Jump to content
lesio-69

CUTTY SARK Revell 1/96

Recommended Posts

p5L8NiG.jpg

"Cutty Sark” zbudowano w Szkocji w 1869 r. jako żaglowiec do przewozu herbaty z Chin. Statek został  wykonany według nowej mody - technologii mieszanej. Statek posiadał  żelazny szkielet, do którego zamontowane były drewniane elementy. Dzięki  tej metodzie  statek posiadał dużo większe ładownie. W jego konstrukcji znalazło się 138 żelaznych ram. Do budowy kadłuba użyto dębu indyjskiego na górne części i specjalnego gatunku wiązu amerykańskiego na części dolne, bo było ono bardziej odporne na ciągły kontakt z wodą. Do połączenia elementów drewnianych do metalowego szkieletu użyto 20 000 śrub, kadłub został pokryty do linii wodnej specjalnym stopem metalu – tzw. metalem Muntza –  około 60% miedź, 40% cynk ze śladowymi ilościami żelaza.

Dane techniczne:

  Długość całkowita : 85,1 m

  Szerokość: 10,9 m

  Zanurzenie: 6 m

 Liczba masztów : 3

Powierzchnia ożaglowania : 2970 m2

Załoga: 25-38 

Prędkość : 17 węzłów

Historia

Cutty Sark wyruszył w swój dziewiczy rejs 16 lutego  1870 roku z Londynu do Szanghaju. W 1869 roku otwarto Kanał Sueski, dzięki któremu przewagę nad kliperami zyskały statki parowe. Te pierwsze nie mogły korzystać z krótszej trasy, gdyż były zaprojektowane tak, by napędzały je silne wiatry występujące przy afrykańskiej linii brzegowej.  W 1883 kliper zaczął pływać z Australii do Londynu.  W 1896 r. przeszedł pod banderę portugalską i dwukrotnie zmieniał nazwę i właściciela. Przez lata, przewożąc różne ładunki, Cutty Sark kursował pomiędzy Portugalią, Rio de Janeiro, Nowym Orleanem, Mozambikiem, Angolą i Wielką Brytanią. W 1922 roku Ferreira, bo taką nazwę nosił będąc w rękach Portugalczyków, Cutty Sark, był jedynym kliperem na świecie, którego był nadal w użytku.  Wkrótce statek po raz kolejny zmienił właściciela i nazwę, tym razem na Maria do Amparo. W 1923 roku kliper został odkupiony przez Anglików  od Portugalczyków i zaczął  pełnić funkcję statku  treningowego. W 1938 roku wyruszył z Falmouth w Kornwalii w swoją ostatnią podróż. Po wojnie statek znów podupadł i pomógł mu kolejny zapaleniec - dyrektor Muzeum Morskiego w Greenwich Frank Carr, założył on Cutty Sark Preservation Society 25 czerwca 1957 roku Królowa Elżbieta II dokonała oficjalnego otwarcia muzeum na statku Cutty Sark. 21 maja 2007 roku na żaglowcu, który wówczas przechodził remont i był zamknięty dla turystów, wybuchł pożar. Statek został odbudowany i otwarty dla publiczności w dniu 25 kwietnia 2012 r

Art - box

SNuDWIL.jpg

Cutty Sark od zawsze mnie fascynował. Już za czasów Małego Modelarza próbowałem go skleić, ale nic z tego nie wyszło. Kilka lat temu zacząłem go  wykonywać z modelu Academy w skali 1/150. Powstał kadłub i nadbudówki. Ale cały czas po głowie  chodził mi model w skali 1/96. W końcu udało mi się kupić upragniony model w jedynie słusznej dla żaglowców skali.   Na chwilę obecną jestem przekonany do wykonania modelu  tak jak na tytułowym zdjęciu, bez ożaglowania.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ładnie :kopara:

Będzie bieganie z jednej sali do drugiej żeby relacje śledzić :szczerbol:

Chyba zaprzyjaźniony sklep udzieli mi rabatu na "chmiel" i przegryzkę.

Który kadłub zamierza Kolega najpierw  wyciąć: Mikasy czy Cutty?

Szaleństwo!

Ale jak to mawiają "w szaleństwie jest metoda"

:kawa:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herbaciarz :)

mój pierwszy model po przerwie :D

będę śledził :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wspaniala inicjatywa :)

Sluszne stwierdzenie co do skali 1/96 ale dla zaglowcow to lepiej jeszcze mniej;)

Pierwsze foto to tez ciekawa alternatywa dla podstawki 

Powodzenia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będzie co oglądać. W sumie dwa modele z różnej epoki to ciekawy pomysł, na brak nudy nie będziesz narzekał. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za pare tygodni tez go zaczynam. Polecam batystowe zagle i caly osprzet akcesoryjny z Czech. Robi robote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to siadam do oglądania, gdyż piękny to żaglowiec.  Mam go z MM i czeka na swoją kolej.  

W dniu 26.04.2019 o 14:40, lesio-69 napisał:

Ale cały czas po głowie  chodził mi model w skali 1/96. W końcu udało mi się kupić upragniony model w jedynie słusznej dla żaglowców skali. 

:piwo:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę literatury, żeby wykonać CS przypominający choć trochę  oryginał

Jp3y8ii.jpg

6cLuqCj.jpg

YyGG69c.jpg

Plany Modelarskie są wykonane w skali 1/100, więc model wielkościowo będzie taki jak na rysunku. Szkoda, że nie położyłem żadnej miary dla pokazania wielkości.

teE3ofQ.jpg

Żeby zobrazować wielkość modelu parę zdjęć z Mikasą w skali 1/350 oraz CS z Academy w skali 1/150.

ojK76Hr.jpg

Ka5N1b7.jpg

dz20Pt9.jpg

6UXWskH.jpg

Poprzednio wykonywałem CS z Academy w skali 1/150.  Po zakupie CS z Revella, model poszedł w odstawkę i teraz co  najwyżej będzie służył do prób malowania.

aoTsU3N.jpg

ZVdKQ59.jpg

3ovNlFS.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwity referencyjne są, a zatem nie będzie wróżenia z fusów.:brawo:

Wielkość baleji robi wrażenie :kopara:

Ale z  tym "eksponatem" do prób malarskich to Kolega poleciał:wpier: Co niektórym może się serducho krajać

Proponuję jeden zrobić w pełnym ożaglowaniu. "Miedź" na kadłubie będzie malowana czy też szykuje się wyklejanka z "blachy"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, abtb napisał:

Kwity referencyjne są, a zatem nie będzie wróżenia z fusów.:brawo:

Wielkość baleji robi wrażenie :kopara:

Ale z  tym "eksponatem" do prób malarskich to Kolega poleciał:wpier: Co niektórym może się serducho krajać

Proponuję jeden zrobić w pełnym ożaglowaniu. "Miedź" na kadłubie będzie malowana czy też szykuje się wyklejanka z "blachy"?

Kadłub w CS nie był okładany płytkami miedzianymi, ale tzw. metalem Munza, który był stopem  około 60% miedzi, 40% cynku ze śladowymi ilościami żelaza. Przypomina o trochę kolor mosiądzu. Nie znalazłem w tym kolorze żadnej foli metalowej w postaci pasków, tak więc kadłub będzie malowany. Tym bardziej, że płytki poszywające kadłub są dość dobrze odwzorowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 3.05.2019 o 23:46, lesio-69 napisał:

tzw. metalem Munza,

Czyżby Kolega sposobem "kuchennym" próbował uzyskać w/w stop i stąd ten zastój przy budowie kadłuba? :szczerbol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś udało mi sie go skleić z MM z żaglami zrobionymi z tetry (materiał na pieluchy)

Wyszedł strasznie ale bardzo cieszył moje oko

Nadal bawię sie trochę zaglowcami

Tak , ze masz we mnie wiernego kibica i życzę powodzenia

Co do prób na 150 , serce się kraje . Zrób tak jak proponuje kolega abtb jeden w pełnym ożaglowaniu - ten większy  , a mniejszy tylko w takielunku

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 11.07.2019 o 08:46, jureczek napisał:

Kiedyś udało mi sie go skleić z MM z żaglami zrobionymi z tetry (materiał na pieluchy)

Wyszedł strasznie ale bardzo cieszył moje oko

Nadal bawię sie trochę zaglowcami

Tak , ze masz we mnie wiernego kibica i życzę powodzenia

Co do prób na 150 , serce się kraje . Zrób tak jak proponuje kolega abtb jeden w pełnym ożaglowaniu - ten większy  , a mniejszy tylko w takielunku

Nie dam rady zrobić 2-óch CS. Każdy żaglowiec robię około 1,5 -2 lat. A w kolejce czekają: Le Soleil Royal, Victory, Constitution, Amerigo Vespuci, Vasa. I jeszcze rozgrzebane Le Chebec i Golden Hind. A latka niestety lecą. 

Edited by lesio-69
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trele morele.

Zamiast zasłaniać się trudnościami czasowymi wystarcz tylko:

- zdjąć monitor z biurka,

- "odłączyć" się od inernetu

- PRZESTAĆ OGLĄDAĆ SIĘ ZA D......I

a robota ruszy z kopyta

i na gwaizdkę będziemy świętować wodowanie i oddanie do użytku np Mikasy.

:szczerbol:

P.s. sprawdzałem osobiście, metoda bardzo skuteczna.

:pilot:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.