Jump to content
quake

Jak stosować maskol.

Recommended Posts

Bo Humbrolowskiego maskola trzeba zakroplić wodą raz na jakiś czas tak parę kropelek aby nie był za rzadki.Wtedy jak z farbami nie gęstnieje i nie zasycha.Ogólnie dobry maskol.Ale dobre bardzo też są Talensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwszy Maskol mi wysechł po 10 latach, bo pękło zamknięcie (user error). Drugi Maskol mam dwa lata i nic mu nie jest... 

Do precyzyjnego nakładania polecam mazak maskujący Molotow. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Panowie! Określenie "koci mocz" było tylko obrazowe. (Ciekawe co powiedział by Freud na takie skojarzenia ;)   ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, mbrnnr napisał:

Pierwszy Maskol mi wysechł po 10 latach, bo pękło zamknięcie (user error). Drugi Maskol mam dwa lata i nic mu nie jest... 

Do precyzyjnego nakładania polecam mazak maskujący Molotow. 

A mazak Mołotowa ... da się tym precyzyjnie maskować oszklenie  1/72  i 1/48?  Jakieś doświadczenia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. Maskol i żadna chemia maskolopodobna nie nadaje się do maskowania oszklenia. Nigdy. I nie jest to kwestia precyzji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, mbrnnr napisał:

Maskol i żadna chemia maskolopodobna nie nadaje się do maskowania oszklenia. Nigdy. I nie jest to kwestia precyzji.

Dlaczego? Matowi je czy coś? W niektórych instrukcjach (chyba w eduardowej się spotkałem z tym) sugerują Maskol między maski na oszklenie. Intuicyjnie go akurat nie użyłem. :hmmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Między maski jak najbardziej tak, sam tak stosuję - widoczne chociażby tutaj:

uMYB0X3.jpg

Natomiast masa modelarzy próbuje użyć lub używa tylko maskolu i to się kończy brzydko postrzępionymi krawędziami. Maskol się do tego nie nadaje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisałeś to tak jakby Maskolem nie można było w ogóle maskować szkła, co nie jest prawdą. Chodziło o to, że nie należy (choć naturalnie można, to wolny kraj) przy krawędziach, bo wyjdą nierówno, lepiej to robić paseczkami z taśmy.
Maskol ma jeszcze tę jedną fajną zaletę, że bardzo elegancko czyści szklane części modeli, bo pięknie usuwa z owiewek wszelkie zabrudzenia. Owiewki po zdjęciu maskolowych masek są czyste i bardzo błyszczące.                                                                                                                                                                        

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odniosłem się bezpośrednio do pytania o precyzyjne maskowanie. Myślę, że w drugim komentarzu już zostało wszystko wyjaśnione. Nie widzę sensu dalej rzeźbić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Super_Hans napisał:

Dlaczego? Matowi je czy coś? W niektórych instrukcjach (chyba w eduardowej się spotkałem z tym) sugerują Maskol między maski na oszklenie. Intuicyjnie go akurat nie użyłem. :hmmm:

Pozwolę sobie na słówko, bo właściwie nikt tego nie napisał. 
Gdy maskujesz taśmą lub masą maskującą po pomalowaniu, niepotrzebną farbę zdejmujesz wraz z elementami maskującymi.
Z maskolem jest inaczej.
Farba się z nim nie łączy, więc odrywając maskol farba znajdująca się na nim wcale z nim nie odejdzie. I choć z zamaskowanego elementu zerwiesz maskol bez problemu, fragmenty "lewitujących" strzępków zaschniętej farby mogą zostać wiszące na modelu i będziesz musiał je jakoś usuwać.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, mbrnnr napisał:

Nie. Maskol i żadna chemia maskolopodobna nie nadaje się do maskowania oszklenia. Nigdy. I nie jest to kwestia precyzji.

Cóż, nie zgodzę się. Micro Mask od Microscale jest inny niż typowe "gumiaste" maskole. To taka folia w płynie. Da się ją fajnie nakładać pędzelkiem znacznie lepiej niż pozostałe maskole a pędzel myć wodą. Ale główną zaletą jest to, że po zaschnięciu Micro Mask tworzy nieelastyczną, właśnie taką "foliową" warstwę którą da się przycinać ostrzem. Więc można nałoźyć na kabinę a potem przyciąć dokładnie przy brzegach i zdjąć nadmiar. Pozostanie ostra, dobrze maskująca krawędź

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, HKK napisał:

Pozostanie ostra, dobrze maskująca krawędź

Ale pytanie zasadnicze - czy przy zdejmowaniu zdejmiesz maskol razem z niepotrzebną farbą?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, HKK napisał:

Cóż, nie zgodzę się. Micro Mask od Microscale jest inny niż typowe "gumiaste" maskole. To taka folia w płynie. Da się ją fajnie nakładać pędzelkiem znacznie lepiej niż pozostałe maskole a pędzel myć wodą. Ale główną zaletą jest to, że po zaschnięciu Micro Mask tworzy nieelastyczną, właśnie taką "foliową" warstwę którą da się przycinać ostrzem. Więc można nałoźyć na kabinę a potem przyciąć dokładnie przy brzegach i zdjąć nadmiar. Pozostanie ostra, dobrze maskująca krawędź

Cóż, to samo twierdzą niektórzy o Solu Gunze i na razie jeszcze dobrych wyników nie widziałem. Więc pics or it didn't happen.

@Grzes - maskolem potrafię zalać pół modelu jeśli trzeba. Do tego się nadaje doskonale. Tylko trzeba uważać z farbami winylowymi, bo amoniak lubi je żreć i plam już się usunąć bez ponownego malowania nie da. No i jeszcze szpary - wyciągnąć maskol z szpary kiedy się urwie graniczy z cudem. I taki sterczący 0,05mm fioletowy farfocel potrafi zepsuć humor.

Edited by mbrnnr

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, mbrnnr napisał:

Cóż, to samo twierdzą niektórzy o Solu Gunze i na razie jeszcze dobrych wyników nie widziałem. Więc pics or it didn't happen.

Wrócę z wyjazdu za parę dni to postaram się pokazać na jakimś vacu.
Inna rzecz, że niekoniecznie oznacza to ułatwienie. W typowych przypadkach lepiej jest maskować taśmą, lub nawet docinać taką maskę na modelu niż docinać Micro Mask. Ten maskol daje cieńszą warstwę i trudniej jest prowadzić nożyk tak, aby maska była dobrze nacięta, a tworzywo pod spodem nie.

A co do mazania płynem maskującym po szczegółach, żywicach, elementach PE to owszem, bardzo zły pomysł. Micro Mask jest tu nawet bardziej wredny. Nie jest elastyczny, więc się rwie a w szczelinach zostaje.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, mbrnnr napisał:

Cóż, to samo twierdzą niektórzy o Solu Gunze i na razie jeszcze dobrych wyników nie widziałem. Więc pics or it didn't happen.

@Grzes - maskolem potrafię zalać pół modelu jeśli trzeba. Do tego się nadaje doskonale. Tylko trzeba uważać z farbami winylowymi, bo amoniak lubi je żreć i plam już się usunąć bez ponownego malowania nie da. No i jeszcze szpary - wyciągnąć maskol z szpary kiedy się urwie graniczy z cudem. I taki sterczący 0,05mm fioletowy farfocel potrafi zepsuć humor.

Spróbuj taki farfocel potraktować white spiritem. Często wchodzą one w reakcję i maskol się "warzy" i traci swoje właściwości. Da się go łatwo wtedy usunąć np pędzelkiem ze sztywnym włosiem.

Wszystko niestety zależy od płynu do maskowania i white spiritu. NIe każdy działa z każdym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maskol za bardzo to się nie rwie. Owszem, może zostać w szparze jakaś resztka, wtedy wystarczy ją czymś ostrym podważyć, złapać pęsetą i da się wyciągnąć, właśnie dlatego że Maskol się nie rwie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Przemek Przybulewski - staram się unikać takich sytuacji o ile to możliwe. :)

@Solo - no już mi się zdarzyło, że go złapałem i się po naciągnięciu urwał tak, że już nie było za co złapać. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za   wyjaśnienie. Mam humbrolowski  oraz  szmala. Oba podobne. Może szmala  odrobinę  lepszy tylko  bezbarwny . Szukam  jakiegoś  środka  do  mycia  pędzelków.  I jakoś  nic  z  amoniakiem   nie  znajduje. Ostatnio  tak  na  węch znalazłem  płyn do  mycia  plastików   w  ogrodzie. Żona  nabyła  w  związku  z ogrodem , którego  nie  mamy. 🙄 Może zadziała dam  znać.  Bo  rozumiem ,że  amoniak to  jest  to  co  gumę  w maskolu  czyni  płynną  i  nakładaną . Zatem  powinien teoretycznie  i  pędzle  umyć? Znacie  może  jakieś  preparaty inne?

Edited by golf czarny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używaj wykałaczek, serio. Pędzli mi się jeszcze nie udało doczyścić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaraz po swoich próbach pędzel do zmywacza Wamodu  a potem pod wodę. Maskol się trochę "zgumowacił", ale posłusznie zszedł z pędzla.

Edited by Baas ArK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak pisałem wcześniej, Micro Mask od Microscale zmywa się wodą dopóki nie zaschnie na amen. Podobnie jak akryle. Oprócz tego, że nie jest "gumowy" ma wszystkie potrzebne cechy płynu do maskowania. W dodatku jest bezzapachowy, półprzeżroczysty po wyschnięciu i bardziej lepki (jak gęsta farba). Można go precyzyjnie nałożyć drobnym pędzlem. Nieco dłużej schnie. Za to nie starzeje się i nie zasycha w buteleczce.

Próbowałem swego czasu maskola od Vallejo, bo też nie śmierdzi i daje się na świeżo zmywać wodą. Ale poza tym to porażka. Trudno się go zdejmuje. Lepi się niemiłosierne nawet po długim schnięciu. Maczam w nim wykałaczki które potem służą mi do łapania drobnych detali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Humbrol też się zmywa wodą dopóki nie zaschnie. Ale to i tak jest chwila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, mbrnnr napisał:

Humbrol też się zmywa wodą dopóki nie zaschnie. Ale to i tak jest chwila.

Ok. Tylko że Microscale schnie długo i pędzel ci nie zarośnie. Można go zresztą co jakiś czas przepłukać. Nawet jak go zostawisz na pędzlu, to po wyschnięciu łatwiej go wyskrobać z włosia, bo się nie lepi i nie ciągnie.

Być może da się go nawet zmywać jakąś chemią, ale nie próbowałem, bo nie miałem potrzeby,

Edited by HKK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.