Jump to content

Dassault Ouragan razy dwa, Heller i Valom, 1:72


GreGG24
 Share

Recommended Posts

W mojej kolekcji samolotów używanych przez lotnictwo izraelskie na przestrzeni dekad brakowało jak dotąd jednego, bardzo ważnego skądinąd typu, który był używany bojowo przez ponad 20 lat i brał udział w dwóch wojnach. Ten pierwszy seryjnie produkowany we Francji odrzutowy samolot myśliwski nie był co prawda pierwszym typem samolotu o napędzie odrzutowym w lotnictwie izraelskim, palma pierwszeństwa należy się bowiem Glosterowi Meteor, jednak dostarczone w 1955 roku pierwsze egzemplarze Ouraganów były nową jakością dla Chel ha'Avir, które mogło dzięki nim stawić skutecznie czoła wdrażanym przez lotnictwo egipskie w tym czasie MiG-om 15. Wraz z dostarczonymi rok później najnowszymi myśliwcami Marcela Dassault, Mystere IVA, stanowiły siłę uderzeniową, z którą wrogowie Izraela musieli się liczyć.

Tyle wstępu.

Modelarze w skali 1:72 nie mogą za bardzo wybierać - do dyspozycji mamy bowiem albo stary, datujący się z roku 1981 model firmy Heller, który bryłowo jest całkiem poprawny, jednak razi nieco archaicznymi już wypukłymi liniami podziału, bądź też model tego samolotu, wydany w 2011 roku w technologii short-run przez czeską firmę Valom. Już pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, że model Valom to właściwie model Hellera, tyle że nieco zmieniony - dodano bowiem dość misternie wykonaną fakturę powierzchni (wgłębne linie oraz imitacja nitowanych linii łączenia blach). Dodano też nieco detali żywicznych oraz małą ramkę z elementami fototrawionymi.

 

IMG_0427(3).thumb.JPG.20a5e5e9472e2cb37c48c047ac21c58a.JPGIMG_0453(4).thumb.JPG.c7908a1ee76303c75184eef348d8b244.JPG

 

Postanowiłem wykonać obydwa modele równolegle, okazało się to zbawienne, gdyż instrukcja Valoma jest tak enigmatyczna, że tylko na podstawie modelu Hellera byłem w stanie stwierdzić, w jaki sposób należy poprawnie zamontować niektóre elementy.

Po dłuższym zastanowieniu się zrezygnowałem też z odtworzenia na modelu Hellera faktury ce:bip:ącej model Valoma. Zrobiłem to tylko na dolnej powierzchni skrzydeł, zobaczymy, jak będzie to wyglądać na gotowym modelu.

Pasy w modelu Hellera wykonałem z grubej folii aluminiowej.

 

IMG_0452(3).thumb.jpg.e94a08ce9d313eae806b94d574f291c0.jpg

 

IMG_0454(3).thumb.JPG.36e7e7e0467ae08db16ead4d641a2ae6.JPGIMG_0457(3).thumb.jpg.e964d39f3b80d4d81dc3c77d20175731.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tu jeszcze zdjęcie kokpitu modelu Valom. Elementy fototrawione i żywiczne dodają autentyczności. Tak, dopiero po powiększeniu tego zdjęcia zauważyłem, że nie domalowałem drążka sterowego 😉

 

IMG_0464(4).thumb.jpg.7c0c79f4c99be030e2891ff262e50e9e.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.