Jump to content
Stojkovic

Panavia Tornado Gr.1 - Eduard 1:48

Recommended Posts

Witajcie,

Na codzień kleję modele pancerne i w tym się specjalizuję.

Co jakiś czas jednak ciągnie mnie do zrobienia czegoś powietrznego.

Stąd jakimś cudem udało mi się dostać Tornado w wersji limitowanej z czasu wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.

 

1844823963_tornado1.thumb.png.69ba256663349137e049ead5e50b8686.png

Strona z in-box'em: https://www.eduard.com/eduard/desert-babe-1-48.html?listtype=search&searchparam=Tornado

 

 

W tym miejscu chce prosić was o pomoc w interpretacji instrukcji i podpowiedzi co i jak zrobić, bo moja wiedza w temacie lotnictwa jest niewielka.

Zatem zanim zacznę się na poważnie za składanie tego modelu chcę się jak najwięcej dowiedzieć, co by wyszło coś z tego sensownego.

Model planuje wykonać w stanie spoczynkowym na płycie lotniska z otwarta kabiną.

 

1. Jest to przepak Revella. Jeśli mieliście styczność z tym modelem podpowiedzcie na co trzeba uważać?

2. Czy prócz żywicznych foteli i kół oraz blaszek w zestawie warto dokupic do tego modelu jakieś dodatki i waloryzacje? Myslę o rurkach z Mastera i drabinie fototrawionej z Eduarda

https://www.scalemates.com/kits/master-am-48-032-panavia-tornado-pitot-tube-and-angle-attack-probes--147996

https://www.eduard.com/eduard/tornado-ladder-1-48.html?listtype=search&searchparam=Tornado

 

3. Czy żywiczne sprzęty pod skrzydła warto kupić na zamianę zestawowych i czy pasują do GR.1?

https://www.scalemates.com/kits/eduard-648527-boz-ec-pod--1262791

https://www.scalemates.com/kits/eduard-648528-sky-shadow-ecm-pod--1262792

4. Czy ktoś produkuje figurkę pilota RAF-u z tego okresu w skali 1:48 w pozycji stojącej?

 

Wstepnie zdecydowałem się na malowanie "Helen"  z bazy w Muharraq (Bahrajn).

356283851_Beztytuu.png.1a8c439ed1c756d647189a4159c0c1b8.png

Akurat na tej grafice średnio to widac, ale na fotkach widziałem osmalenie dolnej części ogona nad silnikami - rozumiem, że po prostu tak się brudziły?

Generalnie zbieram wszelkie info zanim zabiorę się do pracy więc wszelka pomoc mile widziana.

Dzięki z góry za pomoc!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Stojkovic napisał:

3. Czy żywiczne sprzęty pod skrzydła warto kupić na zamianę zestawowych i czy pasują do GR.1?

Warto, Eduarda. W ogóle Eduard chyba już trzeci miesiąc z rzędu wypuszcza specjalnie dla tego zestawu uzbrojenie i zasobniki, więc warto rozważyć ich zakup, w zależności od wybranej konfiguracji naturalnie.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Stojkovic napisał:

na tej grafice średnio to widac, ale na fotkach widziałem osmalenie dolnej części ogona nad silnikami - rozumiem, że po prostu tak się brudziły?

 

 

Wszystkie Tornada będące w użytkowaniu brudzą dosyć mocno statecznik pionowy, a to wynika z konstrukcji odwracacza ciągu (Tornado nie ma bowiem spadochronu hamującego).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, Solo napisał:

Warto, Eduarda. W ogóle Eduard chyba już trzeci miesiąc z rzędu wypuszcza specjalnie dla tego zestawu uzbrojenie i zasobniki, więc warto rozważyć ich zakup, w zależności od wybranej konfiguracji naturalnie.
 

Dlatego proszę o podpowiedź czego w 1991 roku uzywał RAF, a co jest juz dużo późniejszym rozwiązaniem. Nie chcę popełnic gafy.

 

12 minut temu, KP.Taurus napisał:

Wszystkie Tornada będące w użytkowaniu brudzą dosyć mocno statecznik pionowy, a to wynika z konstrukcji odwracacza ciągu (Tornado nie ma bowiem spadochronu hamującego).

Czyli będę w swoim  też tak brudził.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 minut temu, Stojkovic napisał:

Dlatego proszę o podpowiedź czego w 1991 roku uzywał RAF, a co jest juz dużo późniejszym rozwiązaniem. Nie chcę popełnic gafy.

Tutaj niestety nie potrafię pomóc bo w ogóle się na Tornadach nie znam, nie orientuję, w ogóle ich nie lubię i nie interesuję się. Jedyne co wiem to że ten zestaw Revella nie jest najlepiej spasowany i warto nastawić się na ciężką pracę z obróbką plastiku.

Ale jak już ustalisz co chcesz podwiesić, to pamiętaj że Edek natłukł tych żywicznych podwieszeń do tego zestawu bardzo dużo i warto to sobie przejrzeć.

Edited by Solo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Solo napisał:

Tutaj niestety nie potrafię pomóc bo w ogóle się na Tornadach nie znam, nie orientuję, w ogóle ich nie lubię i nie interesuję się. Jedyne co wiem to że ten zestaw Revella nie jest najlepiej spasowany i warto nastawić się na ciężką pracę z obróbką plastiku.

Ale jak już ustalisz co chcesz podwiesić, to pamiętaj że Edek natłukł tych żywicznych podwieszeń do tego zestawu bardzo dużo i warto to sobie przejrzeć.

OK, czyli jaki Revell w pancerce taki i w lotnictwie się okazuje.

Czyli podsumowując dodatki z mastera i drabinę z Edka mogę brać w ciemno. Co do reszty szpeju podwieszanego to spokojnie przestudiuję co proponuje eduard i ew. postaram się znaleźć odpowiedniki w żywicy.

 

11 minut temu, thor_ napisał:

https://www.rafmuseum.org.uk/documents/research/RAF-Historical-Society-Journals/Journal-27A-Seminar-Birth-of-Tornado.pdf

W okolicach strony 105-110 poszukaj jest tam kilka stron o uzbrojeniu jakie było dla GR.1 "przewidzianym standardem". Tyle, że to początki tego samolotu 😉 Jak znajdę coś więcej to podrzucę.

Dzięki wielkie - fajne info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak patrze na wybrane przez Ciebie "malowanie" i się zastanawiam... niby wersja GR.1 miała dwa działka i dopiero w wersji GR.4 za lewe bodaj działko wsadzili systemy celownicze/naprowadzające. Wcześniej były podwieszanymi zasobnikami. Na tej grafice jest taki "stały" zasobnik  w miejscu działka mniej więcej... Ale niestety strzelam z pamięci sięgającej lat 1990-2000 wiec mogę się mylić. Postaram się to tez zweryfikować.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aires robi jeszcze do tego Tornada dysze silników, obstawiam w ciemno że bardzo warto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z powyższego linka Eduard robi bądź niedługo zrobi wszystko. W maju wydadzą JP233, reszta ze zdjęć jest już w ich ofercie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Będę zerkał kątem oka i kibicował. Ja mam co prawda Revellowego Tornado GR 4, ale tutaj duża część wyprasek się powtarza.

Widziałem warsztaty w sieci i nie jest to na pewno łatwy model. Ja do mojego mam tylko pitota Mastera i koła Eduarda.

Edited by Mates

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, thor_ napisał:

Tak patrze na wybrane przez Ciebie "malowanie" i się zastanawiam... niby wersja GR.1 miała dwa działka i dopiero w wersji GR.4 za lewe bodaj działko wsadzili systemy celownicze/naprowadzające. Wcześniej były podwieszanymi zasobnikami. Na tej grafice jest taki "stały" zasobnik  w miejscu działka mniej więcej... Ale niestety strzelam z pamięci sięgającej lat 1990-2000 wiec mogę się mylić. Postaram się to tez zweryfikować.

 

Będę wdzięczny za info. Swoją drogą sporo jest materiału video na temat Tornad w Zatoce:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Swojego czasu koncerny zaangażowane w produkcję Tornad bardzo starały się promować ten samolot. W sumie, poza wynalazkiem w wersji IDV - myśliwskiej, to była całkiem udana maszyna do szybkich i potężnych ataków na skoncentrowane cele naziemne. Stąd pewnie sporo archiwalnych filmów po sieci się ostało 😉 Typowy samolot szturmowy-dziecko zimnej wojny 😉 Taki współczesny Ił-2 😉

Edited by thor_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tornado ADV był faktycznie słabym myśliwcem, ale to okazało się na koniec jego służby. Natomiast Tornado w wersji uderzeniowej to bardzo dobry samolot niezależnie od wersji. Nie jest to "taki współczesny Ił-2". Takimi są raczej A-10 i Su-25.

Model Tornado Revell'a to najlepszy model tego samolotu nie tylko w skali 1/48 ale w ogóle. Może trudny w montażu, ale nadal najlepszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Eduard w instrukcji tak sugeruje a na filmie widac raczej że był jednolity.

Więc zakładam, że chodzi o efekciarstwo vs reality?

Tu odnośnik do strony

http://www.aeroflight.co.uk/pics/gulfwar/gwtornados2.htm

 

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 (BJ-H) full mission tally.jpg

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 (BJ-H).jpg

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 Snoopy Sidewinder.jpg

Edited by Stojkovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pociągnę trochę temat "prawdziwka" 😉

A-10 i Su-25 to typowe samoloty pola walki. Które mają przetrwać silny ostrzał i "być w pobliżu" w razie "W". Ił-2 owszem był opancerzony i trwały jak wspomniane dwa, ale sposób jego użycia był inny. Samoloty atakowały kluczami po 3 (najczęściej i wg zaleceń) podchodziły do celu na pełnej prędkości nurkowały nań pod kątem zbliżonym do 3-40 stopni i w teorii po takim ataku albo wracały albo odchodziły daleko od celu i wracały w podobny sposób. Tornado w sumie miało podobny schemat ataku. Tyle, że nie nurkowało ale podchodziło na niskim pułapie i całość uzbrojenia najczęściej wywalało na raz i uciekało znad celu nadal na małym pułapie. A-10 i Su-25 w czasie ataku prowadza dość energiczną i "manewrową walkę" z celami na ziemi. Bardzo często zbierając konkretny ogień. 

Iły-2 oczywiście były wykorzystywane też do bezsensownych ataków i kręcenia się nad przeciwnikiem. Ale nie takie było założenie użycia dla nich. Zresztą ciężko znaleźć odpowiednik Tornado na drugowojennych teatrach działań. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Stojkovic napisał:

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Nie do końca rozumiem pytanie.
Bierzesz zdjęcie maszyny którą robisz i używasz technik jakich tylko chcesz. Na wszystkich zdjęciach widać raczej jednolity kolor i bardzo ale to bardzo brudny samolot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 minut temu, Stojkovic napisał:

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Eduard w instrukcji tak sugeruje a na filmie widac raczej że był jednolity.

Więc zakładam, że chodzi o efekciarstwo vs reality?

Ten "pustynny" kolor angielskich maszyn RAFu to w sumie nie tyle piaskowy co piaskowy wpadający w róż 😉 Nie pamiętam jego nazwy ale jest "dziwny" 😉

RAF Fairford. July, 1991. RAF Panavia Tornado GR1, ZA452  GK. Gulf Killer"; "Gaynor".  20 Sqn. RAF.

 

Edited by thor_

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Solo napisał:

Nie do końca rozumiem pytanie.
Bierzesz zdjęcie maszyny którą robisz i używasz technik jakich tylko chcesz. Na wszystkich zdjęciach widać raczej jednolity kolor i bardzo ale to bardzo brudny samolot.

Czasem zdarza się że maszyny były fabrycznie jednolity kolor a potem polowa przeróbka i jakieś wariacje w kamo - przynajmniej tak jest w pancerce - stąd pytanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie, te maszyny raczej nie był przemalowywane, szczególnie że to by musiał być jakiś inny kolor.
Trzymałbym się raczej instrukcji w tym temacie. Lepiej pomyśl o brudzeniu, bo tutaj to jest pole do popisu i no i jest to raczej konieczność w przypadku tych maszyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do samego koloru to przypomniałem sobie że jest przecież dedykowana farba MRP, do kupienia u nas w Plastmodelu:

64b36aca7b39333aa24a34a3a2937366.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

O bardzo dziękuję za info o farbie - jeszcze nie robiłem zakupów chemii pod ten model.

Przyda się do tego jakiś jaśniejszy z MRP co by lekka modulację zrobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz spróbować z tym C051 Flesh Gunze, pewnie dałoby radę robić tym fajne przebarwienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.