Jump to content
Mikolaj75

PZL.23/I - Tata wszystkich Karasi - 1:72

Recommended Posts

Ale Walrus i Swordfish były jednosilnikowe i miały po trzy ramki 😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, cieszę się 😀

Tymczasem akcesorium Saurona - czy też raczej Townenda - pierścień zestawowy dostał większy prześwit od wewnątrz oraz wypełnienie:

OFx7C6Ih.jpg

Następnie został zeszlifowany do oczekiwanej szerokości i otrzymał kryzę cofniętą o 0,25 mm w stosunku do obwodu:

CW3LoJqh.jpg

A to po to aby blacha osłony ładnie się osadziła. Poniżej widać zwykły prostokąt z HIPSu 0,25mm:

hNE4mpzh.jpg

Na etapie bycia płaskim prostokąt otrzymał linie i nity:

LkDBzT5h.jpg

po czym poszedł kąpać się do wrzątku w rurce:

rIxLeDsh.jpg

Jak się wykąpał i wysezonował, został docięty przy zastosowaniu wzoru 2 pi er i siadł jak należy:

weL8dCCh.jpg

u63bHc0h.jpg

To oczywiście zasługa konstruktorów, którzy wspaniałomyślnie dali powierzchnię rozwijalną...  ;o)

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tymczasem naprawdę malutka mikrowaloryzacja silnika - taka akurat na potrzeby planowanego modelu:

S3YQzD1h.jpg

GINoon2h.jpg

CDN  :)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bryła generalnie ogarnięta. Zanim przejdę do linii i nitów (co robię z reguły przed jakąkolwiek farbą) zdecydowałem się na psiknięcie surfejserem na strefach misz-maszu różnych kolorów plastiku, CA i szpachli. Inaczej nie widziałbym co tam jest i przede wszystkim czy nie ma baboli niemożliwych do usunięcia po nitowaniu:

oJCRbvbh.jpg

VDJEyL6h.jpg

PV3wNQfh.jpg

HVB6jfKh.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mikołaj, zwróć uwagę na osłony napędów lotek. One zdecydowanie bardziej wystawały niż zrobiło to IBG. Można by ewentualnie pomyśleć o klapkach odciążających na krawędziach lotek (IBG je pominęło). W seryjnych Karasiach były, pytanie czy miał je prototyp.

Tak zerknąłem sobie jeszcze na zdjęcie prototypu z początku wątku. Przyjrzyj się też sterowi kierunku, bo moim zdaniem tam też była klapka.

Edited by djack

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Na sterze kierunku - była na pewno.

wtFYlnst.jpg

djack: +3 do prestiżu za dobre oko....


Czy ta szczelina pod statecznikiem poziomym to cecha tylko 23/I? Bo nie widzę jej w maszynach seryjnych.

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Panowie za te uwagi - o klapkach pamiętam, ale jeszcze nie czas na nie, pourywałyby się.

KayFranz - przyjmijmy, że tam nie ma szczeliny (dla mojego zdrowia psychicznego) 😉

 

Tymczasem silnik się pomalował i skorygowałem kolektor. Przy otwieraniu silnika trochę bardziej bym waloryzował, tu jest wystarczająco (jak dla mnie):

5LaKKW8h.jpg

QsySk01h.jpg

I mozolnie wyprowadzam powierzchnię i linie. Początek prac (podstawą było sprawdzenie czy oprofilowanie nie zawiera jakichś nadmiernych fal i nierówności):

PgNuaiWh.jpg

I systematycznie dalej.. Model wygląda obleśnie, przy okazji przestroga i przypomnienie - operujmy rysikami delikatnie, bo styk różnych plastików, szpachli, CA itp. lubi płatać figle pod względem twardości. Na razie wydaje się, że jest ok, prawda wyjdzie po podkładzie:

95FslvNh.jpg

DM7tEoch.jpg

Do miłego  :)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biedna szata graficzna pierwowzoru wymusza podwyższoną staranność w zakresie prac nad powierzchnią. Plany i życzliwie czytane zdjęcia pokazują, że niektóre nity były większe niż ogólnie. Spróbuję to zastosować, mimo pełnej świadomości niezgodności ze skalą. Zatem nitowanie dwurozmiarowe:

Tam, gdzie mają być większe nity, dość mocną igłą wykonuję nakłucie:

rJQHL3il.jpg

Potem należy żyletką ściąć wulkaniki, aby powrócić do płaskiej powierzchni (nie zaszkodzi dodatkowo przepolerować):

Chdczzal.jpg

I przymierzam kulki BGA:

UyPl7jzl.jpg

I uwaga - po wykonaniu wszystkich dołków należy przerwać prace nad nitami dużymi i wykonać małe klasycznym nitowadłem. A to dlatego, że przy klasycznym nitowaniu prawie zawsze trzeba coś poprawić, podszlifować, przetrzeć i na pewno kulki by wylatywały. Dopiero po zakończeniu nitowania "małego" do dołków wklejam kulki BGA i gotowe:

AI5ak5th.jpg

DvWEtxXh.jpg

Mam nadzieję, że po podkładzie i dalszych lakierowaniach będzie ok. Czas pokaże  :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mili Państwo, dwa konkretne zagadnienia, a tym samym prośba o konsultacje:

Ponownie wkleję fotki prototypu:

4hJ3tyVh.jpg

BJIirtih.jpg

1. Na oprofilowaniu łączenia skrzydła z kadłubem na wysokości pomiędzy środkowym okienkiem dachowym a stanowiskiem tylnego strzelca jest bąbel/owiewka/chwyt powietrza.. Czy wiemy co to jest?

2. Jaką by przyjąć kolorystykę pierścienia Townenda biorąc pod uwagę, że to prototyp i nie nalatał się za bardzo..?

Z góry dzięki za pomoc  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

A nie jest tak że ,,tocoś,, wystepuje po obu stronach kadłuba?  Odnośnie roli tego czegoś, może to wloty do wentylacji dolnego stanowiska strzeleckiego , co by gazy po strzelaniu wypędzić , zmiejszyc ich stężenie, by dolny strzelec nie omdlał ? Choć wyprowadzenie gazów spalinowych ze silnika osłabia troche logike takiego rozwiązania, ale nie takie rzeczy się widuje. 

23kad.jpg

Edited by em

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znowu człowiek obejrzy warsztat i zacznie się dołować, porównując swoje umiejętności z tym, co widzi. Świetna robota, jak zawsze zresztą...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki. Tymczasem powolutku - tablica choinkowa i kopytko. Generalnie z górki...

uN4FEbul.jpg


Pid3opkl.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedziesz na dwa fronty, czy jakimś cudem galerię Dorniera przegapiłem? 

Tu jak zawsze, świetnie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łoj Krzysztof, nawet więcej frontów niż dwa. Nie przegapiłeś, Dornier się robi :-)

Tu dorobiłem nowy kierownik i tostery z gałkami (podług wskazań rymulusa):

UD5sV7kl.jpg

3MIlWdil.jpg

A sam samolocik dostał kapcie, stery, klapy itp. ujawniając mniej więcej klocową sylwetkę prototypu:

keyTotUh.jpg

o1nQpElh.jpg

bd3QsXUh.jpg

4USQdr6h.jpg

06Mdbjlh.jpg

ZiVC4Geh.jpg

oqGDEV8h.jpg

zLjnc3ah.jpg

UTK0Dqoh.jpg

KtcqMXhh.jpg

Teraz muszę nabrać spokoju przed oszkleniem - nigdy nie lubiłem tego jako roboty własnej...

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ależ piękna praca Mikołaju :piwo: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się kolejny świetny model.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki.

Pomalutku dalej, bo tematyka z tych uciążliwych czyli szkło...

Po wytłoczeniu wiatrochron został doklejony i zaczęło się knucie jak go oramkować. Poszło na pla-paper. Niżej widać, że do roboty trzeba zaprząc geometrię - koliste wybrzuszenia powodują, że ramka licuje się z płaskim szkłem leżąc na obłym kadłubie:

NP8mCy8l.jpg

I potem ramka po ramce okleił się wiatrochron - wszystkie były malowane od wewnętrznej strony, żeby nie były białe w środku, co zresztą jest dodatkowym utrudnieniem. Ale jako że wiatrochron był najtrudniejszy, to już pójdzie łatwiej:

9x3NUNrl.jpg

aE6gVwbl.jpg

1lMvayPl.jpg

  • Like 14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za lajki.

W Dornierze były pytania - nie zapomniałem o nim, coś się tam powoli robi, niedługo aktualizacja, bo Karaś w zasadzie jeszcze trochę i będzie przetoczony do lakierni.

 

W każdym razie szkło ogarnięte, choć przyznam, że nie lubię tej roboty:

BxhZjZRh.jpg

gHR3XZCh.jpg

UDq50tGh.jpg

Tylne szkło kołyski siłą rzeczy lekko objęte domniemaniami, na razie także bez części ramek. Dodatkowo widać nerwowe elementy w postaci spodów oprofilowania i krawędzi spływu centropłata, po surfejserze zdecyduję, czy jest akceptowalne:

fAzQuJ8h.jpg

 

I przy okazji pytanie: jak sądzicie, czy na podstawie zdjęcia z wystawy można wnioskować o zaproponowanym na odręcznym rysunku przebiegu dodatkowych ramek (na czerwono)?

5cNZQXmh.jpg

FKvkJYkl.jpg

Z góry dzięki za pomoc 🙂

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Mikolaj75 napisał:

W Dornierze były pytania - nie zapomniałem o nim, coś się tam powoli robi, niedługo aktualizacja

chwała za to :piwo:

 

2 godziny temu, Mikolaj75 napisał:

 czy na podstawie zdjęcia z wystawy można wnioskować o zaproponowanym na odręcznym rysunku przebiegu dodatkowych ramek (na czerwono)?

 

Wydaje mi się iż jest to całkiem słuszny trop !

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym robił te ramki. Zdecydowanie widać na zdjęciu że są tam elementy ramy. 

Zastanawiam się tylko czy nie jest to pojedyncza ramka bo wygląda na dość szeroki element. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też bym obstawiał pojedynczą ramkę.

A z drugiej strony, nie ważne jak zrobisz, i tak zrobisz to dobrze :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oddaję głos na jedną szerszą listwę...model niesamowity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlaczego dwie poprzeczki? Bardziej pasuje jedna przez środek. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.