Jump to content
Stojkovic

Panther ausf. A - Italeri 1:35 - podstawy malowania i weatheringu

Recommended Posts

Posted (edited)

Pora na ostatni etap modulacji bazy, czyli uzupełnienie odcieniem Shine drobnych elementów by je powyciągać czyli podkreslić ich obecność - ranty płyt, uchwyty, zawiasy itp.

W tym momencie model wygląda wręcz kreskówkowo, mocne kontrasty i rozjaśnienia. Wszystko to się pięknie stonuje na końcu. Moim zdaniem własnie tak wygląda prawidłowa modulacja kolorów jest mocna, ale nie przepalona.

 

61747731_2485995661431599_6636634837883027456_n.jpg

61753105_2485994264765072_5162967091166314496_n.jpg

61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg

62032524_2485994814765017_4865215760361848832_n.jpg

62146322_2485994991431666_7792506753093992448_n.jpg

Edited by Stojkovic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Podsumowanie malowania bazy:

Etap 1: szary podkład

Etap 2: nałożenie cieni kolorem Shadow

Etap 3: położenie ciemnej bazy - Dark Base

Etap 4: położenie Bazy

Etap 5: położenie jasnej bazy - Light Base

Etap 6: rozjaśnienie jasnej bazy (odcięcia powierzchni)- Highlight

Etap 7: podkręcenie najbardziej ekstremalnych krawędzi - Shine

Etap 8: malowanie z pędzla śrubek i wszelkich detali, które chcemy by nie zatraciły się na modelu61443003_2478240795540419_4386492147134627840_n.jpg.2c6203dfa55031481cac2acb7cc56a86.jpg

61705106_2482247815139717_5052169347384999936_n.jpg.5185211521e33c1a89957e31689e7526.jpg1390551021_61502524_2478241262207039_7481901156403249152_nkopia.jpg.83ce723923fff22a7eab655567282e2d.jpg61713421_2482248551806310_4226657541964169216_n.jpg.1ed9bcd2a645312fb06e35a70d30187a.jpg62217875_2482513091779856_4398161899695374336_n.jpg.e9762b5123b9577b1bd5266001f210bd.jpg61986194_2484228464941652_5220974365415309312_n.jpg.38681a311100f2168252f70d407b8824.jpg61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg.2d9e772d8cd406ef357a0e2233819646.jpg

Teraz czas na kolory kamuflażu

 

Edited by Stojkovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mając żadnych uwag merytorycznych dodam tylko dla sknerusów, że da się to wszystko zrobić mając 3 buteleczki farb: właściwą dla kamuflażu, białą i czarną. 😉

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście, że można tak też działać - robiłem tak wiele razy np. przy Olive Drab czy Sinay Grey do Merkav.

Jedyny minus wtedy to czas, a właściwie jego brak, bo trzeba zmodulować za jednym razem, żeby nie musieć mieszać od nowa i miec potem innych odcieni.

Tu poslużyłem się sprawdzonymi gotowcami po pierwsze dla pewności, po drugie dla możliwości zrobienia tego na kilka etapów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minut temu, Stojkovic napisał:

Jedyny minus wtedy to czas, a właściwie jego brak, bo trzeba zmodulować za jednym razem, żeby nie musieć mieszać od nowa i miec potem innych odcieni.

No nie, bo to się robi w prosty sposób tj. nic na oko. To znaczy moja metoda jest trochę na oko, bo odmierzam farbę zapałkami używanymi jako zakraplacz. Leję prosto do aerografu np. dark yellow 3 krople + biała 1 kropla oraz wielokrotności. Potem ton jaśniejszy w proporcjach 3+2, następny 1:1; 2:3 itd. Ja używam Gunze, które są w słoiczkach więc odmierzać trzeba przy pomocy czegoś takiego jak zapałka. Te farbki akrylowe mają chyba jak stare Vallejo dziubek do zakraplania. W tej metodzie trzeba tylko pamiętać na jakiej proporcji się skończyło ale nie oszukujmy się, nie ma dramatu jak się nam zapomni, bo drobne różnice w odcieniach przy tym sposobie malowania i dalszej obróbki są przecież pomijalne.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czern nie nadaje sie do przyciemniania niektorych kolorow, chocby Dunkelgelb. Widac to mocno w technice B&W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żółty po dodaniu czarnego bardzo mocno przesunie się w stronę brudnej zieleni. Tutaj widać, że ten najciemniejszy kolor to jest w zasadzie Burnt Umber.

Ja zawsze mam problem z modulacją - nie używałem nigdy gotowych zestawów i nie do końca wiem jak rozjaśniać kolory, bo proste dodanie białego sprawia, że kolory są wyprane i wyglądają jak spłowiałe na słońcu. Chyba nie zawsze to jest ok...

No nic, sam zbieram siły teraz do malowania w Dunkelgelb i zobaczę jak mi wyjdzie. 

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Bzdura napisał:

Czern nie nadaje sie do przyciemniania niektorych kolorow, chocby Dunkelgelb. Widac to mocno w technice B&W.

Toteż nie napisałem, że dodaję czerni do koloru. Używam jej tylko do pierwszego kroku jaki pokazał Stojkovic, czyli zrobienia ciemnej bazy w zakamarkach i miejscach, które mają być najciemniejsze. Samym czarnym.

 

1 godzinę temu, krzy65siek napisał:

Ja zawsze mam problem z modulacją - nie używałem nigdy gotowych zestawów i nie do końca wiem jak rozjaśniać kolory, bo proste dodanie białego sprawia, że kolory są wyprane i wyglądają jak spłowiałe na słońcu. Chyba nie zawsze to jest ok..

Zgadza się dlatego czasem trzeba się posiłkować innymi kolorami. Mając na półce podstawowe barwy jak żółtą, czerwoną, zieloną, niebieską zawsze można coś wymodzić. Ja się przeważnie posiłkuję gotowymi kolorami, które mi zostały z innych modeli. Jakiś jaśniejszy piaskowy, zielony itd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 godziny temu, Baldigozz napisał:

Toteż nie napisałem, że dodaję czerni do koloru. Używam jej tylko do pierwszego kroku jaki pokazał Stojkovic, czyli zrobienia ciemnej bazy w zakamarkach i miejscach, które mają być najciemniejsze. Samym czarnym.

Totez ja nic nie pisalem o dolewaniu czarnej do czegokolwiek, natomiast Twoj pierwszy post lekko wprowadza w blad, bo uzywajac skrotu myslowego sprawiasz wrazenie jakby cala modulacje mozna wykonac

Cytat

mając 3 buteleczki farb: właściwą dla kamuflażu, białą i czarną

Technika B&W polega na wymalowaniu swiatlocienia w manierze monochromatycznej i nadaniu mu odcienia wlasciwego.

Sherman-BW_YS_21.jpg

jllopezstyle.com

Osobiscie uwazam, ze takie malowanie pod zolty kolor daje slaby efekt koncowy. Do dobierania kolorow do rozjasnien/przyciemnien polecam kolo kolorow.

Edited by Bzdura
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisałem "wszystko to można zrobić" przy użyciu tych 3 buteleczek. I tak dokładnie przeważnie robię. Różnicy nie zauważyłem poza zaoszczędzeniem kilkudziesięciu złotych w portfelu, bo zamiast wydawać na zestaw farb do modelowania 50-70 zł, wydaję 10 zł na jedną farbkę. Białą i czarną mam zawsze jakąś. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozjasnienie zielonego czy brazowego bialym raczej da marny efekt. Warto o tym wspomniec w watku, ktory jest skierowany do poczatkujacych. Tak samo jak o tym, ze w zalewie zestawow dedykowanych do konkretnych kolorow czy teatrow wojennych warto wyrobic sobie odpornosc na kupowanie wszystkich gotowcow oferowanych przez producentow. Nie znam odcienia ktory nie zostalby rozlozony na czynniki pierwsze i malowany farbami dostepnymi pojedynczo. Swoja droga, nawet farby z zestawu do modulacji mozna uzyc w innym celu niz sama modulacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie szukajmy może oszczędności tam gdzie nie trzeba. Specjalnie używam gotowców, żeby nie komplikować, a pokazać zasadę działania na bezpiecznie.

Dyskusja na temat tego czy biały czy pistacjowy są bezcelowe, tymbardziej, że znając zasady modulacji można się potem samemu bawić...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daleki jestem od zaglądania komuś w kieszeń ale w modelarstwie największe pieniądze robi się na lenistwie 😉 Niektóre firmy swoje produkty od razu wypuszczają pod stosowanie aftermarketów ze swojej stajni. Wszelkiej maści dodatki, blachy, żywice, to chyba większy biznes niż same podstawowe zestawy. To samo jest w chemii, gdzie ktoś propaguje nową modę w malowaniu, brudzeniu, a potem konfekcjonuje pod swoim nazwiskiem serię produktów do tego. Nie żebym to ganił, wręcz przeciwnie. Dzięki temu coś się dzieje. Sam wolę sięgnąć po gotowy wash niż wyciągać tubkę farby, rozcieńczalnik i przygotowywać go na piechotę. Tylko wiem, że jakby mi się chciało, to mogę to zrobić. W przypadku początkujących szkoda mi ich i czasem skromnych budżetów, bo oglądają internety i myślą, że nie da rady inaczej niż np. używać pigmentów pod marką znanego modelarza, gdy taki sam albo lepszy jakościowo kupią kilka razy taniej w byle sklepie dla artystów. Dlatego uważam, że zawsze warto coś o tym napomknąć.

Nie traktuj proszę tego co pisałem w tym poście i powyższych jako ataku na twój świetny pomysł. Wykonanie też świetne więc kontynuuj dalej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma problemu.

Staram się trzymać głównego tematu, bo sam wiem, jak ciężko jest znaleźć coś krok po kroku łopatologicznie.

Forum jest od dyskutowania :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co by dalej kontynuować wątek naniosłem z ręki camo testując przy okazji farby Mr. Paint - niedoskonałości to moja wina, nie farb.

Już widać, że modulacja optycznie nie jest tak bardzo rzucająca się w oczy. Na gotowe camo kładziemy z szerokiego pędzla filtr.

62045354_2491893850841780_5653301706096640000_n.jpg

62347160_2491893664175132_2776295048004763648_n.jpg

62439990_2491893530841812_2238445471871795200_n.jpg

62440332_2491894094175089_6274271101409296384_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakąś konkretną Pantherę miałeś na uwadze? Dość biedny ten kamuflaż 😉Ja bym pociągnął te linie grubiej.

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie miałem żadnej konkretnej, trochę wzorowałem się na Panterach z Normandii - głownie chodziło mi o poćwiczenie linii z ręki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dobra inicjatywa Stojkovic! Szanuję! 
Czy da się przypiąć jakoś ten wątek albo stworzyć jakiś dział porady dla początkujących?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 8.06.2019 o 16:19, Stojkovic napisał:

Na gotowe camo kładziemy z szerokiego pędzla filtr

Jak i czym, po całości tym pędzlem? Jaki filtr, gotowiec? Czy może samoróbka, jak tak to z czego, oleje? I jaki efekt mamy tym sposobem osiągnąć, co to ma na celu? Dla laika to bardzo lakoniczne info, proszę o rozwiniecie 😉

Pytam, bo sam do końca nie wiem, a jeśli to poradnik to trzeba łopatologicznie :nauka:

Inicjatywna godna pochwały :piwo:

Pozdrawiam,

Jurek

Edited by Jery

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cały szpej potrzebny do roboty jest na pierwszej fotce.

Widać tam gotowy filtr MIG'a o odcieniu Sand Grey. Jak widzis, mamy na modelu bardzo wiele odcieni (6 samego piaskowego + oliwkowy i brąz)kolory nie sa harmonijne, są jaskrawe - stosowanie filtra pozwoli nam nieco przygasić te kolory i stonować je w harmonijną całość. Model będzie mniej kreskówkowy.

Ważne by przy nakładaniu filtra z butelki dobrze obetrzec pędzel by nie zalać nim modelu, a jedynie "posmarować" po całości - cienka warstwa wystarczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tymi szlaczkami musisz Łukasz jeszcze trochę poćwiczyć. Zimm trochę maskuje ich słabość, ale tylko troszkę. 

Fajnie, że chce Ci się taki poradnik zrobić. Jednak nie zgodzę się, aby powierzchnie płaskie malować tak samo jak te ukośne, czyli to co zaprezentowałeś, bo są nudne. Lepszy efekt moim zdaniem dodaje metoda punktowa, często wykorzystywana w lotnictwie. Od razu masz zróżnicowanie powierzchni. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma nigdy tak, że się wszystko od razu umie. Jak na razie to zlikwidowałem odkurz przy szlaczkach  i to jest krok do przodu.

Możemy długo dyskutować o tym jaki wariant wybrać w gronie zaprawionych modelarzy robiących "enty" już model taką czy inną techniką.

W zamierzeniu ten wątek jest dla tych co dopiero zaczynają i boją się zepsuć model malowaniem innym niz jeden kolor albo weathering  to głównie błoto ze słoika po burty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No masz rację. W sumie sugerowałbym Ci, tak na przyszłość, albo nawet na dokończenie tego wątku, o zrobienie wszystkiego aż do końca i wrzucenie w tego w jednym poście, albo w kilku zaraz po sobie. Wtedy będziesz mieć ciąg swojej pracy, bez przerw na dyskusje. A dyskusje na samym końcu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie pomyślałem o tym.

Może przy kolejnej akcji o ile będzie 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.