Jump to content

Revell 1/350 Bismarck


Recommended Posts

Eh... wydaje mi się że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie...

Pewnie będę się powtarzał, bo zakładam skell, że skoro masz wątpliwości to dotarłeś do tych samych materiałów co ja

 

Najpierw fotki:

Jedyne dwie fotki Bismarcka jakie znalazłem prezentujące okolice pomostu admiralskiego nie z dolnej perspektywy:

bismarck1_zpsyhu527ox.jpg

bismarck4_zpsckazttqw.jpg

na tym dolnym zdjęciu (to to samo zdjęcie ale różnie ucięte w różnych publikacjach) widać, że niższy pokład był deskowany więc może i wyższy też był.

 

U jego bliźniaka Tirpitza było tak:

bismarck2_zpsqbeurwda.jpg

Czy tam jest deskowanie czy blacha diabli wiedzą, chociaż ze względu na kolor ja bym obstawiał metal. Z drugiej strony to fotka z prac wykończeniowych więc może i było w planach deskowanie w dalszym etapie prac.

 

TYLE FOTKI, TERAZ PLANY:

 

...wg Super Drawings Kagero, cały poziom był szary/w kolorze nadbudówki. Jednak zajrzałem też do moich blach od Pontosa i tu z kolei znalazłem fragmenty deskowania, jednak tylko w przedniej części - przy dalmierzach...

Wokół dalmierzy nie było deskowania tylko blacha (w tych okrągłych zatoczkach) - tu akurat jestem pewny na 100%

Poza tym mógłbyś doprecyzować swoją wypowiedź Kami? Bo w przedniej części pomostu o której piszesz był zabudowany trwale mostek admiralski, pokład był tylko w tylnej części, od strony masztu

 

W "Anatomy of the Ship" o Bismarcku Jack Brower narysował tam deskowanie....

Opracowanie b.szczegółowe, jednak zastanawia mnie w nim jedna rzecz - deskowanie wrysowali wszędzie na poziomach a to dla mnie trochę podejrzane. Ale mogę się mylić

 

Znalazłem takie plany stoczniowe, ale to Tirpitz, poza tym rys poglądowe więc deskowania mogli nie mieścić żeby nie zaciemniały widoku:

bismarck3_zpsrhj1yay5.jpg

 

Tu są rzuty z "Monografii Morskich" z numeru o Bismarcku (M.Skwiot & A.Jarski) - pokład bez deskowania:

bismarck5_zpsb52ppz2m.jpg

Na niższym poziomie jest deskowanie, na wyższym nie ma.

 

Na koniec zdjęcia sporego modelu Bismarcka znajdującego się w muzeum stoczni Blohm & Voss - fotki są z "Marine Arsenal" z numeru o Bismarcku. Autor (S.Breyer - wg mnie wiarygodny) pisze, iż model jest wykonany wg oryginalnych planów stoczniowych (więc nie uwzględnia późniejszych licznych modyfikacji) jednak widać na nim ewidentny brak deskowania na mostku admiralskim, łącznie z "nogą" odchodzącą na pomost kominowy:

bismarck7_zpslwdvociw.jpg

bismarck6_zpsmyev21qd.jpg

 

Tyle znalazłem w swoich materiałach, tak więc sprawa nadal otwarta, chociaż ja bym się jednak skłaniał ku wersji bez deskowania.

Ale bądź tu człowieku mądry

Link to post
Share on other sites
  • Replies 503
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wielkie dzięki za odzew Panowie!

 

kzugaj Jakbym, jak piszesz, miał czas na modelowanie - budowa nie ciągnęłaby się latami... Raczej moją pracę na Bismarckiem nazawłbym "wyrywaniem chwil" z rzeczywistości.

 

M.A.V. - dzięki za pomoc i przytoczenie fotek i monografii

blacman Fakt, w Anathomy of the Ship - Bismarck, tylna część mostka jest przedstawiana jako deskowana, ale stronę później pokazują kompletnie deskowany pokład niższego poziomu. W rzeczywistośći był on deskowany tylko w połowie (tak jak przedstawił to Revell).

I żeby bardziej podgrzać temat... Revell widzi mostek admiralski z deskowaniem całej powierzchni oprócz stanowisk dalmierzy.

 

IMG_3488_zpstopac73i.jpg

 

Model w B&V daje chyba najlepszy obraz "jak to miało" wyglądać, ale jak było faktycznie - trudno rzec, BTW - na modelu BV pokład poniżej mostka nie ma desek, które są na zdjęciach i w zestawie Revella.

 

Kurcze, czyżby nie było jednoznacznej dokumentacji, która jasno potwierdza jedno bądź drugie.

Na dzien dzisiejszy jeszcze nie zdecydowałem jak opcję wybiorę - temat ciągle otwarty, jakby ktoś z szanownych kolegów miał coś do dodania - śmiało!

 

Z serii zagadek o Bismarcku - mam kolejny temat: jak podczas Rheinebung wyglądała winda amunicyjna przy stanowisku dowodzenia - ponoć była przebudowana w XII'40 na wzór tej z Tirpitza, czytałem wiele rozważań na forach historycznch i modelarskich, w tym wspaniały wątek na kartonworku szp. Art'a, który w swoim Bismarku zmienił windę na "a'la Tirpitz" jednak na fotkach gotowego modelu, winda jest sprzed zmian...

W tej kwestii również, jeżeli ktoś posiadałby jednoznaczny "materiał dowodowy" - proszę o podzielenie się.

 

 

Z innej beczki...

 

Za pośrednictwem i uprzejmością kolegi karambolis8, przywracam powoli istniejące fotki z początku wątku - do dziś mamy uzupełnione do str.22.

Polecam!

 

karambolis8 SERDECZNE DZIĘKI!

 

 

... a tymczasem w stoczni:

 

Wziąłem się za "pewniaki" - obfotografowane i potwiedzone :

 

IMG_1341_zpsyrgg6ad9.jpg

 

i po jakimś czasie:

 

IMG_3486_zpsb9p2z2cv.jpg

 

Oczywiście musiałem złożyć całość na sucho.

 

IMG_3489_zpsf0cdvaly.jpg

 

IMG_3490_zpse4e6byzz.jpg

 

IMG_3491_zpsjfyx4ouf.jpg

 

Pozdrawiam skell

Link to post
Share on other sites

Dobra robota!

 

M.A.V. same zatoczki wokół dalmierzy oczywiście nie były deskowane, zdjęcie z instrukcji Pontosa powinno wyjaśnić o co mi chodziło:

pontos.jpg

Co ciekawe, tak jak Revell, Trumpeter w identyczny sposób odtworzył deskowanie na całości tego poziomu, jednak ciężko się wzorować na modelach..

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Kami - ...i wszystko jasne

 

skell - jeśli chodzi o Bismarcka to chyba najwięcej zdjęć pokładowych jest z okresu gdy załoga szkoliła się na Bałtyku. Potem to już prawie nic. Tak sobie ostatnio myślałem... jest dużo fotek Tirpitza robionych przez samoloty zwiadowcze jak cumował w Norwegii (jak jeszcze nie miał maskowania). Oczywiście w publikacjach słaba jakość i nic nie widać, ale gdyby wziąć oryginalna zdjęcia i powiększyć...

myślę że wszystko byłoby widać (pomarzyć dobra rzecz)

Wiem co mówię, oglądałem kiedyś dokument BBC o alianckim zwiadzie lotniczym i pokazywali jakie cuda można wyciągnąć z profesjonalnych zdjęć lotniczych - powiększali fotki bunkrów U-Bootów w Lorient robione ze sporego pułapu i widać na nich było kto z obsługi pali fajkę a kto papierosy

 

Z serii zagadek o Bismarcku - mam kolejny temat: jak podczas Rheinebung wyglądała winda amunicyjna przy stanowisku dowodzenia - ponoć była przebudowana w XII'40 na wzór tej z Tirpitza

To już chyba tylko i wyłącznie do weryfikacji na podstawie słowa pisanego

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.