Jump to content

Jak hartowała się stal, czyli modelarskie lata PRL


kopernik

Recommended Posts

7 godzin temu, Artek82 napisał:

W takim pudełku cienkim był jeszcze Letov S-231 i Avia BH-3. Mam też jedną ramkę od Aero A-100 z wszystkimi elementami co wskazuje że pewnie też miał być w płaskim pudełku, ale zrezygnowano z tego pomysłu i ramkę przedzielono i zapakowano w pudełko wymiarami takie samo jak Mi-8, Su-7, Aero C-3A itp.

No faktycznie Letov Š.231 i Avia BH-3 też takie miały (sprawdziłem w necie; bo w dzieciństwie niestety w kaliskiej SH nie trafiłem :niemam:); te kolejne wymienione przez Ciebie miały już większe pudełka i grubsze od standardowego (C-3A mam sklejony w wersji Siebel z krzyżami); a jeszcze "obszerniejsze" pudełko miał Aero MB-200 (mam w magazynku 2 szt)

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Artek82 napisał:

Kilka dobrych lat temu spotkałem to coś na allegro, ale zdjęć zawartości nie było i poszło za spore dolary. Tak samo jak wtryskowy PWS-10 z RPMu.

RWD 10 jako model wtryskowy nigdy się nie ukazał ! Co do PWS 10 z RPM, to wszyscy, którzy go widzieli (i kupili) szybko przekonali się, że vacu Broplanu wcale nie jest takie niesklejalne  😁 Do wtryskowych ramek były blaszki i odlewy z białego metalu ( choć nie we wszystkich modelach).

pws10.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oj był to wynalazek, co zresztą widać. Plusem były wspomniane blaszki, temat no i że  krajowy. Pamiętam jak ubolewałem wtedy nad naszym rynkiem modelarskim, porównując go choćby z czeskim. Tam w owym czasie był prawdziwy wysyp modeli, dodatków i literatury. Takie zdjęcie PWSa jeszcze znalazłem:

 

001.JPG.900cbe62b9367b669c7a6180936c571a.JPG

Edited by barszczo
Link to comment
Share on other sites

 W połowie lat dziewięćdziesiątych był jeszcze żywiczny PWS-10  z hiszpańskiej firmy DeknoModels.

Tyle tylko że u nas raczej chyba niedostępny.

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, jmx62 napisał:

 W połowie lat dziewięćdziesiątych był jeszcze żywiczny PWS-10  z hiszpańskiej firmy DeknoModels.

Tyle tylko że u nas raczej chyba niedostępny.

19 grudnia 2020 w Nowości lotnicze w skali 1/72

10.jpg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ba. I jeszcze latały 👍😂. Wrzucam pierwszą część rocznika 1988: troszkę modeli, ostatnie plany Macchiego i pierwsze Douglasa A-20. Numery kolejno: 4, 6, 8, 12, 12, 14/1988:

 

IMG_20210701_193953-4-88.thumb.jpg.6b855e00b8c3689add0b02ad19b3a3db.jpg

 

IMG_20210701_194051-6-88.thumb.jpg.0ca9c2d82fe23e27e760933279f7a99f.jpg

 

IMG_20210701_194127-8-88.thumb.jpg.d22445e034ecf2f982fba3bf11a3808d.jpg

 

IMG_20210701_194207-10-88.thumb.jpg.2251282db437b934faa49694e8e1f8d4.jpg

 

IMG_20210701_194242-12-88.thumb.jpg.be11707499135c2fcfb3595d236ab963.jpg

 

IMG_20210701_194316-14-88.thumb.jpg.053b0b3da4e2066455759a3b03291f1d.jpg

Edited by barszczo
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, kopernik napisał:

Takie modele też się budowało 😁

sam z papieru.jpg

Jeszcze robiło się model delta lub jak się nazywało rakieta lub "szczała"😁

Jak znajdę zdjęcia to wrzucę albo sam mogę wystrugać z papieru i wrzucić fotkę 😄

Link to comment
Share on other sites

Plany mogły posłużyć do waloryzacji Bostona z Matchboxu. W tym czasie Bostona miałem już sklejonego, oczywiście prosto z pudełka. Nie odważyłbym się poprawiać Matchboxa. 

boston.jpg

boston 1.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kolejna porcja rocznika 1988. Dokańczamy plany Bostona/Havoca z kolejnym zdjęciem Green Horneta od Matchboxa, modele czytelników, relacje z imprez modelarskich i zdjęcia prototypu Orlika. Numery: 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25.

 

IMG_20210701_194407-16-88.thumb.jpg.47f01df3d4aa2b957c67549cf01b0818.jpg

 

IMG_20210701_194449-17-88.thumb.jpg.8ed14f6d7f71422a305030abd95b4af1.jpg

 

IMG_20210701_194516-18-88.thumb.jpg.1dc7b324d63e350e4152f8d7caa6b2e4.jpg

 

IMG_20210701_194544-19-88.thumb.jpg.22eac9a3a431a2858fd114dbffee119a.jpg

 

IMG_20210701_194617-22-88.thumb.jpg.68e45a4df25ec6bac260b3557e331d6f.jpg

 

IMG_20210701_194651-23-88.thumb.jpg.e15e4464b695ee4278b62a29548627ed.jpg

 

IMG_20210701_194721-24-88.thumb.jpg.9a98f1cba65c1a42b0b517bfaaf11f8a.jpg

 

IMG_20210701_194748-25-88.thumb.jpg.d4b422c1490319ef66a6adc87f5dd3cb.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jak już jest osobny dział to mam jeszcze jedną propozycję "organizacyjną" - rozdzielić obecny wątek na kilka podwątków.

Tak przykładowo :

- osobny wątek na stare inboxy

- osobny na rzeczy typu skany/zdjęcia archiwalnych magazynów które wrzuca @barszczo

- osobny na autorskie galerie modeli z poprzedniego wieku

itd.

Myślę że bardzo by to ułatwiło przeglądanie czy ogólnie "dyskusje" w temacie bo obecnie jest 93 strony wątku i taki trochę "groch z kapustą" się zrobił

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja bym nawet  się zastanowił nad tym, czy w nowym wątku nie prowadzić budowy modeli vintage właśnie. W sensie zamiast w głównych warsztatach. Ale to bym zostawił jako dowolność.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, barszczo napisał:

Też tak sądzę, kolejne skany SP będą już w osobnym wątku.

Dobrze by też było poprosić moderatora/administratora by poprzenosił od razu też te dotychczasowe - nie będzie wtedy bałaganu

Link to comment
Share on other sites

W dniu 4.07.2021 o 19:47, barszczo napisał:

Kolejna porcja rocznika 1988. Dokańczamy plany Bostona/Havoca z kolejnym zdjęciem Green Horneta od Matchboxa, modele czytelników, relacje z imprez modelarskich i zdjęcia prototypu Orlika. Numery: 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25.

 

IMG_20210701_194407-16-88.thumb.jpg.47f01df3d4aa2b957c67549cf01b0818.jpg

 

IMG_20210701_194449-17-88.thumb.jpg.8ed14f6d7f71422a305030abd95b4af1.jpg

 

IMG_20210701_194516-18-88.thumb.jpg.1dc7b324d63e350e4152f8d7caa6b2e4.jpg

 

IMG_20210701_194544-19-88.thumb.jpg.22eac9a3a431a2858fd114dbffee119a.jpg

 

IMG_20210701_194617-22-88.thumb.jpg.68e45a4df25ec6bac260b3557e331d6f.jpg

 

IMG_20210701_194651-23-88.thumb.jpg.e15e4464b695ee4278b62a29548627ed.jpg

 

IMG_20210701_194721-24-88.thumb.jpg.9a98f1cba65c1a42b0b517bfaaf11f8a.jpg

 

IMG_20210701_194748-25-88.thumb.jpg.d4b422c1490319ef66a6adc87f5dd3cb.jpg

 

 

Doskonale pamietam te artykuły prasowe 

. Oglądałem zdjęcia sklejonych modeli jak i plany modelarskie z zapartym tchem. Miłe wspomnienia wróciły :). 

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, M.A.V. napisał:

Jak już jest osobny dział to mam jeszcze jedną propozycję "organizacyjną" - rozdzielić obecny wątek na kilka podwątków.

Tak przykładowo :

- osobny wątek na stare inboxy

- osobny na rzeczy typu skany/zdjęcia archiwalnych magazynów które wrzuca @barszczo

- osobny na autorskie galerie modeli z poprzedniego wieku

itd.

Myślę że bardzo by to ułatwiło przeglądanie czy ogólnie "dyskusje" w temacie bo obecnie jest 93 strony wątku i taki trochę "groch z kapustą" się zrobił

Popieram. 

Link to comment
Share on other sites

Obawia się, że temat się rozmyje. Każdy wpis czytam z zainteresowaniem, ten wątek jest tak pełen wiedzy i informacji niespodzianek, a pare lat człowiek tematem żyje :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, India napisał:

Obawia się, że temat się rozmyje. Każdy wpis czytam z zainteresowaniem, ten wątek jest tak pełen wiedzy i informacji niespodzianek, a pare lat człowiek tematem żyje :)

Zgadzam się. Jest tu sporo wiedzy. Warto poczytać i zastanowić się nad tym co i jak się pozmieniało w modelarstwie redukcyjnym. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.