Jump to content

Leopard 2A5 (Border Model - Nr. BT-002 - 1/35)


Recommended Posts

Jako, że bez Waszej pomocy robię za dużo błędów to postanowiłem założyć ten warsztat. Przy okazji mam nadzieję przedstawić ten zestaw. 

Jeszcze nie zdecydowałem jak go pomalować, ale przy moim tempie to pewnie decyzja na przyszły rok :). Model raczej prosto z pudła bez dodatków. Aber nie robi żadnych blaszek, a model ma moim zdaniem bardzo ładne detale i może obędzie się bez większych przeróbek.

Czy ktoś się orientuje do czego jest ten element:

uA9WCP4.jpg?1

Nawierciłem go i podpiłowałem, żeby bardziej przypominał oryginał:

image.png.4f92023f44dbd19d5be582643bb55495.png

Gąsienice są super.

fg0cIWP.jpg?2

Przy sklejaniu miałem wątpliwości czy Tamiya Extra thin się nada do ruchomych ogniw, ale wystarczy go aplikować w zaznaczonych miejscach i wszystko się ładnie rusza.

KadtOJp.jpg?1

Przyrząd do układania ogniwek można skleić co ułatwia pracę.

pQ5ovlB.jpg

Jak na razie jestem zachwycony tymi gąsienicami, zobaczymy jak będą wychodzić na długość.

Edited by jiad
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

No i cały misterny plan w ....?

O błędzie w instrukcji wiem (wersja A6 jako PL w malowaniu).

Przejżełem kalkomanie i faktycznie niemieckie są rozjechane. Więc jednak będzie PL.

Tymi blachami z Voyagera to narobiłeś mi ochoty i zamiast robić z pudła, to złożyłem zamówienie w Matroli. Ciekawe jak się będą prezentować, na razie miałem do czynienia z ABER i Eduard, który mi nie przypadł do gustu.

Dodatkowo informuję, że czasami w inernecie podają informację o toczonej lufie w tym zestawie - takowej brak.

Link to post
Share on other sites

Skoro nikt Ci nie powiedział nic o tej tarczy z białym krzyżem, to ja Ci powiem. Otóż to enigmatyczne urządzenie to Leitkreuz Tarnlicht. Otóż jest to wytrzymała gumowana tarcza z namalowanym białym krzyżem. Na jego środku znajduje się żarówka o niewyobrażalnej mocy 4 watów. Jest ona zabezpieczona okrągłą obudową, która z kolei posiada 4 otwory wychodzące po jednym na każde z ramion krzyża. Te dwie przecinające się rurki o które pytałeś, to nic nie robią, stanowią tylko osłonę żarówki przed uszkodzeniem. Lampka ta ma 4 poziomy jasności świecenia. Generalnie służy ona o nocnych jazd w kolumnie w warunkach całkowitego zaciemnienia. Przepisy nie pozwalają używać takiego oświetlenia przy przejazdach na drogach publicznych. Chodzi o to aby kierowca pojazdu wiedział jak daleko/blisko jest od pojazdu poprzedzającego. Niemcy taki system stosowali już podczas IIWŚ. Tylko wtedy wyglądało to oświetlenie inaczej. O tak:

Zdjęcie z neta, jakieś randomowe. Poczytaj sobie o systemie Notek i wszystko stanie się jasne.

notekt10.jpg

Edited by TerraIncognita
Literówka
Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, jiad napisał:

Jak na razie jestem zachwycony tymi gąsienicami, zobaczymy jak będą wychodzić na długość.

Faktycznie , wygląda to na niezbyt trudną pracę ? . Dużo trzeba szlifować ogniwka ? Spodziewam , że nie ? . Już trzymałem palec na "do koszyka" w sklepie internetowym , jednak pieniądze zbieram na P.11c . Czołg trochę później . 

Na razie będę Tobie kibicował ? . Jeśli można ?

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello
Link to post
Share on other sites

Wielkie dzięki TerraIncognita.

Przy dokładnym wycinaniu ogniwek nożykiem nie trzeba ich praktycznie szlifować.

Trochę o małych niedociągnięciach.

Wahacze są troszeczkę rozjechane, ale da się je zeszlifować:

KbbPJ1h.jpg

Napinacz gąsienic ma niepotrzebny otwór (tak mi się wydaje, bo nie znalazłem zdjęcia gdzie byłoby go widać od tej strony) od wewnętrznej strony, który może być lekko widoczny.

nTeN0cj.jpg?1

Ośki rolek podtrzynujących mają przekrój półkola, ale to kompromis z wyrzrymałością bo zęby gąsienic muszą się zmieścić. Jako że raczej będzie to niewidoczne, to nie będę tego poprawiał:

nhY5l98.jpg?1

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Masz mały błąd, w polskich pierwsze odbojniki są inne. Są w modelu U76 U78. A jeśli chodzi o model to najlepsza baza na Polskiego. Bardzo szczegółowy z wręcz kilkoma błędami, a to rzadkość.  I gdzieś czytałem, że jest jakiś problem z blachami do koszy podobno nie pasują. Tylę mogę podpowiedzieć na razie 

Link to post
Share on other sites

Dzięki za podpowiedź FADER. Fajktycznie w instrukcji nie są opisane, ale narysowane są poprawne. Czyli pierwsze odbojniki zamiast z ramek N, to powinny być U76 i U77. Muszę je podmienić, szkoda że pakuję dużo kleju.?

Malutki update podczas czekania na blachy Voyagera. Ciekawe jak długo będą wędrować.

Uchwyty zrobione z drutu 0,35mm. Instrukcja Voyagera podaje 0,4 mm.

2RgHNel.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Na jesieni dotarły blachy Voyagera, a na koniec zimy znalazł się czas na kontynuację. 

Same blachy fajne, w przeciwieństwie do innych producentów z którymi miałem do czyniena, arkusze są różnej grubości. Osobiście brakuje mi w instrukcji dokładniejszych informacji odnośnie wykonywania elementów od zera. Dodatkowo moim zdaniem niektóre elemrnty na modelu Border są na tyle dobre, że nie ma potrzeby zastępowania ich blaszkami. Pewnie zostawili skopiowane z zestawów dla innych producentów.

Aktualnie zrobiona tylna płyta, wąż był w zestawie blaszek. Trzeba dołożyć końcówki z oryginalnego i nauczyć się robić lepsze zdjęcia makro :)

NoAKuRZ.jpgbf6pSzk.jpg?1gXXzkOW.jpgoSHVf2i.jpgdOT0dT3.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Pomęczyłem przód. Kierunkowskazy pomalowane markerem permamentnym. Teraz trzeba to jakoś pomaskować i zamalować. Błotniki przednie mają trochę większy rozstaw wewnętrzny zawiasów i trzeba szczelinę wypełnić. Dodatki do reflektorów i łańcuszki przydatne. Natomiast nie widzę sensu używania mocowań do ostróg, odwzorowanie Bordera jest całkiem dobre. Chyba, że ktoś chce składać model z pustymi mocowaniami. Zamiennik uchwytów do wyciorów (chyba), na prawo od włazu, całkiem fajnie zrobione.

pgGn7Zb.jpg

qi84Osr.jpg

juloIMx.jpg

Niesteny zrobiłem babola, bo zamieniłem miejscami te poziome plyty za reflektorami.

 

Zimowego malowania się trochę boję, bo jeszcze takiego nie robiłem. Oryginał wygląda jak malowany szczotką i mie wiem jak wyjdzie takie mazanie pędzlem na modelu. Ale z drugiej strony mam zmywalną białą farbę 🤔

Dla potomnych -  W instrukcji jest też błąd w wersjach osłon bocznych, pomylone A5 i A6.

Link to post
Share on other sites

Malowanie wygląda na takie, bo takie jest :cool:FB_IMG_1615580425741.thumb.jpg.711f01fc7bb6d76d9c487cb16b5ae6e4.jpg

Ogólnie z tymi osłonami bocznymi jest róznie, niektóre a5 jak i a6 mają takie same  fartuchy jak a4, ponieważ były budowane w oparciu o ich podwozia.

 

Oczywiście zdjęcie użyte w celach dyskusji.  

Link to post
Share on other sites

Mam kilka pytań odnośnie malowamia. Na swoich modelach malujecie kamuflaż z ręki czy maskujecie? Jakie farby polecacie do tego Leona?

Jutro może zachaczę o sklep to bym się doposażył, bo raczej niemieckie kolory z II wojny nie podejdą :)

Czym pomalować elementy przeźroczyste, głównie chodzi mi o czerwone światła stop. Na leopardzie TAW'a wyszły super. Ktoś podpowie jak uzyskać taki efekt?

Poniżej moje podejście do szyby pancernej dowódcy. W modelu składa się z dwóch przeźroczystych, jedną pomalowałem żółtym, a drugą niebieskim markerem permanentnym.

Wydaje mi się, że całkiem niezły efekt:

EpX1dqI.jpg

Natomiast mam brak pomysłów jak pomalować celownik i okno wizjera dowódcy, żeby to dobrze wyglądało.

Link to post
Share on other sites

Kolory do Leoparda to kolory z serii NATO: BLACK, GREEN i BROWN. Firmy nie podpowiem, bo kilku producentów, ma w swojej ofercie kolory z tej serii a przykład Tamiya, lub Gunze. Do malowania świateł, polecam kolory z serii Clear ( przezroczyste). Do Leoparda, sugerowałbym CLEAR RED, ORANGE (klosze tylnych lamp) i GREEN ( peryskopy), oraz CLEAR BLUE ( celownik) . Jeśli będziesz malował same światła tylne, to polecam, przezroczyste elementy ( czyt. klosze), pomalować od spodu, srebrną farbką, a z wierzchu, transparentną. 

Edited by Grzegorz Grabowski
Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak jak napisał Grzesiek. Ja malowałem tylne lampy od spodu clearami Tamiya a ten element do którego się je mocuje na srebrno. Jeśli będziesz robił Polaka z pudełkowych kalkomanii to polecam farby Hataki do polskich pojazdów. Seria Orange do aerografu. Malowanie w tym przypadku z ręki.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jaka wersja tych farb Tamiya? Akryle czy lakiery. Mam  czerwony z Revella, ale strasznie słabo kryje, więc nie chcaiłbym znowu kupić czegoś do wyrzucenia.

TAW, ten C261 Greyish Sand faktycznie jest taki żółty jak na twoich zdjęciach? Według dostępnych zdjęć to raczej powinien być lekki brąz w tym kamuflażu i na zdjęciach opakowania farb też wygląda na brąz.

Link to post
Share on other sites

Na Twoim miejscu, do malowania wybrałbym farby Hataka z serii ORANGE, do współczesnych, polskich pojazdów. W zestawie masz standardowe kolory NATO, plus nowe kolory, które używane są dziś na naszych czołgach, transporterach kołowych itp. Wybierając ten zestaw farb, będziesz miał możliwość zrobienia Leoparda, w jednej z dwóch wersji kolorystycznych. Pierwsza fotka, zestaw farb, druga, Leopard w standardowym malowaniu NATO, trzecia fotka, w nowym malowaniu, gdzie zmieniono odcień brązu i zieleni. 

hataka-hktcs72-modern-polish-afv-paint-set.jpg

mspo-Leopard_2A5-1-1140x641 (1).jpg

096017_r2_940 (1).jpg

Edited by Grzegorz Grabowski
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, jiad napisał:

Jaka wersja tych farb Tamiya?

Seria Tamiya Clear (akryle).

2 godziny temu, jiad napisał:

TAW, ten C261 Greyish Sand faktycznie jest taki żółty jak na twoich zdjęciach?

Jeśli miałbyś się sugerować zdjęciami mojego Leo to to na pewno nie tymi z galerii, gdzie czołg już dostał sporo kurzu. Tutaj zdjęcie tuż po pomalowaniu przed wszystkimi lakierami.

3.jpg.9eec07df905102eeba2f4f81e27d6e2a.jpg

Ogólnie kolory wyszły mi jaśniejsze niż powinny z dwóch powodów. Po pierwsze w myśl zasady, że lepiej rozpocząć jaśniej a potem same ściemnieją a po drugie, że nie kryłem farbą całkowicie żeby zachował się preshading, więc na pewno nie uzyskały pełnego nasycenia. Przed malowaniem trzeba się jeszcze zastanowić co będziesz mu robił olejami i jakimi odcieniami. Jeśli ten kolor Ci nie leży to możesz poeksperymentować jeszcze z domieszką Tamiya Flat Earth bo idzie bardziej w brąz a i do weatheringu pojazdów też go możesz później wykorzystać.

Edited by TAW
Link to post
Share on other sites
17 minut temu, mcrec1962 napisał:

Może przyda się?W prawdzie to ''6'' ,ale widać jaką 'gramaturę' ma anti slip ....

 

Do naszej A5 się nie przyda, struktura naszych jest zupełnie inna.

Tutaj mój najpełniejszy walkaround naszego Leo 2A5, łącznie z dachem. https://www.flickr.com/photos/147218913@N04/albums/72157695991175640/with/44974447371/

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dzięki za podpowiedzi. Tomek, na Twoją galerię już trafiłem i kożystam na bieżąco.

Po małych zakupach :)

Transparentne maźnięte wykałaczką na test i wygląda to nieźle. Lepiej kryją niż Revell (Tamiya nie było)

Pdobno yrn rozcieńczalnik pasuje też do Gunze. Nie wie ktoś, czy w takim razie można mieszać te farby z gunze?

mM0eagb.jpg

CaiG2dE.jpg

Zastanawiałem się na innych warsztatach o co chodzi z tymi koszami. Już wiem - jeden wieczór walki.

qM5IzLF.jpg?1

W blaszkach fajny dodatek na peryskop:

pu41tAz.jpg?1

Edited by jiad
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.