Jump to content

Samoloty wielopłatowe - pytania i odpowiedzi...


Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Krystian Ciechowicz kleił, napisz do niego.  https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=13&t=88373  

"Late" czyli wersja późna miała prostokątne zakończenia płatów, w odróżnieniu do wersji wczesnej z nieco zaokrąglonymi końcówkami. Porównaj ze "SPAD XIII early" Eduarda :  Polską wersję możesz zr

Trzeba by sprawdzić u Morgały, jak to było z tymi SPADami. Informacji o kamuflażu jednak tam nie będzie (chyba, że są zdjęcia), a tylko potwierdzenia tej numeracji.

Posted Images

20 godzin temu, Kolekcjoner WP napisał:

Cześć,

Macie jakiś prosty i przyjemny sposób na naciągi skrzydeł ? Pwsy czekają a ja nie mam nerwów na linki ... 

Prosty i przyjemny sposób na naciągi - omijać takie modele szerokim łukiem :D Nie ma prostego i przyjemnego sposobu na naciągi. Nici nylonowe, ramki wyciągnięte termicznie lub żyłki i dużo cierpliwości. Innego sposobu raczej nie widzę.

Link to post
Share on other sites

Witam.

Mam, prośbę do adminów, moderatorów ... w każdym razie do osób decyzyjnych. Czy mogliby ujednolicić tematykę tego wątku? Dlaczego w wątku o samolotach wielopłatowych od dłuższego czasu rozpatrujemy prawidłowość stosowania kolorów interior green i zinc chromate, czyli z czasów lat 40-ch XX w. lub później. No chyba, że obecna większość społeczeństwa rozumie pojęcie "samolot wielopłatowy" jako samolot z płatem prawym i płatem lewym. W czasach, gdy nie było jeszcze internetu, rozróżniano samoloty jednopłatowe, dwupłatowe i (właśnie) wielopłatowe, czyli trójpłaty i więcej. Czasami mogło to dojść, jak w przypadku Horatio Phillipsa do 20-płata lub nawet później (chyba w 1907 r.) 100-płata - cztery rzędy po 25 cienkich płatów.

Dlaczego jeden z moich ulubionych tematów na tym forum schodzi na boczne tory? Niedługo będziemy tu pisać o śmigłowcach, w których wirnik nośny ma np. 5 łopat. Bądźmy konsekwentni. Wielopłat powinien mieć więcej niż DWA płaty nośne.

PS. Wczesną wersję Ilji Muromca nr 107 z dodanym dla poprawy stateczności środkowym płatem w połowie długości kadłuba też na upartego zaliczyłbym do trójpłatów.

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Zamawiałem chemię i pierdoły i tak mi się spodobał ten model, że wiedziony impulsem chwili też go kupiłem:

Airfix 09187 Supermarine Walrus Mk.I "Silver Wings" 1/48

Czy ktoś go sklejał ? Czy na coś trzeba zwrócić uwagę, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie ?

Optycznie straaasznie mi się podoba :)

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Witam modelarzy 😃. Stałem się posiadaczem tego samolotu :

129950-10263-pristine.jpg.16b7c3b18ea959854cafc22116553b81.jpg

Pytanie dotyczy wersji , nie mówi mi nic słowo "late" w tytule . Mogę z niego zrobić naszego z szachownicami ? Istnieją kalki , polskie kalki do niego ? 

Pozdrawiam Hello

Link to post
Share on other sites

"Late" czyli wersja późna miała prostokątne zakończenia płatów, w odróżnieniu do wersji wczesnej z nieco zaokrąglonymi końcówkami. Porównaj ze "SPAD XIII early" Eduarda : 3135_rd.jpg

Polską wersję możesz zrobić z tego "late". Sam ją wykonałem :) . Kalki były w publikacji Kagero "słynne samoloty" nr 8.

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Wachmistrz napisał:

Porównaj ze "SPAD XIII early" Eduarda

To właśnie zrobiłem . Dojrzałem tylko w pudełkach inne oprofilowanie osłony chłodnicy czy inaczej mówiąc - pierwsza blacha od początku . Oraz jakieś malutkie elemenciki na ramce . O końcówkach skrzydeł nie wiedziałem . Czyli nasze polskie były już tak zwane późne ( late )? Do kalek z Kagero już dotarłem w necie , niestety na dzień dzisiejszy to będzie tylko historia . Dziękuję za odpowiedź , nie ma za dużo na forum galerii i warsztatów tego samolotu . W domu mam jeszcze TBU z tym samolotem ale brak tam interesujących informacji . Muszę sprawdzić może Polish Wings coś w tym temacie ?

Pozdrawiam Hello

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Bardzo mnie zaciekawił ten samolot i dlatego jeszcze zadam jedno pytanie . Tym razem dotyczące Spada VII , nie XIII-tki .

Istnieją maski do malowania Spada którym latał Guttmejer :

2651_rd.jpg.bcd21f3cb8c942568f9c20ea7dfb1d74.jpg

Są też zdjęcia na które trafiłem w sieci :

guttmeyer-eugeniusz-spad-vii.jpg.b600242151b5e768a5010e802b3103ea.jpg

154d97c97d12cdd3aeaf0867baee8f61.thumb.jpg.56879bd7c530a219a1c77ffa605f1313.jpg

picture_30512ef85b7da9c1844d4dbbc406e884.thumb.jpg.b0407d16e276ed58be0be2407dcab0f1.jpg

Maski są do samolotu z numerem 15.3 , natomiast zdjęcie i model kartonowy mają numer 15.2 . Może mnie ktoś uświadomić o co chodzi z numeracją , a także z malowaniem ? Dlaczego się różnią ? Nie mam żadnej publikacji na temat tego samolotu . Nie znalazłem też żadnej galerii i warsztatu do tego samolotu i malowania w/g Montexu . Oczywiście wolałbym pomalować  Spada w kamuflaż jaki  jest na ostatnim obrazku .Z góry dziękuję za odpowiedź .

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello
Link to post
Share on other sites

Trzeba by sprawdzić u Morgały, jak to było z tymi SPADami. Informacji o kamuflażu jednak tam nie będzie (chyba, że są zdjęcia), a tylko potwierdzenia tej numeracji.

Edited by Wachmistrz
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@Hello Wieczorem postaram się sprawdzić i napisać coś więcej, bo w domowej biblioteczce na pewno coś o nim mam. Nie wiem, czy znajdę coś dokładnie o tym numerze (15.2/15.3), ale schematy różnych malowań raczej mam.

Mój syn też zabiera się za SPADa XIII, tylko w 1/72 i znalazłem mu jedynie kalki Techmodu "72162 Polish National Insignia 1920-39" w skali 1/72... nie wiem czy mają takie do 1/48. Niestety na tym arkuszu też nie znajdziesz wszystkich kalek do tego modelu... z tego, co pamiętam - rozmiarowo znajdziesz tam takie, które pasują na górę skrzydeł, ale na spód skrzydeł (gdzie powinny być trochę większe) już nie.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

O fajnie 😃 . Jak już sobie coś upatrze to okazuje się , że zawsze coś jest nie tak . 

Godzinę temu, Wachmistrz napisał:

Trzeba by sprawdzić u Morgały

No właśnie nie mam żadnej publikacji o Spadach ( poza starenkim TBU ) .

Godzinę temu, jason83 napisał:

czy znajdę coś dokładnie o tym numerze (15.2/15.3),

Byłoby pięknie . Zauważ , że te numery dotyczą Spada VII-mki w skali 1/32 . Wcześniejszy mój post mówił o Spadzie XIII z Revella 1/48 . 

Model kartonowy ( 15.2 ) którego okładkę pokazałem powyżej , też był robiony na podstawie jakichś źródeł . Montex robiąc kalki do 15.3 zapewne także nie korzystał z danych wziętych z kapelusza . Wolę się zapytać na forum i być pewnym tych malowań . Na razie wychodzi na podstawie Montexu i kartonówki , że były dwie maszyny którymi latał Guttmejer . Pewniejszym dla mnie jest malowanie z kartonówki , są zdjęcia .

Nawiązując do kalkomanii ,na razie kłopotem byłaby tylko cyfra "2" do samodzielnego wycięcia . Same szachownice na skrzydłach są bardzo duże , więc ewentualne braki w kalkach można zastąpić malowaniem . 

Dziękuję za uwagę i ewentualne podpowiedzi 👍😃 .

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello
Link to post
Share on other sites

Niestety o SPAD VII 15.2/15.3 nic nie znalazłem...

W publikacjach znalazłem jednak kilka interesujących malowań, zdjęć i schematów. Między innymi rysunek z różnicą pomiędzy wersjami XIII early i laty. Raczej niewiele pomogłem w temacie, ale z ciekawości warto zobaczyć. 😉

Po kliknięciu w obrazek wyświetli się galeria.

2tEzbir1_o.jpg

Część to zdjęcia z książek, inne screeny z elektronicznych skanów książek. Gdyby była potrzeba, to zdjęcia z książek mogę wrzucić na skaner, aby uzyskać lepszą jakość.

 

Pozdrawiam!

Edited by jason83
edycja linku do galerii
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dziękuję za zdjęcia . Na jednej ilustracji pojawił się Spad na pływakach , ciekawy .

Może warto zapytać w wydawnictwie które drukowało kartonówke . Jeszcze raz dziękuję za poświęcony czas . Najprościej to byłoby " zerżnąć " malowanie z tego wydawnictwa i nie rozpaczać za dużo .

Hello

Link to post
Share on other sites

Poczytaj tutaj o Spadzie VII. Jest i o Twoich 15.2  i 15.3. Ale nt. malowań niewiele to wyjaśnia...

http://bequickorbedead.com/article_detail/french-fighters-spad-vii/

Kalki do Spada VII w 1/72 i 1/48 robiło KAGERO. Jest tam malowanie do Spada "nr 1" wyremontowanego w CWL, na ktorym w 1919 rozbił się M. Garstka (sylwetka c w obrazku Jasona83), a także do Spada L. Rayskiego (z półksiężycem).

Jak oglądam zdjęcia tych samolotów w polskich barwach, to nasuwa mi się przypuszczenie, że pozostawały one w 5-barwnym francuskim kamuflażu, o ile nie przechodziły remontu w CWL. 

Edited by Wachmistrz
uzupełnienie
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 30.01.2020 o 11:37, Wachmistrz napisał:

Jak oglądam zdjęcia tych samolotów w polskich barwach, to nasuwa mi się przypuszczenie, że pozostawały one w 5-barwnym francuskim kamuflażu, o ile nie przechodziły remontu w CWL.

Tak , samoloty prosto z Francji nie były przemalowywane . Ten Spad VII który jest z kartonówki GPM był zrobiony na podstawie książki Goworka " Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego " :

4a29762d45509138e521409da608.thumb.jpg.f2cbe12f284003826ca4a25a9c02dfa0.jpg

GPM pisze ,że samolot 15.2 jest z 15 EM . Może ktoś ma powyższą książkę i zobaczy co piszą o tym Spadzie ?

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello
Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Hello napisał:

...Może ktoś ma powyższą książkę i zobaczy co piszą o tym Spadzie ?

Pozdrawiam Hello

Posiadam powyższą książkę i postaram się przez weekend ją namierzyć, wykopać i sprawdzić so tam o SPAD-zie piszczy :nauka:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Slawek_26869 napisał:

postaram się przez weekend ją namierzyć

Z góry dziękuję za pomoc 😃😃😃

Pozdrawiam Hello

Link to post
Share on other sites

W trakcie poszukiwań książki Goworka, wpadła mi w ręce "Polski samolot i barwa 1918-1939" - Tadeusza Królikiewicza (wyd. 2 z 2009).

Na temat samolotów SPAD VIIC1/XIIIC1 używanycy w naszym lotnictwie mamy:

"Samoloty SPAD VIIC1 stanowiły wyposażenie francuskiej 162 Eskadry Spadów przybyłych z armią gen. Hallera. Miała ona 15 płatowców i trzy zapasowe. Dodatkowo zakupiono pięć samolotów, które zasiliły tę eskadrę przejęta przez personel polski jako 19 Eskadra Myśliwska. Wzięła ona udział w walkach na froncie wschodnim, zaliczając zestrzelenia bolszewickich samolotów i balonów obserwacyjnych. Zakupione samoloty stanowiły też częściowe wyposażenie 15 Eskadry Myśliwskiej. Pojedyncze samoloty, w tym zdobyte na Wschodzie, były użytkowene przez inne jednostki, także w szkolnictwie, szczególnie po wycofaniu z eskdr bojowych. Samoloty SPAD VIIC1, które były stardszej produkcji, miały barwę kremowożółtą lub czasami srebrzystoszarą. Pojedyncze miały kamuflaż deformujący. Samoloty tego typu miały numery ewidencyjne na kadłubie, najczęściej w kolorze czarnym, z numerem typu 15 nadanym przez CWL.
Nowsze samoloty SPAD XIIIC1 zakupione zostały we Francji w liczbie 40 egzemplarzy. Pierwsze partie tych samolotów dotarły do Polski przed zakończeniem działań wojennych, zostały zmontowane w CWL i były były używane w działaniach wojennych przez 19 Eskadrę Myśliwską. Po wojnie były użtykowane przez Eskadry 7, 18 (Myśliwskie) i 14 (Wywiadowczą), a po unifikacji sprzętu - w 18 Eskadrze Myśliwskiej. Samoloty tego typu wykorzystywano (w szkolnictwie) do 1927 r.
Dostarczone samoloty były w deformującym kamuflażu francuskim w plamach o barwie ciemnozielonej, jasnozielonej, brązowej i piaskowej. Dół kadłuba był jasnokremowy, skrzydła od dołu miały barwę płótna krytego bezpigmentowymi farbami. Samoloty nosiły numery nadane w CWL, przy czym typ oznaczony był numerem 24. Samoloty remontowane otrzymywały jednolitą barwę."

Są również sylwetki boczne Pana Wojciecha Sankowskiego: SPAD VIIC! nr ew. 15.2 (francuski nr ser. 11546) w malowaniu deformującym, z motywem gryfa (w kolorze szarym) z godła francyskiej 65 Eskadry Spadów oraz XIIC1 nr ew. 24.25 i bocznym 5 również w malowaniu deformującym. Przy najbliższej okazji postaram się zeskanować i wrzucić w wątek.:lama:

Link to post
Share on other sites
W dniu 31.01.2020 o 19:25, Hello napisał:

Tak , samoloty prosto z Francji nie były przemalowywane . Ten Spad VII który jest z kartonówki GPM był zrobiony na podstawie książki Goworka " Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego " :

4a29762d45509138e521409da608.thumb.jpg.f2cbe12f284003826ca4a25a9c02dfa0.jpg

GPM pisze ,że samolot 15.2 jest z 15 EM . Może ktoś ma powyższą książkę i zobaczy co piszą o tym Spadzie ?

Pozdrawiam Hello

Czytam/przeglądam już chyba piąty raz rozdział w tej książce, dotyczący "Spad 7C1 i Spad 13C1" i muszę Cię rozczarować... Znalazłem tylko bardzo lakoniczną informację dotyczącą interesującego Cię numeru:

"[...] W polskim systemie numeracji typów Spady 7C1 otrzymały numer 15, Spady 13C1 - numer 24. Podobnie, jak w przypadku innych samolotów, numerację stosowano niezbyt konsekwentnie. Wydaje się, że większość samolotów Spad 7C1 nie miała malowanych numerów polskich (znany wyjątek: 15.3), na niektórych nawet po remontach malowano na kadłubie dawny numer francuski. [...]"

Na zdjęciach/rysunkach jednak nigdzie nie widnieje.

Chyba, że jest jakieś późniejsze wydanie tej książki lub errata - ja posiadam I wydanie z 1991 roku.

 

Pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

No cóż , historia jak zawsze jest niezwykle wciągająca . Można odkryć coś nowego , czego nie wiemy albo dalej mieć świadomość wielu niewiadomych . Jeszcze chwilkę poczekam ( tak nie mam na razie czasu na modelarstwo 😟😣 ) , może Sławek_26869 wstawi zdjęcia z książki i "przyklepie" francuskie malowanie na Spadzie numer15.2 ? Dziękuję za pomoc , zawsze to raźniej 😊😊 .

Pozdrawiam Hello

Link to post
Share on other sites

Witam. Mam jedno pytanko, a wiem, że ta technika pozyskiwania potrzebnego materiału modelarskiego jest stosowana często przy budowie  wielopłatów 😀 Potrzebuję "wyciągnąć" cienką rurkę z uchogrzeba i za cholewcie mi to nie wychodzi, nawet się nie zbliżyłem do wytworzenia jakiejkolwiek rurki w ten sposób. Nie jestem w stanie rozgrzać tego patyczka w taki sposób, żeby jakkolwiek równomiernie się rozciągał, przy wyciąganiu od razu się rozrywa. Totalnie nie wiem, czy wina leży po mojej stronie, czy to kwestia plastiku moich patyczków (popularna biała Bella). Tworzywo to całkowicie odmiennie reaguje od tego do czego przyzwyczaiły mnie ramki wyprasek. Generalnie chodzi mi o to, czy z każdych patyczków powinno się dać coś tam uzyskać, czy jednak są takie z których nie idzie nic zrobić i ja właśnie mam takie i niepotrzebnie się siłuję, zamiast szukać po rossmanach tych właściwych dla naszych potrzeb😃  Pomóżcie 😀 

Edited by arhtus
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.