Jump to content
Gregory_pl

Malowanie - co robię nie tak

Recommended Posts

Posted (edited)

Cześć


Długo zastanawiałem się w jaki dział uderzyć i chyba ten wydaje się być najbardziej właściwy. Otóż jakiś miesiąc temu wróciłem do modelarstwa bo bardzo długiej przerwie. W materiałach oraz technikach malowania na rynku... powiem szczerze pogubiłem się nie co. Temat próbowałem poprzedzić rekonesansem na forum, youtube i etc. ale ogrom tego powoduje zbyt duży chaos w mojej głowie.

Wracając do tematu. Mam na chwilę model doświadczalny (EF-2000) na którym trenuje operowanie aerografem, malowanie, kleje, szpachlówki itd. wiec proszę nie zwracać uwagi na jakość jego wykonania :-) Model był malowany już dwa razy i zmywany wamodem.

Mam problem z  liniami podziału / wash, ale to może od samego początku

Z racji tego że to tylko ćwiczenia modelu nie malowałem żadnym podkładem. Używam farb tamiya XF i Mr Hobby z serii H - rozcieńczonych Mr Hobby Aqueous Hobby Color Thinner 110 pod aerograf - jak to wyczytałem do konsystencji mleka (40:60) . W 1 kolejności wykonałem preshading kolorem czarnym linii podziału, a następnie, po wyschnięciu, nałożyłem kolor właściwy. Następnie polakierowałem model przy użyciu Mr Color GX 100 rozcieńczonym Mr Color Thinner 50 (50:50). Po wyschnięciu chciałem zaznaczyć linie podziału na modelu używając do tego Tamiya Panel Line Accent Color. Mam problem z pozbyciem się go z miejsc niechcianych - przy delikatnej próbie jego starcia nie dzieje się nic, przy średnim nacisku rozmazuje się po połowie modelu, a przy mocniejszym docisku schodzą niemal wszystkie warstwy farby (na zdjęciach te miejsca zaznaczyłem na czerwono). Do prób zmycia Palel line używałem Mr Hobby Aqueous Hobby Color Thinner 110, ale też próbowałem wacikiem nasączonym wodą.

Na filmach widziałem jak ów panel line schodzi bez najmniejszych problemów i oporów z miejsc niechcianych. przy liniach podziału chciałbym osiągnąć taką dokładność jak u kolegi Wojtek80 (zapożyczyłem z jego postu zdjęcie skrzydeł z F14)

Gdzie popełniam błąd? czy lakier rozcieńczam w niewłaściwych proporcjach? Używam złej chemii? Czegoś nie wiem? Jak waszym zdaniem wyszedł preshading? Krytyka i porady mile widziane :-)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

1.thumb.jpg.27f2883d11edc57bfd78342d7f6de669.jpg

Edited by Gregory_pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie jestem ekspertem farb gunze ale wydaje mi się że problemem może być Mr color thinner. Do GX100 wszyscy chyba Leveling thinnera stosują. Mogę się mylić

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Cytat

Do prób zmycia Palel line używałem Mr Hobby Aqueous Hobby Color Thinner 110

 

Color Thinner 110 to rozpuszczalnik do farb akrylowych, pocierając nasączonym w nim patyczkiem po powierzchni, zmywasz ją. Do panel linera musisz zaopatrzyć się w zmywacz do farb olejnych - white spirit, eko-1 lub enamel thinner. Poza tym po pokryciu kamuflażu lakierem bezbarwnym powinieneś mu dać parę godzin do wyschnięcia, przed nałożeniem washa. Dodatkowo u mnie GX-100 potrafi schnąć nawet do 48h, powinieneś na początek zastąpić go x-22 od tamiyi.

Edited by maly1904
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie, jakiś enamel thinner, bo na buteleczce PanelLinera wyczytać można, że to właśnie emalia. Dlatego też stosuje się oba rodzaje farb - np. akryle/lakiery jako baza i do tego emalie jako wash i zabrudzenia, bo przy malowaniu emaliami rozcieńczalnik nie wejdzie w reakcję z tymi drugimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak koledzy wyżej piszą - nie tym rozmywasz co trzeba. Tak samo naciąłem się przy jednym z pierwszych modeli, zakup white spiryt pomógł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi będę próbował.

Zastanawiam się, czy czasami nie popełniłem jeszcze dodatkowego błędu przy lakierowaniu. Bo czy przy poprawnym nałożeniu lakieru i późniejszym użyciu thinnera do farb akrylowych... to czy warstwa pod spodem lakieru powinna ulec starciu? może nie tak lakier rozcieńczyłem? teraz mi się przypomina, że przy lakierowaniu z samego początku aerograf zachowywał się jak zapchany a dopiero po chwili użytkowania zaczął działać 'normalnie' uzyskując normalną moc rozpylania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież lakier rozcieńczasz tym samym thinnerem, którym próbowałeś zmywać... Więc nie ma się co dziwić, że zżera wsio co jest pod spodem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thalgonis - no nie do końca tym samym, bo lakier rozcieńczałem Mr Color Thinner 50, a próbowałem zmywać Mr Hobby Aqueous Hobby Color Thinner - chyba że pod względem działania nie ma różnicy miedzy oboma.

Co do lakieru - użyję jak sugerował 'maly1940' - X22 Tamiyi. Dodatkowo znalazłem w sklepie internetowym następującą informację:

"Bezbarwny lakier o zwiększonej twardości. Lakieru GX-100 nie wolno stosować bezpośrednio na kalki, ani też na farby GUNZE MR. HOBBY serii H"

... a tak właśnie zrobiłem., szkoda że w sklepie stacjonarnym nie poinformowali o tym, a dopytywałem.

Dobrze, wiec reasumując:

1.podkład który posiadam finish surfacer rozcieńczam mr. color thinnerem 50

2.następnie farby XF i H i lakier X22 rozcieńczam Mr Hobby Aqueous Hobby Color Thinner (lakier z połyskiem)

3.na tak zabezpieczoną warstwe - nakladam panel line (ew. inne olejne) i do rozcieńczania używam white spirit, eko-1 lub enamel thinner

4.później na to lakier bez połysku (nie wiem jeszcze jaki, ale dobrnę do tego etapu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lakier GX100 można stosować na wszelkie farby i kalkomanie. Potwierdzone doświadczeniami własnymi i innych modelarzy. 

GX100 używałeś zbyt gęsty, nie widzę żadnego połysku. Tamiya Panel Linery to praktycznie tusze, jeśli powierzchnia nie jest idealnie błyszczą i jeszcze do zmywania użyjesz niewłaściwego rozpuszczalnika (powinien być do farb olejnych), niestety nie uda Ci się ich zadowalająco usunąć. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam Gregory .

Widzę , że niedawno z zapałem dołączyłeś do grona forumowiczów . Ja obserwuje forum modelarskie od początku "internetów modelarskich". Zmieniały się farby , techniki , modele i także użytkownicy . Ja dopiero teraz zdecydowałem się na pierwszą relacje na Modelwork i co się wiąże z tym zmieniam farby . Co by było "Cool" itd. Ogólnie utarło się i nadal się to sprawdza , że : Tamiya akrylowa króluje , niestety jest mała paleta barw (sprayów nie biorę pod uwagę). Równorzędne są farby Gunze serii C . Asy aero mówią , że Tamiya ma jednak przewagę . Ale to są niuanse , których wiekszosc modelarzy nie dostrzega . Jednak coś w tym musi być . Wszystko to tak pisze po "dedukcji" wypowiedzi i efektach prac .Ogólnie można i idzie malować wszystkim , jest też teraz dużo nowych farb jak Hataka , MRP itp. Jadę dalej i trzymiemy się Tamiyi i Gunze .

Odpowiedz na punkt 1 :

wspomniane powyżej farby najlepiej rozcieńczać rozcieńczalnikiem z retarderem , czyli Mr. Color Leveling Thinner do obu rodzajów farb albo z Tamiyi jest też Laquer Thinner ( nie pamiętam teraz dokładnie nazwy ), nie wiem tylko czy on działa na Gunze . Jeśli będziesz uzywac innych musisz dokupić retarder bo mogą być niezadowalające efekty .

2 . Odpowiedz taką sama jak wyżej . Co pozwala zaoszczędzić na różnorodności chemii na półkach .

3. Ogólnie nie stosuj Panel Linera w ten sposób jak na Twoim zdjęciu . Kup tylko artystyczne farby i Spirit .

To tak w skrócie bo sam chce tak malować lepszymi farbami a te co mam oddać do muzeum . Jeśli coś napisałem nie tak to proszę doświadczonych Kolegów którzy pomalowali dziesiątki modeli o skorygowanie moich wniosków .

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Hello napisał:

… Ja obserwuje forum modelarskie od początku internetu . …

Nie wiedziałem, że forum „Modelwork” istnieje od 1972 lub 1974 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Gregory_pl napisał:

...

Co do lakieru - użyję jak sugerował 'maly1940' - X22 Tamiyi. Dodatkowo znalazłem w sklepie internetowym następującą informację:

"Bezbarwny lakier o zwiększonej twardości. Lakieru GX-100 nie wolno stosować bezpośrednio na kalki, ani też na farby GUNZE MR. HOBBY serii H"

Bzdura. Przepraszam, ale jedyne co mogę teraz „podsunąć” to rezygnacja z tegoż sklepu 😞

Od samego początku swojej zabawy w modele walę właśnie GX100 (no, może teraz częściej Hataka Orange) właśnie na Gunze serii H - mam tych farb całą paletę pod Luftwaffe - i nigdy nie miałem czegoś takiego...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, kjp_a_man napisał:

Nie wiedziałem, że forum „Modelwork” istnieje od 1972 lub 1974 roku.

Ok , zmieniam końcówkę i dokładam cudzysłów .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki wszystkim za odpowiedzi. Dzis 3 raz odbyla sie kapiel w wamodzie 😁 Jutro cos pomaluje, mysle ze w weekend wrzuce fotki jak wyszlo 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć.

Do tego F-14 używałem panel line wash ammo-miga.

Ściera się bardzo ładnie nawet kilka godzin po nałożeniu bo to błoto z jakiejś glinki i rozpuszczalnika emaliowego.

Rozpuszczalnik odparowuje a glinka zostaje i można ją zmyć nawet do zera.

Pod niego dałem Hatake orange.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale namieszaliście chłopakowi w głowie :)

Farby gunze i tamiya mozna rozcieńczac dwoma rodzajami rozcieńczalników i takie obie firmy oferują:

-alkoholowy ( roztwór izopronalou z wodą) i to jest ten Aqueos Thinner numerki mówia tylko o pojemności butelki ( 50,110,400) w tamiyi rozcieńczalnik z biała zakrętką - mniej śmierdzą

- oparty o mix rozcieńczalników organicznych : Gunze thinner (granatowy) bądź levelling thinner( żółty z retarderem) ten jest bardziej uniwersalny  wtamiyi nazywaja to lacquer thinner z żółta baz pomarańczowa ( retarder) zakrętką. sa uniwersalne i lepiej działaja ale mocno śmierdzą.

Żeby dobrze malowac to trzeba rozcieńczać te farby  min 1/3 czyli na każda 1 część farby 3 części rozcieńczalnika a nie do konsystencji mleka. Kilka cieńkich wartsw a nie jedna kryjąca. Delikatne efekty przejścia robi sie na większych rozcieńczeniach nawet 1/15 czyli praktycznie już brudnym rozcieńczalnikiem. Każde użycie na pomalowanej powierzchni tych farb któregokolwiek z ww rozcieńczalników spowoduje zmycie farb gunze / tamiyado gołego plastiku - te rozcienczalniki działają w ten sposób, że zawsze  rozpuszczają farbę bez względu na to ile schła.

Paneliner tamki bardzo dobra rzecz ale to emalia olejna. Usuwasz rozcieńczalnikiem olejnym - w tamiyi to sa te wszystkie z niebieska zakrętką, może tez być to co chłopaki wcześniej pisali - white spirit, odourless turpenitine itp. aby tylko nie benzyna lakowa, bo ona jest tłusta i nie nadaje się do tego. Możesz sobie samodzielnie zrobić taki paneliner w dowolnym potrzebnym kolorze, mieszając emalię tamiyi ( to te farbki w takich małych kwadratowych butelaczkach) z rozcieńczalnikiem olejnym. Musisz sobie tylko sprawdzić, który ci będzie pasował.

tyle w skrócie, reszta to już tylko trenowanie łapy i dobieranie kolorów.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Qz9 napisał:

Żeby dobrze malowac to trzeba rozcieńczać te farby  min 1/3 czyli na każda 1 część farby 3 części rozcieńczalnika a nie do konsystencji mleka.

Nie jest to regułą. Świeże farby, szczególnie Tamki, wystarczy rozcieńczyć nawet 1:1-1,5 i są już bardzo rzadkie. Gęste farby, szczególnie Gunze, bo one lubią robić się gęste z czasem (ażdo pełnego wyschnięcia w skrajnych przypadkach, nawet i 1:10 może być za mało. Rozcieńczanie do konsystencji mleka to raczej pewna figura retoryczna, bo każdemu wydaje się że mleko ma inną gęstość. Akurat jeśli farba jest rozcieńczona do gęstości mleka, wówczas bardzo ładnie się nią maluje i to jest całkiem dobra porada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha Panowie... chaos najwyższą formą porządku.


Wydaje mi się, że prędzej dojdę do perfekcji w zmywaniu wamodem, niż w malowaniu 😁 i obecny model ćwiczebny zostanie po prostu starty 😉 . Wiec jeśli będziecie w internecie szukać wamodu i go nie znajdziecie, a nawet w sklepie stacjonarnym usłyszycie ze "nie ma, a w hurtowni mówią o załamaniu rynku i nie wiadomo kiedy będzie",  to możecie pisać do mnie.. być możliwe ze jeszcze mi trochę zostanie.

A ja w swojej naiwności, napalony jak szczerbaty na suchary, w minionym tygodniu kupiłem F-18 z Tamiyi. Myślę sobie... niebawem zrobię relacje z warsztatu... chyba z tytułem wątku "F-18 jak nie malować - błędy i wpadki".

No nic, będę walczył i próbował. Chcącemu nie dzieje się krzywda 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda kasy na Wamod. Kup sobie litr IPA w budowlanym skoro używasz Gunze H I Tamki lub płyn hamulcowy DOT3 (na Orlenie 8.99zł za 0.5l) i się baw. 

Edited by mbrnnr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kret jest jeszcze tańszy!

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, enten napisał:

Kret jest jeszcze tańszy!

Tylko trzeba uważnie dobierać ilość. Za dużo kreta, topi modele, pod wpływem wytwarzającej się wysokiej temperatury.

Share this post


Link to post
Share on other sites

po prostu trzeba poczekac aż roztwór wystygnie - nie wkładac do goracego. Najlepej kupic czystą sodę kaustyczną, jeśli jest dostepna. Rozpuścić, dać się ostudzić i wkładac model. farba schodzi po jakichś 15 minutachcałkowicie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ktos juz sprawdzal piaskowanie aerografem? 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

sa takie specjalne do tego. można sobie szklanke zmatowic ze wzorkiem jak sie maski wytnie

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.