Jump to content
rymulus

PZL P.11c 1/72 Arma Hobby

Recommended Posts

Model znany, łatwy w budowie, którego warsztatów kilka już było. Mimo to postanowiłem pokazać sklejanie mojego modelu.

Zgodnie z instrukcją zacząłem od kabiny. Poniżej zdjęcia z pierwszego etapu budowy.

 

zcQHSPt.jpg


BiO21IH.jpg


cxmNhjA.jpg


pMvbUuV.jpg

JYkW6ap.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej Ej, tylko nas nie podpuszczaj. kratownica na pewno nie jest z zestawu. Fajna robota.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przerwie prac przy kabinie przeszedłem do kolejnego kroku instrukcji i przygotowałem połówki kadłuba wykonując kilka niezbędnych szlifów. Pomoże to przy pasowaniu kabiny.

rBBkWrW.jpg

46isbXr.jpg


GJHDSpZ.jpg

uluVuma.jpg


oeLlEtg.jpg

Za zagłówkiem pilota jest jakiś luk inspekcyjny. Widziałem na kilku zdjęciach PZL-a i na zdjęciach modeli, że jest on otwarty. Ma może ktoś jakieś kwity na to co się tam znajduje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, rymulus napisał:

Ma może ktoś jakieś kwity na to co się tam znajduje.

Tam jest tylko miejsce na bagażnik,  schowek może jest lepszym słowem .

Hello

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.10.2019 o 03:48, Hello napisał:

Tam jest tylko miejsce na bagażnik,  schowek może jest lepszym słowem .

Hello

Dzięki, gdy już miałem od Ciebie tą informację to znalazłem zdjęcie tego schowka, a wcześniej jakoś nie mogłem 😃.

Uzbierałem trochę dodatkowej dokumentacji. Poskutkowało to koniecznością przeprojektowania kratownicy. Konieczne więc było jej pocięcie w kilku miejscach i dorobienie nowej konstrukcji w miejsce wyciętej. Doszło do niej także kilka nowych profili i zabrałem się za wykonanie elementów podwozia, powstała również ściana oddzielająca silnik od reszty kadłuba. Na razie ściana to goła płytka ale niebawem coś tam do niej dodam.

Żeby zachować symetrię to kratownicę składałem sobie na papierze milimetrowym.

dtkaibq.jpg

Jakieś tam drobiazgi i kratownica w obecnym stanie.

dzSNJri.jpg

preNXAv.jpg


J3PhzWJ.jpg


WPc94Fc.jpg


PZU0NrG.jpg

imh2dpE.jpg

KpvDfDo.jpg


1ysYohT.jpg

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, rymulus napisał:

Dzięki, gdy już miałem od Ciebie tą informację to znalazłem zdjęcie tego schowka,

Możesz pokazać , bo to fajny szczegół jest .

Pozdrawiam Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 13.10.2019 o 12:58, Hello napisał:

Możesz pokazać , bo to fajny szczegół jest .

Pozdrawiam Hello

To pokazuję.

WX7zxRD.jpg

Przy okazji pytanie o przedział radiowy. Nie mam żadnych zdjęć ani rysunków radia ani tego co się tam znajduje, a fajnie by było coś tam wsadzić. 

Mam natomiast jedno zdjęcie, i nic więcej, na którym w otwartym luku widać jakąś butlę. Nie wiem co to za butla, czy była tylko jedna i czy cała instalacja do niej doprowadzona to tylko ta jedna rurka i reduktor.

Zdjęcie do celów dyskusyjnych.

3pEqDSq.jpg

Wracając do modelu. Czasu ostatnio wiele nie było ale coś jednak powstało.

Wystrugałem chłodnicę oleju. Mimo że poszczególne listki chłodnicy trasowane były od szablonu to jednak podczas piłowania wyszły pewne minimalne różnice w wielkości co widać na zdjęciach. Będę to próbował jeszcze poprawić, mam tylko nadzieję że chłodnica się podczas tych zabiegów nie rozpadnie.

Jedno żeberko chłodnicy, a potem jeszcze 24 kolejne sztuki.

Ss6lgMC.jpg

Klejenie chłodnicy do kupy. Niestety z zaplanowanych 24 szt., jak w oryginale, weszły mi tylko 22 szt.

Qw62tba.jpg

A tu się wygina.
ztPp8Qy.jpg

Zrobiłem też główny zbiornik paliwa, a żeby nie było mu smutno to ma jeszcze dwóch kolegów. Niewielkich niedoskonałości powierzchni nie będę usuwał gdyż na kilku zdjęciach widać jest że zbiorniki są nieco sfatygowane.

spmY2mf.jpg

Naszło mnie też na zmierzenie się z chłodnicą lufy do vikersa. Na chwilę obecną blaszana wersja jest niesatysfakcjonująca.

xhRXTrr.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, rymulus napisał:

Przy okazji pytanie o przedział radiowy. Nie mam żadnych zdjęć ani rysunków radia ani tego co się tam znajduje, a fajnie by było coś tam wsadzić. 

Bardzo chciałbym pomóc ale nie mam zdjęć czy rysunków . Jest możliwość dojścia do najwiarygodniejszych w tej chwili planów . Istnieje fundacja która buduje latajacą replikę P.11c. Zajrzyj pod ten link , skontaktuj się . Może coś znajdziesz albo udostępnią Tobie jakieś szczegóły samolotu :

http://samolotyhistoryczne.org/pl/gallery

http://samolotyhistoryczne.org/?locale=pl

pozdrawiam Hello

PS Sam kiedyś już przymierzałem się do zrobienia P.11c w skali 1/10 - sprawa przez plany utknęła w martwym punkcie.

Edited by Hello
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

picture_0803267a868dc71ca25c60270bd57ce9.jpg.c460a96132597818e4a252b025e50bed.jpg

Zdjęcie pochodzi z budowy jedenastki z wydawnictwa Halinski . Jest to ostatnie zdjęcie z budowy na forum kartonowym . Zbiegiem okoliczności następne miały być już z radiostacją . Może modelarz jest nadal aktywny i ma jakieś materiały ? Są jeszcze rysunki z archiwum wojskowego . Link jest w Wikipedii o jedenastce . Niestety też brak radiostacji . W sumie jedenastka w muzeum w Krakowie powinna mieć zamontowaną półkę na radiostacje.

Pozdrawiam Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fanem modeli pociętych w miejcach które konstruktor nie przewidział nie jestem, ale to mi się podoba. :)

 

Edited by mbrnnr

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 3.11.2019 o 00:26, rymulus napisał:

Naszło mnie też na zmierzenie się z chłodnicą lufy do vikersa. Na chwilę obecną blaszana wersja jest niesatysfakcjonująca.

xhRXTrr.jpg

Zwijanie tej lufy z zestawowej blachy to męczarnia. Otwory perforacji rozciągają się każdy inaczej. Ja postanowiłem oszukać system i zakupiłem sobie toczone lufy Mastera. Jest taki zestaw Master AM-72-123 przeznaczonego dla samolotu Curtiss P-40 B/C Tomahawk II (koniecznie wersji brytyjskiej, bo wariant amerykański ma inny typ perforacji luf). Podebrałem stamtąd właśnie perforowane lufy i okrągły słupek celownika z muszką.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Hello napisał:

picture_0803267a868dc71ca25c60270bd57ce9.jpg.c460a96132597818e4a252b025e50bed.jpg

Zdjęcie pochodzi z budowy jedenastki z wydawnictwa Halinski . Jest to ostatnie zdjęcie z budowy na forum kartonowym . Zbiegiem okoliczności następne miały być już z radiostacją . Może modelarz jest nadal aktywny i ma jakieś materiały ? Są jeszcze rysunki z archiwum wojskowego . Link jest w Wikipedii o jedenastce . Niestety też brak radiostacji . W sumie jedenastka w muzeum w Krakowie powinna mieć zamontowaną półkę na radiostacje.

Pozdrawiam Hello

I to już jest coś. Co prawda wydaje mi się, że butla na zdjęciu, które ja wstawiłem, jest sporo wyżej niż tu. Półkę na radio mam na rysunkach więc nie będzie z nią raczej problemu. Znalazłem też zdjęcie modelu P11 gdzie widać radio, to taka zwykła skrzynka.

7 godzin temu, mbrnnr napisał:

Fanem modeli pociętych w miejcach które konstruktor nie przewidział nie jestem, ale to mi się podoba. :)

 

Dzięki, powycinałem tylko te miejsca które udokumentowane są na zdjęciach z muzeum w Krakowie. A skoro je demontują to może jest to technicznie możliwe bez jakichś ostrych ingerencji w poszycie płatowca.

 

2 godziny temu, net_sailor napisał:

Zwijanie tej lufy z zestawowej blachy to męczarnia. Otwory perforacji rozciągają się każdy inaczej. Ja postanowiłem oszukać system i zakupiłem sobie toczone lufy Mastera. Jest taki zestaw Master AM-72-123 przeznaczonego dla samolotu Curtiss P-40 B/C Tomahawk II (koniecznie wersji brytyjskiej, bo wariant amerykański ma inny typ perforacji luf). Podebrałem stamtąd właśnie perforowane lufy i okrągły słupek celownika z muszką.

Rzekłbym genialne! A ja na siłę starałem się znaleźć vikersa z taką lufą i nie wpadłem na pomysł żeby poszukać czegoś podobnego. Zestaw do Curtissa już zamówiony.

I jeszcze mała aktualizacja z budowy. Kadłub za kabiną wyposażyłem we wręgi i podłużnice. Obejmują one tylko tą cześć wnętrza którą będzie trochę widać.

SNUHrjf.jpg


olGrpj5.jpg


lOyjYOU.jpg

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, genialny efekt tych wręg i podłużnic.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ładnie się prezentują te detale, widać że nabierasz wrocławskiej lekkości adekwatnej do skali 😉

Mam ajabyma - warto pokombinować z jakimś sposobem zamaskowania tego skośnego łączenia wręg na styku połówek kadłuba, no chyba że masz to rozpracowane z rozpoznaniem, że w gotowym nie będzie widać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, Mikolaj75 napisał:

Mam ajabyma - warto pokombinować z jakimś sposobem zamaskowania tego skośnego łączenia wręg na styku połówek kadłuba, no chyba że masz to rozpracowane z rozpoznaniem, że w gotowym nie będzie widać.

Na szczęście po zamontowaniu kratownicy i dodaniu za nią półki na radio nie będzie tego widać. Bardziej martwi mnie szew który powstanie między połówkami kadłuba bo wręgi jak się mocniej ściśnie kadłub to pasują do siebie prawie idealnie.

Nie wiem czy się to uda ale planuję między podłużnice, znajdujące się najbliżej dolnej krawędzi połówek kadłuba, wkleić kawałki hipsu 0,1 mm odpowiednio wyprofilowanego, tak aby po złożeniu połówek do kupy początek i koniec tego kawałka dotykał równo podłużnic. Dzięki temu nie będzie widać, że jest tam taka wstawka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisałem ,że nie mam rysunków ani zdjęć radiostacji a sam 3 miesiące temu wstawiłem w dziale Nowości 1/32 takie zdjęcie :

70839478_1312708548928447_5167213246158995456_o.jpg.e81d916b70c66eccf47a704991843afd.thumb.jpg.a0a91dc6efe267c6884379b2015c30ad.jpg

Jak to teraz będzie pasować z butlą ? Trzeba poczekać na model "jedenastki" w 1/32 .

Ja czekam , Hello

Edited by Hello
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękna budowa Rymulus!!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 8.11.2019 o 20:22, spiton napisał:

Piękna budowa Rymulus!!

Dzięki.

Tydzień minął i prawie nic się nie ruszyło. Dziś wystrugałem sobie kawałek dźwigaru głównego skrzydła. Postanowiłem rozbebeszyć odrobinę owo skrzydło robiąc miejsce na znajdujący się w nim zbiornik opadowy na paliwo.

Ten element nie jest jeszcze skończony, zdjęcia dodaję tak informacyjnie aby było wiadomo o czym tu piszę.

ddg6GY0.jpg


2T1qUR3.jpg


xE791Y4.jpg

W dniu 8.11.2019 o 03:02, Hello napisał:

Pisałem ,że nie mam rysunków ani zdjęć radiostacji a sam 3 miesiące temu wstawiłem w dziale Nowości 1/32 takie zdjęcie :

70839478_1312708548928447_5167213246158995456_o.jpg.e81d916b70c66eccf47a704991843afd.thumb.jpg.a0a91dc6efe267c6884379b2015c30ad.jpg

Jak to teraz będzie pasować z butlą ? Trzeba poczekać na model "jedenastki" w 1/32 .

Ja czekam , Hello

Mam to i tylko to zdjęcie w swojej dokumentacji, ciężko powiedzieć więc czy ta radiostacja tak wyglądała. Jeśli nic innego nie uda mi się znaleźć to będę się wzorował na niej.

Sprawa tajemniczej butli została rozwiązana. Tu należą się podziękowania dla Pana Wiesława Kosowicza z FUNDACJA POLSKIE SAMOLOTY HISTORYCZNE za udostępnioną dokumentację. Od razu zaznaczę, że dokumentacja jest własnością fundacji i nie mogę jej publikować. Za to na ich stronie "fejsbukowej" jest sporo materiałów pomocnych przy budowie modelu.

Butla jest częścią instalacji rozruchowej. Oryginalnie zamontowana jest poniżej radiostacji, przy drugiej podłużnicy od dołu z prawej strony (patrząc od śmigła). W muzealnej PZL-ce butla przymocowana jest obejmami do prostokątnej sklejki, która to leży luzem na półce pod radio. Sądząc po wielkości oryginalnych obejm butla ta ma niewłaściwy kształt, jest za gruba.

W dniu 4.11.2019 o 11:46, Hello napisał:

picture_0803267a868dc71ca25c60270bd57ce9.jpg.c460a96132597818e4a252b025e50bed.jpg

 

Wychodzi na to, że na tym zdjęciu cała ta instalacja jest prawidłowo zamontowana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, rymulus napisał:

Tu należą się podziękowania dla Pana Wiesława Kosowicza z FUNDACJA POLSKIE SAMOLOTY HISTORYCZNE za udostępnioną dokumentację.

Oj , należą się należą . I to bardzo wielkie . Za chwilę wstawię krótki filmik na nowości 1/32 . Będzie tam widać butle z radiem . 

Pozdrawiam Hello

Czyli Twój model będzie z namaszczeniem fundacji ? 😃😋😋😋

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.11.2019 o 22:09, Hello napisał:

Czyli Twój model będzie z namaszczeniem fundacji ? 😃😋😋😋

Oczywiście że nie.

Mały postęp. Wykonałem już zbiornik paliwa i wnękę w skrzydle do jego zamontowania. Wywierciłem też otwory pod lufy km-ów i dodałem mechanizm poruszający lotkami. Przed lakierowaniem dokleję jeszcze elementy fototrawine, teraz to pominąłem aby ich nie pourywać.

UfZGinm.jpg


LrWVViE.jpg


pnh80No.jpg

WMph6rQ.jpg

zCKwZMX.jpg


TcEQDXs.jpg


yUsScP2.jpg

Zastanawiam się co zrobić z tą częścią która ma zasłaniać zbiornik. Czy przykleić ją tak jak na zdjęciu powyżej czy zostawić ją luzem aby walała się po podstawce.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, mbrnnr napisał:

Dobra Panie, dość tych wygłupów. 😀

 

Że co? Że poszedłem na łatwiznę i dokupiłem gotowe lufy? 😉😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, rymulus napisał:

Czy przykleić ją tak jak na zdjęciu powyżej czy zostawić ją luzem aby walała się po podstawce.

Tylko przykleić , na podstawce zniknie w całości . Tak mnie się wydaje , oglądając podobne "rozebrane" modele .

Pozdrawiam Hello

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety, a może i nie, na jednym ze zdjęć, które dostałem z w/w fundacji, jest do kratownicy przyłożona miara. Musiało więc skończyć się to przeliczeniami do skali. Nie pozostało mi nic innego jak tylko wykonać nową kratownicę. Trochę szkoda, bo zaczynać trzeba jakby od nowa ale z drugiej strony w tej pierwszej nie zgrywało mi się wszystko idealnie wymiarowo. Odchudziłem też nieco profile i tam gdzie trzeba profile zastąpiłem kątownikami. Myślę więc, że tym razem już wszystko będzie pasować i będę mógł kompletować wyposażenie kabiny.

Tak jak w oryginale tym razem podzieliłem kratownicę na dwie części, na kratownicę kabiny i kratownicę związaną z podwoziem i skrzydłami. Gotowa jest już kratownica kabiny.

itbwM0Q.jpg


Vd3G6QR.jpg

nSkyOqj.jpg


yTVU6Ia.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, rymulus napisał:

bo zaczynać trzeba jakby od nowa

Czyżby powiedzenie "do trzech razy sztuka" okazało się prawdą ?

Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.