Jump to content

"Trofiejny" TYGRYS w Afryce 1:35 RFM 5001U oraz w bonusie jego brat mniejszy - PzIV J Border BT-008


Recommended Posts

  • martinello changed the title to "Trofiejny" TYGRYS w Afryce 1:35 RFM 5001U oraz w bonusie jego brat mniejszy - PzIV J Border BT-008
  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wszystkim oglądającym ten wątek, a także wszystkim pozostałym, życzę wszystkiego najlepszego, zdrowia, spokoju, pełnego magazynku modelarskiego - wypełnionego idealnymi modelami  oraz wszystkiego co n

Witam Podwaliny pod budowę modelu znalazły się tutaj ->https://modelwork.pl/topic/42553-w-części-do-tygrysa/     Warsztat ruszył: I mam pytanie laika - jaki typ włazu

OK. Wycior był - ale w tym czasie Pz.Kpfw.IV montowała tylko montownia Nibelengenwerk - a mocowanie ( z zestawu AMMO) stosowane w montowniach VOMAG i Krupp'a. Nibelungenwerk miał proste mocow

Posted Images

W ramach treningu przed tygrysem kupiłem model Pz.IV J Bordera - który chcę wykonać w polskim malowaniu przedstawionym w tym wątku nieco wcześniej.

https://www.mojehobby.pl/products/Pz.Kpfw.IV-Ausf.J-Late.html

 

Wiem, to szaleństwo rozgrzebywać kolejny model, mając tyle już zaczętych, ale - chcę potrenować niuanse niemieckiej techniki czołgowej na innym (prostszym ?) modelu. Plan jest na sklejenie z pudła i bezstresowo.

Z pudła i bezstresowo nie znaczy błędnie - a Border pozostawia wiele możliwości wyboru. Dlatego nieśmiało występuje z listą alternatyw instrukcyjnych i rozwiązań występujących w pojeździe który chcę zrobić...

 

1. Napinacze - 2 krok instrukcji - który wariant - części A26/A28 czy A27/A29 ?

2. Kołka podtrzymujące gąsienice - border dał 5 typów - skłaniam się ku Eb31/Eb32 ?

3 Koło napinające - F36/F37 - tu raczej jestem pewny :),

4. Klapy nad przekładnią - wariant z wywiewami - tak jak na zdjęciu referencyjnym,

5. Nie będę montował k-emów i w kadłubie i  wieży oraz p-lot przy włazie dowódcy,

6. Wyposażenie na błotnikach - raczej widzę puste mocowania po narzędziach. Zapewne pojazd nie ma też liny.

7. Błotniki z zewnątrz mają po 6 "dystansów do osłon" (?) - spiłuję,

8. Osłon oczywiście nie montuję - pozostawię tylko punkty mocować na wieży i kadłubie,

9. Kopułka dowódcy - widzę jeden otwarty i jeden zasłonięty peryskop. W modelu zrobię miks.

10. hamulec armaty - wg mnie okrągły - części A63 / A66

11. Boczne włazy do wieży - widzę na nich peryskopy - a więc zastosuję odpowiednie.

Na razie tyle - liczę na pomoc...

Link to post
Share on other sites

Bo to składak jest totalny , rolki podtrzymujące trzy na stronę ,koła stalowe ale z osiami możesz zrobić miksa koło napinajåce od strony ze zdjęcia takie jak w wersji H z drugiej może być od J albo każde inne. Właz dowódcy ostatnia wersja z włazem jak w Panther A/G tylko płaski. Włazy boczne wieży na dużym powiększenie wychodzi ,że tylko pierwsze drzwi mają peryskop a drugie nie, druga strona albo też składak albo gładkie z wersji J .Przednia ściana wieży wersji finalnej bez wizjera z lewej strony tej od kierowcy to tyle na szybko pozdrawiam OLO.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dzięki OLO.

Zdaję sobie sprawę z ograniczeń w identyfikacji wynikających z braku widoku od każdej strony. Mam jeszcze nadzieję, że jest to jakoś w miarę kompletna konfiguracja którejś z montowni. W końcu znamy (prawdopodobnie) numer seryjny...

Edited by martinello
Link to post
Share on other sites

Rada praktyczna dla tych, którzy planują podobną przeróbkę - model RFM (z dwóch, które polecał Messer262) jest o tyle lepszy, że stelaż do fartuchów przykleja się na styk do  kadłuba i w otwory na wieży. W borderze, który kupiłem, niestety w stropie kadłuba i wieży są niefajne do zaszpachlowania duże otwory na krawędzi blachy i spawu...

Oczywiście nie odnoszę się do merytoryki zestawów a do "sklejalności"

Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, martinello napisał:

... występuje z listą alternatyw instrukcyjnych i rozwiązań występujących w pojeździe który chcę zrobić...

1 - 26/271904809857_meser262@napinaczek.thumb.jpg.d17e716a12745b9c3387c2ecead00a34.jpg


2 - 31/32
3 - 36/37
4 - z otworami
5 - OK
6 - tak brak sprzętu
7 - na pewno miał te elementy zamontowane fabrycznie - teraz zdemontowane - powinny być otwory po śrubach mocujących.
8 - tak punkty mocowań pozostawić - te elementy zamontowane fabrycznie.
9 - OK
10 - 62/66 - pierwszy ścięty (zielona strzałka) drugi okrągły

808587228_meser262@tumikarmaty.thumb.jpg.8b7606b3c97f5ab72c76d5c30f4517e3.jpg
11 - OK

Dodam na razie

12 - ściąć uszy z przodu i przykleić haki z boku nadbudowy1675232831_meser262@hakizprzodu.thumb.jpg.66264111c1008f330d48ea2d0386f058.jpg

 

13 - ściąć dwie śruby środkowe mocujące wózki - nie widać tego na fotkach, ale zapewne ich nie miał.1356469937_meser262@wzkijezdnebezrubiotworw.jpg.c0858cd3a4b8a679318cdf8218b71558.jpg

 

W tym czasie - luty 1945 roku tylko jedna montownia składała Pz.Kpfw.IV - Nibelungenwerk.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to post
Share on other sites

I to się nazywa pomoc. Lista zapisana. Dzięki. Kleję dalej. 

 

41 minut temu, meser262 napisał:

8 - tak punkty mocowań pozostawić - te elementy zamontowane fabrycznie.

Dopytam - jak wyglądały te punkty na wieży i kadłubie ? Bo może nie będę musiał wypełniać tych otworów na stelaż...

Link to post
Share on other sites

W modelu jest to bardzo uproszczone.

Teraz trzeba ściąć końcówki mocowań osłon i je przykleić. Będą gotowe mocowania ze śrubami. Ewentualnie dorobić te elementy.
Faktycznie powinny być mocowania ( przyspawane blaszki z gwintowanymi otworami) i na to dopiero uchwyty do osłon ze śrubami.

 

Wieża modelu - Rye Field Model RM-5033 391645640_meser262@RFM.jpg.031df2010419e4aaf59ac2ffda919ca2.jpg

Też ma duże pojedyncze otwory, choć są to domniemane blaszki z otworami. Po przyklejeniu uchwytów będzie ok. Producent też nie pomyślał ze ktoś będzie chciał zbudować model bez zamocowanych osłon.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, meser262 napisał:

W modelu jest to bardzo uproszczone.

Ale i tak lepiej zrobione niż w Border'ze - tu mamy "wyrezane" dziury przez pancerz i spaw. Albo trzeba odtwarzać, albo zakryć initacjami mocowań:

IMG_20210414_220203.jpg.4bfda31880379e68126382a72caf0437.jpg

Tyle dziś ukleiłem, bryła kadłuba prawie gotowa, wszystkie części podzielone na zespoły funkcjonalne, połowa już obrobiona i gotowa do wklejania...

IMG_20210414_212052.jpg.c1354a708f5d16a944035b4ed577ba5e.jpg

Link to post
Share on other sites

Model Pz.IV jest w zaawansowanym stadium sklejenia, dokupiłem uchwyty do narzędzi od Mig'a a w zasadzie od FcModeltrend.

135-panzer-iv-tool-clamps.jpg

Pytanie - na przednim pochyłym pancerzu są pozostałości mocowań traków  ?

izrnQUk.jpg

Nie widzę śladów po mocowaniu tych traków na przednim pionowym pancerzu...

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, martinello napisał:

Pytanie - na przednim pochyłym pancerzu są pozostałości mocowań traków  ?

Nie widzę śladów po mocowaniu tych traków na przednim pionowym pancerzu...

Patrząc na to zdjęcie to raczej nie..

Obrazek

Link to post
Share on other sites

Co do pionowej płyty - OK , zrobię pozostałości po spawie.

Ale na poziomej płycie ewidentnie są mocowania - bo jeśli nie to co jest obok prawej nogi pana opartego o lufę ?

 

Przy okazji pomysł na scenkę - dwóch czołgistów je kiełbaski popijając wódeczką z kanistra (jeden we włazie dowódcy, drugi siedzący na przednim pancerzu i rozmawiają z repatriantami zza Buga wiozącymi dobytek w wózku.

37928_rd.jpg 

wiem, są w kombinezonach i hełmofonach a ci na zdjęciu w zwykłych mundurach, ale cóż...

 

1931_rd.jpg

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, martinello napisał:

Pytanie - na przednim pochyłym pancerzu są pozostałości mocowań traków  ?

Tak są to mocowania do gąsek.  (biała strzałka).

 

3 godziny temu, martinello napisał:

Nie widzę śladów po mocowaniu tych traków na przednim pionowym pancerzu...

 Jest tylko zerwany kawałek (zielona strzałka) - drugi jest zapewne po drugiej stronie.

Doskonale to widać na jego "bracie" też z lutego 1945 roku - zielone kółka. 249414841_meser262@brat.thumb.jpg.a81f617e19ed9687abed3eb081215bab.jpg

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

PS. - Z zestawu AMMO nie dawaj mocowań do wycioru - nie ta montownia.

Edited by meser262
literówka
Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, OLO napisał:

Tu masz jak to wyglądało 

Ten Fiński pojazd maja wcześniejszą wannę z dokręcanymi "uszami". Pz.Kpfw.IV w Polskim malowaniu jest już z ostatnią wersją wanny - "uszy" odlane (zielona strzałka),  362909851_meser262@Przdwanny.thumb.jpg.51fc0a594f75a73cf1eb26e13243e12e.jpg

a płaskownik spawany bezpośrednio do pancerza - (czerwona strzałka.)

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Edited by meser262
literówka
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 20.04.2021 o 21:21, meser262 napisał:

PS. - Z zestawu AMMO nie dawaj mocowań do wycioru - nie ta montownia.

Nie było wycioru czy inny typ mocowań ?

 

 

 

Zwyczajowo bardzo dziękuję za pomoc.

Edited by martinello
Link to post
Share on other sites
W dniu 14.04.2021 o 12:59, OLO napisał:

Bo to składak jest totalny...

...Włazy boczne wieży na dużym powiększenie wychodzi ,że tylko pierwsze drzwi mają peryskop a drugie nie...

A mnie się wydaje, że na tylnych drzwiach jest jakiś prostokat - na pewno nie są gładkie...

Link to post
Share on other sites

Nie będę się upierał bo wzrok nie ten i telefon mały, ale to potwierdza tylko to że to składak kadłub  początku produkcji J, wieża końcowa produkcja a włazy do końca produkcji H. Szkoda że niema zdjęcia z tyłu ale wcale bym się nie zdziwił jak by tam był pojedyńczy cylindryczny tłumik spalin.

Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, OLO napisał:

Tak ale to była odpowiedzna pytanie co to za uchwyty obok nogi stojącego gościa,a na fińskim dobrze to widać

OK.

20 godzin temu, martinello napisał:

Nie było wycioru czy inny typ mocowań ?

Wycior był - ale w tym czasie Pz.Kpfw.IV montowała tylko montownia Nibelengenwerk - a mocowanie ( z zestawu AMMO) stosowane w montowniach VOMAG i Krupp'a.
Nibelungenwerk miał proste mocowanie - bez tego 'brzuszka' na dole klamry.

 

6 godzin temu, martinello napisał:

A mnie się wydaje, że na tylnych drzwiach jest jakiś prostokat - na pewno nie są gładkie...

TAK na obu drzwiczkach są porty - wizyjny i pistoletowy. 

 

6 godzin temu, OLO napisał:

... to potwierdza tylko to że to składak kadłub  początku produkcji J, wieża końcowa produkcja a włazy do końca produkcji H.

Wanna z przedłużeniami wanny (uszy) wprowadzone w grudniu 1944 roku. 
Początek produkcji wersji ausf.J to dla montowni :
- VOMAG - styczeń 1944 roku ( 3 sztuki) ; 
- Nibelungenwerk to luty 1944 roku (70 szt.) ;
- KRUPP nie montował tej wersji.
Wanna jest z końcowej ostatecznej produkcji.

 

Co do wieży - to to też jest wersja ostateczna z elementami wcześniejszymi.
Obydwie wprowadzone uproszczenia/modyfikacje (te poniżej) wprowadzone w trakcie produkcji nie weszły w 'życie' w 100% .

Porty wizyjne i pistoletowe w drzwiach wieży :

- postanowiono zrezygnować z nich już w kwietniu 1944 roku i weszło w życie w maju 1944 roku.
Port wizyjny z przodu wieży podobnie

- aby go zlikwidować - decyzja zapadła w listopadzie 1944 roku.


Części już wykonane przez podwykonawców były zużywane do końca. Nie rezygnowano ze starszej wersji tylko zużywano je.
Na hali montażowej stały pojazdy obok siebie i jeden montowany z najnowszymi modyfikacjami, a obok drugi tylko z niektórymi z nich.

Tak było ze wszystkimi modyfikacjami 'pancernymi' przez cały okres wojny.

 

Pozdrawiam

Krzysztof
 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.