Jump to content

wyrównanie nierówności przy łączeniu kadłuba o prostokątnym przekroju


Recommended Posts

Tap-chan tylko co innego jest szpachlowanie na odcinku dwóch cm, gdy ta  powierzchnia ma większe szanse być sztywną, a co innego jest szpachlowanie takiej dużej płaszczyzny gdy najprawdopodobniej się ona będzie uginać, podczas szlifowania.  

Link to post
Share on other sites

Jest opcja - nie cisnąć papierem :) Kto powiedział, ze szlifowanie musi trwać krócej niż 5 minut?

 

A jeżeli tak bardzo by się powierzchnia uginała, to ja bym ją grubym wiertłem (dobranym do grubości ramki) przewiercił w 2-3 miejscach na spoinie i tam wstawił rozpórki z prostego kawałka ramki. Jeden koniec porządnie usmarować "zwykłym" klejem, wsunąć w otwór do oporu i dookoła zapuścić kleju cienkiego. Po wyschnięciu odciąć na równo z powierzchnią i już jakaś stabilność jest, do szlifowania wystarczająco.

Edited by Tap-chan
Link to post
Share on other sites

Oprócz tego że na łączeniu jest nierówno to jeszcze pomiędzy zewnętrznymi krawędziami (bokami)  a środkiem też jest zapadnięty plastik.

Kostka,  papie , maksymalnie zrównać, tak aby w miarę równe było, nakleić po całości jednolity pasek  hipsu i wyprowadzić na płasko.

Nawet gdyby wyciął ten środek i wkleił tam nowy kawałek na płasko też by się nic nie stało, , za to lubię ten hips bo łatwo się łata...

Bez przesady to nie jest jakoś specjalnie duże by się miało zwichrować czy coś.

Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie szpachlowanie to coś najgorszego w modelarstwie i nie z powodu samego procesu szlifowania tylko właśnie na brak póki co jakiejś super szpachlówki, która by się nie kurczyła po czasie, albo nie była tak trudna w obróbce jak CA, dodatkowo przy takiej powierzchni problemy te się pogłębiają. Cóż z tego, że zapaćkasz taką powierzchnię szpachlą, super ładnie wyprowadzisz na gładko, jak za miesiąc ta powierzchnia i tak się zapadnie o problemach z trasowaniem jakiś linii itp. na takiej płaszczyźnie nie wspominając. No a zalewanie takiej dużej płaszczyzny CA i wyprowadzenie tego na płasko to dla mnie już w ogóle wyższa szkoła jazdy ? choć są tacy którzy profilują całe kadłuby CA, ale ja tego nie umie i nawet nie próbuje ?      

Link to post
Share on other sites

Każda szpachla ma skurcz i nic na to nie poradzisz, bo generalnie szpachla jest do wygładzenia powierzchni  materiału ale nie zastępuje go.

Dlatego wyciął bym środkiem te pofałdowania, wziął kawałek hipsu 1 czy tam 2mm i wkleił nowy klin, nawet lekko wystający i papierem wyrównał.

to jest tak pofałdowane że tylko wypełnienie pomoże, ale czy szpachla czy CA?

W Jaku z zts-u  kładłem nasączone w CA kawałki chusteczki higienicznej (pojedyncze warstwy) , jakoś dało rade...

Edited by myszaty
Link to post
Share on other sites
28 minut temu, arhtus napisał:

Jak dla mnie szpachlowanie to coś najgorszego w modelarstwie i nie z powodu samego procesu szlifowania tylko właśnie na brak póki co jakiejś super szpachlówki, która by się nie kurczyła po czasie, albo nie była tak trudna w obróbce jak CA, dodatkowo przy takiej powierzchni problemy te się pogłębiają. Cóż z tego, że zapaćkasz taką powierzchnię szpachlą, super ładnie wyprowadzisz na gładko, jak za miesiąc ta powierzchnia i tak się zapadnie o problemach z trasowaniem jakiś linii itp. na takiej płaszczyźnie nie wspominając. No a zalewanie takiej dużej płaszczyzny CA i wyprowadzenie tego na płasko to dla mnie już w ogóle wyższa szkoła jazdy ? choć są tacy którzy profilują całe kadłuby CA, ale ja tego nie umie i nawet nie próbuje ?      

Bo ze szpachlą trzeba sposobem. Cienkimi warstwami, im grubsza warstwa tym dłużej rozpuszczalnik odparowuje i tym dłużej szpachla osiada. Na swoją kabinkę phantoma i ślady po wypychaczach we wlotach kładłem szpachlę 4 razy, przez 4 dni :) na razie po 3 tygodniach nic nie osiada.

Link to post
Share on other sites
29 minut temu, arhtus napisał:

Cóż z tego, że zapaćkasz taką powierzchnię szpachlą, super ładnie wyprowadzisz na gładko, jak za miesiąc ta powierzchnia i tak się zapadnie 

Jakiej szpachli używasz? Ja od kilku lat łatam Tamiya Putty Basic Type i nigdy mi się nic podobnego nie stało. Nawet jak zdarzało się nałożyć miejscami 1-2mm to i tak po 24h, maks 2 dni, był kamień na całej głębokości i można było szlifować, ryć, wiercić.
Teraz do głębokich dołów w trudnych miejscach używam Milliputa. Jest dwuskładnikowy i twardnieje dobę niezależnie od ilości. Dodatkowo świeżą masę wygładzić można wodą więc czasem można obyć się bez szpachlowania. Ze względu na konsystencję plasteliny średnio nadaje się do łatania drobnych szczelin. 
Polecam też się zaopatrzyć w taki zestaw: LINK  Do tego kilka arkuszy papieru o różnej gradacji, rolka taśmy dwustronnej i po temacie. 
Choć przy nierówności rzędu 0.1mm to ja osobiście bym wziął zwykły pilniczek do paznokci i przejechał dwa razy. 

Link to post
Share on other sites

Używam to może za dużo powiedziane? a mieć to mam szarą i białą Tamkę, płynną Gunze, a nawet taka starą tubkę Humbrola, o dziwo to chyba i tak najlepsza z tych wszystkich wg mnie. Generalnie to wszystko co muszę i się da to wolę zalewać CA, plus ewentualnie jakieś wstawki z tworzywa przy jakiś większych ubytkach. Nie wiem jak Wy to robicie, ale ja już od dawna nie pałam zbyt dużym optymizmem przy używaniu typowych jednoskładnikowych szpachlówek modelarskich, bo zawsze ta powierzchnia mi z czasem się lekko zapadała i nie mówię o jakiś wielkich zapadliskach, ale najczęściej o lekkim zapadnięciu powierzchni widocznym gdy patrzymy na to miejsce pod tzw światło.         

Link to post
Share on other sites

można by zaryzykować twierdzenie  że  za wcześnie zostało pomalowane, lub pierwsze + reakcja farby ze szpachlą.

mam zamówioną chemię do produkcji własnych klejów, trzeba będzie poeksperymentować z ramkami, jesień idzie, czas zacząć sklejać...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.