Jump to content

R.A.F. SE.5a Hisso, Eduard, 1/48


Recommended Posts

SE.5a był szczytowym osiągnięciem państwowej firmy Royal Aircraft Factory, jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samolotów I wojny  światowej, choć wywodził się od niezgrabnego BE.2. Model z zestawu Eduarda Profi Pack, wykonany w zasadzie prosto z pudła, ma przedstawiać maszynę z 41 dywizjonu RFC we Francji w lutym-marcu 1918 r., pilotowaną przez kanadyjskiego pilota por. Claxtona.

 

3d05466a361af82c.jpg8638df09440ceabb.jpg

 

92df0ddbf3369721.jpg969daa8ed6ce0031.jpg1f25b483d9fe7391.jpg

8bb84e163eb0b498.jpg

9fabebc3a84b02b7.jpg17a1bcfa3c6ff78a.jpg

83ad5e667a743d20.jpg

 

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Bardzo ładny model. Tylko dwa ale: koła nie powinny być sklapnięte do środka, SE5a w przeciwieństwie do Sopwithów nie miał łamanej osi, poza tym brytyjskie śmigła nie miały dwukolorowych naprzemiennych warstw drewna...

Aha, no i skąd pomysł, że SE.5a wywodzi się od BE.2? To że producent ten sam, to nic nie znaczy, to była zupełnie inna konstrukcja.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, PrzemoLPP napisał:

Bardzo ładny model. Tylko dwa ale: koła nie powinny być sklapnięte do środka, SE5a w przeciwieństwie do Sopwithów nie miał łamanej osi, poza tym brytyjskie śmigła nie miały dwukolorowych naprzemiennych warstw drewna...

Aha, no i skąd pomysł, że SE.5a wywodzi się od BE.2? To że producent ten sam, to nic nie znaczy, to była zupełnie inna konstrukcja.

Dzięki za komentarz. 

No tak, babole być muszą. Samolot chyba za wcześnie stanął na przyklejonych  kółkach, bo nie podejrzewam Eduarda o takie  skrzywienie. Efekt nie jest intencjonalny. Śmigiełko jest wsadzone na luźno, więc da się te słoje zacieniować, chociaż szkoda mi trochę, bo ładnie wyszły (kredka akwarelowa) 😪

Na szczęście wyrażenie "wywodzi się od..." mieści w sobie nieco przestrzeni na interpretację. Może za bardzo poleciałem skrótem. Chodziło mi o to, że R.A.F. jako wytwórnia państwowa od początku podeszła do konstrukcji samolotów  z wykorzystaniem metod naukowych (tworzono zespoły do badania poszczególnych problemów). Nie było to wtedy oczywiste, wiele konstrukcji powstawało "na wyczucie". To właśnie BE.2 był pierwszym samolotem charakteryzującym się stabilnym lotem "z natury" (nie wymagał stałej kontroli pilota), co uzyskano przez zastosowanie w nim  charakterystycznego wzniosu płatów, "wyprzedzenia " płata górnego w stosunku do dolnego itp. Na pewno jako inżynier (ja nim nie jestem), mógłbyś to lepiej opisać. Te rozwiązania zastosowano i w innych konstrukcjach R.A.F. i w tym sensie BE.2 i SE.5 to "krewniacy". Większe pokrewieństwo łączyło SE.5 z BE.12, którego podobno był pomniejszoną kopią (nie dosłowną). Ale może to tylko legenda....

Link to post
Share on other sites

A teraz, to pełna zgoda, z tym szczegółowym opisem. 🙂  RAF to faktycznie bardzo ciekawa firma. BE.2c, BE.2f, BE.12, FE.2b, FE.8, RE.8, SE.5a to ikony lotnictwa z 1 w. św.!

 

A żeby sobie poszaleć z dwukolorowymi śmigłami, to trzeba niemieckie samoloty pomodelować 🙂

 

Edited by PrzemoLPP
Link to post
Share on other sites

Koła trochę uciekły i co z tego zdarza się niejednemu, też często dopiero na zdjęciach widzę że coś tam nie siadło tak jak powinno. Śmigło faktycznie ładnie wyszło no ale cóż vis maior. Ale mimo to mnie model bardzo się podoba. Gratulacje 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Nie mój krąg zainteresowań ale model robi bardzo dobre wrażenie. Warsztat malarski do pozazdroszczenia. Pomijając kwestie merytoryczne poruszane wcześniej to słoje na śmigle extra.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Jestem na tak tak tak...

A jeszcze Panie Wachmistrzu pytanko czy kokardy to kalki czy malowane od masek? 

I jeszcze prośba o jakieś zbliżenie na te trójkąty inspekcyjne na dolnych płatach bo ciekawi mnie jak Edek sobie z tym poradził, ja mam Rodena a tam jest słabo, tylko imitacja w postaci kalkomanii.

Co do malowania śmigła to wcale niekoniecznie trzeba poprawiać, były i takie z widocznymi warstwami klejonki. Po prostu należy kierować się zdjęciami konkretnego egzemplarza a jak wiadomo z tamtych czasów jest ich mało i przeważnie słabej jakości więc może być ciężko. 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, jmx62 napisał:

A jeszcze Panie Wachmistrzu pytanko czy kokardy to kalki czy malowane od masek? 

Dzięki za komentarz. Kokardy to kalkomanie. Przedstawione malowanie to jedna z wersji dostępnych w pudełku Eduarda.

 

13 godzin temu, jmx62 napisał:

I jeszcze prośba o jakieś zbliżenie na te trójkąty inspekcyjne na dolnych płatach bo ciekawi mnie jak Edek sobie z tym poradził, ja mam Rodena a tam jest słabo, tylko imitacja w postaci kalkomanii.

Okienka inspekcyjne są na wszystkich płatach oraz statecznikach poziomych. Eduard podszedł do tematu poważnie, tzn. przedstawił wnętrza tych otworów trójwymiarowo, z bloczkami cięgien i obudową. Na to przykleja się trójkąt z przeźroczystego plastiku i jeszcze jest opcja, żeby przykryć to ładnie zdetalowaną trójkątną ramką z blaszki. Ja też mam model Rodena rozgrzebany i w trakcie tego grzebania zakupiłem Edka, który moim zdaniem rozbił bank. Edkowy SE.5a ma niemal kompletne wnętrze, z silnikiem, kratownicą, zbiornikiem oleju itp. Wszystko idealnie dopasowane, trzeba uwzględniać grubość farby przy pasowaniu. Model Rodena to golas.  Zamierzam go kiedyś skończyć dla porównania, a te otwory to chyba rozwiercę i coś tam wstawię.

Zdjęcie z komórki, sorry za nienajlepszą ostrość. To jest wielokrotne powiększenie, często o tym zapominamy 😎okienko.thumb.jpg.ecf0ebb92e521951af03ba37d9655849.jpg.

 

Link to post
Share on other sites

Dzięki, dokładnie o taką odpowiedź mi chodziło. 

Jeszcze raz gratki za super wykon tego modelu👍

P.S. Ja bym nie ruszał jednak tego śmigła.

Edited by jmx62
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.