Jump to content
Czesio

Małe, kwadratowe otwory

Recommended Posts

Cześć, 

Chciałem zapytać czy macie jakieś sposoby na wykonywanie małych, kwadratowych otworów? Takich powiedzmy 1.5x1.5mm?
Z okrągłymi to wiadomo nie ma problemu, wiertełko, pyk i gotowe. Z dużymi też problemu nie ma bo pilnikiem iglakiem można taki otwór łatwo obrobić. A co z małymi ? Najmniejsze iglaki jakie znalazłem miały 1.7mm więc i tak o połowę za duże dla moich potrzeb. 
Myślałem żeby skołować sobie pręt kwadratowy 1mm, i nakleić cieniutki kawałek papieru ściernego ale jak na złość wszystkie pręty okrągłe...


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisze jak ja sobie radzę przy otworach przelewowych okrętów podwodnych - ale nie w elementach z żywicy (tu nie mam takich doświadczeń)....

gdy otworów jest więcej i w rzędzie to robię jeden duży i potem dokładam słupki z hipsu odpowiedniej szerokości. Gdy otwór jest pojedynczy to testowałem różne techniki i dużo zależy od plastiku na wypraski. Można zrobić otwór okrągły i naroża podłubać igłą ale krzywo wychodzi jak się nie ma dużej wprawy i materiał twardy. Ja najlepsze efekty miałem gdy otwór robiłem w mechanicznie pocienionej wyprasce szlifując ją od strony niewidocznej (element musi być cienki) i wtedy nawiercony wiertłem okrągły otwór lekko "dociskam" gwoździem odpowiedniego rozmiaru. Tu dwie uwagi: szpic gwoździa musi być oczywiście o kwadratowym przekroju oraz trzeba podłożyć sobie dobrą podkładkę (ja używam kawałka miękkiego drewna - można go szybko wyprofilować do potrzebnego kształtu) Można też gwóźdź lekko podgrzać nad ogniem dla lepszego efektu. Pilników w ogóle nie używam do tego bo nie znalazłem takich małych. Czytałem też gdzieś kiedyś na jakimś zagranicznym forum że bardzo dobre efekty w takiej robocie uzyskuje się wiertłami dentystycznymi - no ale to trzeba mieć "zaplecze" :mrgreen:  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Małe pilniczki od 1 mm robi Hobby Elements:
https://storehobbyelements.com/product/2Qt3wd50eJ4g0TSo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 28.05.2020 o 00:26, Czesio napisał:

Cześć, 

Chciałem zapytać czy macie jakieś sposoby na wykonywanie małych, kwadratowych otworów? Takich powiedzmy 1.5x1.5mm?
Z okrągłymi to wiadomo nie ma problemu, wiertełko, pyk i gotowe. Z dużymi też problemu nie ma bo pilnikiem iglakiem można taki otwór łatwo obrobić. A co z małymi ? Najmniejsze iglaki jakie znalazłem miały 1.7mm więc i tak o połowę za duże dla moich potrzeb. 
Myślałem żeby skołować sobie pręt kwadratowy 1mm, i nakleić cieniutki kawałek papieru ściernego ale jak na złość wszystkie pręty okrągłe...


 

mikro iglaki Vallorbe:

https://alco.com.pl/pilnik-iglak-la2408-kwadratowy-1-7mm-100mm-2,id2545.html

zaczyna sie od  0,5. kończy na 1,7 mm:

Do delikatnych działań raczej nr 3 polecałbym poszukać, nr 2 juz jest troszkę gruby ( w porównaniu ze zwykłym iglakiem to i tak wygładzający) 😉 (edytowałem bo pomyliłem numerację, w vallorbe jest od 0 do 4. 0 to najgrubszy nacios, 4 najdrobniejszy)

 

 

 

 

IMG_5994.jpg

Edited by Qz9
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Fixer napisał:

Ja mam takie pilniczki, prostokątny i okrągły:

https://www.hlj.com/ultra-fine-diamond-file-square-0-6x0-5-600-sjdgoku025

O! To jest idealne. Powiedz coś więcej o tym sprzęcie. Jak z trwałością i wytrzymałością ? Widzę że gradacja jest podana na 600, ale chyba delikatnie szlifując da się tym uzyskać gładką powierzchnię ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tego z linka Fixera chyba nigdzie nie kupisz, nawet na ebaju.
W Exito masz chyba to samo, choć gradacja 400. Ale jest do kupienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pilniczki jak na swój rozmiar są bardzo wytrzymałe, ważne jest żeby ich za bardzo nie wysuwać z uchwytu i tutaj te starsze wersje w ołówku automatycznym na pewno będą lepsze. Ale to zawsze możesz je wcisnąć do obudowy na grafit 0,7 i będzie ok. Po wyciągnięciu  trochę się uginają, więc nie powinny zbyt łatwo pękać.

Ja używam ich głównie przy obrabianiu przesunięć formy goleni podwozia i do tego celu się sprawdzają się znakomicie. Dają gładką powierzchnię, tylko trzeba je często czyścić z pyłu, który zapycha pilnik.

Co do dostępności to w HLJ są często Out of Stock, trzeba po prostu zamówić i czekać (jak 90% rzeczy w HLJ). Pewnie teraz z powodu zarazy wszystko się wydłuży. Dodatkowo z Japonii paczki na chwilę obecną są wysyłane tylko kurierem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fixer Dzięki, zamawiam. Chodzi mi po głowie budowa statku w 1:350 i będę nim okienka skrobać. 
Solo W exito mają akurat 600 więc idealnie. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ładnie - dzięki Fixer Qz9 & Solo   :piwo:

Nie wiedziałem że takie cudeńka robią (choć tanie nie są), na pewno zainwestuje w jeden bo wychodzi że tej pory to robiłem mocno amatorskim sprzętem  :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.