Jump to content
radziorek15

Porady dla początkującego...

Recommended Posts

Czy mogę jakoś zagęścić farbę olejną? Dużo za dużo rozpuszczalnika do jednej wlałem :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
O co chodzi w ulepszaniu kupionych modeli?

W ulepszaniu jak to nazwałeś chodzi o to by poprawić to co producent modelu zrobił niezbyt starannie, zbyt uprościł albo nawet wykonał błędnie.

Są modelarze, którzy wykonują modele prosto z pudła bez żadnych przeróbek bo nie przeszkadzają im te niedociągnięcia i robią ładne modele cieszące niejende oczy

Są też i tacy co z suwmiarką każdy detal obmierzą i przerobią nawet jeśli taki detal znajduje się w niewidocznym miejscu. Tym modelarzom sprawia satysfakcję właśnie takie podejście do pracy bo zależy im na jak najwierniejszym oddaniu oryginału.

Każdy robi według swego uznania i dla siebie

Sam zdecyduj jak będą wyglądały Twoje modele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem sobie model z Revell-a dokładnie to Concorde i mam pytanie jak mam malować model po sklejeniu kadłuba i skrzydeł czy każdą część osobno malować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy da się cały model samej złożyć beż żadnych zestawów?Skąd wiedzieć jak dokładnie wyglądał taki model żeby był prawdziwie odwzorowany?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz zrobić sobie tzw. "PZPR" czy model "Prosto z pudła robiony" bez żadnych dodatkowych zestawów. Co prawda są modele, które same już zawierają elementy waloryzacyjne (blaszki fototrawione, żywice, części metalowe), są też takie, które są tak dobrze oddane, że praktycznie nie potrzebują żadnych dodatków poza inwencją własną (np. własnoręcznie dorobione pasy bezpieczeństwa czy manetki w kokpicie), lecz takie modele są zwykle dość drogie.

Jeśli chcesz zbudować model jak najwierniej oddający oryginalną maszynę, to zanim wytniesz pierwszą część powinieneś o nim poczytać w książkach, gazetach specjalistycznych, internecie no i oczywiście przejrzeć dziesiątki zdjęć. Bez odpowiedniej dokumentacji, taki projekt jest raczej niemożliwy.

 

Każdy skleja jak chce. Jeśli chcesz po prostu posklejać dla przyjemności (co na dobry początek polecam), to sklejaj bez kupowania drogich modeli, waloryzacji itp... Jeśli natomiast chcesz od razu ruszyć na głęboką wodę, to niestety będziesz musiał poczynić odpowiednie przygotowania,waloryzacji itp... Jeśli natomiast chcesz od razu ruszyć na głęboką wodę, to niestety będziesz musiał poczynić odpowiednie przygotowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Mam kilka pytań do bardziej doświadczonych modelarzy:

 

1. Co powinienem najpierw zrobić: pokryć pomalowany model washem (akrylowym), czy wetrzeć suchy pigment?

 

2. Czy uda się model z wtartym pigmentem pomalować lakierem za pomocą pędzla, czy niezbędny jest aerograf?

 

3. Jeżeli farby bazowe będą olejne (humbrol) a potem model zostanie pokryty akrylowym washem to jaki powinien być lakier, olejny czy akrylowy?

 

Za wszystkie pytania z góry dzięki

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Co powinienem najpierw zrobić: pokryć pomalowany model washem (akrylowym), czy wetrzeć suchy pigment?

 

Po pomalowaniu modelu w odpowiednie barwy, nałożeniu kalek i ewentualnego filtra, nałożyć błyszczący lakier (bądź sidoluks) na niego nałożyć wash, potem zabezpieczyć go matem i dopiero na matową powierzchnię nakładać suche pigmenty oczywiście w odpowiednich dla danej maszyny miejscach.

 

2. Czy uda się model z wtartym pigmentem pomalować lakierem za pomocą pędzla, czy niezbędny jest aerograf?

 

Jeśli suchy pigment masz zabezpieczony Fixerem, to może udałoby się go pokryć, ale efekt końcowy pewnie nie będzie wyglądał tak dobrze jak po aero. Ja osobiście nie próbowałem, ale zawsze można poeksperymentować gdzieś na boku na starym modelu...

 

3. Jeżeli farby bazowe będą olejne (humbrol) a potem model zostanie pokryty akrylowym washem to jaki powinien być lakier, olejny czy akrylowy?

 

http://modelwork.pl/viewtopic.php?t=6669

 

Przeczytaj,przemyśl, przygotuj się i działaj. Te wszystkie wątki poradnikowe nie są tylko po to żeby ładnie wyglądały

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Co powinienem najpierw zrobić: pokryć pomalowany model washem (akrylowym), czy wetrzeć suchy pigment?

 

Po pomalowaniu modelu w odpowiednie barwy, nałożeniu kalek i ewentualnego filtra, nałożyć błyszczący lakier (bądź sidoluks) na niego nałożyć wash, potem zabezpieczyć go matem i dopiero na matową

 

Hello

Co to znaczy zabezpieczyc matem ? tzn jak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przemalować model z wykonanym washem przy pomocy matowego lakieru bezbarwnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Był taki temat sklejaj jak najwięcej się da a potem maluj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem początkującym modelarzem chcę wykonać Pzkpfw IVH , muszę kupić jakieś narzędzia czy powiedziałby mi ktoś czego będe potrzebował na początek ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Skala tak naprawdę to kwestia gustu i miejsca. Jeśli nie jesteś początkujący proponował bym 48 bo w 72 przeciętny II-wojenny myśliwiec jest naprawdę malutki.

2) Malować tak żeby niczego nie schrzanić . Na samoloty z reguły schodzi bardzo dużo tasiemki maskującej. Komory podwozia, stateczniki wszelkiej maści, wloty powietrza, czasem krawędzie natarcia etc. to najlepiej pomalować najpierw, a potem zamaskować i nałożyć kolor/kolory docelowe kamuflażu. Tylko wcześniej wypada nałożyć preshading.

3) Zawsze zamaskować! Taśma jest do tego celu najlepsza (polecam Tamke). Jeśli masz aero to po zdjęciu masek będziesz miał idealne wzmocnienia kabiny. Przy pędzlowaniu też osiągniesz podobny efekt. Pamiętaj owiewek nigdy ni maluj od ręki.

Wash nakłada się właściwie tak samo na pancerkę- malowanie -> sidolux -> kalki -> wash -> odpowiedni lakierek.

Ja osobiście owiewki maczam jeszcze w sidoluxie. Nadaje im to bardzo fajnego połysku.

 

Pozdrawiam

Piotrek

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Jaką skalę modeli samolotów wybrać 1/72, czy 1/48 ? Dodam, że kwestia finansowa nie ma tutaj żadnego znaczenia. Grunt, by model był w miarę nieskomplikowany i dobrze sklejalny.

 

Ja jednak byłbym za skalą 72, gdyż na początek przygody z samolotami dobrze jest zrobić rozpoznanie czy jest to temat, który będzie nam leżał, czy też będzie dla nas męczący. Proponowałbym jakiś prosty modelik w 72 (np. P-47 Thunderbolt Revell coś w tym stylu), który nie będzie wiele kosztował i wymagał wiele pracy. To oczywiście tylko moja opinia.

Jeśli już decydowałbyś się na coś droższego to może być Tamiya w 1/72. Jeśli natomiast upierałbyś się przy 1/48, to proponowałbym na początek coś tańszego (Academy,Eduard Weekend Edition,Italeri...). Bardzo dobrym, w miarę niedrogim i mało kłopotliwym modelem w 48 jest F6F Hellcat z zestawu Eduard Weekend Edition.

 

Jak malować modele samolotów ? O ile w czołgach nie ma z tym zbyt dużego problemu, bo jak coś się schrzani, to można zawsze przybrudzić, przybłocić, przykurzyć i nie ma sprawy. O tyle samoloty, są zazwyczaj „czyste”.

 

Jak malować samoloty? Hmmm to bardzo ogólnikowe pytanie. Samolot wcale nie musi być super czysty (no chyba, że robisz pasażerskiego Boeinga, samolot prosto z fabryki, albo "wyjściową" maszynę akrobacyjną). Wiele technik stosowanych podczas malowania pancerki można śmiało wykorzystać w lotnictwie. Kolejność jaką stosuję jest następująca:

 

1. Sklejenie bryły z jak najmniejszą ilością wystających elementów, które mogłyby odpaść lub przeszkadzać podczas prac malarskich. Elementy te przyklejamy pod koniec prac. Wklejamy jedynie to co jest niezbędne;

2. Solidnie czyścimy i odtłuszczamy powierzchnię modelu (np. denaturatem) przed nałożeniem podkładu;

3. Nakładamy podkład sprawdzając prawidłowe wyszlifowanie ewentualnej szpachli i czystość powierzchni;

3a. Jeśli powierzchnia po nałożeniu podkładu zdradza ślady źle wyszlifowanej szpachli lub inne niedoskonałości, należy je usunąć i nałożyć podkład po raz kolejny;

3b. Jeśli powierzchnia wygląda ok, to bierzemy papier ścierny 2000 (na mokro) lub twardy filc i polerujemy podkład tak aby powierzchnia przed nałożeniem właściwych barw była gładka. Jeśli chcemy uzyskać efekt przebarwień nakładamy ewentualny preshading;

4. Dokładnie rozrabiamy farbę. W zależności od marki i tego czy jest to emalia czy też akryl, dobieramy ciśnienie powietrza (1 dla emalii, 2 dla akryli) i malujemy kolorami w kolejności od najjaśniejszego do najciemniejszego. Dla uzyskania lepszego, bardziej zróżnicowanego efektu przebarwień możemy rozjaśniać panele maszyny dodając do kolorów bazowych bieli i/lub żółci;

5. Jeśli malujemy skomplikowane kamuflaże to bardzo przydaje się taśma maskująca Tamiya, masa Patafix (Blue Tac lub inna podobna) i maskol w płynie;

6. Po zakończeniu malowania pozwalamy farbie wyschnąć i przynajmniej częściowo stwardnieć na powierzchni. Ważne jest aby zadbać o właściwe przykrycie modelu, aby powierzchnia nie złapała pyłków. Przydaje się przykrywka np. w formie akwarium lub chlebaka kuchennego;

7. Po nałożeniu kamuflażu właściwego pokrywamy model lakierem bezbarwnym błyszczącym pod kalkomanie;

8. Po kalkomaniach kolejna warstwa połysku pod wash;

9. Po washu jeśli chcemy nieco ujednolicić kolor, możemy wykonać filtr. O filtrach jako pancerniak powinieneś pewnie co nieco wiedzieć;

10. Przed nałożeniem okopceń i smug z pigmentów lub suchych pasteli nakładamy bezbarwny mat.

11. Na koniec w zależności od maszyny,teatru jej działań, stopnia jej zużycia i tym podobnych czynników pokrywamy model lakierem półmatowym (satynowym),błyszczącym lub matowym;

12. Gdy już skończymy prace malarsko-wykończeniowe, możemy dokleić części o których wspominałem w punkcie pierwszym.

 

Jak malować „ramki” oszklenia kabin (aerografem, czy pędzelkiem) ? W jaki sposób robić też „wash” na samolotach ?

 

Najlepiej jest odpowiednio zabezpieczać oszklenie wspomanianą już taśmą Tamiya i/lub maskolem i malować ramki aerografem, bo wtedy możemy pomalować zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną powierzchnię ramki. Malując pędzlem dwie warstwy (wewnętrzną i zewnętrzną) możemy uzyskać grubą, plastelinową powierzchnię

Po pracach malarskich maczamy oszklenie w Sidoluxie i pozwalamy mu swobodnie po nim spłynąć. Uzyskamy w ten sposób większą przejrzystość.

 

Powodzenia !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Kupiłem aerograf, jestem na etapie składania kompresora. Szkoda by było załatwić to wszystko przez nieumiejętną exploatacje. Dlatego w zwiazku z tym mam pytanie, co musze kupić by swobodnie uzywać aerografu. Jakie płyny do czyszczenia, rozpuszczalniki do rozcieńczania, szpachle itp. Będę malował farbami pactry głównie.

 

Z góry dzięki za odpowiedzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do myślam się, że wodą będę mył aero po farbach pactry, a cleanluxem będę czyścił po sidoluxie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do myślam się, że wodą będę mył aero po farbach pactry, a cleanluxem będę czyścił po sidoluxie ?

Clenluxem także i farbę wypłuczesz. Parę razy tak robiłem i nic złego się nie stało.

Nie zostawiaj go tylko zbyt długo w aerografie.

Gdzieś na forum ktoś się skarżył, że cały aerograf zamoczył w cleanluxie na kilka dni i mu go nadżarło.

Sam zazwyczaj jednak przepłukuję po farbach akrylowych swój sprzęt zmywaczem wamodu.

 

Żeby aerograf dobrze i długo służył to przyłóż się do jego czyszczenia.

Czasem samo przepłukanie nie wymyje wszystkich resztek farby i trzeba aerograf co nieco rozkręcić - wyjąć delikatnie iglicę, odkręcić dyszę.

Wtedy za pomocą "wyciorów" nasączonych zmywaczem można dokładniej oczyścić pozostałości farby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, mam 23 lata i po ponad 10 latach przerwy chciałem wrócić do starego hobby, czyli sklejanie modeli

 

Na początek chciałem się za coś prostrzego.

 

Mam dwa modele na oku :

 

http://www.mojswiatmodeli.pl/Samolot_Supermarine_Spitfire_MK_V_skala_172_Revell_04164-327.html

 

http://www.mojswiatmodeli.pl/Samolot_Messerschmitt_BF_109_G_10_skala_172_Revell_04160-326.html

 

 

Mam nadzieję, że to dobry wybór na początek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Modele te na początek bądą ok. Są niewielki problemy z ich oszkleniem (przejrzystość i w niektórych zestawach wymiarowość wtrysku),ale skleja się je całkiem przyjemnie.

 

Powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jak zaczynałem to robiłem modele mając pod ręką tylko klej, pilnik i pincetę. Potem w miarę mojego rozwoju modelarskiego zacząłem kupować farby, rozcieńczalniki, płyny do kalkomanii, szpachle itp. Więc to nie jest tak, ze 2 modele i jest się królem modelarstwa. Trzeba się parę lat natrudzić, żeby dojść do dobrej wprawy. Ja i tak nie jestem jeszcze królem chociaż sklejam już 4 lata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.

Jestem totalnie zielony, więc moje pytanie będzie banalne.

Mam plastikowy model firmy fujimi, chce na niego nałożyć dodane w zestawie kalki, ale nie bardzo wiem jak się za to zabrać. Mógłby ktoś mi opisać jakąś technikę lub podać link na forum? Korzystając z szukajki, nic konkretnie nie znalazłem.

Pozdrawiam

 

1. Namocz kalkomanie (pojedynczo)

2.Weś kawałki papieru z kalkomanią

3. Zsuń kalkomanie

4. Gotowe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, zaczynam zabawe z figurkami w skali 1/35 , proszę o pomoc w doborze farbek , mianowicie jakimi najlepiej malować , oraz jaki kolorek użyć jako kolor skóry i twarzy w Niemiaszkach i Rosjanach z II WW . Obecnie mam Vallejo Light Flesh , ale wydaje mi się że jest za blady. Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.