Jump to content

CHANCE VOUGHT F4U-1 CORSAIR - Heller 1:72, nr katalogowy 073


barszczo
 Share

Recommended Posts

To ja zacznę takim zabytkiem. Pierwsza edycja Corsaira firmy Heller z roku 1976. Pudełko trochę sfatygowane, folia z ramkami otwarta, brak charakterystycznego zielonego pojemniczka z klejem. Nie przypominam sobie żeby był dostępny u nas w Harcerzu w latach siedemdziesiątych, jeśli się mylę to mnie poprawcie proszę. Heller wydał go potem jeszcze trzy razy. Następnie, w połowie lat osiemdziesiątych, formy trafiły do czechosłowackiego Smera który wydał go w pięciu różnych edycjach z Hi-Tech włącznie. Oprócz tego model wydały jeszcze: Intech, Reno Scale i jako ostatnia w 2014 roku firma zbieracz wszelkiego bajzlu ze ze świata, czyli MisterCraft. I o ile w roku 1976 był to bardzo fajny model z ładnie odtworzonymi fakturami powierzchni i delikatnymi, wypukłymi liniami podziału, o wiele lepszy od starszego Airfixa, to po 40 latach wydawanie takiego modelu ze zniszczonych form powinno być prawnie zakazane. I tyle mojej dygresji na temat firmy Mister Craft i jej polityki która skutecznie odstręcza od modelarstwa młodych adeptów tego fajnego hobby.

Wracając do Corsaira prezentuje się on tak:

 

IMG_20210721_132610.thumb.jpg.c78ff92d7b4b0a92dab610713782c341.jpg

 

IMG_20210721_132628.thumb.jpg.9c4fea0ad4312983e228d4f3c3d2ebc8.jpg

 

IMG_20210721_132728.thumb.jpg.b03ea51fe7910e85d633e15762a256ec.jpg

 

IMG_20210721_132739.thumb.jpg.b03b771db2b1747a69645a3dfff7402e.jpg

 

IMG_20210721_132753.thumb.jpg.4a432586ee028284afc38e40f4441f31.jpg

 

IMG_20210721_132829.thumb.jpg.0d581e48aa41f97a9a7ce13d180c25ed.jpg

 

IMG_20210721_132839.thumb.jpg.c58a1144f49c4c8b72500e6ee2ce8312.jpg

 

IMG_20210721_132853.thumb.jpg.8e6bceea2bfefb06253e83f8322a17f3.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bardzo przyjemna prezentacja. Pamiętam ten model z lat 80 czasu szkoły podstawowej i edycji Smera. Nigdy nie zapomnę tej ślicznej ilustracji z edycji czeskiej firmy. Miałem wydanie z lat 90 albo 2000 ale nigdy go nie sklejałem i wymieniłem go na jakiś inny model współczesnego jeta.

Link to comment
Share on other sites

Te artboxy Hellera z połowy lat siedemdziesiątych były naprawdę jarające😁. Ceny Hellera w SH były bardzo przystępne, przykładowo za model właśnie tej wielkości 4 dyszki, za Airfixa, Revella czy Matchboxa 7 dyszek.

A jeszcze na spodzie pudełka wykaz innych modeli tego producenta, można było sobie fantazjować jak np. wygląda taki Leo 451 czy jakiś Mureaux 117 w czasach nieinternetowych i braku dostępu do zagranicznej dokumentacji. Planowało się kolejne zakupy a i tak zawsze było co innego na półkach i brało się to co było 🤪.

Sam model akurat Corsaira z Hellera mnie jakoś ominął, za to że Šmeru miałem dwa w tym jeden w srebrnym malowaniu NFM z południowego Pacyfiku, rzadkość jak na ten samolot ale Czesi coś gdzieś wygrzebali!

Link to comment
Share on other sites

Skleiłem tego corsaira w 2018 roku. Miał trochę zapadnięty prawy bok kadłuba, ale pomimo tego jestem z niego zadowolony. Skleiłem go z edycji Smera high tec, ale nie użyłem w końcu elementów fototrawionych z zestawu.

 

Mam w planach jeszcze raz go skleić, ale ze złożonymi skrzydłami i w jakimś nietypowym malowaniu np Salwadoru.

 

FB_IMG_1627119247115.thumb.jpg.f677a33117481bb9ece60b8684871622.jpgFB_IMG_1627119250238.thumb.jpg.ab357ae73e72e26af691bfab7e69024a.jpg

Edited by Kolekcjoner WP
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Łoj tam, łoj tam. Srebrny to srebrny. Kto 20-30 lat temu rozróżniał takie rzeczy.

Ale ciekawy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.