Jump to content
martinello

T-55 Polish Prod. - MiniArt 37068 (oraz Type 59 Hobbybos, T-54B, T-55AM i T-55AM2B Takom)

Recommended Posts

Siatki z tymi prostokątnymi otworami to dopiero T-55 U, pozdrawiam OLO

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, OLO napisał:

Siatki z tymi prostokątnymi otworami to dopiero T-55 U, pozdrawiam OLO

Czyli T-54AM nie miały otworów w siatkach ?

Zresztą takie z tym zamieszanie, że po prostu zrobię zamknięte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słuszna uwaga, ja też zrobię w swoim zamknięte wloty powietrza. Odpada szukanie siatki bez małego kwadracika, tropienie prawidłowych pokryw (MR robi do wersji czeskich lub NRD, Eduard również ma takowe, Takom 2056 T-55 A ( 3-1 ) daje takie same. Jedyne znane mi prawidłowe dawał Armo-Jadar w swojej konwersji Merida do modelu T-55 Tamiyja.

Armo_35573_Merida_135.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ciągle mam mętlik z wersjami...

Póki co trzymam się listy opublikowanej przez Jarekk'a:

T-54.jpg

Rozumiem, że siatki z otworami pojawiły się od T-54AM2 zwanym także T-55U ?

Opierając się na cząstkowej wiedzy i intuicji zakładam, że polskie czołgi wyglądały tak:

T-54A - jak Type 59 early -0 czyli standardowy ruski T-54A, ale z 2 reflektorami

T-54AM - j/w ale dodane 2 zbiorniki "L" - po jednym na obu błotnikach

T-54AM1 - dodany dodatkowy zbiornik na "L" na lewym błotniku (razem 3 zbiorniki "L") oraz beczka na 200 l z tyłu i zestaw do pokonywania przeszkód wodnych, w tym klapki na silnik,

T-55AM2 - wyposażenie zewnętrzne (patrz zbiorniki paliwa) doprowadzone do standardu T-55 - czyli klasyczne 3 zbiorniki na prawym błotniku i dwie beczki z tyłu.

 

Mam rację czy się mylę ?

Edited by martinello

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak to by wyglądało. Napisałem do MWP, czy mają instrukcję-podręcznik do czołgu T-54. Do T-55AM (Merida) i do T-55A i T-55AD (dowódczy) mają. Może ta książka wyjaśni wszystkie wątpliwości. 

instrukcja T-55.jpg

T-55A.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie że się ze mną zgadzasz :)

Jeśli to co napisałem to prawda, to jedyny problem jest taki, że jakoś nie kojarzę fortki T-54AM z dwoma dodatkowymi zbiornikami (po jednym na każdym błotniku) i bez wyposażenia przeprawowego, tzn z płytą nadsilnikową bez klapek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadza się  od AM wcześniejsze miały tylko klapy  wentylatora na końcu kadłuba , okazuje się że jest więcej czołgów niż polski Sherman pogmatwany przez Polaków  pozdrowiam OLO

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.03.2020 o 19:17, martinello napisał:

Ciągle mam mętlik z wersjami...

Rozumiem, że siatki z otworami pojawiły się od T-54AM2 zwanym także T-55U ?

Opierając się na cząstkowej wiedzy i intuicji zakładam, że polskie czołgi wyglądały tak:

T-54A - jak Type 59 early -0 czyli standardowy ruski T-54A, ale z 2 reflektorami

T-54AM - j/w ale dodane 2 zbiorniki "L" - po jednym na obu błotnikach

T-54AM1 - dodany dodatkowy zbiornik na "L" na lewym błotniku (razem 3 zbiorniki "L") oraz beczka na 200 l z tyłu i zestaw do pokonywania przeszkód wodnych, w tym klapki na silnik,

T-55AM2 - wyposażenie zewnętrzne (patrz zbiorniki paliwa) doprowadzone do standardu T-55 - czyli klasyczne 3 zbiorniki na prawym błotniku i dwie beczki z tyłu.

 

Mam rację czy się mylę ?

Nie wiem o jakieś siatki z otworami chodzi ale T-54AM2 i pozostałe to pełna unifikacja z czołgiem T-55A bez wykładziny antyradiacyjnej. Wymiana celowników dodanie celowników noktowizyjnych, instalacja układ ochrony przeciwatomowej, likwidacja wentylatora w stropie wieży, wymiana środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej.

T-54A  zamontowane trzy zewnętrzne zbiorniki paliwa na prawym błotniku.

T-54AM układ zasilania paliwem powiększony o trzy zbiorniki zewnętrzne. Cztery na błotniku prawym i dwa na błotniku lewym. Dodanie beczki z paliwem na tylnej ścianie kadłuba, pomiędzy świecami dymnymi.

T-54AM-1 powymieniano wewnętrzne zbiorniki by uzyskać większy zapas amunicji. Silnik wyposażono w instalację dymotwórczą pozbywając się świec dymnych. Zamontowano uchwyty pozwalające na montaż dwóch beczek z paliwem.

T-54AM-2 układ paliwowy tak jak w T-54AM-1. W tej wersji była wymiana silnika i  armaty.

Tak to mniej więcej wyglądało z układem paliwowym.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Pitt35 napisał:

Nie wiem o jakieś siatki z otworami chodzi ...

O takie -> https://www.mojehobby.pl/products/Grilles-for-Russian-Tank-T-55A-also-for-T-55-ENIGMA-35-G29.html

Zakładam, że siatki z otworami pojawiły się wtedy kiedy i klapy na wloty powietrza do chłodnic i wentylatora - a "otwory" to element zamku czy też blokady tychże klap. Wcześniej, np w T-54A były bez otworów.

Dzięki za uporządkowanie wiedzy. Jak rozumiem przedstawiona w instrukcji zestawu MR Modellbau konfiguracja opisana przeze mnie wyżej jako T-54AM w konfiguracji z po jednym dodatkowym zbiorniku w kształcie litery L na każdym błotniku (zamiast dwóch na lewym) to jakieś sci-fi lub wariant ściśle DDR-owski ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, martinello napisał:

Dzięki za uporządkowanie wiedzy. Jak rozumiem przedstawiona w instrukcji zestawu MR Modellbau konfiguracja opisana przeze mnie wyżej jako T-54AM w konfiguracji z po jednym dodatkowym zbiorniku w kształcie litery L na każdym błotniku (zamiast dwóch na lewym) to jakieś sci-fi lub wariant ściśle DDR-owski ?

Chyba tak. Nigdzie o takiej polskiej wersji nie czytałem i nie widziałem żadnego zdjęcia w takiej konfiguracji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.03.2020 o 22:00, robertmodelarz napisał:

Tak to by wyglądało. Napisałem do MWP, czy mają instrukcję-podręcznik do czołgu T-54. Do T-55AM (Merida) i do T-55A i T-55AD (dowódczy) mają. Może ta książka wyjaśni wszystkie wątpliwości. 

instrukcja T-55.jpg

T-55A.jpg

A gdzieś w wersji PDF są dostępne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fajnie, temat się rozrośnie. Szkoda tylko że Miniart jest (w mojej ocenie) źle zaprojektowany pod kątem sklejalności. Mam na mysli denerwujące drobiazgi - zbyt dużą ilość części, zbyt duże rozdrobnienie detali, ciężki do zachowania geometrii sposób klejenia elementów - np błotniki klejone na styk, czy utrudniający prace z gąsienicami sposób klejenia kół. Jeśli tamiyowe ""polycapsy" są jedną stroną medalu (ruchome koła, zawsze można je ściągnąć itp.) to rozwiązanie miniartu jest na drugim, niestety gorszym biegunie.

W najgorszym razie zrobię hybrydę - bryła z Takoma a drobiazgi z Miniartu.

Mimo wszystko #chcijto

 

P.s. strona miniartu - https://miniart-models.com/products/37090-t-55a-polish-production/

Edited by martinello

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, martinello napisał:

Zakładam, że siatki z otworami pojawiły się wtedy kiedy i klapy na wloty powietrza do chłodnic i wentylatora - a "otwory" to element zamku czy też blokady tychże klap. Wcześniej, np w T-54A były bez otworów.

Wersja T-54A  nie była przystosowana do pokonywania przeszkód wodnych.

Te otwory w siatka pojawiły się w wersji T-54AM. Od tej wersji było wykonywane fabryczne uszczelnienie do pokonywania przeszkód wodnych.

 

 

T-54AM bo.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 godzin temu, Marcin Rogoza napisał:

A gdzieś w wersji PDF są dostępne?

Byłem umówiony z kustoszem Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w sprawie książek: Instrukcje-obsługi czołgów T-54 i T-55 A oraz Merida. Niestety  przez epidemię koroowirusa muzeum zamknięto. Poformował mnie, że w/w pozycje mogą być w Centralnej Bibliotece Wojskowej. Jak skończy się panika, to się tam wybiorę. Co do pdf nie spotkałem się w z cyfrową wersją.

Miniart zapowiedział kolejną polską 55. Zamieścił na swojej stronie, szczegółowy rysunek tylej płyty nadsilnikowej czołgów naszej produkcji:

T-55 polish.jpg

Edited by robertmodelarz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też to zauważyłem. Problem dla mnie jest jeden - czy taka sama płyta była w T-54AM / AM1 - zakłądam że tak, chyba że na zdjęciach wypatrzę jakieś różnice.

A co do Miniarta - następnym logicznym krokiem będzie Merida ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Płyta wg mnie była taka sama. Bumar nie bez trudu, opanował licencyjną produkcję T-54, potem gdy zakupiono prawa do produkcji T-55, postanowiono w celach oszczędnościowych nie wymieniać oprzyrządowania do produkcji tego elementu. Moim zdaniem, rozwiązanie to było lepsze (bardziej ergonomiczne) niż kształt płyty i włazów radzieckich czołgów. Zapewniało lepszy dostęp do silnika. Zaokrąglone rogi włazów teoretycznie zapobiegać miały zakleszczeniu, w przypadku trafienia czołgu.    

14389928473015.jpg

Edited by robertmodelarz

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, martinello napisał:

Też to zauważyłem. Problem dla mnie jest jeden - czy taka sama płyta była w T-54AM / AM1 - zakłądam że tak, chyba że na zdjęciach wypatrzę jakieś różnice.

A co do Miniarta - następnym logicznym krokiem będzie Merida ?

Pokrywy od wersji AM były takie same, tylko wersja A miała inną.

Może wydadzą wersje Meridy i miło by było jak by wydali polską wersję T-54AM-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Pitt35 napisał:

... miło by było jak by wydali polską wersję T-54AM-1

Tego niech nie robią - bo już kupiłem żywicę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Myślę, że następy wypust T-55 Miniartu to będzie T-55AM2 Wołna. To naturale i zrozumiałe. Potem pewnie zaczną tłuc wozy pomocy technicznej. Na bazie T-55 nie zrobili jeszcze Tirana 5 z armatą 105 mm. Kolejne będą chinole Type 69 i może iracka Enigma.

DSCF1319.JPG

Enigma-with-Type-59-other-view.jpg

Polish_WZT-2.jpg

Type_69-II_Iraq_2.jpg

WZT-1.jpg

Edited by robertmodelarz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Część czołgów irackich jak i tych przerabianych na Tirany to były polskiej produkcji jak i chińskiej oraz kraju bratniego pozdrawiam OLO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 11.03.2020 o 20:48, robertmodelarz napisał:

Myślę, że następy wypust T-55 Miniartu to będzie T-55AM2 Wołna. To naturale i zrozumiałe. Potem pewnie zaczną tłuc wozy pomocy technicznej. Na bazie T-55 nie zrobili jeszcze Tirana 5 z armatą 105 mm. Kolejne będą chinole Type 69 i może iracka Enigma.

DSCF1319.JPG

Enigma-with-Type-59-other-view.jpg

Polish_WZT-2.jpg

Type_69-II_Iraq_2.jpg

WZT-1.jpg

Zupełnie zapomniałeś o mostach towarzyszących MT55  i BLG 67 i pokrewnych MTU  :mrgreen:  o takich:

https://pl.wikipedia.org/wiki/BLG-67

https://en.wikipedia.org/wiki/MT-55

https://pl.wikipedia.org/wiki/MTU-20#/media/Plik:MTU-20-latrun-2.jpg

Jedna jaskółka w postaci dragonowego M48 AVLB wiosny nie czyni. Pozdrawiam A.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No chwila, Miniart ma miejsce dla jeszcze ze 30 modeli...

... modyfikacje (np. Irańska, Pakistańska, Egipska itd), wszystkie rozwojowe ruskie z pancerzami reaktywnymi, techniczne; trochę tego będzie. A nie wydali jeszcze np. T-54B late

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.