zbyt monotonnie.

Co ciekawe, w zestawie Trumpka nie ma też kalkomanii - muszę dokupić ekstra.

6 godzin temu, Greif napisał:

i kilka różnych z netu co gdzieś tam wykopałem (zdjęcia tylko do dyskusji)

Dzięki, tych zdjęć nie znalazłem. Sądzę, że to sprzęt powojennej produkcji. I kolejny dowód na to, że wersji tej lokomotywy było sporo i bardzo ciężko będzie znaleźć kwity, a potem wiernie odtworzyć wygląd maszyn z okresu II WŚ. W szczególności dotyczy to wnętrza szoferki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

no niestety, jeśli idzie o użytkowanie "bojowe" no prawie nie ma fotek no bo kto by tam zdjęcie robił jakiegoś loka ?
ad. wersji, sporo właśnie nie było ale obecne zdjęcia to większość współczesne, nie mniej jednak widać że "maniera" modelarska co do ciorania czasem jest mocno przesadzona, tutaj widać że lokomotywa używana a "omłotkowana" jakoś specjalnie nie jest, nie mniej kilka detali można zobaczyć, jak się nie śpieszysz z projektem mogę jakieś kalki zrobić pod WR bo i tak mam w planach do kolejnego wagonu więc coś tam pewnie będę drukował w Pl, jak coś to pw.

i jeszcze taka fotka
diesellokcalaise-gescoqj06.thumb.jpg.6abe945d9f3a90b290312eb628643ded.jpg
Edit: nie kupuj kalek Pedinhause czy jakoś tak, grube niemiłosiernie i takie sobie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.01.2019 o 13:01, Greif napisał:

...jak się nie śpieszysz z projektem mogę jakieś kalki zrobić pod WR bo i tak mam w planach do kolejnego wagonu więc coś tam pewnie będę drukował w Pl, jak coś to pw.

...Edit: nie kupuj kalek Pedinhause czy jakoś tak, grube niemiłosiernie i takie sobie ;)

Dzięki, nie omieszkam się przypomnieć ? Właśnie o kalkach Peddinghaus myślałem.

Tymczasem szoferka. A tutaj też bida. Wiele detali bardzo uproszczonych, brakujące przewody, rurki, manometry, nity... No i te dziury po wypychaczach!

Podrasowałem "komodę" - nie dość, że elementy z zestawu zwichrowane, to jeszcze tylko w 1/3 zgodna z oryginałem:
46569107371_74497d527b_b.jpg
46517068342_9401ea29a0_b.jpg
46517068202_148489443d_b.jpg

Wewnętrzne ściany szoferki:
44751378280_3703d4972d_b.jpg
45845171634_e898585daa_b.jpg
31727138387_e2b7e07dec_z.jpg
Po lewej stronie korba, którą oczywiście producent pominął. Nie wiem do czego czego to ustrojstwo w oryginalnym pojeździe służyło.

Drzwi odciąłem i wykonam jako otwarte. Ich dolna połowa będzie miała "drewnianą" boazerię z forniru:
46569106811_1b3eab02f3_b.jpg

Pokrętła, zawory. Te mniejsze Trumpeter wykonał na blaszce foto. Mi udało się kupić miniatury w druku 3D - rewelacja!!!
46569106251_6a22b8c2a1_b.jpg
44751364100_02cd63787c_z.jpg
45655078475_5a51b82b8d_z.jpg

Z podłogi usunąłem plastikową imitację desek - położę swoje panele:
46569109971_7b4a3dab83_b.jpg
46569111111_bcf5d44b08_b.jpg

Siedzisko kierowcy. Plastikowy oryginał to porażka - zrobiłem własny i umocowałem we właściwy sposób:
32695499348_27bf75e788_z.jpg
32695499808_6a5af634c8_z.jpg
32695499498_6cfddc40d2_z.jpg
46569099031_17557a5695_z.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

no i ładnie, ale to właśnie jeden z powodów dla których moje leżą w pudełkach (mam 2 szt bo często używano ich w tandemie) może znowu mnie najdzie i skończę blaszki, i ostoję pod laser bo ja jednak zrobię C14 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.