Jump to content

Gloster Gladiator Mk II, Eduard 1:48


Recommended Posts

Na lotnictwie RAF-u znam się średnio, ale po lekturze książki "Krwawe niebo nad Tobrukiem" postanowiłem ulepić coś w klimacie pustynnym. Akurat się ukazał bodajże rodenowski Gloster Gladiator opakowany przez Edka, wraz z blachą i pięknym zestawem kalek (łotewski Gladiator z zestawu też kusił, oj kusił).

NpqTZCB.jpg

Od razu zaznaczam, ze sekrety i tajemnice malowania RAF-u to dla mnie trochę czarna magia, toteż pomalowałem samolot zgodnie z zaleceniami w instrukcji. Sam model okazał się miejscami toporny w budowie - namęczyłem się z goleniami podwozia, a jako, że to mój pierwszy dwupłat w życiu, to zachowanie symetrii górnego i dolnego płata było dla mnie wyzwaniem. Naciągi zrobiłem - PRZEPRASZAM - z MIG Rigging (świetna sprawa) plus żyłka wędkarska. A czemu przepraszam? RAF-owskie naciągi miały formę taśm a nie linek, ale ja kleję dla przyjemności i wykonanie imitacji taśm mnie przerosło. Poszedłem na łatwiznę, co przyznaję bez bicia. Sporo uwagi poświęciłem brudzingowi - ślady odbić tam gdzie metalowe części, spaliny no i kurz (specyfik Dust Effects okazał się przydatny bardzo). Do tego dodałem figurkę lotnika z zestawu Buffalo Tamiya.

Sam model przedstawia maszynę pilotowaną przez F/O Petera Turnbula (RAAF), asa z 12 zestrzeleniami odniesionymi nad Afryką i Dalekim Wschodem. Na Gladiatorze zaliczono mu uszkodzenie Fiata G.50. Lotnik ten zginął w sierpniu 1942 nad Nową Gwineą.

Zachęcam do oglądania i komentarzy:

FQ4fJXC.jpg

LH5jDuR.jpg

tepvJCm.jpg

74upihM.jpg

5ab6S2Y.jpg

Kilka zbliżeń:

Ox08efZ.jpg

gM5TzIn.jpg

Rzut na spód maszyny:

b50J2t7.jpg

fQNkugD.jpg

tu jeszcze z budowy:

hRjrHdH.jpg

Model na półce z pilotem:

Wj3xsCF.jpg

jJipYUD.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 28.05.2020 o 17:58, PiotrL napisał:

Trójkolorowe malowanie samolotu RAF?? pierwszy raz widzę....

Cóż, jako że na RAF-ie się nie znam, malowałem wedle instrukcji. 

Link to post
Share on other sites

W dwupłatach na dolnym płacie stosowano kolory Light Green i Light Earth, żeby zniwelować wpływ cienia górnego płata i ujednolicić kolorystykę kamuflażu. Tutaj Light Earth wyszedł chyba za jasno, a Light Green w ogóle nie ma.

Link to post
Share on other sites

dziękuję za wyjaśnienie - i znów człowiek ciut więcej wie...

Swoja drogą dość ciekawy pomysł  - tylko co jak górny płat jest bardziej z przodu a słońce zgodnie z tradycją myśliwców z tyłu? :)

Pozdrawiam

Piotr

Link to post
Share on other sites

Kamuflaż zielono-brązowy jest kamuflażem defensywnym, czyli przeznaczonym do wykorzystania na ziemi. Na postoju górny płat Gladiatora jest w największej części nad dolnym. Oczywiście to nie gwarantuje całkowitego przykrycia cieniem, ale trudno wymyślić coś lepszego, mając dwupłata, farby i pistolet natryskowy.

Link to post
Share on other sites

Każdy kamuflaż jest z założenia defensywny - myśliwiec klasycznie atakujący z góry i z tyłu będzie go miał na tle ziemi. Nie krytykuję pomysłu - tylko podziwiam chytrość  myślenia...

Link to post
Share on other sites
47 minut temu, PiotrL napisał:

Każdy kamuflaż jest z założenia defensywny - myśliwiec klasycznie atakujący z góry i z tyłu będzie go miał na tle ziemi.

Kamuflaże w odcieniach szarości określane są jako ofensywne. Patrząc z dużej wysokości kolory ziemi są mocno stłumione, dlatego kamuflaże w nasyconych zieleniach i brązach się tam nie sprawdzają. Dlatego jeśli walka przeważnie odbywa się nad naszym terytorium (jesteśmy atakowani), gdzie mamy samoloty na ziemi lub na małych wysokościach, to stosujemy kamuflaże defensywne (zielono-brązowe). Jeśli walczymy nad terytorium przeciwnika (atakujemy), czyli przeważnie na dużej wysokości, lepsze będą kamuflaże ofensywne (szare).

Przykłady:

We wrześniu 1939 wszystkie strony stosowały kamuflaże defensywne (Polacy brązowe, Niemcy i Rosjanie zielone). Kamuflaż ofensywny nie był jeszcze wynaleziony.

W 1940 roku, atakując Francję i Wielką Brytanię, Niemcy mieli już kamuflaże zielono-szare, a strony broniące się - zielono-brązowe (Francuzi również dodali szarego).

W 1942 roku na froncie wschodnim Niemcy byli na szaro, Rosjanie na zielono-brązowo-czarno. Brytyjczycy zaczęli gonić Niemców, więc zmienili brąz na szarość.

Pod koniec wojny Rosjanie wprowadzili kamuflaż ofensywny szaro-szary, a Niemcy zaczęli wprowadzać brązy i zielenie. Amerykanie w ogóle odpuścili sobie malowanie - goły metal też nieźle się sprawdza na dużych wysokościach.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ciekawe to -  jak ofensywnie z dużej wysokości to i tak nad samolotem atakującym nie ma kto zobaczyć malowania - istotne byłoby malowanie powierzchni dolnych - poza Bomber Command latającym głównie w nocy - jasne - błękit, błękitno szary , Duck Egg, szary - lub  wyraźne dla identyfikacji przed ogniem własnej artylerii czarno-białe  - z kolei co z operacjami atakowania celów naziemnych we Francji przez samoloty w malowaniu  DG/DSG? Operowały na niskim pułapie - czyli powinny potrzebować kamuflarzu defensywnego. Z koeli widziałem zdjęcie metrora którego plamy idealnie wkomponowały się w plamy tła - a zapewne był w późnym malowaniu . Mustangi B i C eskortujące latające fortece - na dużych wysokościach - malowanie OD. Ciekawe to wszystko - ale dziękują za podzielenie się wiedzą....A na koniec haczyk - po co plamy maskujące na samolotach współczesnych rozpoznawanych przecież przez elektronikę? 

Edited by PiotrL
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, PiotrL napisał:

po co plamy maskujące na samolotach współczesnych rozpoznawanych przecież przez elektronikę? 

Póki piloci mają oczy, samoloty będą miały kamuflaż.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, PiotrL napisał:

A na koniec haczyk - po co plamy maskujące na samolotach współczesnych rozpoznawanych przecież przez elektronikę?

W powietrzu kamuflaż dzisiaj raczej nie na wiele się zdaje, ale samoloty także stacjonują na ziemi. Trafienie tzw. mobilnego celu (czyli nie budynku, instalacji itp.) wymaga weryfikacji, najczęściej wzrokowej. Co z tego że masz pod skrzydłami bomby naprowadzane laserem, czy gpsem, skoro nie wiesz gdzie ten konkretny samolot sobie stoi. Musisz go dojrzeć, żeby go trafić.

Link to post
Share on other sites
9 minut temu, greatgonzo napisał:

co to za malowanie i co z nim latało?

Harriery, Phantomy, Buccaneery i inne takie?

Link to post
Share on other sites

Jakieś ćwiczenia NATO mogły być...

Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, greatgonzo napisał:

No właśnie, co z nimi?  W sensie, co to za malowanie i co z nim latało?

Dark Green i Dark Sea Grey . Malowanie od sierpnia 1941. Chodzi mi o operacje o których pisał Arct  w swoich wspomnieniach - chyba Rhubarb? atakowanie celów naziemnych, lotnisk, dróg,kolei itd

Solo - to jak stoi na ziemi tym bardziej powinien być w kamuflażu defensywnym...:)

W kazdym bądź razie  poszerzyłem wiedzę o taktyce lotnictwa - przyznam się ze nie spotkałem takiego podziału czy interpretacji zasad malowania - za co Kolegom serdecznie dziękuję - zaś Autora tematu przepraszam za odciągniecie uwagi od modelu...

Pozdrawiam

Piotr

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, PiotrL napisał:

Solo - to jak stoi na ziemi tym bardziej powinien być w kamuflażu defensywnym...:)

No a jaki ma mieć kamuflaż? Ofensywny? :)
Kamuflaż jest po to by samolot zlewał się z otoczeniem, dlatego jest kamo pustynne, arktyczne i mnóstwo innych.
Inna sprawa że dziś maszyny raczej nie stoją na łące tylko na betonie, więc w teorii najlepsze kamo to powinno być gładkie szare, ale jednak nie jest. :)

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

...

Inna sprawa że dziś maszyny raczej nie stoją na łące tylko na betonie, więc w teorii najlepsze kamo to powinno być gładkie szare, ale jednak nie jest. :)

To samo pomyślałem :)
....No a jaki ma mieć kamuflaż? Ofensywny? :)...
Chodziło mi o to że w ten sposób mozna się zagonić - samolot ofensywny szaro-szary stoi na polowym lotnisku trawiastym częsciowo zbuchtowanym w nocy przez dziki - więc na szybko przemalowany na plamy zieleń brąż... :)
Rozumiem zasady -  troche wiedzy przybyło - wróćmy do Gladiatora.... 
Edited by PiotrL
Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, PiotrL napisał:

Chodzi mi o operacje o których pisał Arct  w swoich wspomnieniach

Arct w "Cyrku Skalskiego" opisał, jak Polacy zestrzelili Hansa-Joachima Marseille, który, jak łatwo sprawdzić, zginął kilka miesięcy przed ich przybyciem do Afryki, więc nie traktowałbym go jako wyroczni w takich szczegółach, jak odcienie szarości farb.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 minuty temu, RAV napisał:

Arct w "Cyrku Skalskiego" opisał, jak Polacy zestrzelili Hansa-Joachima Marseille, który, jak łatwo sprawdzić, zginął kilka miesięcy przed ich przybyciem do Afryki, więc nie traktowałbym go jako wyroczni w takich szczegółach, jak odcienie szarości farb.

Nie chodzi mi o jego analizę kolorów - zresztą dokładnie określonych przepisami RAF - tylko o rodzaj operacji  wykonywanych na niskim pułapie przez mysliwce w 1944r przed inwazją

Przy okazji - wydaje mi się że opisywał walkę z wyjątkowo wymagającym przeciwnikiem - i że mógł to być Marseille - którego śmierć przecież nie była od razu powszechnie wiadoma

Edited by PiotrL
Link to post
Share on other sites

To skąd wziąłeś Dark Sea Grey?

Link to post
Share on other sites

Ocean Grey.

Link to post
Share on other sites
6 minut temu, greatgonzo napisał:

Piotr, ten kamuflażowy temat jest na serio?

Zdziwiłem sie trzykolorowym malowaniem Gladiatora - Kolega RAV wyjaśnił za co jestem wdzięczny - a dalej samo poszło... :) Ale zeby nieco sie usprawiedliwić wyżej napisałem :...W kazdym bądź razie  poszerzyłem wiedzę o taktyce lotnictwa - przyznam się ze nie spotkałem takiego podziału czy interpretacji zasad malowania - za co Kolegom serdecznie dziękuję - zaś Autora tematu przepraszam za odciągniecie uwagi od modelu......

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.