Skocz do zawartości

[Wrzesień '39] Czołg pościgowy 10TP


Jarekk

Rekomendowane odpowiedzi

Nie róbmy już tematowi Jarkka złego PR, ma i tak trudny orzech do zgryzienia.

No dobrze

 

od końca sierpnia i ma 440 postów, ja jestem od kwietnia i mam ok 600, Ty jesteś od września i masz ich ponad 900

Usuńcie ten licznik bo odkąd zacząłem go olewać to wszyscy mi wypominają ilość postów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 262
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Obawiam się, że podobieństw należy szukać w BT-uszkach a nie w Vickers-ie.

Dokładnie, tym bardziej, że rozwiązanie zawieszenia, jest prawie identyczne, jak nie takie samo.

10TP w 3D i inne.

 

Jestem Kardan, WAŁ Kardana

Był również wykorzystywany w Saharze.

Universal_joint_transparant.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Obawiam się, że podobieństw należy szukać w BT-uszkach a nie w Vickers-ie.

 

Mam takie pytanie.

A dlaczego zamiast szukać podobieństw w BT, nie szukać podobieństw w pojazdach Christie'go ?

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie.

A dlaczego zamiast szukać podobieństw w BT, nie szukać podobieństw w pojazdach Christie'go ?

Pewnie dlatego, że Związek Radziecki kupił licencję (?) od Pana Christiego (przelicytował Polskę) i na jej bazie produkował wozy na potęgę. Nie pamiętam teraz czy kupili licencję faktycznie czy tylko 2-3 wozy i produkowali je potem "półlegalnie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na prawdę praktycznie nie było różnic pomiędzy zawieszeniem wozów Christie'go i BT-uszkami. BT-2 miał koła szprychowe, BT-5 i BT-7 już takie jak 10TP.

Niby płytę górną już zrobiłem, ale z planiku nie wiem jak dostawano się do silnika w celu regulacji lub wyjęcia go, chyba będę musiał improwizować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Produkowali legalnie. Zakup licencji bowiem był spowodowany faktem, że kupić ją chciała Polska. ZSRR nie przelicytował Polski. Według depeszy z ambasady ZSRR w Waszyngtonie oceniano czołgi Christiego jako nieprzydatne Armii Czerwonej, ale jako dające przewagę Wojsku Polskiemu. Christie wziął od nas zaliczkę, ale kiedy komisja się stawiła po nie, on domagał się więcej pieniędzy oraz przedstawił wogóle nie zmieniony model M1931, co było niezgodne z umową. Okazało się też, że nie ma przygotowanych pojazdów (z tego co pamiętam, to chyba był hazardzistą). Przygotował jednak zamówienie dla ZSRR, łącznie z licencją. W ramach arbitrażu oddał zaliczę z odsetkami. W ZSRR powstał więc BT a potem T-34, a nasi musieli kupić czołg lekki Vickersa. Przypomnę, że pierwszy konkurs na czołg rozpisano już chyba w 1921 lub 1922. Ponieważ jednak w latach 20-tych była zupełna posucha na zbrojenia, to nie udało się nic znaleźć. Ponieważ Chrisitie zawiódł, to Vickers jako plan B wypalił. ZSRR złożyło jednak zamówienie niezależnie od Polski, ale na przekór jej. Nasze zamówione maszyny nie poszły do ZSRR, a najprawdopodobniej nie powstały...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby płytę górną już zrobiłem, ale z planiku nie wiem jak dostawano się do silnika w celu regulacji lub wyjęcia go, chyba będę musiał improwizować

 

Jarekk a czy na planie 10 TP autorstwa Pana. Jana Jędryki nie ma z tyłu narysowanych włazów dostępu do silnika. ( nie mam tego planu przed sobą , wiec pisze z pamięci. Kiedyś rozrysowywałem 10 TP bo miałem zamiar zrobić go w dużej skali)

Z tego co pamiętam zaraz za wieżą na górnej płycie były po bokach dwie małe klapy otwierane na boki. Następnie część środkowa (skąd wychodziły rury do tłumików) była chyba mocowana na śruby.

Następnie nad transmisją były dwie duże klapy na zawiasach.

 

A jak się wyglądała sprawa zakupu pojazdu od Pana Christiego to dobrze wiem

 

Zresztą widzę że widd ładnie to streścił

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, a w BT-7 i całej rodzinie jak to wyglądało ?Może to nam jakoś pomoże? Zawsze jest tak, że od kogoś się trochę zwala więc może i tutaj odpowiedź się trafi. Swoją drogą to dziś się zacząłem zastanawiać, patrząc na model 7TP czy przez ten tylni luk zmieściłby się silnik ?! Wygląda to dość wąsko.

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/finland/finland.html

Widd- dzięki za resume z Christiego !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowanie jak i demontaż silnika mógł być identyczny jak w T 34 i w Shermanach.

(Chciałem zaznaczyć, że jest to tylko moja teoria)

 

th_Photo49.jpg

 

Cała góra nad silnikiem mogła być zamocowana na śrubach.

Odkręcamy śruby, zdejmujemy całą górę , wyciągamy silnik. I znowu zakładamy silnik, nakładamy płyty i zakręcamy śruby.

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Górna płyta w wozie Christiego.

 

e4e352e95970e4fa.jpg

 

bigmodel - zastanawiałem się również nad tym co proponujesz. Chyba pójdę właśnie tą droga. Należałoby jednak umieścić tam jeszcze śruby i może zawiasy, bo na razie jest wokół tej płyty środkowej pusto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby było łatwiej, od góry BT od skali, poniżej Christie od Jarkka.

BT_7A_bp1.jpg

Zdaje się, że Bigmodel ma rację. Nasi całą idee czołgu wzorowali na Rosjanach (vel ludziach radzieckich) więc pewnie i rozwiązanie tyłu skopiowali. Skoro, jak pisze Widd, wyciągnięcie z 7TP silnika wymagało odkręcenia całej płaszczyzny, to w 10TP rozwiązanie pewnie powtórzono.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasi całą idee czołgu wzorowali na Rosjanach (vel ludziach radzieckich) więc pewnie i rozwiązanie tyłu skopiowali.

 

Prędzej wzorowali się na Amerykanach

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.