Jump to content
Sign in to follow this  
spiton

IBG P-11 G Kobuz

Recommended Posts

założyłem ten watek, żeby było gdzie pogadać o tym modelu. Własnie zaczynam przy nim dłubać i mam kilka uwag.

1. Facet(albo kobitka) który zrobił model cyfrowy wykonał naprawdę znakomita robotę. Wielki szacun. Detaliki cieszą oko . Faktury powierzchni, podział technologiczny, osobne powierzchnie sterowe, lotki, wszystko wymodelowane ze znawstwem i pietyzmem.

2.Ale gościa, który zaprojektował doprowadzenie do niektórych elementów ramek, powiesił bym za jaja. A sposób doprowadzenia ramek do kolektora spalin, to jest mistrzostwo niekompetencji. Człowieku(zwracam się to tego debila) zepsułeś robotę swoich kolegów. Ciekaw jestem, czy ktokolwiek, jest w stanie wyciąć prawidłowo ten element. Była by to sztuka sama w sobie. i ciekaw jestem ile czasu by to zajęło, razem z oczyszczenie i opiłowaniem. Mi się to nie udało, a przecież nie jestem początkujący, i dłubanie w plastiku lubię. Określenie debil, zatem uważam za uzasadnione.

3. Blaszka fototrawiona... Ktoś kto ja projektował, chyba nigdy nie skleił, żadnego modelu. Jest tu kilka fajnych elementów, jak na przykład celowniki, czy pasy - ale brakuje tablicy przyrządów, mamy za to pojedyncze popychacze do silnika( do P-11 A)... walnijcie się w ten głupi łeb. Jak to równo wkleić ?? zresztą takie pojedyncze popychacze to sobie może każdy zrobić z byle czego... No i ramki do oszklenia.... To jest przecież wyższa szkoła jazdy... No ale jak ktoś wytnie z ramki kolektor, to i takie oszklenie sobie bez problemu zrobi. 

4. Słowem fantastyczny model jest uzupełniony, przez elementy absurdu modelarskiego, na poziomie jeszcze wyższym, niż elementy konstrukcyjne niezbędne do zamocowania podwozia w Łosiu...

5. Klatka kabiny...znowu karkołomny wysiłek zlepienia do kupy kilku elementów. Klejąc Jedenastkę Army zapamiętałem tylko, że zlepienie kokpitu było czystą przyjemnością. Tutaj bezsensowną męczarnią. Natomiast skrzydła i lotki są super !!!

6 Kalkomania . Od razu napisze, żeby nie było, że ciągle krytykuje, że kalka jest znakomita . Bez chemii można ja ułożyć tak, ze wciska się w tą misternie zaprojektowaną strukturę skrzydła. W te wszystkie rowki . Dobra Kalka, to w przypadku takiego modelu, z takim skrzydłem i z takim ogonkiem, fundament powodzenia. I muszę powiedzieć, ze Kalka w tym modelu to jedna z najlepszych kalek jakie kleiłem. Słowem włazi z najdrobniejsze rowki, i w te większe też. Co daje znakomity efekt końcowy

Edited by spiton

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z niezłym przytupem zacząłeś tydzień . Powiedzenie " nie lubię poniedziałku " skądś się wzięło . Może wstaw zdjęcia , inbox , żeby wiedzieć o co chodzi ? Sam model jest przecież niezłą i ciekawą pozycją . 

Pozdrawiam Hello

PS Jaka podziałka w tytule , przez ułamek sekundy już myślałem , że 1/48 .

Edited by Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Hello napisał:

Z niezłym przytupem zacząłeś tydzień . Powiedzenie " nie lubię poniedziałku " skądś się wzięło . Może wstaw zdjęcia , inbox , żeby wiedzieć o co chodzi ? Sam model jest przecież niezłą i ciekawą pozycją . 

Pozdrawiam Hello

Najciekawszy element -kolektor spalin, jest już przezemnie popsuty. Kamil Sztarbała opisał ten problem w swojej recenzji. Myślałem, że może przesadza. Nic podobnego. jest znacznie gorzej .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie kończę bliźniaka Kobuza, czyli P.11a. Mam parę komentarzy:

Ad. 1. Faktycznie, opracowanie jest bardzo dobre. Spiton nie wspomniał, czy już Kobuza zmontował, więc dodam, że składalność również jest super. Szpachlować musiałem tylko spód końcówek skrzydeł, gdzie nieco zabrakło długości dolnych powierzchni. Zastrzały płata są nieco za długie, ale wystarczy pogłaskać je pilnikiem od strony kadłuba i wchodzą na miejsce bez wyginania.

Ad. 2. Mam wątpliwości, czy kolektor zaprojektowany razem z rurami dałby się odlać, gdyby nie miał tak opracowanej ramki. Gdyby nie było ramki przy każdej rurze, powietrze zamknięte w formie nie miałoby dokąd uciekać. Ja to opiłowałem frezikiem na Proxxonie. Ułamałem tylko jedną, na etapie wycinania z ramek, ale łatwo dorobiłem protezę. Fakt, ten element kosztował mnie najwięcej pracy, ale bez przesady - nie zawaliłem przez to obowiązków domowych ani zawodowych. Alternatywą byłoby wklejanie każdej rury jako osobny element i nie wiem, czy byłaby to zmiana na lepsze.

Ad. 3. Te "popychacze" to tak naprawdę zastrzały kolektora (utrzymują współosiowość kolektora i karteru). Wklejanie ich wymagało precyzji (pomogłem sobie, nawiercając otworki montażowe w osłonie karteru), ale dałem radę/ Poległem natomiast na zaginaniu blaszanych ramek wiatrochronu, których nie dałem rady zgiąć wzdłuż przez środek. Ostatecznie pocieniłem krawędzie wiatrochronu wtryskowego i ujdzie w tłoku. Blaszanych wykrzyżowań podwozia nawet nie wycinałem, tylko od razu zastąpiłem pręcikami z plastiku. Zastrzały usterzenia też wybrałem plastikowe, bo nie lubię płaskich 😉 , przy czym je nieco pocieniłem, bo grubych też nie lubię 😉

Ponadto: Wbrew projektowi zestawu, śmigło będzie się kręcić. Przydałby się też jakiś element ustalający silnik względem pierścienia, bo bez tego można te elementy ustawiać dość dowolnie wzdłuż i wokół osi podłużnej. Słabe jest też mocowanie lusterka przy wiatrochronie - nie ma żadnego otworka montażowego. Ja swoje lusterko, mozolnie przyklejone, w końcu utrąciłem i zgubiłem, po czym dorobiłem nowe z plastiku, wywierciłem otworek i jest OK.

Edited by RAV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodam, że sposób zaprojektowania kolektora przez Arma Hobby jest bardzo dobry i skuteczny. Słowem da się. Ale Model IBG góruje nad jedenastka Army, osobnymi powierzchniami sterowymi i detalami skrzydła. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do wycięcia kolektora proponuję nóż termiczny do cięcia styropianu/PCV. Cienki drucik pozwala przy odrobinie cierpliwości wyciąć element bez strat, a i poprawiać wiele nie trzeba.

PS. Przed użyciem i w trakcie nie mogą trząść się ręce😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, przemko74 napisał:

Do wycięcia kolektora proponuję nóż termiczny do cięcia styropianu/PCV. Cienki drucik pozwala przy odrobinie cierpliwości wyciąć element bez strat, a i poprawiać wiele nie trzeba.

PS. Przed użyciem i w trakcie nie mogą trząść się ręce😉

myślę, że taki nóż jest droższy od modelu....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, spiton napisał:

myślę, że taki nóż jest droższy od modelu....

Podobnie jak aerograf, sprężarka, komplet farb, stół, lampka itd. I co z tego?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, RAV napisał:

Podobnie jak aerograf, sprężarka, komplet farb, stół, lampka itd. I co z tego?

Czy nóz do ciecia styropianu to standardowe wyposażenie ?? a może trzeba kupić specjalistyczny laser chirurgiczny ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co to jest "standardowe wyposażenie"? Czy aerograf albo miniwiertarka do niego należy?

Jeśli ktoś oprócz modeli plastikowych robi też np. latające, to taki nóż do styropianu może mieć w "standardowym wyposażeniu". A jak nie ma, to może sobie zrobić. Adam Słodowy pokazywał, jak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cena ok 50,0 zł.

A jeśli ktoś woli te pieniądze wydać na model, to znajduje zwykłego "paluszka" i kawałek cienkiego stalowego drutu.Zasada ta sama, użycie tylko mniej wygodne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

szkoda, że producent, nie zamieścił, po prostu rysunków, tego elementu. Wykonanie go we własnym zakresie to bułka z masłem. Ja bym zrobił bez problemu, w sumie będę musiał ,_)). Modelarz powinien potrafić dorobić taki element . W sumie , dochodzę do wniosku, że robienie modeli, to idiotyzm sam w sobie. Co chyba wszyscy przyznamy. Kolosalne marnotrawstwo czasu i energii . Słowem nie ma sensu robić porządnie modeli, bo cały ten proceder jest głupi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też ostatnio miałem taki kryzys, ale już wracam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja też miałem przerwe, ale jednak, stare przyjemności czasem wracają. 

Ustalmy. Zrobiłem ten watek, z jednego powodu. Bardzo mnie cieszy fakt, że Polska firma robi takie fajne i ambitne modele. Po dziesiątkach lat, przepaków, i produkcji modelo-podobnych klusek, jest to znakomita odmiana. Dlatego chciałbym zwrócić producentowi uwagę na rozwiązania, które w jego produkcie sa nieudane. Oczywiście, tylko i wyłącznie po to, żeby kolejne produkty były lepsze. Żeby IBG zarobiło kasę, i mogło dalej robić to co robi, jeszcze lepiej, niż obecnie. Gdybym to ja był szefem IBG, to bym po prostu ramkę (malutką) z kolektorem podmienił, na taka, która nikogo nie doprowadzi do szewskiej pasji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IBG w niedalekiej przeszłości ignorował możliwość poprawy gorszych baboli... Zrobili i już, nie ma poprawiania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, spiton napisał:

Ja też miałem przerwe, ale jednak, stare przyjemności czasem wracają. 

Ustalmy. Zrobiłem ten watek, z jednego powodu. Bardzo mnie cieszy fakt, że Polska firma robi takie fajne i ambitne modele. Po dziesiątkach lat, przepaków, i produkcji modelo-podobnych klusek, jest to znakomita odmiana. Dlatego chciałbym zwrócić producentowi uwagę na rozwiązania, które w jego produkcie sa nieudane. Oczywiście, tylko i wyłącznie po to, żeby kolejne produkty były lepsze. Żeby IBG zarobiło kasę, i mogło dalej robić to co robi, jeszcze lepiej, niż obecnie. Gdybym to ja był szefem IBG, to bym po prostu ramkę (malutką) z kolektorem podmienił, na taka, która nikogo nie doprowadzi do szewskiej pasji.

Szkoda, że zacząłeś od wyzywania pracowników IBG od debili, na miejscu właściciela w tym momencie przestałbym czytać wątek.

Edited by apsynth

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minut temu, RAV napisał:

IBG w niedalekiej przeszłości ignorował możliwość poprawy gorszych baboli... Zrobili i już, nie ma poprawiania.

 Mi się wydaje, że IBG  takie uwagi bierze pod uwagę. W łosiu i Karasiu, "zaczepy" do ramek były robione po stronie prawej elementów, przez co wycinając je trzeba było dokładnie szlifować miejsca  po ucięciu. Pisałem, żeby te łączniki doprowadzać do lewych stron elementów, i w Kobuzie jest tak jak powinno być. Brawo !! Skoro Model Kobuza składa się z wielu ramek, to ja bym tą jedną wymienił. Podobnie w łosiu dorobił był elementy wnęk podwozia głównego z plastiku. żeby niepotrzebnie nie podnosić trudności modelu. A jak chcą panowie zrobić blaszkę, to proponuje zrobić z blaszek pokrywy komór bombowych-skrzydłowych. Bo plastikowe są trochę toporne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, RAV napisał:

Przydałby się też jakiś element ustalający silnik względem pierścienia, bo bez tego można te elementy ustawiać dość dowolnie wzdłuż i wokół osi podłużnej. Słabe jest też mocowanie lusterka przy wiatrochronie - nie ma żadnego otworka montażowego.

Kiedyś robiłem PF 508/III od IBG i też była to momentami robota "na czuja" właśnie przez kompletny brak elementów ustalających. A ponieważ producent nie przewidział możliwości otwarcia komory silnika (chyba, że ktoś sam chce rżnąć i dorabiać klapy), to kilka elementów było widocznych dopiero po "dachowaniu" lub też wcale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zlepiłem własnie klatkę kabiny ....Po co fundować modelarzowi taki wysiłek ? Łatwość klejenia, dobrze wymyślony podział technologiczny ułatwiający klejenie to tez ważna rzecz. Klatka kokpitu  jest zaprojektowana źle. Arma zrobiła to znacznie lepiej. I o niebo prościej do sklejenia i pomalowania.

Zlepiłem tez Skrzydła, i lotki. Tutaj nalezą się pochwały. co prawda musiałem trochę popracować skalpelem, ale i tak jest rewelacja!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sebastian, czasem jedno zdjęcie więcej mówi niż dziesiątki słów.
Czemu nie pokazujesz na fotkach zad i walet modelu, chciałem powiedzieć wad i zalet?
Dla tych co nie mieli jeszcze modelu w ręku (jak ja) łatwiej będzie ugryźć to o czym piszesz...

Edited by Grzes

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Grzes napisał:

Sebastian, czasem jedno zdjęcie więcej mówi niż dziesiątki słów.
Czemu nie pokazujesz na fotkach zad i walet modelu, chciałem powiedzieć wad i zalet?
Dla tych co nie mieli jeszcze modelu w ręku (jak ja) łatwiej będzie ugryźć to o czym piszesz...

ten watek jest zrobiony w nadziei, że przeczytają go ludzie z IBG. A oni z pewnością wiedza o co chodzi. Nie mam czasu na robienie zdjęć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, nie było tematu :nie_powiem:

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, spiton napisał:

ten watek jest zrobiony w nadziei, że przeczytają go ludzie z IBG.

A wysłałeś swoją opinię bezpośrednio do nich? Ewentualnie masz zamiar przedstawić im cały wątek, kiedy opinii nazbiera się więcej? Czy może liczysz na to, że ktoś z IBG sam tu zajrzy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, RAV napisał:

A wysłałeś swoją opinię bezpośrednio do nich? Ewentualnie masz zamiar przedstawić im cały wątek, kiedy opinii nazbiera się więcej? Czy może liczysz na to, że ktoś z IBG sam tu zajrzy?

wysłałem ,_)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co Ty się tak ciskasz ? Halny wieje tam u Ciebie czy jak ? 

Myślałem że będzie to fajny wątek  ,o w sumie dość ,,tajemniczym " samolocie ,a tu same ,,gorzkie żale'' .

Z tych wpisów można mieć nieodparte wrażenie, że żywisz jakąś osobistą urazę do firmy IBG .

A to coś nie tak z Karasiem ,a to  Łoś coś ma ,,bee'', teraz PZL'e  niby fajne ,ale jednak ,,skopane'' i Arma Hobby lepsza.

Wiesz co; to zamiast deklaracji  wieszania kogoś za krocze , i wyzywania od ,,inteligentnych inaczej"  , ,,ulep'' sobie tą lepszą  P-11 z AH , ,,pomaziaj'' swoimi pędzelkami i wtedy będziesz zadowolony -po co się męczyć ?

 

Edited by zatras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.