Jump to content

Zadajemy pytania, dostajemy odpowiedź


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 6.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Podział na "akryle" i "lakiery" jest błędny. Praktycznie wszystkie farby modelarskie to akryle (nie licząc tzw. "olejnych" czyli ftalowych). Mogą różnić się rodzajem żywicy akrylowej, rozpuszczalnika

IBG

To zdaje się stare formy od Dragona, więc powinien być OK.

Posted Images

Gdzie kupujecie ostrza do swoich nożyków/skalpeli? Potrzebuję na dziś, więc sklepy wysyłkowe odpadają. Apteki to to mają? Leroy Merlin? 

Mam żółty skalpel Olfy, szukam dodatkowych nożyków w Warszawie. W katalogu Jadar Hobby nie mogę znaleźć, a do Martoli mam za daleko rowerem 😛

Link to post
Share on other sites

Dzień dobry wszystkim.

Postanowiłem zacząć od zera przygodę z modelarstwem redukcyjnym i wejść w klimaty pancerki 1:35. Warsztat pod kątem narzędzi (doświadczenia z resztą też) mam "bardzo" bogaty, czyli praktycznie żaden, stąd oprócz zakupu samego modelu (Tamiya Sd.Kfz.251.1 + 5 figurek) muszę skompletować niezbędne rzeczy do wejścia na minimalnym, ale jakkolwiek akceptowalnym poziomie. Stąd moja prośba o zerknięcie, czy to co chcę kupić ma sens i czy ewentualnie coś zmienić lub nie jest potrzebne na start. Od razu nadmienię, iż na początek chcę pobawić się wyłącznie pędzlami, bez aero.

 

Planowane narzędzia:

1. Nożyk np. Excel K1

2. Cążki do plastiku - coś w granicach max. 30zł - zastanawiam się nad Fine Art model 505 lub 506. Czy warto? Ewentualnie które byłyby bardziej odpowiednie - różnią się kształtem ostrza.

3. Pilnik do wstępnej obróbki - gradacje 360 i 1000.

4. Pęseta prosta z ostrym końcem

5. Patafix / Blu Tack

6. Pędzelki - np. Renesans. Do większych powierzchni "koci język" rozm. 8, do detali okrągły rozm. 1, do figurek okrągły rozm. 2/0.

7. Pierdółki do farb, czyli paletka, strzykawki, pipety itp. drobnica

 

Planowana chemia:

a) klej Tamiya Extra Thin - na wszelki wypadek wezmę wersję "cytrynową" żeby mnie żona z domu nie pogoniła

b)  klej CA średni 20g

c) zmywacz do farb akrylowych Wamod - do czyszczenia pędzli

d) płyn do kalek - Tamiya Mark Fit - wiem że Microsole byłyby lepsze, ale jak pisałem chcę dość łagodnie wejść budżetowo, żeby zobaczyć czy załapię bakcyla 😉

e) lakiery - np. do zabezpieczenia farby przed kalkami - Vallejo Gloss Varnish - oraz do zabezp. całego modelu Vallejo Matt. Sens czy lepiej kupić butlę Sidoluxu? :)

f) farby akrylowe - Hataka Blue Line / Pactra (Hataka nie ma niektórych kolorów). Czy 10ml Panzergrau wystarczy do pomalowania Hanomaga w 1:35, czy wziąć więcej tego głównego koloru?

g) farba olejna Talens brąz VanDyck + white spirit do zrobienia chałupniczego washa

 

OPCJE - czy potrzebne?

* szpachlówka - czy tylko Tamiya czy jest tez coś dobrego ale ciut tańszego? I czy na start konieczne, czy można próbować uzupełniać ubytki klejem CA?

* taśma maskująca - jeśli tak to 1 rolka, więc która szerokość byłaby uniwersalna? 6mm?

* podkład - szary Motipw sprayu? Czy konieczne pod malowanie akrylami?

* rozcieńczalnik do akryli - czy do pędzla wystarczy drobne rozcieńczenie wodą destylowaną?

 

Wiem, że wpis pokaźny i pytań dużo, ale będę bardzo wdzięczny za wszelkie rady. Z góry dziękuję za pomoc.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, nonalaker napisał:

 

2. Cążki do plastiku - coś w granicach max. 30zł - zastanawiam się nad Fine Art model 505 lub 506. Czy warto? Ewentualnie które byłyby bardziej odpowiednie - różnią się kształtem ostrza.

 

Cążki to super sprawa, bardzo pomagają i przyspieszają obróbkę - jeśli są OK.

Ale jeśli nie, to raczej przysparzają roboty. Tracisz czas na naprawę uszkodzeń zrobionych przez cążki.

Ja nie wiem czy te Fine Art-y są OK, czy nie.

Po prosty zakładanie, że max 30 PLN może być błędne.

Lepiej kupić lepsze (tak, wiem,  ceny! :() albo w ogóle, szkoda kasy.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

a) klej Tamiya Extra Thin - na wszelki wypadek wezmę wersję "cytrynową" żeby mnie żona z domu nie pogoniła - zdecydowanie odradzam wersję Limolene. Jest znacznie słabsza, a zapach też ma irytujący, tyle że cytrynowy.

* rozcieńczalnik do akryli - czy do pędzla wystarczy drobne rozcieńczenie wodą destylowaną?  - wystarczy ci na początek woda albo denaturat/wódka

d) płyn do kalek - Tamiya Mark Fit -  ja używam na kalki Tamiya Extra Thin, ale jest to ryzykowne.

e) lakiery - np. do zabezpieczenia farby przed kalkami - Vallejo Gloss Varnish - oraz do zabezp. całego modelu Vallejo Matt. Sens czy lepiej kupić butlę Sidoluxu?   - Sidolux do pędzla jako gloss varnish jest bardzo dobry.

2. Cążki do plastiku - coś w granicach max. 30zł - zastanawiam się nad Fine Art model 505 lub 506. Czy warto? Ewentualnie które byłyby bardziej odpowiednie - różnią się kształtem ostrza. - albo kup coś porządnego jak Tamiya, Hasegawa ew. MENG; albo wcale

* podkład - szary Motip w sprayu? Czy konieczne pod malowanie akrylami?  - Motip jest ok, tylko poćwicz trochę poza modelem, bo łatwo zalać detale. Pod akryle podkład koniecznie, zwłaszcza jeśli chcesz potem coś taśmą maskować

f) farby akrylowe - Hataka Blue Line / Pactra (Hataka nie ma niektórych kolorów). Czy 10ml Panzergrau wystarczy do pomalowania Hanomaga w 1:35, czy wziąć więcej tego głównego koloru? - co prawda nie mam doświadczenia z Hataką ale do pędzla polecam Vallejo/Vallejo Air. Pactrą malowałem aerografem i jest ok, nie wiem jak pędzel. Tak czy inaczej powinna ci jedna butelka wystarczyć, o ile będziesz rozcieńczał a nie walił prosto z gwinta :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Cytat

 

Planowane narzędzia:

1. Nożyk np. Excel K1

 

Ewentualnie skalpel mały z ostrzem 11, albo skalpel duzy z ostrzem 25A

 

Cytat

2. Cążki do plastiku - coś w granicach max. 30zł - zastanawiam się nad Fine Art model 505 lub 506. Czy warto? Ewentualnie które byłyby bardziej odpowiednie - różnią się kształtem ostrza.

Kup podróbki Tamki takie z żółto czerwona raczka z aliexpres

Cytat

3. Pilnik do wstępnej obróbki - gradacje 360 i 1000.

Chyba papiery ścierne. Zawsze od zony możesz zajumac polerki do paznokci

Cytat

6. Pędzelki - np. Renesans. Do większych powierzchni "koci język" rozm. 8, do detali okrągły rozm. 1, do figurek okrągły rozm. 2/0.

Aby włos był w miarę sztywny.

Cytat

 

Planowana chemia:

a) klej Tamiya Extra Thin - na wszelki wypadek wezmę wersję "cytrynową" żeby mnie żona z domu nie pogoniła

 

Jak śmierdzi dla zony extra thin to żadna lemoniada nie uratuje.

Cytat

b)  klej CA średni 20g

Nawet 5 g nie wykorzystasz. Kleje i szpachluje CA i zawsze końcówka idzie na zmarnowanie. No chyba ze będziesz trzymał w lodowce.

Cytat

c) zmywacz do farb akrylowych Wamod - do czyszczenia pędzli

Must have, ale mi się nim jakoś nie za bardzo czyści pędzle.

Cytat

d) płyn do kalek - Tamiya Mark Fit - wiem że Microsole byłyby lepsze, ale jak pisałem chcę dość łagodnie wejść budżetowo, żeby zobaczyć czy załapię bakcyla

To bierz już mark fit strong. A pod kalki wodę z octem.

Cytat

e) lakiery - np. do zabezpieczenia farby przed kalkami - Vallejo Gloss Varnish - oraz do zabezp. całego modelu Vallejo Matt. Sens czy lepiej kupić butlę Sidoluxu? :)

Zadne "valehoooo" już ten sidolux lepszy. Zawsze zona będzie miała błysk wykładzinę jak nie zużyjesz.

 

Cytat

f) farby akrylowe - Hataka Blue Line / Pactra (Hataka nie ma niektórych kolorów). Czy 10ml Panzergrau wystarczy do pomalowania Hanomaga w 1:35, czy wziąć więcej tego głównego koloru?

Wystarczy przy rozcieńczeniu 1:1 masz 20 ml

Cytat

 

OPCJE - czy potrzebne?

* szpachlówka - czy tylko Tamiya czy jest tez coś dobrego ale ciut tańszego? I czy na start konieczne, czy można próbować uzupełniać ubytki klejem CA? 

 

Można uzupełniać CA ale dobrze mieć pilniki bo papierem to mordęga. Zawsze tez możesz puder dla niemowląt zalać klejem modelarskim i prosta szpachlówka gotowa.

Cytat

* taśma maskująca - jeśli tak to 1 rolka, więc która szerokość byłaby uniwersalna? 6mm?

Możesz szersza przecież będziesz miał nożyk to sobie przytniesz.

Cytat

* podkład - szary Motipw sprayu? Czy konieczne pod malowanie akrylami?

Konieczny możne być motip aby nie zalać za mocno detali.

Cytat

* rozcieńczalnik do akryli - czy do pędzla wystarczy drobne rozcieńczenie wodą destylowaną?

* rozcieńczalnik do akryli - czy do pędzla wystarczy drobne rozcieńczenie wodą destylowaną?

Rozcieńczać trzeba i to nie drobnie, na początek wystarczy wódka. Czego nie zużyjesz raczej się nie zmarnuje.

 

 

Edited by Smokepsv
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 godzin temu, Smokepsv napisał:
Cytat

b)  klej CA średni 20g

Nawet 5 g nie wykorzystasz. Kleje i szpachluje CA i zawsze końcówka idzie na zmarnowanie. No chyba ze będziesz trzymał w lodowce.

CA do lodówki, dodatkowo ja wkładam do torebeczki strunowej i dorzucam do środka saszetkę z silikonowym granulatem przeciw wilgoci. Mam klej który leży tak już ze dwa lata i mimo że trochę zgęstniał, to nadal jest zdatny do użytku.

Edited by Fixer
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

1. Podsumowując:

- kupić dobry nożyk/skalpel do wycinania części z ramek zamiast pierwszego lepszego "laki szota" cążkowego

- podkład pod akryle koniecznie

2. Co do rozcieńczania farb: Hataka Blue Line jest podobno specjalną liną pod pędzel. Czy faktycznie rozcieńczać aż 1:1 z wódką? W innych zakamarkach sieci natknąłem się na proporcje 80% farba / 20% woda-wódka.

3. Zamiast "waleho w połysku" użyć Sidoluxa. A co z "waleho matowym"? Chciałbym użyć lakieru matowego jako ostatniej warstwy zabezpieczającej, żeby się kalki nie świeciły i ogólnie.

@Smokepsv @Fixer @slawbo ?

Link to post
Share on other sites
19 minut temu, Fixer napisał:

CA do lodówki, dodatkowo ja wkładam do torebeczki strunowej i dorzucam do środka saszetkę z silikonowym granulatem przeciw wilgoci. Mam klej który leży tak już ze dwa lata i mimo że trochę zgęstniał, to nadal jest zdatny do użytku.

Protip nie tylko dla modelarzy!

Link to post
Share on other sites
Cytat

2. Co do rozcieńczania farb: Hataka Blue Line jest podobno specjalną liną pod pędzel. Czy faktycznie rozcieńczać aż 1:1 z wódką? W innych zakamarkach sieci natknąłem się na proporcje 80% farba / 20% woda-wódka.

Ja to bym rozcieńczam i 1:2 a nawet 1:3 ale ja lubię wódkę.

Cytat

3. Zamiast "waleho w połysku" użyć Sidoluxa. A co z "waleho matowym"? Chciałbym użyć lakieru matowego jako ostatniej warstwy zabezpieczającej, żeby się kalki nie świeciły i ogólnie.

Od biedy jako finalna wersja może być mat od Valejo, ale licz się że może wystąpić problem białych "zacieków" albo smug.

 

Edited by Smokepsv
Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, nonalaker napisał:

1. Podsumowując:

- kupić dobry nożyk/skalpel do wycinania części z ramek zamiast pierwszego lepszego "laki szota" cążkowego

 

Ja do wycinania używam cążki do skórek (takie do paznokci). Są ostre, w różnych rozmiarach i łastwo dostępne.

Link to post
Share on other sites
37 minut temu, Smokepsv napisał:

Ja to bym rozcieńczam i 1:2 a nawet 1:3 ale ja lubię wódkę.

Ale rozcieńczasz do aero czy pod pędzel? I ważne też jaką konkretnie farbę (rodzaj, producent), bo z tego co wiem dość diametralnie różnią się chociażby konsystencją.

Wiem, że chcąc uzyskać pędzlem jako taki efekt, trzeba farbę rozcieńczyć i kłaść kilka cieniutkich warstw (3-4 z reguły), ale nie chciałbym dopuścić do sytuacji, kiedy farba będzie tak rozcieńczona, że z jej krycia nic nie pozostanie i nadawać się będzie jedynie do wypicia jako kolorowy drink (skoro wódki tam będzie 3 miary, a akrylu "jedynie" 10) :)

39 minut temu, Smokepsv napisał:

Od biedy jako finalna wersja może być mat od Valejo, ale licz się że może wystąpić problem białych "zacieków" albo smug.

A co byś proponował na finalną wersję, żeby nie było od biedy z zaciekami, ale dość przyzwoicie?

Link to post
Share on other sites

 

Cytat

Ale rozcieńczasz do aero czy pod pędzel? I ważne też jaką konkretnie farbę (rodzaj, producent), bo z tego co wiem dość diametralnie różnią się chociażby konsystencją.

Pod pędzel, farby Vallejo, MM, Hataka Blue, Tamyia Enamel. Dlatego jak sam piszesz różnią się konsystencją początkową, więc nie ma stałych proporcji. Wszystko wyjdzie w praniu, i tak dochodzę do 1:3 z rozcieńczaniem.

 

Cytat

Wiem, że chcąc uzyskać pędzlem jako taki efekt, trzeba farbę rozcieńczyć i kłaść kilka cieniutkich warstw (3-4 z reguły), ale nie chciałbym dopuścić do sytuacji, kiedy farba będzie tak rozcieńczona, że z jej krycia nic nie pozostanie i nadawać się będzie jedynie do wypicia jako kolorowy drink (skoro wódki tam będzie 3 miary, a akrylu "jedynie" 10) :)

U mnie konsystencja jest trochę gęstsza niż łosz ( tak aby pigment nie uciekał z powierzchni płaskich w załamania i zagłębienia), krycie pojedynczej warstwy jest minimalne.

Cytat

A co byś proponował na finalną wersję, żeby nie było od biedy z zaciekami, ale dość przyzwoicie?

Kupiłem z 3 lata temu takie coś  B-514 Mr.Super Clear - Matt Spray, starczyło mi na 4xFw-190, 1xP-51, 1x Bf109, 1 xJu-88, 1xBeafighter, wszystko w 1:48. Starczy jeszcze na TBD-1a. Nawet jak na początku przesadziłem z ilości, to smug czy białego nalotu nie uświadczyłem.

Link to post
Share on other sites
W dniu 9.07.2020 o 11:53, nonalaker napisał:

Planowane narzędzia:

1. Nożyk np. Excel K1

2. Cążki do plastiku - coś w granicach max. 30zł - zastanawiam się nad Fine Art model 505 lub 506. Czy warto? Ewentualnie które byłyby bardziej odpowiednie - różnią się kształtem ostrza.

3. Pilnik do wstępnej obróbki - gradacje 360 i 1000.

4. Pęseta prosta z ostrym końcem

0_0_productGfx_2fe07419e0c33c8329b82e2fb

 

https://exito.sklep.pl/pl/p/MENG-MODEL-MTS003-Zestaw-narzedzi-modelarskich/36565

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Pytanko dosyć elementarne, no ale 😉

Czy na lakierze błyszczącym mogę wykonać jeszcze jakieś zabiegi weatheringowe oprócz washa, który już zrobiłem (albo obić, które w sumie można zrobić na dowolnym lakierze? ale te chyba najlepiej będzie zrobić już na sam koniec)? Bo zastanawiam się, czy muszę już psikać satyną (pod biedronkę i zacieki).

Obiekty prac: czołg oraz samolot.

Link to post
Share on other sites

Zdania są zdaje się podzielone. Sam próbowałem już trzy razy na błyszczącym na różnych modelach i mi nie wychodziło :/ Znalazłem potem w Internecie troche opini, że lepiej ją robić na lakierze satynowym.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jakiego koloru farby należy użyć do przetarcia krawędzi koła stalowego np KW lub Tiger późny? Kiedyś używałem jakiegoś metalizera ModelMaster, jednak już nie pamiętam który to był dokładnie.

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, zyziek napisał:

Jakiego koloru farby należy użyć do przetarcia krawędzi koła stalowego np KW lub Tiger późny? Kiedyś używałem jakiegoś metalizera ModelMaster, jednak już nie pamiętam który to był dokładnie.

Aluminium ja też mam metalizer model mastera ale wysuszyłem go i został sam pigment ciekawy efekt daje.Ale można to zrobić zwykłą srebrną emalią albo akrylem też będzie dobrze.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

To są suche pędzle i drapaki. Ale pewnie coś są w stanie wyczyścić. Jeżeli masz coś, co jest brudne i nie wyobrażasz sobie, by dało się to wyczyścić czym innym, to zdecydowanie warto. O ile przeszkadza Ci, że jest brudne.

Do zastosowania zgodnie z przeznaczeniem to, moim zdaniem, klasyczny dla wielu modelarskich narzędzi i specyfików przerost formy nad treścią. Wolałbym przepić te cztery dychy z pożytkiem. Ale jak ktoś lubi takie gadżety... .

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.