Jump to content
słomek

Sprężarka własnej roboty

Recommended Posts

Mam zrobionego takiego lodówkowca (dziadek mi zrobił) do tego butla ok 5l , zawór zwrotny między sprężarka a butlą zrobił z wentla - zaworka do opony samochodowej i nic na razie nie cofa. Czy reduktor ciśnienia musi być koniecznie i gdzie taki można kupić względnie tanio? Czy zamiast filtra na zasysaniu do sprężarki nie można zastosować kilka razy zwiniętego bandaża umocowanego za pomocą gumki?? Bo drugi to wiadomo. Dopiero zaczynam i byłbym wdzięczny za informacje jaki kupić aerograf na początek do nauki malowania żeby jakoś to wychodziło??

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja mam troszke inne pytanie. Mam kompresorek samochodowy, dobrze sie maluje i wogóle, tylko ,że ni ma on butli, nie chce włącznikó, wyłącznikó. Ostatnio nawet malowałem samym kompresorem, tylko jak sie przestaje psikać, to odrazu rośnie ciśnienie szybko, w węzyku bo nie ma butli, i trzeba też wyłączać kompresor. Z czego można wziąść butle. Takto miał bym spory zapas czasu i nie musiał bym wyłączać kompresora puszczając przycisk na pistolecie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sandi, na wstępie, zwróć troszkę uwagę na pisownię, będzie się przyjemniej czytało.

 

Ja kiedyś przerobiłem turystyczną butlę gazową, taką pięciolitrową, ale była z tym masa zabawy, trzeba było przegwintowywać gniazdo pod zawór. Niektórzy biorą zużyte gaśnice samochodowe, ale podejrzewam, że tam też nie jest lekko. Ale jeżeli malowanie samym kompresorem jest możliwe, to w efekcie butla nie jest Ci potrzebna, a tylko zwiększa niebezpieczeństwo - bo jeżeli z jakiegoś powodu nie wyłączysz tego kompresora to ciśnienie będzie rosło aż nie zablokuje sprężarki albo dopóki coś nie strzeli. I wtedy im więcej powietrza w układzie, tym większa energia która będzie chciała coś zniszczyć. Dlatego zwykle w prostych rozwiązaniach proponuje się budowę prostego zaworu bezpieczeństwa, tzw. pierdzioszka - jest to kawałek metalowej rurki, zamontowany w linii z przewodem powietrznym. W metalowj rurce wywiercony jest otwór o niewielkiej średnicy, zasłonięty kawałkiem gumowego przewodu naciągniętego na metalową rurkę. Powyżej pewnego ciśnienia, które można regulować dobierając średnicę otworu albo grubość gumy itd. powietrze wydostaje się na zewnątrz wydając charakterystyczny odgłos (stąd nazwa). I nie trzeba wyłączać kompresora, i na pewno nic nie wybuchnie. Mam nadzieję, że to pomoże, pozdrawiam i życzę miłego dnia

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej nie. Powietrze musialoby uciekac tak samo szybko jak pompuje je kompressor. To musialaby byc spora dziura. Sprawdz czy odetkales wszystkie przewody prowadzace do Manometru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak najbardziej są odetkane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dawid xd, napewno niejeden z nas chciałby Ci pomóc w miarę swoich możliwości. Ja też, ale nie wiem nawet jak wygląda cały Twój kompresor z butlą itd. Myślę, że jakaś ogólna fotka byłyby wskazana. Chyba, że już sam rozwiązałeś problem.

Może w butli jest mimo wszystko za małe ciśnienie aby ruszyć ten manometr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę bardzo zdjęcie.

Agregat mam od zamrażalnika.

555xw.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, no więc wszystko wygląda normalnie.

Twoja butla powinna co kilkanaście sekund , przy zamkniętym aerografie, powiększać swoje ciśnienie (chyba, że wydajność kompresora w litr/min. jest marna) .

Jedyna rzecz, która mogłaby temu zapobiegać to wciśnięty spust aerografu, albo spora dziura w układzie, przez którą uciekałoby tyle powietrza ile pompuje kompresor.

 

Nie chcę Cię namawiać do eksperymentu typu "włącz i czekaj" bo nie wiem jak zachowa się ta butla przy ciśnieniu 2-3 bary.

Twój manometr ma dosyć szeroki zakres pomiaru 0-8 bar. Przy stosunkowo małych ciśnieniach 0,5-1bar może kiepsko wskazywać.

 

Mam nadzieję, że ktoś ma jakiślepszy pomysł i pomoże Ci znaleźć błąd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te kompresory pompują przy zamkniętym układzie ponad 30 bar sam to testowałem także radze uważać.

 

Butelka wytrzymuje dość spore ciśnienie robiliśmy testy i najechana kołem od ciągnika i podłączona do zwykłego kompresora 8 bar napompowała sie bez problemu i podniosła traktor.

 

Zawsze dobrze jest zastosować do butli włącznik ciśnieniowy wtedy mamy pewność że nic nam nie wystrzeli bo włącznik przy nastawionym ciśnieniu rozłączy kompresor

Share this post


Link to post
Share on other sites

erkamo Jak jest zamknięty aerograf to butle prawie rozrywa takie ciśnienie jest. Wyłączam za jakiś czas bo się boje, że zaraz pęknie. A manometr nawet nie drgnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto zauważyć, że butla nie jest z metalu, tylko z tworzywa. Każde napompowanie do granic rozciąga plastik i zmniejsza jej wytrzymałość. W końcu pęknie, nawet przy ciśnieniu, które wcześniej wytrzymywała.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!

Chciałbym was zapytać jakie ciśnienie może wytrzymać butla gaśnicy samochodowej 1kg? Na etykiecie napisane było "ciśnienie próbne 2,4 MPa" tylko nie za bardzo rozumiem co to znaczy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

A od czego internet? Właśnie na wikipedii sprawdziłem, że "normalne" ciśnienie atmosferyczne to 1000 hPa, czyli 0,1 MPa. Z tego wnioskuję, że 2,4MPa to 24 atmosfery. I jest to ciśnienie testowe, czyli gwarantowane przez wytwórnię. Ile taka gaśnica w rzeczywistości wytrzyma - wiedzą tylko odważni eksperymentatorzy, którzy lubią latające odłamki Pozostaje też kwestia, czy reszta instalacji też wytrzyma... Pozdrawiam

 

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Zgłaszam że przerobiłem butlę od gaśnicy z auta na zbiornik wyrównawczy.

Tzn odciąłem ten zawór z góry i wspawałem denko w którym zrobiłem gwint 1/4cala

Sprawuje się wyśmienicie, testy przeszła do 8 bar :]

Pojemność w zupełności mi starcza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie nie wiedziałem za bardzo jak to znaleźć... :/ Dzięki Paweł za odpowiedź.

 

filip_gd ale mówisz o gaśnicy z auta, która mieści jeden kilogram środka gaśniczego? A jak się ona w ogóle sprawuje? Często Ci się kompresor włącza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

1 kg starcza spokojnie na malowanie pancerki 1/35

Jak lakieruje - tzn pryskam prawie non stop to kompresor chodzi bardzo często.

Jak maluje normalnie, to nie ma żadnego problemu i nie widzę potrzeby stosowania większego zbiornika. Włącza się co jakiś czas i pracuje chwilkę.

Mam presostat i kompresor pracuje w zakresie 0- 6 bar, jak naładuje do 6 bar to się wyłącz,a aż ciśnienie spadnie do 2.5 bara.

Wszystko działa elegancko i pojemność jest ok.

Plusem mniejszej puszki jest to że po odpaleniu zestawu już po 10 s ciśnienie wzrasta na tyle że możesz ruszać z malowaniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowni Koledzy, po przejrzeniu całego wątku mam kilka pytań. mam już od dawna agregat, butlę turystyczną 2kg, wszystko to jakieś 5 lat temu połączył w jedną całość znajomy mechanik z serwisu AGD. Działało, ale nie miałem nigdy takiego aero, żeby to wypróbować. Pytanie:

 

Reduktor: jakie ma mieć parametry?

 

wyłącznik ciśnieniowy: jakie parametry? Czy taki od hydroforu może się nadać? http://allegro.pl/wylacznik-cisnieniowy-hydroforu-230v-hydrofor-i1629412242.html Czy ten: http://allegro.pl/przekaznik-wylacznik-cisnieniowy-polmatic-2-bar-i1628761060.html spełni zadanie rozłączenia i włączenia agregatu?

może lepiej taki: http://allegro.pl/reduktor-powietrza-szybkozlaczka-manometr-i1620226902.html ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć!

Przejrzałem towar - reduktor mógłby być, ale polecam dorzucić jeszcze trochę kasy i kupić taki z filtrem - będzie o wiele lepiej (oddzieli się woda i ew. olej, ważne do malowania na wysoki połysk). Wyłącznik ciśnieniowy 2 Bar fajny, ale nie będzie dobrze współpracował z reduktorem. Właściwie można by go użyć do pracy ze sprężarką, ale wtedy reduktora już by się nie montowało. Nie polecam. Ten drugi wyłącznik, do hydroforu - już wygląda lepiej, bo jest regulacja ciśnienia itd., ale tutaj też bym był podejrzliwy. W ostateczności może być.

 

Teoria - jeżeli założymy, że chcemy reduktorem regulować ciśnienie na wyjściu w zakresie 0,2-0,4 MPa, to w ukłądzie przed reduktorem musimy mieć cały czas dostępne ciśnienie wyższe od 0,4MPa a w praktyce jeszcze troche wyższe. Czyli wyłącznik ciśnieniowy musi załączać sprężarkę powyżej poniżej, powiedzmy 0,45MPa a wyłączać - to już zależy od konstruktora sprężarki. Im większe ciśnienie będzie przed reduktorem, tym więcej powietrza mamy w zapasie i tym rzadziej sprężarka będzie się załączać. Z drugiej strony maksymalne ciśnienie jest ograniczone względami bezpieczeństwa, wytrzymałością konstrukcji i znamionowymi parametrami wszystkich elementów-zbiorników, przewodów, spręzarki, reduktora itp. A właściwie najsłabszego z tych elementów.

 

Mam nadzieję, że to pomoże, życzę powodzenia i pozdrawiam

 

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj, dzięki. też się zastanawialem nad reduktorem z filtrem. Najpierw musze jednak sprawdzić, czy po 5 latach kompresor nadal działa. Twój post narobił mi bałaganu w głowie, bo niestety nie jestem aż tak "techniczny", ale pomogłeś.

Mi najbardziej zależy na zautomatyzowaniu całego sprzętu, bo dopiero zaczynam z aerografem (mam jakiś Humbrola, będzie do testów) i chcę troche ulatwić sobie pracę, dlatego najbardziej zalezy mi na tym wyłączniko-włączniku ciśnieniowym

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój kompresor odpalił, tłoczy powietrze aż miło. mogę zatem zacząć mysleć o założeniu reduktora i wyłącznika ciśnieniowego. może któryś z kolegów ma jakieś uwagi na ten temat, poza wyżej wymienionymi przykładami odpowiednich części z Allegro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć! Tak się składa, że namierzyłem w końcu właściwy detal - mówimy tu o wyłączniku ciśnieniowym firmy Ranco, oznaczenie typu O16-H6703. Można w nim regulować ciśnienie załączenia i różnicę pomiędzy odłączeniem i załączeniem. Od presostatów różni się też tym, że nie ma urządzenia do odciążania sprężarki - tego które wypuszcza powietrze zaraz zza sprężarki po odłączeniu prądu. W dużych systemach ułatwia to ponowny rozruch sprężarki, ale dla agregatu od lodówki śmiem twierdzić, ze to bez znaczenia. Dwa razy próbowałem podłączyć typowy presostat do agregatu od lodówy i za każdym razem były problemy z tym odciążeniem. Na takim wyłączniku, też firmy Ranco, tylko że o wiele starszym (wziętym ze złomu) moja sprężarka modelarska pracuje już ponad 10 lat, i pracuje dobrze. Może jeszcze mały link:

http://elgracool.pl/product-pol-246-Presostat-RANCO-016-H6703.html

Mam nadzieję, że to pomoże, pozdrawiam

 

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurcze, drogie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

To spróbuj to wytargać ze złomu. Potrzebujesz znaleźć rozwalony klimatyzator. Tam się takie montuje, czasem nawet dwa. Może w jakimś punkcie napraw albo coś w tym stylu. Pozdrawiam i powodzenia

 

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiu Fiu panowie troche tu jest tych informacji ale to bardzo dobrze ;)

Zamierzam wlasnie zabrac sie za zrobienie lodowkowca bo moj obecny kupny kompresor nie ma zycia. Jest nowy pluje woda i nie jest w stanie utrzymac stalego cisnienia podczas malowania, koszmar jakis. (posiada filtr i odwodnienie) Nabylem ostatnio dodatkowy filtr podpinany bezposrednio przed aerkiem czekam na dostawe i zobaczymy czy pomoze. I tak tylko na chwile bo brak stalego cisnienia mi przeszkadza.

Bardzo duzo tu przykladow, schematow i spisow potrzebnych podzespolow ale zapewne pojawia sie pytania wiec zglosze sie chetnie po pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.