Jump to content

Dassault Mirage IIIE NOVO/FROG nr kat. F400 78171


Staryfajter1954
 Share

Recommended Posts

Będąc w klimatach modeli poczciwego FROGa dziś zaprezentuję inbox modelu samolotu Dassault Mirage IIIE/O. Model na rynek trafił w roku 1975 pod marką FROG, natomiast pod marką NOVO zadebiutował cztery lata później.  Prezentowany model pochodzi z edycji na rynek zachodni o czym świadczy kolorowe i bardzo eleganckie pudełko z ilustracjami wykorzystywanymi wcześniej przez brytyjskiego producent oraz kalkomanie nakładane na mokro. Instrukcja jednak jest już uproszczoną instrukcją rosyjską i jak można przeczytać w sieci dodawaną przez NOVO nieco później (wcześniej była to przedrukowana oryginalna instrukcja brytyjska). 

Model podobnie jak wiele innych zestawów FROGa jest dość uproszczony i poziomem opracowania odpowiada ówczesnym modelom Matchboxa, Airfixa bądź Hasegawy. Cudów od niego tym samym wymagać nie można ale przy odrobinie samozaparcia można zeń wykonać ładną miniaturę legendarnego myśliwca. Uzupełnienia w kokpicie, lukach podwozia czy dyszy silnika Atar to jedno a drugie to powierzchnia wyprasek z nierównościami i wżerami świadczącymi o dość mocno wyeksploatowanych już wtedy formach. Będzie konieczne przeszlifowanie powierzchni papierem ściernym i ich wypolerowanie. Bardziej doświadczeni modelarze mogą pokusić się o przerycie linii podziałowych na wklęsłe. Przepolerować powinno się również jednoczęściową osłonę kabiny na której widoczne są rysy. 

Kalkomanie pozwalają na wykonanie modelu samolotu w barwach EC 1/3 "Navarre" lub australijskiego 3 Dywizjony stacjonującego w Butterworth w roku 1972. Zestaw kalkomanii wygląda dobrze ale trudno powiedzieć czy jest on do użycia. Zawiera on oznaczenia państwowe, oznaczenia jednostek oraz kilka napisów eksploatacyjnych. W Polsce model ten był oferowany przez firmę Chematic/Gomix oraz ZTS Plastyk. Aktualnie jest to zestaw produkowany przez firmę Ark Models.

 

 

 

 

 

IMG_4185 (1).jpg

IMG_4186.jpg

2021-04-20 20.34.59 (1).jpeg

IMG_4190.jpg

IMG_4191.jpg

2021-04-20 20.48.27.jpeg

IMG_4239.jpg

2021-04-20 20.37.26 (1).jpeg

IMG_4197.jpg

2021-04-20 20.40.27 (1).jpeg

2021-04-20 20.37.38 (1).jpeg

IMG_4199.jpg

2021-04-20 20.40.14 (1).jpeg

2021-04-20 20.39.59.jpeg

2021-04-20 20.45.07.jpeg

IMG_4229.jpg

IMG_4226.jpg

2021-04-20 20.43.45.jpeg

IMG_4236.jpg

IMG_4230.jpg

2021-04-20 20.41.24 (1).jpeg

2021-04-20 20.39.23 (1).jpeg

2021-04-20 20.40.56 (1).jpeg

2021-04-20 20.43.43.jpeg

2021-04-20 20.41.58.jpeg

2021-04-20 20.37.56 (1).jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fakt, formy widać są poharatane potwornie, ale sam model ma potencjał. 

Zresztą uważam, że zdecydowana większość Frog/Novo czy inne przepaki przeważnie ZSRR/Rosja czy nasze Gomixy, ZTS-y i MCraft warte są uwagi👍

Czy warto je sklejać lub  reanimować już sklejone to inna strona medalu, zależy to już indywidualnie od woli, chęci i umiejętności sklejać za/modelarza.

Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, jmx62 napisał:

Fakt, formy widać są poharatane potwornie, ale sam model ma potencjał. 

Zresztą uważam, że zdecydowana większość Frog/Novo czy inne przepaki przeważnie ZSRR/Rosja czy nasze Gomixy, ZTS-y i MCraft warte są uwagi👍

Czy warto je sklejać lub  reanimować już sklejone to inna strona medalu, zależy to już indywidualnie od woli, chęci i umiejętności sklejać za/modelarza.

Moim zdaniem warto chociażby po to by zobaczyć jak wyglądają te modele po sklejeniu i mieć porównanie z modelami tych samych samolotów produkowanych dzisiaj. A czy warto reanimować stare zniszczone modele ? Też warto szczególnie kiedy są to modele zabytkowe, trudno dostępne, dziś już nie produkowane. 

Link to comment
Share on other sites

Może i ja się kiedyś za niego wezmę bo majstrzy takie zestawy. Jeden z Chematica, i dwa NOVO w tym jedn eksportowy a drugi taki z pudełkiem robionym metodą chałupniczą :). Ten z Chematica jest z białego tworzywa a oba NOVO zielonego. Ciekaw jestem jak z wytrzymałością podwozia bo podwozie główne Hellera ma niezbyt fajne golenie. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Focus napisał:

Ten  Novo ma ładne podwozie ponad 30 lat w eksploatacji bez uszkodzenia.

Obawiam się o trwałość goleni mojego Mirage IIIE z Hellera/Mister Crafta :(. Dlatego pytam o trwałość podwozia FROG/NOVO. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.