Jump to content
DeX

Zadajemy pytania... Dostajemy odpowiedzi i pomoc...

Recommended Posts

Warto zerknąć do warsztatów i zobaczyć jak to inni robią.

Preshading ma za zadanie przyciemnić (czasami rozjaśnić, zależy od sytuacji) określone obszary na modelu.

Nie chce mi się wymądrzać bo żaden ze mnie teoretyk (ani praktyk), dlatego zerknij tutaj do warsztatu, gdzie krok po kroku możesz zobaczyć jak był robiony preshading, jak kładziono na nim farby i jaki dało to efekt:

 

Super, bardzo dziękuję.

Na pewno skorzystam i przejrzę Twój warsztat

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Solo

Podpowiedz mi jeszcze proszę, bo nie doczytałem się tego w Twoim warsztacie - czy tak samo rozcieńczasz farbki (w tych samych proporcjach), do wykonania linii podziału, bazy i kładzenia koloru właściwego? Wydaje mi się, że żeby widzieć pre-shading pod właściwym kolorem, ten musi być bardziej transparentny (na logikę, bardziej rozcieńczony), ale nie wiem czy dobrze rozumiem, bo jestem kompletnie początkujący w tym temacie.

Kiedy robiłem swój poprzedni samolot, zrobiony przeze mnie pre-shading znikł pod kolorem właściwym, mimo, że był to błękit.

Możesz mi jeszcze podpowiedzieć jak robisz tzw. marmurek?

Czy warto robić taki zaawansowany pre-shading na modelach 1:72 czy raczej nie warto ze względu na małą skalę?

 

P.S. Masz piękne modele w kolekcji. Szacun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do linii preshadingu używam trochę bardziej rozcieńczonej farby niż do kamuflażu.

Chodzi o to żeby przy bardzo niskim ciśnieniu kłaść w miarę równą, "pewną" kreskę, a to dla mnie nie jest łatwe, bo nie mam pewnej ręki.

Dlatego lepiej prysnąć kilka razy aerografem na tej samej linii podziału taką nieco bardziej transparentną linię - po kilku przejściach jest ona naturalnie już nie transparentna, ale raczej dość prosta.

 

Wydaje mi się, że żeby widzieć pre-shading pod właściwym kolorem, ten musi być bardziej transparentny (na logikę, bardziej rozcieńczony), ale nie wiem czy dobrze rozumiem, bo jestem kompletnie początkujący w tym temacie.

 

Kolor bazowy, który kładziesz na linie preshadingu musi być transparentny (ale nie za bardzo), żeby te ciemniejsze linie przebijały lekko spod kamuflażu.

Tak więc u mnie kolejność jest taka: mocne, ciemne linie preshadingu (kładzione rozcieńczoną farbą w kilku "przejściach"), a na to kolor kamufażu, transparentnymi warstwami, tak aż stwierdzę że preshading zaczyna znikać pod kamuflażem.

Nie wiem czy to jest jasne co napisałem, jakby co to pytaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze raz dziękuję.

Spróbuję zrobić swój preshading zgodnie z Twoimi wskazówkami.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam.

pisałem kilka stron wcześniej, ale albo umknęło Waszej uwadze, albo ....

w każdym razie ponowię pytanie:

 

Szukałem na forum porad dotyczących blaszek, przeglądam różne warsztaty pod tym kątem, ale jakoś nie mogę znaleźć satysfakcjonującego mnie rozwiązania.

Chodzi konkretnie o niepomalowane fabrycznie blaszki (np. Part), do których dołączany jest "film", (tablice przyrządów w kabinie pilota).

I teraz: proszę o poradę (lub jeśli ktoś wie gdzie - to link), jak to zrobić, najlepiej krok po kroku, żeby osiągnięty efekt był taki jak trzeba, czyli po kolei:

- czy na plastik z ramki, przed przyklejeniem blaszki i filmu dać jakiś podkład ?

- czy przyklejać elementy niepomalowane i dopiero potem malować całość? jeśli tak - to czym przykleić "film" do blaszki i do części plastikowych, żeby się nie rozpuścił, i jak potem zabezpieczyć go przed malowaniem? (a może lepszym pomysłem jest, żeby pomalować blaszkę oddzielnie i dopiero pomalowaną wkleić na swoje miejsce?)

Z góry dzięki za porady.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak to w Parcie jest, ale wiem jak w Airesie.

Tam blaszkę po prostu maluję kolorem tablicy, a film z zegarami podmalowuję z reguły białym kolorem, żeby zegary zyskały tło.

I to wszystko. Potem film docinam żeby nie wystawał spod blaszki (ja to robię klejem CA), przyklejam go delikatnie pod nią i wszystko to razem naklejam na samą tablicę przyrządów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CA nie rozpuszcza filmu? pytam, bo nie wiem jakie to tworzywo i nie mam "zapasów" żeby sobie potestować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie, zdecydowanie nie, tylko trzeba dać go naprawdę mało, bo jak najdzie na zegar to go zniszczy.

Ja kleję taki film tylko tuż koło krawędzi. To nie jest powierzchnia która "pracuje", wystarczy takie symboliczne sklejenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja również kilkakrotnie kleiłem film klejem CA i nie zauważyłem żadnych niepożądanych efektów ubocznych.

Instrukcja Solo jest dokładnie taka jaką ja stosuję.

1. pomalować film od spodu jasnym kolorem i wyciąć prawidłowy kształt pasujący do blaszki

2. pomalować blaszkę właściwym kolorem

3. kleić film do blaszki klejem CA

 

Są jeszcze tacy, którzy nanoszą lakier na blaszkę, tak aby imitowała oszklenia zegarów, ale wydaje mi się, że przynosi to fajny efekt tylko w dużej skali 1/32 lub 1/48

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maluję aerografem, po prostu białą matową - Gunze C/H lub Tamiya.

Pędzelkiem też można dowolną białą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pytając o rodzaj farby miałem na myśli czy np. olejna nie rozpuści filmu, bądź też rozcieńczalnik użyty do Tamki nie wejdzie w jakąś szkodliwą dla filmu reakcję.

czy ten film jest robiony z tworzywa podobnego do klisz fotograficznych?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tego nie wiem, u mnie nigdy nie było z tym problemu.

Sprawdź na krawędzi filmu czy nic się nie dzieje i będziesz wiedział.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!

 

Czy jest ktoś w stanie tak krótko zrecenzować modele Orła i Pioruna z Niko w skali 1/700? Bo w chwili słabości kliknąłem "do koszyka" i "zamawiam" i się zastanawiam czy będą łzy rozpaczy, łzy szczęścia czy raczej nienawiść w oczach i latające drżące ręce? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czym różni się Surfacer 1200 od 1000 i 500? Który najlepiej kupić?

 

To jest tzw. gradacja - grubość ziarna.

Do podkładu polecany jest 1200

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś widział w jakimś polskim sklepie modelarskim dostępny metalizer Gunze SM07 Plate Silver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

do usunięcia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.