Jump to content

Panzer IV Ausf. H Zvezda 1:35


Recommended Posts

Małe sprostowanie.

Na zdjęciach archiwalnych jest Pz.Kpfw.IV ausf.J - montownia Nibelungen z lutego 1945 roku. Model to nie ten pojazd.

Oryginalny to wersja finalna ausf.J - różnica - no choćby trzy rolki. :sorry:

Polacy na froncie Włoskim na Pz.Kpfw.IV ausf.H -1764115553_Tuwersjaausf.H.jpg.0c8780cd1bb411eeda46117ec8822182.jpg

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, meser262 napisał:

Małe sprostowanie.

Na zdjęciach archiwalnych jest Pz.Kpfw.IV ausf.J - montownia Nibelungen z lutego 1945 roku. Model to nie ten pojazd.

Oryginalny to wersja finalna ausf.J - różnica - no choćby trzy rolki. :sorry:

Polacy na froncie Włoskim na Pz.Kpfw.IV ausf.H -1764115553_Tuwersjaausf.H.jpg.0c8780cd1bb411eeda46117ec8822182.jpg

Pozdrawiam

Krzysztof

No to kolego zabiłeś mi klina ,  Zasugerowałem sie  pewnym rysunkiem , i  zakupiłem te wersje   ( chodziło mi żeby nie byl drogi )   Teraz wypatrzyłem na fotka rzeczywiście są  trzy rolki . No  ale cóż  niech już tak zostanie ,przecież  się nie pochlastam  ,niech sobie już stoi ,:)  

Link to post
Share on other sites

Model zacny. Wykonanie bardzo ładne. Przedstawione w wątku zdjęcia przedstawiają Panzer IV J - tak jak napisał kolega Mese 262.  Zdjęcia prawdopodobnie  zostały zrobione po wojnie w Poznaniu na Golęcinie. Tam gdzie później mieściła się Oficerska Szkoła Wojsk Pancernych.  Jest to finalna wersja Panzer IV J, egzemplarz wyprodukowany około lutego 1945 roku.
Pojazd posiada już finalną wersje kopułki dowódcy.  Optymalną bazą do wykonania tego modelu jest Dragon 6575 Pz.Kpfw.IV Ausf, J, Last Production. Cena modelu Dragona ponad dwa razy droższa niż Zvezdy. Brawo za poruszenie tego tematu i wykonanie polskiej wersji Panzer IV.

 

2177_rd.jpg

Edited by robertmodelarz
Link to post
Share on other sites
17 minut temu, robertmodelarz napisał:

Model zacny. Wykonanie bardzo ładne. Przedstawione w wątku zdjęcia przedstawiają Panzer IV J - tak jak napisał kolega Mese 262.  Zdjęcia prawdopodobnie  zostały zrobione po wojnie w Poznaniu na Golęcinie. Tam gdzie później mieściła się Oficerska Szkoła Wojsk Pancernych.  Jest to finalna wersja Panzer IV J, egzemplarz wyprodukowany około lutego 1945 roku.
Pojazd posiada już finalną wersje kopułki dowódcy.  Optymalną bazą do wykonania tego modelu jest Dragon 6575 Pz.Kpfw.IV Ausf, J, Last Production. Cena modelu Dragona ponad dwa razy droższa niż Zvezdy. Barawo za poruszenie tego tematu i wykonanie polskiej wersji Panzer IV.

 

2177_rd.jpg

Trudno ,musi już tak  zostać 😞   jak będę go sobie go oglądał ,pominę podwozie ,i wyobrażę sobie że jest takie jak powinno :) :) przeciez to tylko modelik :) :)Może kiedyś wyłuskam te kółka i wstawię trzy ,ale na pewno nie teraz ,czekają inne bardziej zacne modele  do ukończenia :) 

Edited by RH
Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, martinello napisał:

A czy to znaczy, że mieliśmy dwie IV ... .

Na te dwa są dowody w postaci zdjęć. Ja myślę że było ich więcej.

4 godziny temu, RH napisał:

No to kolego zabiłeś mi klina ,  Zasugerowałem sie  pewnym rysunkiem , i  zakupiłem te wersje   ( chodziło mi żeby nie byl drogi )   ... . No  ale cóż  niech już tak zostanie ,przecież  się nie pochlastam  ,niech sobie już stoi ,:)  

Przepraszam jeszcze raz. Ta informacja ma/miała poinformować oglądających o nieprawidłowym modelu dla tego pojazdu ze zdjęć. Aby nie było to powielane.

4 godziny temu, RH napisał:

Teraz wypatrzyłem na fotka rzeczywiście są  trzy rolki .

 

3 godziny temu, robertmodelarz napisał:

Pojazd posiada już finalną wersje kopułki dowódcy.

Te trzy rolki to taki bardzo charakterystyczny i widoczny na zdjęciu element - dlatego go wskazałem. Niestety błędów w modelu "merytorycznych" względem oryginalnego pojazdu jest całe mnóstwo. Krótko pisząc wszystkie które odróżniają wersję ausf.J późnej od wersji ausf.H + braki nadzwyczajne np. brak haków z tyłu wieży, brak mocowań na wsporniki "schurzez" na dachu wieży.

5 godzin temu, mandrivecs napisał:

... że WP używało Pz IV.

1 godzinę temu, Spotter napisał:

... bo nie miałem pojęcia że WP miało na stanie Pz. IV.

Sprzęt "poniemiecki" używało wiele państw. 
W Armii Polskiej na Zachodzie też używali sprzętu zdobycznego - Pz.Kpfw.III i Pz.Kpfw.IV - są na to fotki. I zapewne całe mnóstwo innych pojazdów.
W Powstaniu Warszawskim również użyto zdobyczne pojazdy i tu jest trochę więcej fotek. Mimo że to było podczas okupacji i wojny.
W Czechosłowackiej armii samych Pz.Kpfw.IV różnych wersji było ponad 100 sztuk tylko tych z długą lufą. Wiele z nich mają skatalogowanych. Część sprzedali Syrii. 
Niestety u Nas po wojnie był to temat bardzo niepoprawny politycznie. Dlatego brak zdjęć i informacji o takowym sprzęcie. Mimo zakończenia wojny.
Mimo takich, a nie innych okoliczności wiemy że w "LWP" były StuG-i III ; Hetzery ; Pz.Kpfw.IV ; Pz.Kpfw.V i parę samochodów pancernych. 

Pozdrawiam
Krzysztof

Link to post
Share on other sites

Wiem ze jest wiele niedociągnięć ,nawet zauważyłem  że czołg ze zdjęc   ,nie ma  tego badziewia na lewej strony wiezy  a mój niestety ma , Ale tak aby do końca nie było ze  spartoliłem to myslę że i tak jestem bliżej orginalu niz te osoby które już coś takiego robiły i model byl sklejony z wszystkim co fabryka dała nawet z tym pojenmnikiem z tyłu wiezy  nie wspominając o przednich hakach  które w wersji polskiej były usuniete i przyspawane zostaly takie uszy z dziurami

indekspop.jpg

Edited by RH
Link to post
Share on other sites

Co do czołgów w LWP to proponuje Yandex i tam szukać. Poza shermanem z orłem, który wydaje się prawie na pewno fotomontażem, chociaż.... ostatno znalazłem  żołnierza w mundurze LWP na tle FT-17 . Z "zwykłego" onetu zdjęcia epoki "komunizmu" dziwnym "trafem" znikają..

Link to post
Share on other sites

Przepraszam autora tego wątku bo to trochę nie na temat - ale skoro są wątpliwości to myślę - że jeszcze trochę mogę napisać.

12 godzin temu, mandrivecs napisał:

Dzięki za nowe ciekawe informacje! 

Proszę bardzo. Staram się rozszerzać zakres na inne państwa :nauka: - choć sprzęt ten sam. I widzę że niestety to tylko u Nas taka bieda z tymi pojazdami z tamtych czasów. (z fotkami i danymi)

Tak jak pisałem o Czechosłowacji podobnie było z pojazdami we Francji. Ruski mieli ich mnóstwo, ale danych wciąż mało. Znów temat morze.

 

3 godziny temu, RH napisał:

,nie ma  tego badziewia na lewej strony wiezy 

To filtr powietrza. No widzisz cały problem tkwi w szczegółach.

3 godziny temu, RH napisał:

Ale tak aby do końca nie było ze  spartoliłem to myslę że i tak jestem bliżej orginalu niz te osoby które już coś takiego robiły i model byl sklejony z wszystkim co fabryka dała nawet z tym pojenmnikiem z tyłu wiezy

No i co na to napisać - na drugi raz załóż warsztat na forum, lub napisz mi lub komuś innemu wiadomość/pytanie na "PW" - jeśli zależy Ci na możliwie wiernym odwzorowaniu pojazdu używanego przez Niemców ( to akurat dotyczy mnie).  Myślę że autor który wykonał ten pojazd  (którego fotkę wkleiłeś) myślał że pojazd ten z Włoch z 1944 roku (fotkę wkleiłem powyżej) i ten używany przez "LWP" to ten sam pojazd. Dlatego wykonał go jako wersję ausf.H (dla tego z Włoch to właściwa wersja) w malowaniu tego używanego przez "LWP" wersję ausf.J. Na temat kosza popatrz na fotki poniżej.

3 godziny temu, RH napisał:

nie wspominając o przednich hakach  które w wersji polskiej były usuniete i przyspawane zostaly takie uszy z dziurami

Ponownie nie wiem co napisać, a nie pisać nie wolno  - skąd takie informacje? Nieważne. Najlepsza myślę że będzie fotka/ki z krótkim opisem - bo to temat raczej z tych obszernych - 1093161253_12-1944.thumb.jpg.9cc429c626a3384924b825f244832a17.jpg

Pojazd z produkcji z początku grudnia 1944 roku. Wieżę pomijam sam kadłub :

cyfry - 1; 2; 3; 4 - jeszcze ma 4 rolki
czerwone strzałki - brak 2 śrub mocujących wózki/ nie ma też otworów do tych śrub 
żółte strzałki - brak przednich haków - już nie ma
pomarańczowe strzałki - haki wprowadzone wraz z nową wanną (tzw. z cypkiem)
niebieskie kółko - chłodzenie przekładni

Kolejna fotka - inne pojazdy ausf.J - 

1204525907_No.432-ausf.Jnaforum.thumb.jpg.6f1faed0594068a0cf0ddeb69ad030c2.jpg

Na tej fotce są dwa pojazdy. Głównym "bohaterem" jest pojazd z numerem na wieży - 432 -
Jest to siostra/brat tego który był w służbie "LWP". Obydwa pojazdy wyprodukowano w 1945 roku. 
Ten No.432 ma numer Fgst.110089 ten "Nasz" miał numer Fgst.110155. Obydwa pojazdy były konstrukcyjnie bardzo podobne.
Pojazd ten również ma nową wannę z hakami z otworem (żółta strzałka), na klapach nad przekładniami nie ma już otworów chłodzących - tylko uchwyty (żółte kółko).  
Jest to jeden z efektów upraszczania produkcji choć stosowano obydwie wersje tych klap do wyczerpania zapasów.
Szara strzałka pokazuje że tylny kosz cały czas był w użyciu.(Po prawej stronie u góry). Zresztą używano go do końca wojny na tych pojazdach.
Zdjęcie po lewej stronie pokazuje ten pojazd (No.432) z tyłu. Tak wyglądał wydech i tylny sprzęg (hak) już w tym czasie.(Szare kółko).
No tym pojeżdzie (no.432) z przodu na pancerzu jest czerwone kółko i strzałka. Wyjaśnieniem jest drugi pojazd.

Drugi pojazd jest tylko po to aby pokazać co było mocowane na przednim pancerzu - bo na No.432 zostało to urwane. Dodatkowo widać na nim dobrze   
dlaczego poprzednio napisałem nowe haki z "tzw.cypkiem" - (nieraz nazywa się to trochę inaczej). :cool:

3 godziny temu, RH napisał:

A tak przy okazji jak już koledzy wspominali o innych pojazdach to taka  fotka podsumowująca    i dodatkowo zdjęcie z czasopisma ktre myślę że wo gule jest fikcją i wymysłem autora

 

Tak to pojazdy o których pisałem.(Niektóre). Z tej uroczystości są tylko dwie fotki.(O których ja wiem.)

Autor tego malunku postąpił tak samo jak autor tego modelu który wkleiłeś. Dodał dodatkowo - cytat : "Panzer IV ausf.J. Hipotetyczny wygląd ... ."

31 minut temu, gajowy z wąsami napisał:

Poza tą fotką z Ledwochbooks'a nie ma żadnego innego potwierdzenia na używanie Panzer IV w 2 Korpusie, we Włoszech.
O ile dobrze pamiętam, to ta sama fotka funkcjonuje też w innej literaturze jako czołg armii hiszpańskiej, już po wojnie...

Tak zgadza się nie ma potwierdzenia (mam nadzieję że takowe kiedyś nastąpi). Hiszpanie kupili 20 sztuk i otrzymali je z produkcji wrzesień/październik z montowni Krupp.
Później część z nich sprzedali Syrii. Trzy sztuki stoją u nich w muzeach.

Pozdrawiam
Krzysztof

Link to post
Share on other sites
19 minut temu, gajowy z wąsami napisał:

Jest fotomontażem i to "odwróconym" - istnieje oryginalna fotka przedstawiająca ten pojazd bez orła, nawet chyba przewijała się w jakimś temacie tu na forum

Ciekawe, bo w sumie ten sherman z Orłem pojawił się w Żołnierzy Polskim chyba w 1950 r. To był szczyt stalinizmu, po co ten montaż - oczywiście absolutnie nie neguję bo sam obrabiałem to zdjęcie i na wieży widać ZSRR oznaczenia jednostki, co w sumie też nie jest żadnym dowodem.

W Gdańsku jako pomnik też początkowo stał sherman, później zamieniony na t-34 76. Też przewijała się hipoteza, że w ramach uzupełnień 1 Brygada przez jakiś czas Go używałą. Szkoda, że zamykają się archiwa. Tradycyjna dygresja, w czeskim Modelarzu z początku roku by artykuł z wyzwolenia Warszawy okraszony zdjęciami, także pantery w Polskich barwach.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, chorąży napisał:

Tradycyjna dygresja, w czeskim Modelarzu z początku roku by artykuł z wyzwolenia Warszawy okraszony zdjęciami, także pantery w Polskich barwach.

Możesz wrzucić to zdjęcie do wątku Jurek? 

 

A co Shermana - przemalowano czy nie, to model zawsze można wykonać, prawda? Byłby smaczkiem każdej kolekcji. I oczywiście obydwa zdjęcia do dokumentacji. 

Edited by mandrivecs
Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, gajowy z wąsami napisał:

O ile dobrze pamiętam, to ta sama fotka funkcjonuje też w innej literaturze jako czołg armii hiszpańskiej, już po wojnie...

W końcu znalazłem kiedyś nad tym siedziałem - to też nie jest pojazd armii hiszpańskiej.
Jednocześnie nie jest to potwierdzenie że to Nasz. Ale na pewno nie hiszpański. Jestem optymistą w tym temacie. Kiedyś wypłyną jeszcze jakieś fotki.104537720_NaForum.thumb.jpg.43673670a284e3fc32cad595e5446266.jpg

Po prawej stronie fotki z 1944/48 roku, Najpierw RAL 7028 później zielone - godła i oznaczenia takie same. 

Na dole po lewej to już 1954 rok i nowe godło i oznaczenia kolor zielony pozostał. W muzeum stoi w malowaniu z 1943 roku.

11 godzin temu, Spotter napisał:

... o tym że po wojnie u nas służyły to już nie.

5 godzin temu, chorąży napisał:

... artykuł z wyzwolenia Warszawy okraszony zdjęciami, także pantery w Polskich barwach.

4 godziny temu, mandrivecs napisał:

Możesz wrzucić to zdjęcie do wątku Jurek? 

 

 

 

Pisałem też o Panterze w "LWP" - więc żeby nie być gołosłownym - choć nie jestem Jurkiem. Który chyba się nie obrazi.:toast:1678409524_1945maj22.thumb.png.b78c653c69c8754224ec28d720b30af9.png

Pozdrawiam
Krzysztof

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, meser262 napisał:

Pisałem też o Panterze w "LWP" - więc żeby nie być gołosłownym - choć nie jestem Jurkiem. Który chyba się nie obrazi.:toast:

Ta Pantera podobno "służyła" tylko podczas defilady 1 Dywizji Piechoty im.Tadeusza Kościuszki 22 maja 1945 roku - potem ślad po niej zaginął, do kraju raczej jej nie zabrali...

Link to post
Share on other sites

Chwilowo nie mam technicznych możliwości, ale zdjęcie wystawię, na private mogę cały artykuł, .. obrazić się :)  Szanowni, im więcej takich dyskusji tym lepiej, sami zresztą widzicie że nasze hobby zamiera, a historia jest ....  Przy okazji w Czeskim modelarzu w tym roku ukazały się dwa wg. mnie dość ciekawe artykuły: Asy "sowieckich" jednostek artylerii przeciwpancernej (w zasadzie delostrelectvi) a drugie Su-100 przeciw Tygrysom aus. B czyli Węgry, Balaton.   Szkoda, że u nas nie publikują tej tematyki...

Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, gajowy z wąsami napisał:

Ta Pantera podobno "służyła" tylko podczas defilady 1 Dywizji Piechoty im.Tadeusza Kościuszki 22 maja 1945 roku - potem ślad po niej zaginął, do kraju raczej jej nie zabrali...

Tak też o tym czytałem że "podobno", że "raczej". Dopóki nie pojawią się fotki wyraźne i jednoznaczne to takie komentarze będą krążyć. Większość armii walczących w Europie używała sprzętu "poniemieckiego". Ilość tego sprzętu zależała od wyprodukowanych sztuk w fabrykach. Panter,  Pz.Kpfw.IV, StuG-ów, 'Hetzerów' itp używali wtedy wszyscy do dokoła. Nie wspominając o samochodach czy transporterach. Część zdobyli nieuszkodzone  - część naprawili i używali no choćby do szkolenia załóg. Jeszcze inni produkowali dla siebie po drobnych zmianach ich sprzęt. "LWP" też - choć to po 'chwili' zrobiło się to "nie eleganckie" i używanie sprzętu po faszystach nieetyczne dla niektórych kręgów władzy. Dlatego większość oddali sowietom lub przeznaczyli na złom. Tak bardzo chcieli się przypodobać sowieckim towarzyszom. A największe na świecie muzeum broni pancernej - gdzie jest teraz? Rosja - Kubinka. No właśnie oni tak bardzo ... . No dość bo się rozwinę, a tego nie da się cofnąć.  Dlatego Shermana na pomniku wymienili na T-34/76. Ze sprzętem od aliantów było bardzo podobnie. Sprzęt i materiały wojenne i nie tylko które dostali od aliantów w ramach pomocy i być może dzięki temu przetrwali najgorszy czas to potem też mówili - że on nic nie znaczył. STOP. :zly:

4 godziny temu, chorąży napisał:

obrazić się :) Szanowni, im więcej takich dyskusji tym lepiej,

:szampan1: Też jestem tego zdania.

Pozdrawiam

Krzysztof

Edited by meser262
literówka
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.