Jump to content

F-35A, Meng, 1:48


Recommended Posts

Rozpoczynam nowy wątek warsztatowy. Na tapetę idzie F-35A Menga.

IthcID3.jpg

Zestaw jest znany i chwalony, wiec zbyt wiele o nim nie trzeba się rozpisywać. Zestaw rozgrzebałem jakiś czas temu, ale skupiłem się głównie na wycinaniu i obróbce części - nic nie malowałem. Jest to moja pierwsza styczność z modelem Menga  i wrażenia są bardzo pozytywne. Nie wiem jak w przypadku innych modeli samolotów tego producenta, ale póki co zestaw wygląda na jeden z lepszych, jaki miałem w rękach w ogóle. Plastik jest również bardzo przyjazny w obróbce i do teraz nic nie przysparzało większych problemów.

Spasowanie na sucho całej bryły jest bardzo dobre, choć chyba będzie potrzebna w kilku miejscach szpachla. Na pewno będzie trzeba szpachlować łączenie kadłub - skrzydło ponieważ w rzeczywistości przejście jest równe i dodatkowo usunąć panele RAM, które z centralnej części góry kadłuba wychodzą na skrzydło. Niestety Meng (podobnie zresztą jak Kitty Hawk w swoich F-35) skopał też stateczniki pionowe. Zamiast zrobić całość z dwóch równych połówek plastiku, trzeba niestety jeden element wklejać w drugi i jest niefajna szpara. Do szlifowania miejsce jest niefortunne, ponieważ jest tam kilka detali. Szkoda, że Meng nie pokusił się o górną połówkę kadłuba jako całość razem ze skrzydłami.

Co jest fajne i na co zwróciłem uwagę w tym zestawie, producent w małej ilości miejsc zostawił ślady po wypychaczach. A jeśli już są (np. wnęki głównego podwozia), to niewiele i bardzo łatwe do usunięcia. Z warsztatów w sieci wiem, że jest kilka błędów merytorycznych w instrukcji względem rzeczywistego myśliwca ale nie są to błędy trudne do poprawienia. Właściwie skupiają się po prostu na nie wklejaniu niektórych elementów.

Model będzie raczej prosto z pudła. Zaopatrzyłem się w maski Galaxy Models (na ebayu jakoś za 50 pln, przesyłka za free) oraz fotel od Kasl Hobby, który mam już wpasowany w kabinę. Malowanie będzie oczywiście zestawowe USAF. Pod skrzydłami nic nie będzie podwieszane, otwarta będzie tylko komora bombowa. Dobrze, że zestawowe kalki drukował Cartograf.

H4PeyBD.jpg

Póki co zabrałem się tylko za grzebanie przy wlotach powietrza. Pomalowana całość na biało, turbina właściwie dla samej sztuki na aluminium, bo i tak nie będzie w ogóle widoczna. Wstępnie wlot jest też przypasowany do dolnej części kadłuba, ale przedtem jeszcze trzeba wkleić komorę bombową.

5XJSNbm.jpg

zAOofu8.jpg

jzSCHHK.jpg

Reszta powycinanej, obrobionej i sklejonej drobnicy. Komory bombowe trzeba uzupełnić w okablowanie z drutu, bo w rzeczywistości jest tam niezła kotłownia. Szkoda, że nie ma zamiennika z żywicy, bo Black Dog robi fajne dodatki, ale do Kitty Hawka. A nie mam wiedzy, jak ich spasowanie z modelem Menga.

XxjRnJO.jpg

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Wlot powietrza jest sklejony na gotowo, na turbinę poszedł czarny paneliner Tamki dla podkreślenia poszczególnych łopatek i nie wygląda przynajmniej tak płasko. Jak pisałem wyżej, nie będzie tego praktycznie widać w środku, ale dla zasady jest pomalowane. Chyba będzie trzeba lekko od środka wlotu przyszpachlować miejsce łączenia, bo jest lekka szpara, ale sądzę, że szpachlówka Vallejo powinna sprostać temu zadaniu tym bardziej, że nie ma tam w ogóle miejsca na operowanie czy to jakimś pilnikiem czy nawet kawałkiem papieru ściernego.

zyhARtc.jpg

Pobawiłem się też z okablowaniem. Na początek poszła komora bombowa. Skorzystałem z drutów miedzianych o różnej średnicy. Dojdzie jeszcze jakieś okablowanie z drutu o mniejszej średnicy. Mimo, że w rzeczywistości jest tam niezła kotłownia, nie chcę też przesadzić, bo i tak całość pewnie zniknie jak dojdzie w dalszej części prac uzbrojenie. Wszystko klejone na klej CA. Pierwszy raz używam kleju CA w formie żelu, konkretnie małej tubki kleju Pattex. Niestety ze względu na pojemność bardzo szybko się kończy przez co muszę się rozejrzeć za jakimś większym opakowaniem CA w żelu.

Jak widać na zdjęciach, elementy wnętrza jednej i drugiej komory bombowej się różnią. Niestety Meng nie uwzględnił tego w instrukcji przez co trzeba było dodatkowo poszpachlować otwory, w które pierwotnie miały pójść dedykowane w instrukcji elementy.

Przypasowałem też od razu zarówno komory bombowe jak i wlot powietrza. Wszystko pasuje idealnie. Biały nalot w komorach oczywiście po kleju CA.

dZxBt3V.jpg

1z6FzWT.jpg

embOcNW.jpg

W dalszej części prac chciałbym się skupić na wnękach podwozia, które też trzeba delikatnie uzupełnić w okablowanie z drutu, bo zestawowe wyglądają nieco ubogo.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
W dniu ‎07‎.‎08‎.‎2019 o 21:49, Mates napisał:

Na pewno będzie trzeba szpachlować łączenie kadłub - skrzydło ponieważ w rzeczywistości przejście jest równe i dodatkowo usunąć panele RAM, które z centralnej części góry kadłuba wychodzą na skrzydło.

Te skrzydła to niepokojąco wyglądają. Sloty na krawędziach natarcia sprawiają wrażenie mocno niedopasowanych, czy tylko to tak na zdjęciu wygląda?
I o co chodzi z tymi RAMami które trzeba zeszlifować? Meng zrobił któreś niepotrzebne?

W dniu ‎07‎.‎08‎.‎2019 o 21:49, Mates napisał:

Zaopatrzyłem się w maski Galaxy Models (na ebayu jakoś za 50 pln, przesyłka za free) oraz fotel od Kasl Hobby, który mam już wpasowany w kabinę.

Nie pomyślałbyś o dyszy KA-Models? Jest przepiękna i bardzo delikatna, sporo by dała temu modelowi. Choć kosztuje trochę.

7 minut temu, Mates napisał:

Wlot powietrza jest sklejony na gotowo, na turbinę poszedł czarny paneliner Tamki dla podkreślenia poszczególnych łopatek i nie wygląda przynajmniej tak płasko.

Jak wygląda temat spasowania wlotów w środku i przy wlocie w kadłubie? W środku jak mniemam ostre krawędzie gdzie schodzą się ścianki nie sprawią raczej kłopotu bo szlifować tego nie trzeba, ale jak będzie z przejściem wlot-kadłub? Są na rynku wloty żywiczne i zastanawiałem się czy warto.

9 minut temu, Mates napisał:

Mimo, że w rzeczywistości jest tam niezła kotłownia, nie chcę też przesadzić, bo i tak całość pewnie zniknie jak dojdzie w dalszej części prac uzbrojenie.

Chyba nie zniknie i nie musisz się obawiać przesady. Pytanie tylko jak twardy jesteś. :)

Podobny obraz

A w ogóle to jak go planujesz uzbroić? Wypadałoby jakieś nowoczesne piguły, nie?

Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, Solo napisał:

Sloty na krawędziach natarcia sprawiają wrażenie mocno niedopasowanych, czy tylko to tak na zdjęciu wygląda?

Ich spasowanie nie jest super idealne, ale nie jest też najgorsze. Myślę, że jak doklejałem je pół roku temu, to po prostu potraktowałem temat trochę po macoszemu i wyszło takie coś. 

22 minuty temu, Solo napisał:

I o co chodzi z tymi RAMami które trzeba zeszlifować? Meng zrobił któreś niepotrzebne?

UEMo9Qu.jpg

Konkretnie te, które zaznaczyłem. Skrzydło oczywiście ze szparą, bo tylko dopasowane na sucho. W prawdziwych F-35, analizując zdjęcia, nic tam nie ma, jest gładka powierzchnia. Zresztą kilka warsztatów w sieci również w tym miejscu porównuje te panele z prawdziwymi maszynami i też ludzie je usuwali na równo. Zdaje się, że Kitty Hawk w swoim F-35 akurat ten element oddał poprawnie.

22 minuty temu, Solo napisał:

Nie pomyślałbyś o dyszy KA-Models?

Widziałem już jakiś czas temu. Zestawowa nie jest najgorsza, więc raczej nie będą się w nią zaopatrywał.

22 minuty temu, Solo napisał:

Jak wygląda temat spasowania wlotów w środku i przy wlocie w kadłubie? W środku jak mniemam ostre krawędzie gdzie schodzą się ścianki nie sprawią raczej kłopotu bo szlifować tego nie trzeba, ale jak będzie z przejściem wlot-kadłub? Są na rynku wloty żywiczne i zastanawiałem się czy warto.

Obawiam się, że może będzie trzeba to lekko wyrównać przy samym wlocie od strony kadłuba, będzie tam chyba delikatna szpara. Z drugiej strony, póki co przypasowywałem tylko na sucho, czy wszystkie elementy pasują i też nie dam Ci jeszcze gwarancji jak to wygląda.

No i jak pisałem, po doklejeniu elementów jest niestety szpara od wewnątrz w miejscu łączenia. 

 

22 minuty temu, Solo napisał:

A w ogóle to jak go planujesz uzbroić? Wypadałoby jakieś nowoczesne piguły, nie?

Temat jest otwarty. Pudełko oferuje właściwie tylko AIM-120C i GBU-53 do jednej i drugiej komory, więc nieco ubogo. Myślałem, aby w jednej komorze dać to co oferuje zestaw, a drugiej pokombinować. Mam gdzieś chyba jakiś zestaw rakiet Menga do skali 1:48.

Inna sprawa, że założenie było by budować prosto z pudła.

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Małymi krokami do przodu. Brakuje czasu, ale coś innego zaprząta głowę. Pomalowałem na biało komorę uzbrojenia i wnęki podwozia. Wewnętrzną część dolnej połówki kadłuba też psiknąłem w kilku miejscach białym, coby nie było później zdziwienia, że będzie coś niedomalowane. Od ostatniej aktualizacji przybyło tylko kilka przewodów z drutu w komorach bombowych i delikatne okablowanie we wnękach podwozia.

5SCgb20.jpg

6uLgJD2.jpg

W dalszej części trzeb będzie te przewody pomalować. Mam nadzieję, że niebawem.

Link to post
Share on other sites

Mam ten fotel, czeka na swoją kolej do malowania.

Szkoda, że od Kasl Hobby do F-35 Menga dodatki kończą się na fotelu, bo cała reszta do Kitty Hawka.

Podobnie z dodatkami Black Dog, o czym zresztą pisałem wcześniej.

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites

Jakoś tam idzie powoli wszystko do przodu. Bawiłem się ostatnio głównie z kokpitem. Za dużo detali tam nie ma, ale dodałem jakieś duperele za fotelem z hipsu i jakieś niby kable, coby nie było tak tam pusto. Kalki Cartografa na tablicę siadały elegancko.

Aby dopasować fotel Kasl hobby trzeba wewnątrz wanny kokpitu wyciąć co nieco, ale udało się to zrobić bez większych problemów. Wszystko pasuje doskonale. W ogóle nie ma żadnych problemów ze spasowaniem na tym etapie budowy. Fotel oczywiście póki co nie jest gotowy. Tylko na razie pierwszy kolor położony - Tamiya rubber black. Kokpit się błyszczy bo  po delikatnym zapuszczeniu linii nie położyłem jeszcze matu. Niektóre wystające elementy potraktowane suchym pędzlem kolorem neutral grey. 

Fotki tym razem zrobiłem na szarym tle.

Uk7TqPX.jpg

8PuR4An.jpg

WH80saN.jpg

BUBqpcq.jpg

Ciąg dalszy nastąpi.

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

I znów kilka kroków do przodu. Wnęki podwozia, komora bombowa i wlot powietrza wklejony. Wlot po złączeniu połówek kadłuba będzie trzeba lekko przyszpachlować, bo nie do końca idealnie styka się z resztą elementów kadłuba. Szpachla Vallejo nada się do tego idealnie. Aha, jak widać na foto, łączenie wlotu z dolną połówką kadłuba wzmocniłem dodatkowo kawałkami hipsu.

Z rzeczy istotnych dla całego samolotu, dokleiłem dwie anteny Luneberg na górze i na dole (tak to będzie dobrze po polsku?) oraz wkleiłem pomalowany system EOTS.

VYazBkV.jpg

uN5YPcR.jpg

x0eENt9.jpg

PLDGj3K.jpg

Teraz pytanie odnośnie dyszy. Meng w swojej instrukcji proponuje coś takiego.

4aJmBEu.jpg

Na samą górę wnętrza dyszy trzeba dokleić element fototrawiony, co w praktyce przekłada się na to, co znajduje się poniżej.

JonygTz.jpg

KQ6UVbh.jpg

Nie znalazłem żadnego dobrego zdjęcia rzeczywistego, które pokazuje taki element w prawdziwej dyszy F-35. Wygląda na to, że Meng coś tutaj skopał.

Dodam tylko, że plastikowa dysza wewnątrz ma gładkie boki, ale na dnie jest zarysowana wyraźnie turbina. Ktoś może ma jakieś dobre ujęcia dyszy F-35A i rozwieje wątpliwości?

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Mates napisał:

Ktoś może ma jakieś dobre ujęcia dyszy F-35A i rozwieje wątpliwości?

Też chciałbym zobaczyć dobre zdjęcie dyszy F-35 od środka, ale to chyba dziś graniczy z cudem.
Swego czasu spytałem o takie zdjęcie na forum ARC ale jedyna rzecz jaką mi znaleźli to marne zdjęcie na którym za dużo nie widać, zresztą i tak teraz tego nie mogę znaleźć. :)
Mam coś takiego, ale nawet nie jestem pewien czy to jest F-35A czy C i za dużo na nim nie widać. Najbezpieczniej byłoby zrobić ten model z ładnym FOD na dyszy. :)

Znalezione obrazy dla zapytania picture of f-35 engine nozzle Solo forum

Link to post
Share on other sites

Hmm, w takim razie blach nie ma nawet co dawać, bo fatalnie to będzie wyglądało.

Meng jako kolor zewnętrznej części samej dyszy podaje kolor steel, ale bardziej mi tutaj pasują tony idące w stronę jet exhaust, choćsam jet exhaust też nie jest trafiony. No ale do montażu tego elementu jeszcze daleka droga.

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Mates napisał:

Meng jako kolor zewnętrznej części samej dyszy podaje kolor steel, ale bardziej mi tutaj pasują tony idące w stronę jet exhaust

Tej dyszy nie pomalujesz po prostu jednym kolorem, bo nie wyjdzie to dobrze. Gdybym ją malował, to też zacząłbym chyba od stalowego metalizera i potem to troszkę poobrabiał pigmentami, washem i sepią. Taką mam koncepcję na początek.

image.png.8c801132c678e62ebce297b5b5fd3a12.png

 

 

Przy okazji tu masz zdjęcie jak dysza wygląda mniej więcej od środka:

image.png.8bb4911a87cf334135ff452fb05a590e.png

 

 

Edited by Solo
Link to post
Share on other sites

Jakoś to idzie do przodu powoli. Proszę się nie sugerować taką ilością szpachli na łączeniu kadłub - skrzydła, bo spasowanie jest tam całkiem dobre, ale trzeba to wszystko ładnie wyprowadzić teraz na równo. Także czeka mnie teraz trochę roboty ze szlifowaniem. Stateczniki też są, jak widać, poszpachlowane, bo ich montaż jest skopany koncertowo. Zamiast dać to choćby jako dwie połówki, to nagle trzeba wklejać mniejszą część w środek reszty i powstają na miejscach łączenia paskudne szpary. 

Z rzeczy również istotnych dla całości samolotu, udało się usunąć niepotrzebne panele RAM, o których pisałem wcześniej, bez jakichś większych problemów. Większe gradacje papieru ściernego zrobiły robotę w tym przypadku. Oczywiście proszę się nie zrażać tym, że powierzchnia w tej chwili nie jest idealna, ponieważ w dalszej części prac wszystko będzie wyrównane.

W dalszej części prac będzie jeszcze trzeba lekko wyrównać łączenie stateczników poziomych z resztą kadłuba, bo nie jest idealnie równo. Z kolei na łączeniu z resztą kadłuba lekko zaszpachlowałem niedostatki przy pomocy szpachli Vallejo, która idealnie wypełniła drobne ubytki.

JlfdxZR.jpg

uJlUcbl.jpg

pvISBx3.jpg

Muszę przyznać, że jest z tego kawał modelu, albo mam tylko takie wrażenie.

XY1I8B7.jpg

Edited by Mates
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
W dniu 22.09.2019 o 12:55, Solo napisał:

Też chciałbym zobaczyć dobre zdjęcie dyszy F-35 od środka, ale to chyba dziś graniczy z cudem.
Swego czasu spytałem o takie zdjęcie na forum ARC ale jedyna rzecz jaką mi znaleźli to marne zdjęcie na którym za dużo nie widać, zresztą i tak teraz tego nie mogę znaleźć. :)
Mam coś takiego, ale nawet nie jestem pewien czy to jest F-35A czy C i za dużo na nim nie widać. Najbezpieczniej byłoby zrobić ten model z ładnym FOD na dyszy. :)

Znalezione obrazy dla zapytania picture of f-35 engine nozzle Solo forum

Ładna grafika komputerowa przedstawiająca F-35 z wnętrzem silnika od F-16. Tu jest kilka zdjęć które mogą pomóc rozwikłać zagadkę.

Edited by kaesz
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Model chwilowo zszedł na drugi plan, ale dzisiaj wzbogaciłem się o żywiczne Micheliny wydane przez RES/KIT. Jest to zdaje się w miarę świeży produkt na ryku, bo kojarzyłem wcześniej nieszczególne koła wydane przez Armory.

W porównaniu do zestawowych nie ma nawet dyskusji. Niebo a ziemia. Przynajmniej wyglądają jak koła. 

Dfld7EH.jpg

Link to post
Share on other sites

Sam jakoś nie jestem fanem produktów Armory, raczej przeciętna jakoś odlewów, a przy zestawach uzbrojenia dodatkowo niepotrzebne komplikowanie z masą części fototrawionych. Res/kit natomiast prezentuje bardzo wysoki poziom i na ogół warto ich produkty kupić. Jeszcze się na ich kołach nie zawiodłem, uzbrojenie też zazwyczaj ładne. Te koła też wyglądają jak należy.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.