Jump to content

Recommended Posts

Wczesny Stummel, wydany w zeszłym roku:

https://www.scalemates.com/pl/kits/afv-club-af35278-sdkfz-251-9-ausf-d--936604

Nowe atrakcyjne opakowanie, nowe części... stwierdziłem że dawno nic nie kupowałem wiec się w końcu skuszę. To mój pierwszy kontakt z tą firmą i po otwarciu pudełka byłem miło zaskoczony tym jak wyglądały części w ramkach, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Co ciekawe nie ma w zestawie kalek do pojazdu z boxartu.

20200410_160507.thumb.jpg.c806c450228e31a6435e21754a5ab6a5.jpg

20200410_160354.thumb.jpg.d0d16e64f3e4873b85dbb59537d90012.jpg

20200410_160456.thumb.jpg.f3c94e867c05548152eb1b1fa347847a.jpg

Zaskakujące jednak jest to że ramki w pudełku są wykonane z przynajmniej 3 różnych tworzyw. Piaskowy plastik jest najbliższy temu co można znaleźć w zestawach Tamki i praca z nim była najprzyjemniejsza. Niestety wygląda na to że formy są już mocno zjechane i na wielu elementach widać ślady po ich renowacji, a niektóre elementy jak chociażby wizjer kierowcy się praktycznie rozpłwają. Z czasem okazało się że im dalej tym gorzej i praktycznie nad każdym elementem trzeba posiedzieć i zazwyczaj sporo szlifować.

20200410_160548.thumb.jpg.dcf4cff1455fb499c1faa5e08d9497f1.jpg

Elementy typowo "Stummelowe" są wyraźnie lepiej zdetalowane i spasowane. Niestety żółte, lekko przejrzyste tworzywo z którego są wykonane jest kruche i trudne w obróbce żeby nie było przypadkiem zbyt przyjemnie. Na tym etapie naprawdę zatęskniło mi się za MiniArtem...

Planuje zrobić jedno z dostępnych w zestawie malowań - 254 z 2 Dywizji Pancernej w Normandii. Takie malowanie jest też w starym Kanonwagenie Tamki, więc chyba musiał taki pojazd istnieć, niestety ja go nigdzie w internecie nie znalazłem.

Będę wdzięczny za pomoc z jakimikolwiek informacjami na temat tej maszyny.

Edited by Irgr
Link to post
Share on other sites

Bardzo duzo zdjec do Sdkz 251 znajdziesz na forum world war photos> Gallery German Half tracks and tracked vehicles > sdKfz 251,

A czy moze byc pojazd z nr.245? jesli tak rzuc okiem na Pinterset , wbij nazwe pojazdu i pokaze sie wiele fotek jak rownierz modele tego pojazdu, powodzenia w budowie Stummla

Link to post
Share on other sites

Hmm... nie doceniałem Pinteresta. Dzięki.

826652e05fdcde07f9f9d7122eb30b14.jpg

W końcu mam swój 534. Trochę się rozczarowałem, bo zdjęcie ma wycięte z jakiegoś powodu tło. Sam pojazd wygląda jakby stał a jakimś muzeum, chyba na jakimś żwirowym nasypie i jest mocno zdekompletowany. No nic, miałem nadzieje że jak w końcu znajdę tą fotografie to się nieco więcej dowiem o jego losach i będzie jakaś inspiracja na podstawkę =P

Wracając do samego modelu mam z nim trochę kłopotliwych rzeczy z którymi nie wiem co zrobić.

20200410_160741.thumb.jpg.b3dab2b5675d1580717647bfca4871be.jpg

Czy to normalne że osłona wizjera jest takiej wielkości że mogłaby praktycznie wpaść do środka pojazdu? Nie widziałem na żadnych zdjęciach tego schodka na około niej i wydawało mi się że to na nim powinna się opierać a widoczna powinna być tylko mała szczelina na około.

Link to post
Share on other sites
Cytat

 Sam pojazd wygląda jakby stał a jakimś muzeum, chyba na jakimś żwirowym nasypie i jest mocno zdekompletowany. No nic, miałem nadzieje że jak w końcu znajdę tą fotografie to się nieco więcej dowiem o jego losach i będzie jakaś inspiracja na podstawkę =P

Bo to jest chyba muzealny na którym Tamiya się wzorowała ale pod chmurką, obecnie jest pod dachem - jeśli to ten sam oczywiście :) . Ale nie wiadomo czy to prawdziwe malowanie i oznaczenie konkretnego egzemplarza  bo wygląda na jakiś mix ze zdjęcia 534,  a malowanie  w muzeum z numerem 523 obecnie.

DPM092018-Part2-014-L.jpg

10000222t.jpg

Edited by johnrambo
Link to post
Share on other sites

wydaje mi sie iz lepiej bedzie gdy wstawisz w to miejsce kawalek plytki wytniesz w niej otwor na wizjer , wzorujac sie na fotce entena  

Link to post
Share on other sites

Hmm... dziwny ten błąd i chyba w żadnym warsztacie ani recenzji nie widziałem nic na ten temat. Może w tym wydaniu pomieszali części i dali mniejszy z jakiejś innej wersji. Na zdjęciach ausf. D osłony wizjerów wydają się być poszerzane. Nie wiem co teraz z tym zrobić, może w 250tce Dragona są jakieś zapasowe które będą pasować ?

Link to post
Share on other sites
W dniu 10.04.2020 o 18:51, Irgr napisał:

Nie widziałem na żadnych zdjęciach tego schodka na około niej i wydawało mi się że to na nim powinna się opierać a widoczna powinna być tylko mała szczelina na około.

Po zamknięciu wizjera nie może go być widać. Na samem wizjerze też powinna być tylko cieniutka "szparka". Fotki może się przydadzą w rekonstrukcji tego elementu.1d464084a69d8e169fdf1460cb813628.thumb.jpg.14d7af8c4bf53e96b4342a97062e65c0.jpg

69019739_2359472480814167_6846378689609859072_o.thumb.jpg.8cd019d5d7af66d76ecea64632b7e1b8.jpg

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to post
Share on other sites

Dzięki za te zdjęcia.

Gotowy model od AFV wygląda tak:

afvfv35278_3.jpg_v_dedc5cf3e960c6e849aecc298494fd5d.jpg.6658ca53388638ae19b0ef3aa6cbbd46.jpg

Porównując do powyższych zdjęć różnica jest znaczna więc na pewno muszę coś wymyślić. W 250tce Dragona mam niemal idealnie pasujące do otworu osłony, niestety jest to jedna z nielicznych rzeczy której tam nie ma w zapasie... Jeżeli różnica to jedynie szerokość "ramki" to może uda się to przerobić, jak nie to chyba będę musiał się nauczyć robienia odlewów  ;_;

Żeby nie stać w miejscu zająłem się armatą. Detal jest nieporównywalnie lepszy od reszty modelu, ale instrukcja pozostawia trochę wątpliwości.

20200410_193618.jpg.6878847dded7c260c4ca7481fed5c625.jpg

Nie za bardzo mam pomysł co zrobić z elementem AA62. Wkleiłem go tak jak na zdjęciu poniżej bo wydawało mi się to być jedynym możliwym miejscem, ale na dalszym etapie instrukcji ten element jest bardziej schowany.

20200410_160556.thumb.jpg.92cd56b8125c97199aae4751ea331ea6.jpg

Może posiada ktoś jakieś zdjęcia które pokazują to miejsce albo schematy tego działa? Pewnie i tak nie będzie tego elementu widać po dodaniu dalszych elementów ale trochę mnie to drażni =P

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Dzięki za powyższe zdjęcie. To co mnie interesowało jest rzeczywiście niewidoczne, więc nie pozostało mi nic innego jak zostawić jak jest i się tym nie przejmować. Swoją drogą nie potrafię samemu  znaleźć fotek wnętrza tej wersji, a chyba jest najbardziej zmodyfikowana w stosunku do podstawowej ;_;

Powolna zabawa trwa:

20200427_183504.thumb.jpg.2a8ebe66d638c5bb98d2ade300063578.jpg

Pomimo sporego ścisku radiostacja pozostaje dosyć wyeksponowana i uboga w detal. Może ktoś ma jakieś zdjęcie które powie co ,gdzie, jak i którędy do niej poprowadzić :x

20200427_183552.thumb.jpg.ad033eeb8932cc373621e79941aac8cb.jpg

Pomijając nieszczęsny wizjer kierowcy cała nadbudówka nad kierowcą jest pozbawiona jakiegokolwiek detalu... spawów czy jakiegokolwiek łączenia płyt z których musiała być zbita jak na zdjęciu poniżej...

detailbilder-sd-kfz-251-9-ausf-d-walkaround-73-bild-0069.thumb.jpg.dcca1ce05add0c912f5e2b5a8fbd7afa.jpg

Do tego jest za wąska o dobre parę milimetrów i ledwo na czym się ma opierać, więc wypadałoby przestać się lenić i zrobić ją praktycznie od nowa samemu. Mam nadzieje że uda mi się dojść do etapu malowania wnętrza w ciągu miesiąca ._.

 

Link to post
Share on other sites

,, Pomimo sporego ścisku radiostacja pozostaje dosyć wyeksponowana i uboga w detal. Może ktoś ma jakieś zdjęcie które powie co ,gdzie, jak i którędy ,, to proste ,wchodzisz na: pinterset.pl modelarstwo , pokaze ci sie = ,, najlepsze obrazy na tablicy modelarstwo,, = wchodzisz tam i musisz sie zalogowac , nastepnie w rubryce = ,, wyszukaj ,,  wbijesz to co szukasz czyli = ,,sdkfz 251 interior ,, i bingo masz co potrzebujesz:banan:  

Link to post
Share on other sites

Dobrze znam ten warsztat, ilość pracy Jamata włożona w ten model trochę mnie przytłacza, ale to też inna wersja z nieco mniej zmodyfikowanym wnętrzem więc nie mogę wszystkiego podpatrzeć, a na pintereście też tego co potrzebuje nie znalazłem ;_;

Do tej wersji nie znalazłem też dedykowanych blach, więc pozostaje improwizować. 

Link to post
Share on other sites

Dzięki. Nigdy wcześniej nie miałem potrzeby zagłębiać się w ten temat więc schemat jak i linki z pewnością się przydadzą. Czyli to co na pewno by się przydało jakoś dorobić to jak rozumiem konwerter, który powinien zapewne znajdować się pod samą radiostacją i gdzieś wprowadzić pod podłogę idący od niego kabel.

Link to post
Share on other sites

Ponieważ obecnie też dłubię sd-ka to sam się zagłębiłem w temat radyjek i z tego co widzę, to jest z nimi problem. O ile producenci dają często same radiostacje to już konwerterów i dodatkowego osprzętu już nie. Firmy od dodatków tez traktują ten temat po macoszemu. Znalazłem jedynie wypust firmy 1120 production (dawniej k59), który by się nadał do Twojego wozu. Jest to: http://1120production.blogspot.com/search/label/German Radio
Ale kupić u nas tego nie ma gdzie. Z drugiej strony taki konwerter ma na tyle prosty kształt, że chyba można się pokusić o samodzielne wykonanie.

czds2G3.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Mały update.

Nadbudówka jest w trakcie powolnego spawania. Ilość czasu wolnego jakoś mnie rozczarowała i nie jestem w stanie siąść na dłużej aby skończyć wszystkie spawy albo pokombinować z radiostacją ._.

20200515_172927.thumb.jpg.118c51af4c053e213c9687a716b97fe6.jpg

Instrukcja podaje także złą osłonę zamka działa, może przekopiował ją ktoś na szybko z późnej wersji jeśli tam jest inna. Zorientowałem się trochę za późno, ale udało się to jako tako uratować bez większych zniszczeń.

20200515_173019.thumb.jpg.293f84c2095138e74056c66b3ea2ed11.jpg

W sumie to z samego zestawu nie zostało mi już zbytnio nic do robienia. Poza wspominanym radiem potrzebuje jakoś zaaranżować wnętrze jakimiś gratami i mógłbym w końcu środek pomalować żeby móc go zamknąć. Na ten moment łączenie tylnej ścianki z górą kadłuba wygląda przerażająco =P

Tak czy inaczej nie śpieszy mi się bo potrzebuje jeszcze kupić gąsienice, błotniki i koła, na które czaje się praktycznie przez cały okres izolacji.

Coraz bardziej też zastanawiam się nad malowaniem Panzer Lehr do pary z wczesną Pantherą ausf. A. Co by tu nie mówić ilość warsztatów tych czołgów w ostatnim czasie miał na mnie jakiś wpływ =P

pzlehr.thumb.jpg.0ce3b3d61fec4799077c154d9530de11.jpg

Jako że w tytule tematu nie bez powodu jest Normandia to zapytam tutaj o to czy ktoś zna jakieś zdjęcia poniższego pojazdu:

46f0596fe00be3368f2755578991e626.jpg

Mam wrażenie że widziałem już wszystkie zdjęcia tych czołgów z Normandii i nie kojarzę żadnego z "L" na błotniku. Na missing-lynx nawet pojawiły się ostatnio bardzo fajne tematy o czołgach tej formacji jak na przykład ten: https://www.tapatalk.com/groups/missinglynx/panzer-lehr-panther-nr-232-can-we-find-more-photos-t323866.html

Tak więc jest masa fotografii 232, 244 oraz wielu innych które można rozpoznać po nadanym im żeńskim imionom. Na żadnym zdjęciu nie widziałem jednak żadnego godła ani symbolu na błotniku :X

 

Link to post
Share on other sites

Opis do malowania "233" jest błędny. II./Panzer-Lehr-Regiment miał czołgi PzPkfw IV. 

Malowanie symbolu dywizji "Panzer-Lehr" na błotniku Pantery należącej do I. batalionu 6. pułku pancernego (formalnie należącego do 3. Dywizji Pancernej, a tylko tymczasowo do "Panzer-Lehr") byłoby cokolwiek dziwne. To raczej fikcja. Jeszcze zrozumiałbym na pojazdach należących do sztabu pułku pancernego Lehr (tam chyba były 3 Pantery), ale w kompaniach z I. batalionu?  

Link to post
Share on other sites

Hmm... czyli chyba jedyne znane możliwości wczesnych ausf. A z tej jednostki to Christel i Elna. W wypadku tej pierwszej nie znany jest chyba też numer boczny ?

Link to post
Share on other sites

Hamulec wylotowy ktory należy do '232' "Christel" (wczesna Ausf.A), jednej z dwóch, które parkowały po zach. stronie farmy (zdj.4). Dzień później była wśród około 20 Panter wyeliminowanych podczas rzezi pod La Dezert, w pierwszej akcji DPanc ,, Lehr ,, . Czołgiści z I./Pz.Rgt 6.nazwali swoje wozy imionami: 'Gerda', 'Helsa', 'Ursula', 'Elna' i 'Ingrid'. 'Gerda' -  to imię dziewczyny kierowcy.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Link to post
Share on other sites
14 minut temu, bulik58 napisał:

Hamulec wylotowy ktory należy do '232' "Christel" (wczesna Ausf.A), jednej z dwóch, które parkowały po zach. stronie farmy (zdj.4). Dzień później była wśród około 20 Panter wyeliminowanych podczas rzezi pod La Dezert, w pierwszej akcji DPanc ,, Lehr ,, . Czołgiści z I./Pz.Rgt 6.nazwali swoje wozy imionami: 'Gerda', 'Helsa', 'Ursula', 'Elna' i 'Ingrid'. 'Gerda' -  to imię dziewczyny kierowcy.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

To zdjęcie jest świetnym przykładem pokazującym jak hamulec wylotowy się wybłyszczał. Warto je sobie zapamietać. 

Link to post
Share on other sites

To prawda. Są jeszcze też zdjęcia od frontu (jak na złość nie znalazłem żadnego od boku):

Pierwsze wykonane w tym samym miejscu podczas odprawy:

christel.thumb.jpg.4044b00fb79031bc815949df846b9b1a.jpg

I po zabawie, dnia następnego (albo kilka):

christel_post.jpg.ab10d9a95eaf9670ddf6dafc0ba93f10.jpg

Przyznam że zastanawia mnie jak powstały tak duże otarcia na całym hamulcu wylotowym. Odtworzenie takich obić na modelu bez potwierdzających zdjęć w galerii na pewno by wywołało sporo komentarzy o tym że te czołgi nie miały gdzie, jak i kiedy się obić ani pobrudzić =P

Druga, wcześniej wspomniana opcja to Elna, dużo lepiej obfotografowana przez amerykanów po wjechaniu razem z Gerdą pod lufy przyczajonych M10.

elna.thumb.jpg.2a194ad3357722a22acb186e75d300ab.jpg

Pojazd unikatowy bo to chyba jedyna udokumentowana Panther ausf. A która walczyła bez zimmeritu. Do tego parę customowych modyfikacji jak chociażby stelaż na koło zapasowe.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.