Jump to content

M-ATV M1240 vs M1240A1


Recommended Posts

Witam, posiadam model firmy RFM M-ATV M1240A1, chciałbym zbudować z niego Polskiego M-ATV używanego na misji, Jakie są różnice między wersja M1240 a M1240A1, oraz czy ktoś przymierzał się do tego modelu pod kątem elementów które trzeba dorobić? 

Pozdrawiam. :)

Link to post
Share on other sites

Różnicą pomiędzy M1240, a M1240A1 jest Underbody Improvement Kit (UIK), czyli opancerzenie spodu. Pod boczną ścianą kabiny z drzwiami jest pas nadwozia z dwoma uchami, (pomiędzy nimi jest napis "CAUTION HOT EXHAUST"), a tuż pod nim górny schodek. W wersji M1240A1 pomiędzy tym schodkiem, a pasem nadwozia z uchami i napisem jest jeszcze pasek dopancerzenia, który potem przechodzi w V-kształtny UIK. Całkiem nieźle widać to na poniższych zdjęciach:

M1240:

M153_CROWS_mounted_on_a_U.S._Army_M-ATV.

 

M1240A1:

M-ATV_in_Syria.jpg

 

W modelu RFM UIK to element A39:

10640435z11.jpg

A ponieważ polskie M-ATV z misji były w wersji M1240, to trzeba UIK opuścić, oczywiście poprawiając na elemencie A29 mocowania schodków.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Druga sprawa to konieczność wymiany kół. W pierwszych M-ATV dostarczonych wojskom USA (a wśród nich były te wypożyczone polskiemu PKW w Afganistanie) montowano koła z oponami Michelin XZL 395/85R20. Model RFM ma używane obecnie koła o większej średnicy, z oponami Michelin XZL 16.00R20. DEF Model robi bardzo dobre zestawy DW35023 (dedykowany do M-ATV Pandy) i DW35029 (dedykowany do M-ATV Kinetica). Oprócz nich żywiczne koła robią też Blast Models, Voyager Model, ET Model, Real Model, Tank Workshop, Minstral Models i Panzer Art - to wszystko są chyba te mniejsze koła. Jakbyś szukał zakupów to uważaj, bo DEF Model robi też zestaw większych kół - DW35054.

Różnicę w średnicach też da się zobaczyć na powyższych zdjęciach.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Z dupereli to na pewno do wymiany uzbrojenie. Nie pamiętam, jak było z elektroniką. Jakby co, to na forum Humvee powstało kilka polskich M-ATV. Zaczep też (tam albo tutaj) Zderzaka - specjalista od polskiego sprzętu, może coś więcej będzie pamiętał.

Edited by kubisz
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, kubisz napisał:

Różnicą pomiędzy M1240, a M1240A1 jest Underbody Improvement Kit (UIK), czyli opancerzenie spodu. Pod boczną ścianą kabiny z drzwiami jest pas nadwozia z dwoma uchami, (pomiędzy nimi jest napis "CAUTION HOT EXHAUST"), a tuż pod nim górny schodek. W wersji M1240A1 pomiędzy tym schodkiem, a pasem nadwozia z uchami i napisem jest jeszcze pasek dopancerzenia, który potem przechodzi w V-kształtny UIK. Całkiem nieźle widać to na poniższych zdjęciach:

M1240:

M153_CROWS_mounted_on_a_U.S._Army_M-ATV.

 

M1240A1:

M-ATV_in_Syria.jpg

 

W modelu RFM UIK to element A39:

10640435z11.jpg

A ponieważ polskie M-ATV z misji były w wersji M1240, to trzeba UIK opuścić, oczywiście poprawiając na elemencie A29 mocowania schodków.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Druga sprawa to konieczność wymiany kół. W pierwszych M-ATV dostarczonych wojskom USA (a wśród nich były te wypożyczone polskiemu PKW w Afganistanie) montowano koła z oponami Michelin XZL 395/85R20. Model RFM ma używane obecnie koła o większej średnicy, z oponami Michelin XZL 16.00R20. Czyli kółka trzeba też wymienić. DEF Model robi bardzo dobre zestawy DW35023 (dedykowany do M-ATV Pandy) i  DW35029 (dedykowany do M-ATV Kinetica). Oprócz nich żywiczne koła robią też Blast Models, Voyager Model, ET Model, Real Model, Tank Workshop, Minstral Models i Panzer Art - to wszystko są chyba te mniejsze koła. Jakbyś szukał zakupów to uważaj, bo DEF Model robi też zestaw większych kół - DW35054.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Z dupereli to na pewno do wymiany uzbrojenie. Nie pamiętam, jak było z elektroniką. Jakby co, to na forum Humvee powstało kilka polskich M-ATV. Zaczep też (tam albo tutaj) Zderzaka - specjalista od polskiego sprzętu, może coś więcej będzie pamiętał.

Wielkie wielkie Dzięki, mega odpowiedź :) z tego co widzę, trochę roboty jest ale niezbyt skomplikowanej. 

Link to post
Share on other sites

Jakby co, to wygrzebałem jeszcze taką drobną informację, może się przydać: 

numer taktyczny: PRT 33, numer z boku maski silnika:  96-52200

numer taktyczny: PRT 34, numer z boku maski silnika: 96-52203

Kiedyś na forum Humvee ustalaliśmy to na podstawie zdjęć. Wynika z tego, że w kalkomaniach Toro Model jest mały błąd (96-52200 miał PRT 33, a nie PRT 31):

35d50.jpg

Taki tam szczególik 😉

 

Przy okazji Michał - nie cytuj całej poprzedniej wypowiedzi, do tego z wszystkimi zdjęciami :piwo: 

Edited by kubisz
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

I jeszcze kontynuując - zerknij do instrukcji modelu Pandy, jak wygląda spód M1240:

10510965z14.jpg

10510965z15.jpg

 

Elementowi A29 z RFM odpowiada A5 z Pandy - zobacz, jak montowane są schodki, powinno pomóc przy przeróbkach.

 

Przy okazji - model Pandy PH35027 to nie jest - wbrew nazwie na pudełku - M1240A1, bo nie ma w nim UIK...

Edited by kubisz
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

A jak wygląda kwestia detali z tyłu pojazdu, anten, Duke itp? Trzeba coś dokładać/zmienić ? 

Link to post
Share on other sites

Poglądowo:

2mOW5.jpg

Zdjęcie autorstwa Marcina Ogdowskiego (http://zafganistanu.pl/)

 

A tutaj szczegóły:

fxgalFI.jpg

W kółeczku mocowanie anteny Duke z mechanizmem pozwalającym na jej złożenie. Na pierwszym planie harmonijkowe mocowanie anteny radiowej. A pośrodku taka ażurowa kula anteny systemu anty-IED Symphony (czyli w środku powinno być także pudło sterujące tym systemem).  Z tego co widzę, to model RFM nie ma żadnego z tych elementów.

 

W modelu RFM w ogóle chyba nie ma żadnej elektroniki, prawda? Jakiś taki zestaw jest chyba niestety konieczny do dokupienia:

rfm1002_0_531x584.jpg?v=1572797880

Albo sztukowanie potrzebnych szpejów... Bo nasze M-ATV raczej miały tam lekko inaczej.

Edited by kubisz
Link to post
Share on other sites

Ten zestaw z RFM mam,  czy tą osłonę harmonijkową, mocowanie do Duke da się dokupić jako gotowe elementy czy trzeba je rzeźbić?  I taka kwestia... Czy użycie anten metalowych dedykowanych do Rosomaka było by wielkim przekłamaniem na M-ATV  (te od Mastera) :)

Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie za pomoc, anteny zamówione, półkę na Duke wykonam sam, zamówiłem też wciągarkę do zapasu bo RFM tego nie ma, a czy przedni zderzak różni się czymś między wersjami? 

Link to post
Share on other sites

Półka na Duke? Chodzi Ci o półkę na skrzynkę kontrolną Duke? Jeżeli tak, to ona jest w zestawie, budowana w kroku 18 instrukcji:

10640435z6.jpg

 

Przedni zderzak? Jeżeli są jakieś różnice, to niezależne od oznaczenia wersji. A1 dodawano do M1240 tylko w przypadku montażu UIK. Najlepiej zerkaj na zdjęcia naszych M-ATV z PKW i porównuj z tym, co masz w zestawie RFM.

Link to post
Share on other sites

Powitać, taki fajny temat i przegapiłem go. Tak jak napisał Kuba, jakbyś potrzebował pomocy i będę w stanie to chętnie pomogę. Co prawda bardziej krajowe M-ATVki mam obcykane, ale o misyjnych co nieco też wiem. Kuriozalna sytuacja jest taka, że Ty chcesz przerobić RFM w zasadzie na Pandę, a ja z kolei męczę się z Pandą, żeby przerobić go do standardu krajowych, takie jakie można zbudować z zestawu RFM.

W zasadzie Kuba napisał wszystko. RFM to taki dziwny misz masz wzorowany chyba właśnie na naszych krajowych pojazdach, bo zawiera specyficzne dla polskich M1240A1 elementy, nieobecne na żadnych innych pojazdach, a jednocześnie na siłę dorzucono mu inne elementy, które pozwalają teoretycznie zrobić wersje zagraniczne.

Jeśli mam być szczery? Chyba łatwiej byłoby Ci zrobić wierną replikę na bazie Pandy, która jest niestety bardzo upierdliwa w sklejaniu. Nie miałem RFM w ręku, ale obstawiam, że składalność jest lepsza. Dlaczego tak uważam? Otóż z zestawu RFM musisz wywalić opancerzenie spodu i dosunąć potem zrobione od podstaw nowe bliżej podłogi kabiny. W wariancie UIK pomiędzy standardowym opancerzeniem jak w Pandzie jest jeszcze taki dystans, a pod nim dokręcona kolejna warstwa blachy. Musisz przerobić mocowania i stopnie boczne do wsiadania do pojazdu, usunąć osłonę wydechu, wywalić sam wydech i zrobić całkowicie inny. Dalej, musisz odciąć kawałek przednich nadkoli i usunąć również kawałek opancerzenia boku nadwozia przed przednimi drzwiami, a więc potem uzupełnić śruby. Kuba wspomniał o kołach, chociaż tego nie sprawdzałem i trzeba by zobaczyć z jakimi faktycznie jeździły w Afganie. Ja dodam od siebie usunięcie jakiś detali jak poręcz między drzwiami, odblaski itd. Na koniec następny wielki problem - wymiana foteli, w RFM są niewłaściwe nowszego typu. A teraz najśmieszniejsze, że odwrotność tych wszystkich operacji musiałem zrobić w modelu Pandy przerabiając go na krajowy pojazd...🤣

Także mimo zachwytu braci modelarskiej nad modelem RFM nie zawsze jest to najlepsze wyjście. Przemyśl co chcesz zrobić, jest też opcja żebyś machnął z pudła krajową wersję, co będzie o niebo łatwiejsze.

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Zderzak napisał:

Powitać, taki fajny temat i przegapiłem go. Tak jak napisał Kuba, jakbyś potrzebował pomocy i będę w stanie to chętnie pomogę. Co prawda bardziej krajowe M-ATVki mam obcykane, ale o misyjnych co nieco też wiem. Kuriozalna sytuacja jest taka, że Ty chcesz przerobić RFM w zasadzie na Pandę, a ja z kolei męczę się z Pandą, żeby przerobić go do standardu krajowych, takie jakie można zbudować z zestawu RFM.

W zasadzie Kuba napisał wszystko. RFM to taki dziwny misz masz wzorowany chyba właśnie na naszych krajowych pojazdach, bo zawiera specyficzne dla polskich M1240A1 elementy, nieobecne na żadnych innych pojazdach, a jednocześnie na siłę dorzucono mu inne elementy, które pozwalają teoretycznie zrobić wersje zagraniczne.

Jeśli mam być szczery? Chyba łatwiej byłoby Ci zrobić wierną replikę na bazie Pandy, która jest niestety bardzo upierdliwa w sklejaniu. Nie miałem RFM w ręku, ale obstawiam, że składalność jest lepsza. Dlaczego tak uważam? Otóż z zestawu RFM musisz wywalić opancerzenie spodu i dosunąć potem zrobione od podstaw nowe bliżej podłogi kabiny. W wariancie UIK pomiędzy standardowym opancerzeniem jak w Pandzie jest jeszcze taki dystans, a pod nim dokręcona kolejna warstwa blachy. Musisz przerobić mocowania i stopnie boczne do wsiadania do pojazdu, usunąć osłonę wydechu, wywalić sam wydech i zrobić całkowicie inny. Dalej, musisz odciąć kawałek przednich nadkoli i usunąć również kawałek opancerzenia boku nadwozia przed przednimi drzwiami, a więc potem uzupełnić śruby. Kuba wspomniał o kołach, chociaż tego nie sprawdzałem i trzeba by zobaczyć z jakimi faktycznie jeździły w Afganie. Ja dodam od siebie usunięcie jakiś detali jak poręcz między drzwiami, odblaski itd. Na koniec następny wielki problem - wymiana foteli, w RFM są niewłaściwe nowszego typu. A teraz najśmieszniejsze, że odwrotność tych wszystkich operacji musiałem zrobić w modelu Pandy przerabiając go na krajowy pojazd...🤣

Także mimo zachwytu braci modelarskiej nad modelem RFM nie zawsze jest to najlepsze wyjście. Przemyśl co chcesz zrobić, jest też opcja żebyś machnął z pudła krajową wersję, co będzie o niebo 

Rozważałem takie podejście do tematu,  z Pandy który zestaw będzie najlepszy do naszego M-ATV z Afganistanu? :)

Link to post
Share on other sites

Ten, ma od razu lusterka w zestawie. Ma niby w nazwie UIK ale tylko na nazwie i uchwytach na klamkach się kończy:

https://www.mojehobby.pl/products/M1240A1-MRAP-All-Terrain-Vehicle-M-ATV.html

Ewentualnie może dobrym wyjściem będzie transplantacja organów pomiędzy nimi :D

Aaa, tylko przygotuj się na rzucanie bluzgami na prawo i lewo, rama w tym modelu to porażka, góra trochę lepiej jest zrobiona, ale też jest udręką...

Edited by Zderzak
Dodatkowe informacje.
Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, Zderzak napisał:

Kuba wspomniał o kołach, chociaż tego nie sprawdzałem i trzeba by zobaczyć z jakimi faktycznie jeździły w Afganie.

Pisałem przecież, z jakimi :roll:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dojechały mi dodatki z Shapeways, machnął się i nie zamówiłem tylko tych okrągłych anten.... Ale to proste do zrobienia, M-ATV z Pandy powinno do końca tygodnia być u mnie więc będę ruszał z tematem, po rozmowie z Zderzakiem warsztat będzie poprowadzony na forum Humvee. :)

IMG_20200401_123914.jpg

Link to post
Share on other sites

 :super: 

 

@Zderzak, czy jesteś pewien, że faktycznie Panda jest lepsza do zrobienia tego M-ATV z PKW? Przeróbki zewnętrza wymienione przez Ciebie wcale nie wyglądają na jakieś trudne do zrobienia (nie wiem, jaka jest różnica foteli). Jakość i sklejalność RFM jest na pewno dużo lepsza. Najlepszym wyjściem byłoby chyba pożenienie elementów RFM i Pandy, ale to już droga impreza...

Edited by kubisz
Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, kubisz napisał:

@Zderzak, czy jesteś pewien, że faktycznie Panda jest lepsza do zrobienia tego M-ATV z PKW?

Taką decyzję podjęliśmy z Michałem, jako najlepszy kompromis.

Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Zderzak napisał:

Taką decyzję podjęliśmy z Michałem, jako najlepszy kompromis.

Zgadza się, tym sposobem będą dwa, jeden z misji a drugi "krajowy". 

Link to post
Share on other sites

... A takie pytanie, na zrobienie naszego Maxx Proo, lepiej walczyć z Pandą czy Bronco? Warsztaty które oglądałem zwykle przestawiają model Pandy, ale to z czasów kiedy jeszcze chyba bronco nie było. Pozdrawiam :)

Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie za odpowiedź :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.