Jump to content
Sign in to follow this  
sebastain

Fotografie smartfonem modeli na warsztacie

Recommended Posts

Witam.

Uwaga, poniższy temat może sugerować obniżenie wymagań forum, jeśli tak, proszę o usunięcie.

A teraz do rzeczy. Zmagając się z fotografowaniem modelu w trakcie pracy, nie zawsze mam czas i miejsce, żeby rozwijać sprzęt do fotografowania modelu. Zarazem nie chcąc wrzucać byle jakich zdjęć (za których jakość co niektórym zdarza się obrywać ), postanowiłem podzielić się moim pomysłem na przygotowanie oświetlenia do zdjęć a zarazem do oświetlenia stanowiska pracy. 

Postanowiłem do tego celu użyć taśm LEDowych o parametrach jak na zdjęciu. Taśm już nie kupuję na Allegro ani w marketach budowlanych a w sklepie z oświeteniem LED. Akurat ten sklep ma taśmy dobrej jakości (można to poznać po tym, że np. nie żółknie izolacja na powierzchni, LEDy są równo i powtarzalnie przylutowane do taśmy itp.). Taśma o parametrach jak na zdjęciu jest wystarczająca. Odcinki taśmy długości około 60 cm i 2 x 30 cm zamontowałem w profilach aluminiowych, zamkniętych matowym (lub jak kto woli, mlecznym) kloszem.  Miejsce wejścia kabelków w profil zalałem klejem na gorąco a kabelki zrobiłem odpowiednio długie aby łatwiej było manipulować tymi lampkami.  Po włączeniu oświetlenia, na powierzchni biurka mam natężenie światła na poziomie 600-800 luxów (normy BHP  mówią, że na powierzchni biurka, powinno być około 500 luxów), więc w zupełności wystarczy do komfortowej pracy i zrobienia w miarę dobrych zdjęć. Aparat wtedy nie wchodzi w wyższe tryby czułości ISO, które generują więcej szumu na zdjęciu. Na co dzień lampki są przypięte klamerkami do półki, a do zdjęć zdejmuję je i ustawiam w zależności od potrzeb. W razie potrzeby obfotografowania, na warsztat kładę brystol lub biały papier (jeszcze szary i niebieski by się przydał) i robię zdjęcia. Zajmuje to chwilę, nie wymaga przerywania pracy na długo i ganiania z lampami, blendami, reflektorami itp.  Do robienia zdjęć, używam smartfona z w miarę dobrym aparatem i trybem makro. Mam kilka smartfonów, więc zrobiłem ich test - wyszło, że największe zbliżenie robi stara Lumia925, a "najprzyjemniej" wygląda zdjęcie zrobione Nokią 6. Z kolei rzeczona Lumia powoduje delikatne żółte zabarwienie zdjęć,  które później trzeba skorygować.

Oczywiście zdjęcia tak zrobione nie są doskonałe, ale (mam nadzieję, że) są wystarczające do warsztatu. Żeby robić zdjęcia do galerii już trzeba trochę bardziej się przyłożyć. A oświetlenie zrobiłem wczoraj, więc jeszcze się nie pojawiły w moich warsztatach :)

Poniżej kilka zdjęć zrobionych powyżej opisanym sprzętem i przykład oświetlenia przed i po.

IMG_20190218_144424.jpg

IMG_20190218_144452.jpg

IMG_20190218_145436.jpg

IMG_20190218_145841.jpg

IMG_20190218_145952.jpg

IMG_20190218_150412.jpg

IMG_20190218_150420.jpg

IMG_20190218_150432.jpg

IMG_20190218_150524.jpg

IMG_20190218_155056.jpg

IMG_20190218_155348.jpg

IMG_20190218_155724.jpg

WP_20141125_07_10_29_Pro.jpg

WP_20190218_15_54_23_Raw.jpg

IMG_20190218_144643.jpg

Edited by sebastain
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idea ciekawa. Tylko że widać po fotkach problem z głębią ostrości. Czyli zbyt słabe światło / zbyt ciemny obiektyw co wymusza solidnie otwartą przesłonę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, Michal_G napisał:

Idea ciekawa. Tylko że widać po fotkach problem z głębią ostrości. Czyli zbyt słabe światło / zbyt ciemny obiektyw co wymusza solidnie otwartą przesłonę.

 Smartfony tak mają :) Lustrzanką wychodzi dużo lepiej. Przy ISO200 i F5,6-8 automat ustawia czas na 125.

Edited by sebastain

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie na tą wadę smartfonowej optyki chciałem zwrócić uwagę. Jako czciciel kompaktów z dużym zoomem (kiedyś Konica Minolta Z-3, niestety w 2012 poległa pod gąsienicami T-34 na "Tarczy" w Opolu, obecnie Olympus SP-620UZ) wybranych z uwagi na robienie zdjęć z dużej odległości (imprezy militarne) mam takie doświadczenie że w w przypadku obiektów o wielkości modeli pojazdów wojskowych w 1:72 przy F poniżej 4-4.5 nie ma co marzyć o uzyskaniu ostrości całego modelu. W Z-3 ustawiałem koło 10 i głębia ostrości była jak malowanie. Lustrzanka nie jest niezbędna, przyzwoity kompakt też spokojnie da radę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Michal_G napisał:

No właśnie na tą wadę smartfonowej optyki chciałem zwrócić uwagę. Jako czciciel kompaktów z dużym zoomem (kiedyś Konica Minolta Z-3, niestety w 2012 poległa pod gąsienicami T-34 na "Tarczy" w Opolu, obecnie Olympus SP-620UZ) wybranych z uwagi na robienie zdjęć z dużej odległości (imprezy militarne) mam takie doświadczenie że w w przypadku obiektów o wielkości modeli pojazdów wojskowych w 1:72 przy F poniżej 4-4.5 nie ma co marzyć o uzyskaniu ostrości całego modelu. W Z-3 ustawiałem koło 10 i głębia ostrości była jak malowanie. Lustrzanka nie jest niezbędna, przyzwoity kompakt też spokojnie da radę.

Całkowiecie muszę się zgodzić wszystkie zdjęcia swoich modeli wykonuje telefonem aktualnie szajsung S9+ i największy problem jaki mam to głębia ostrości, choć dla mnie jest jeszcze jedna kwestia którą obserwuję dość często przy tak szerokim obiektywie jak w telefonach pojawiają się zniekształceniaczy rozciąganie elementów  i to czasem spore szczególnie drobnych odstających elementów jak rurka pittota.

W kwestii głębi fotka poniżej pokazuje problem.

 

wWMUDl7.jpg?1

 

 

Edited by KRL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym problemem można sobie poradzić za pomocą focus stackingu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, mbrnnr napisał:

Z tym problemem można sobie poradzić za pomocą focus stackingu. 

Przeprowadziłem wiele prób i jedyne co pomaga to odsunięcie się od fotografowanego modelu i użycie zoom - tylko wtedy drastycznie spada jakość zdjęcia mam na myśli ziarno jakieś szumy czy jak to się tam nazywa.

Problem zanika wraz z rosnącą wielkością fotografowanego modelu im większy tym większa odległość potrzebna do zmieszczenia go w kadr a co za tym idzie poprawia się ostrość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Focus stacking to metoda, przy której robisz kilka zdjęć o małej głębi ostrości i póżniej je łączysz w jedno ostre z dużą głębią.

W praktyce wyglądało by to tak:

mjLxp8J.jpg

Potrzebny jest statyw, manualny tryb i soft do połączenia tego wszystkiego w całość. Metoda stara jak świat, wymaga tylko trochę poświęcenia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A skoro już mamy statyw i manualny tryb, to można przymknąć przesłonę, ustawić dłuższy czas i problem z głowy :) 

 

1 godzinę temu, toled napisał:

Ledy kosztowały 90zł? To za tą cenę można mieć to: https://fripers.pl/p/namiot-bezcieniowy-freepower-led-usb-40cm-z-oswietleniem-led-7510/ . Doskonale się nadaje do mniejszych modeli, nie miga przy zmianie czasu/przesłony 😉

Lub można mieć kilka lampek z normalnymi żarówkami albo halogenami. Oba źródła są nieporównywalnie lepsze do robienia zdjęć kolorowych obiektów od takich ledów. 

Edited by Mariucha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestia jest taka, że koledze nie chce się rozstawiać foto-bardachy dla kilku szybkich zdjęć z postępów prac. Tym bardziej szkoda mu będzie na precyzję w robieniu zdjęć i składaniu do kupy.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mariucha - na komórce, poza nielicznymi wyjątkami które i tak nic nie zmienią w tej kwestii, możesz sobie domykać akurat tak wiesz co. Każdy kto chociaż trochę się zna na fotografii bardziej niż teorii wie, że ze wzrastającą przysłoną spada rozdzielczość układu i to dość dramatycznie. Wystarczy popatrzeć na MTF-y obiektywów. Ale jak ktoś lubi mydło, to proszę bardzo.

Kto nie lubi, trzyma się z prysłoną w zakresach o możliwie najwyższej rozdzielczości (ostrości) - najczęściej będzie to przyzwoite f8-f13. I wtedy jest fajnie z focus stackingu skorzystać. I sprawdzi się też w fotografii komórką.

 

Edited by mbrnnr

Share this post


Link to post
Share on other sites

f8-f13 to już jest całkiem dobrze przymknięta przysłona. Każdy kto chociaż trochę się zna na fotografii bardziej niż teorii wie, że mydło jest zazwyczaj bardzo duże także na maksymalnie otwartej przysłonie, a ostrość zdjęcia poprawia się wraz z jej przymykaniem, mniej więcej do wskazanych przez Ciebie wartości. Potem znów może spadać.
O czym zresztą poniekąd też piszesz, gdy wspominasz o maksymalnej ostrości w tym właśnie zakresie przesłony, więc zastanów się, czy chcesz coś wnieść do dyskusji, czy szukać, nomen omen, dziury w całym.

W przypadku smartfonów skutecznym rozwiązaniem jest po prostu fotografowanie z nieco większej odległości. Duża rozdzielczość pozwala na uniknięcie jakiegoś drastycznego spadku jakości. Ale chyba nie próbujemy znaleźć sposobu na robienie telefonem doskonałych zdjęć?...

Edited by Mariucha
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już drugi Twój post w tym temacie po moim w reakcji na problem KRL z głębia ostrości przy robieniu zdjęć komórką, którego wartość treści jest równa zeru.

W pierwszym sugerowałeś zmianę przysłony, co raczej nie jest możliwe, i w drugim powtórzyłeś moje słowa i doradziłeś oddalić się od obiektu fotografowanego, co się kończy utratą rozdzielczości efektywnej. Której w komórkach za wiele nie jest, ponieważ optyka. 

Czyli zero praktyki, dziwne teorie i masa chęci nabijania postów. Brawo, mam nadzieję, że nikt tych głupot nie czyta uważnie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, KRL napisał:

Przeprowadziłem wiele prób i jedyne co pomaga to odsunięcie się od fotografowanego modelu i użycie zoom - tylko wtedy drastycznie spada jakość zdjęcia mam na myśli ziarno jakieś szumy czy jak to się tam nazywa.

Nie sądzę, żeby szum wynikał bezpośrednio ze zwiększenia odległości i ogniskowej. Być może przy zwiększeniu ogniskowej przymknęła Ci się przysłona (maksymalny otwór względny zależy od ogniskowej "zooma"), więc aparat skompensował to podniesieniem ISO, co zwiększyło szum. Ale da się temu przeciwdziałać, pozwalając aparatowi wydłużyć czas, zamiast podnoszenia ISO. Popróbuj jeszcze.

Edited by RAV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że dla mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zakup aparatu co już raz uczyniłem ale spodobał się mojemu synowi więc dostał na tzw wieczną pożyczkę.

Należę do osób które są zdecydowanie analogowe komputery,  jakieś programy fotograficzne są dla mnie nie do ogarnięcia więc zainwestuję kolejny raz w aparat jednak daje większą możliwość sterowania parametrami jak choćby głębia ostrości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

4 minuty temu, KRL napisał:

Myślę że dla mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zakup aparatu

Też tak uważam. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mbrnnr, myślę, że byłoby lepiej, gdybyś w końcu [edited] sie ode mnie i skupił treść swoich postów na meritum, a nie na osobistych wycieczkach. Jeśli nie zgadzasz się z treścią moich wpisów, wskaż merytoryczne błędy, bez obnoszenia się ze swoim kosmicznym ego i bez wskazywania ułomności rozmówcy. Ja doskonale wiem, jaki jesteś wspaniały, wszystkowiedzący i z jakim ogromnym doświadczeniem. W każdej dziedzinie. 

[blacman] uprasza się o kulturę wypowiedzi.

Edited by blacman

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, mbrnnr napisał:

Focus stacking to metoda, przy której robisz kilka zdjęć o małej głębi ostrości i póżniej je łączysz w jedno ostre z dużą głębią.

Stosowałeś to do modeli? Jestem ciekawy rezultatu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Mariucha napisał:

wskaż merytoryczne błędy

No staram się. :)

@RAV - stosowałem w studio do znacznie większych obiektów niż modele. Ale mogę zrobić taką fotkę modelu dla celów "edukacyjnych" teraz. :) 

 

Edited by mbrnnr

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, KRL napisał:

Myślę że dla mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zakup aparatu

No tu nie ma raczej dyskusji, różnica między najlepszym aparatem w telefonie a najtańszą, w miarę przyzwoita lustrzanką z sensownym obiektywem to jak różnica między MasterCraftem a Tamką.
W Twoim przypadku nie ma żadnej magii: robisz wielkie modele, więc potrzebujesz dużej głębi ostrości. Musisz niestety mieć do tego odpowiedni obiektyw i odpowiednią odległość od fotografowanego obiektu. Ale sam aparat to nie wszystko, do tego dochodzi jeszcze statyw i dobre oświetlenie. Moja praktyka podpowiada że bez konkretnych inwestycji w sprzęt, powiedzmy że studyjny, będzie trudno uzyskać dobre efekty. Więcej nie ma się co rozwodzić, bo Marian już napisał.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Solo napisał:

No tu nie ma raczej dyskusji, różnica między najlepszym aparatem w telefonie a najtańszą, w miarę przyzwoita lustrzanką z sensownym obiektywem to jak różnica między MasterCraftem a Tamką.
W Twoim przypadku nie ma żadnej magii: robisz wielkie modele, więc potrzebujesz dużej głębi ostrości. Musisz niestety mieć do tego odpowiedni obiektyw i odpowiednią odległość od fotografowanego obiektu. Ale sam aparat to nie wszystko, do tego dochodzi jeszcze statyw i dobre oświetlenie. Moja praktyka podpowiada że bez konkretnych inwestycji w sprzęt, powiedzmy że studyjny, będzie trudno uzyskać dobre efekty. Więcej nie ma się co rozwodzić, bo Marian już napisał.

Lampy, parasolki, tła białe i czarne i statywy mam jak wspomniałem kupiłem też aparat ale ten powędrował do syna niby  tylko na jeden wyjazd ale ........... już nie wrócił.

Nic trzeba będzie poczynić inwestycję.

M5zFqYf.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak to wygląda na androidzie ale ja kiedyś testowałem na iOSie taką apkę Focos. Darmowa wersja jest trochę ograniczona ale ma właśnie możliwość regulowania przesłony.

Na X-sie możliwość regulacji jest od 1,4 do 16 co już daje spore możliwości. Dodatkowo po zrobieniu zdjęcia można jeszcze je sobie edytować włącznie z głębią ostrości.
NIe jest to mistrzostwo świata, ale może się czasami przydać.

1.4:
IMG_7441.thumb.JPG.dab820a87f1d46e77b2a583cffc28bbe.JPG

 

8.0:
IMG_7443.thumb.JPG.5a474ef2898386a5dc49153ceee39cd5.JPG

 

16.0:
IMG_7445.thumb.JPG.2b93e5c82760330df77f68ef594457de.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, KRL napisał:

jak wspomniałem kupiłem też aparat ale ten powędrował do syna niby  tylko na jeden wyjazd ale ........... już nie wrócił.

No to jest okazja żeby sobie kupić porządny aparat, nie tylko do modeli. To nie są jakieś kosmiczne koszta a przydaje się w życiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Przemek Przybulewski - niestety, oidp, oprócz nowych Samsungów, żaden aparat w telefonie nie ma zmienną przysłonę. Zmienia się tylko czas naświetlania. Efekt na Twoich zdjęciach w iOS można osiągnąć tylko symulacją głębi ostrości. Cyfrowo lub z wykorzystaniem dwóch aparatów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.