Jump to content

Jacek i Placek , XP-82, SH 1:72


Recommended Posts

W dniu 29.10.2019 o 22:18, jmx62 napisał:

Ciekawe z czego ta niebieska podpórka?

Taka tam szklana magiczna butelczyna z czymś od Panoramiksa , do wymyślania głupawych tytułów galerii.

Edited by zloty
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Żeby dopiąć temat jeszcze trochę opisu.Rysa historyczna kol. obłoka.

North American XP-82 „Twin Mustang” - pierwszy prototyp (44-83886) oblatany 12 czerwca 1945 r.
Kontrakt na budowę 4 prototypów podpisano 15 stycznia 1944 r. z opcją na zbudowanie 500 egzemplarzy seryjnych. Samolot projektowano do eskorty bombowców B-29, które ze względu na swój zasięg latały w wielu przypadkach bez osłony. Projektowany zasięg bez zbiorników podwieszanych miał wynosić 4020 km (9,5 godziny w powietrzu), zaś podwieszenie 4 zewnętrznych zbiorników miało go powiększyć do 11.260 km.! Samolot nie był prostym połączeniem dwóch kadłubów P-51 „Mustang”, ale projektowano go od nowa wykorzystując doświadczenia z budowy P-51. Konstrukcja kadłuba była oparta o projekt XP-51 F, zewnętrzne części skrzydeł i osłonę kabiny zapożyczono z P-51 H, konstrukcję gondoli silnikowych wzięto z XP-51 F i XP-51 G.
Postępy w wojnie na Pacyfiku zahamowały rozwój samolotu i pierwszy prototyp ukończono dopiero w maju 1945 r. Próby wojskowe zakończyły się 11 września 1945 r. Samolot osiągnął prędkość 753 km/h na wysokości 6950 m., zasięg bez zbiorników dodatkowych wynosił 2236 km (4 godziny lotu), zaś ze zbiornikami podwieszanymi osiągał 5543 km (14,4 godziny lotu). Obydwie kabiny były wyposażone w pełny zestaw wyposażenia do pilotowania, jeden z pilotów mógł przejmować zadania nawigatora. Pierwszy prototyp pozostawał na stanie sił powietrznych do 6 kwietnia 1946 r., po czym został przekazany do NACA i był używany do badań, stacjonując w bazie Langley Field w Virginii. Dnia 5 października 1955 r. samolot został złomowany po wylataniu 296 godzin. Zbudowano jeszcze dwa kolejne prototypy: drugi XP-82 i jedyny XP-82 A z innymi silnikami. W kolejnych latach zbudowano ok. 300 egzemplarzy P-82 kolejnych wersji seryjnych, które wycofano z linii do 1953 r.

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...

North American XP-82 „Twin Mustang” - pierwszy prototyp (44-83886) oblatany 12 czerwca 1945 r.
Kontrakt na budowę 4 prototypów podpisano 15 stycznia 1944 r. z opcją na zbudowanie 500 egzemplarzy seryjnych. Samolot projektowano do eskorty bombowców B-29, które ze względu na swój zasięg latały w wielu przypadkach bez osłony. Projektowany zasięg bez zbiorników podwieszanych miał wynosić 4020 km (9,5 godziny w powietrzu), zaś podwieszenie 4 zewnętrznych zbiorników miało go powiększyć do 11.260 km.! Samolot nie był prostym połączeniem dwóch kadłubów P-51 „Mustang”, ale projektowano go od nowa wykorzystując doświadczenia z budowy P-51. Konstrukcja kadłuba była oparta o projekt XP-51 F, zewnętrzne części skrzydeł i osłonę kabiny zapożyczono z P-51 H, konstrukcję gondoli silnikowych wzięto z XP-51 F i XP-51 G.
Postępy w wojnie na Pacyfiku zahamowały rozwój samolotu i pierwszy prototyp ukończono dopiero w maju 1945 r. Próby wojskowe zakończyły się 11 września 1945 r. Samolot osiągnął prędkość 753 km/h na wysokości 6950 m., zasięg bez zbiorników dodatkowych wynosił 2236 km (4 godziny lotu), zaś ze zbiornikami podwieszanymi osiągał 5543 km (14,4 godziny lotu). Obydwie kabiny były wyposażone w pełny zestaw wyposażenia do pilotowania, jeden z pilotów mógł przejmować zadania nawigatora. Pierwszy prototyp pozostawał na stanie sił powietrznych do 6 kwietnia 1946 r., po czym został przekazany do NACA i był używany do badań, stacjonując w bazie Langley Field w Virginii. Dnia 5 października 1955 r. samolot został złomowany po wylataniu 296 godzin. Zbudowano jeszcze dwa kolejne prototypy: drugi XP-82 i jedyny XP-82 A z innymi silnikami. W kolejnych latach zbudowano ok. 300 egzemplarzy P-82 kolejnych wersji seryjnych, które wycofano z linii do 1953 r.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.