Jump to content
emeryt

MiG-21

Recommended Posts

Mam pytanie dotyczące Złotego MiGa... Czy ten samolot zanim został pomalowany na złoto posiadał wcześniej biały pas rozpoznawczy z ćwiczeń Szpon Orła? Pytam bo na niektórych zdjęciach tego samolotu tak jak by spod farby przeswitywalo jaśniejsze miejsce gdzie mogł być ten pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Złoty MiG faktycznie posiadał taki pas.

 

Ćwiczenia nazywały się Orli Szpon '97, a nie Szpon Orła.

Takie pasy były malowane również (o ile się nie mylę) na ćwiczeniach Ocelot '99 więc trzeba by poszukać w historii podczas których ćwiczeń faktycznie ten samolot dostał biały pas identyfikacyjny.

 

Chwilkę szukania i...

ŻŁOTY

Share this post


Link to post
Share on other sites
Złoty MiG faktycznie posiadał taki pas.

 

Ćwiczenia nazywały się Orli Szpon '97, a nie Szpon Orła.

Takie pasy były malowane również (o ile się nie mylę) na ćwiczeniach Ocelot '99 więc trzeba by poszukać w historii podczas których ćwiczeń faktycznie ten samolot dostał biały pas identyfikacyjny.

 

O nie, nie, nie. Tylko Orli Szpon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

W związku z tym, że niniejszy wątek jest najbardziej rozbudowanym na temat MiG-21 w tym kraju postanowiłem się zwrócić o pomoc, wielu zaglądających tu to byli technicy/piloci i na ich wiedzę i posiadaną dokumentację liczę. Moje pytania nie będą miały nic wspólnego z tematyką modelarską ale mam nadzieję, że moderacja mi to wybaczy.

Wielu w Was wie ( zapewne wielu używa ), że każdy pasjonat tego samolotu może mieć namiastkę latania nim w DCS MiG-21, modułu opracowanego przez Letherneck ( z siedzibą w Polsce zresztą ). Wszystko byłoby fajnie gdyby nie fakt, że niniejszy moduł mimo zapowiedzi okazał się niejako wydmuszką, ponieważ wiele jego aspektów odbiega od rzeczywistości i to w moim przekonaniu w stopniu dużym. Problem polega na tym, że LN traktuje konstruktywną krytykę dość protekcjonalnie wychodząc z założenia, że ponieważ w ich zespole jest były pilot tego samolotu to wszystko jest jak być powinno bo ten człowiek po prostu wie lepiej. Wiele uwag jest zbywanych w ten sposób i dopiero po przedstawieniu „papierologii” panowie są skłonni coś zmienić.

O jeżeli działanie systemów samolotu jest zweryfikować dość prosto, bo instrukcje pilota są dostępne w internecie i każdy kto czyta ze zrozumieniem może stwierdzić czy coś działa jak w opisie, to problem jest z tzw. Flight Model czyli modelem zachowania samolotu w trakcie lotu. Problem wynika z braku doświadczenia i wiedzy u osób które podejmują próby takowych ocen, oraz braku dokumentacji ( poza jednym dość ogólnikowym opisem aerodynamiki samolotu ). Dlatego dobrze byłoby uzyskać opinię o pewnych rzeczach od innych osób mających doświadczenie w realnym pilotażu tego samolotu. Ważne jest aby odpowiedzi można było potwierdzić za pomocą czegoś obiektywnego czyli np. danych z instrukcji i opisów technicznych tak aby oddalić zarzut wymyślania właściwości lotnych bez pokrycia w rzeczywistości. Na początek kilka podstawowych rzeczy które mnie nurtują :

 

- przełożenie wskazań UUA-1 na rzeczywiste kąty natarcia skrzydeł, jak wiadomo rzeczony wskażnik pokazuje kąty lokalne ( dla miejsca mocowania skrzydełka mierzącego kąty ), nie znalazłem nigdzie żadnego wykresu/ wzoru na przeliczenie wspomnianych wartości, nie wiadomo ( a przynajmniej nie znalazłem tej informacji ) ile wynosi maksymalny rzeczywisty kąt natarcia skrzydła, chodzi o to że pojawiają się głosy że LN źle przeliczył wskazania UUA na rzeczywiste kąty albo na obrót,

 

- kwestie związane z momentem obrotowym w osi podłużnej samolotu spowodowanym niesymetrycznymi podwieszeniami np. różnica w jednym kpr R-60 pomiędzy lewym i prawym skrzydłem powoduje silny moment obrotowy który w niektórych stanach lotu ( zakręt z dużym przeciążeniem ) wręcz uniemożliwia pilotowanie, R-60 waży 48 kg co w zależności od bieżącej masy samolotu daje różnice w balansie lewa-prawa raptem od 0,9 do 1,3 % masy, czy tak mała różnica ma tak znaczący wpływ na własności lotne samolotu, czy są jakieś wykresy/dane opisujące stany lotu z niesymetrycznymi podwieszeniami,

 

- w module występuje moment obrotowy w prawą stronę wzdłuż osi podłużnej w momencie gdy amunicja z działka zostanie wystrzelana, masa amunicji działka w MiG-21Bis to 95 kg położone bardzo blisko środka ciężkości, czy faktycznie występuje to zjawisko w realu, a jeżeli tak to czy znana jest jego wartość ( przynajmniej w przybliżeniu ),

 

- czy występuje w realu moment obrotowy wzdłuż osi podłużnej powodowany przez silnik, jeżeli tak to jaką ma wartość i w jakim zakresie obrotów silnika.

 

- według instrukcji pilota samolot w konfiguracji do lądowania jest lekko niestateczny, co objawia się głównie tendencją do opuszczania nosa ( i wymusza na pilocie wychylenie drążka maksymalnie na siebie w trakcie wyrównania przed przyziemieniem ), czy istnieje informacja na temat wartości tego zjawiska dla różnych prędkości lądowania,

 

- w module w konfiguracji do lądowania występuje silne kołysanie ze skrzydła na skrzydło z bardzo dużą inercją ( z powodu zmniejszenia skuteczności lotek ) co powoduje problem w kontrowaniu tego kołysania ( ta tendencja wręcz uniemożliwia bezpieczne lądowanie parą ponieważ jest niezmiernie trudno utrzymać kurs lądowania ). Według instrukcji zjawisko to występuje na prędkościach poniżej 280 km/h i w okolicach 190/200 km/h może nawet osiągnąć 50 º w lewo-prawo, w module natomiast można to zaobserwować nawet przy prawie 400 km/h, pytanie czy te kołysanie zaczyna się dopiero od progu 280km/h, czy występuje wcześniej, czy jest jakiś opis wartości tych oscylacji np. dla prędkości 350 - 20 º, przy 300 - 25 º itd.,

 

- potrzebny jest też generalny opis zachowania samolotu przy włączonym APP na zakres stabilizacja ze względu na brak danych, w module dzieją się rzeczy będące odwrotnością znaczenia słowa „stabilizacja”, dziwaczne drgania w trakcie włączania zakresu, mało naturalne rozkołysanie samolotu, spowolnienie reakcji sterów.

 

Wybaczcie mi ewentualne błędy w nazewnictwie opisanych zjawisk. Będę niezwykle wdzięczny za uzyskaną pomoc, albo sugestie gdzie odpowiedzi na te i podobne pytania mogę uzyskać. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawostka z USA:

 

a7576a1ede56f4fc16cce1069bf59318.jpg

 

Samolot trafił w 1966 roku do 41.PLM w Malborku. Podczas swojej służby w Polsce był też na stanie 11.PLM we Wrocławiu, 62.PLM na Krzesinach oraz 10.PLM w Łasku, gdzie zakończył swoją służbę i w 1992 roku został sprzedany do USA. Na USS Intrepid początkowo wystawiany w oryginalnym malowaniu, został przemalowany na wzór krzesińskich tygrysich MiGów-21, a obecnie w barwy lotnictwa północno-wietnamskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

Znowu po prośbie ...............

 

Poszukuję informacji na temat tego urządzenia zaznaczonego na zdjęciu:

 

9db9f25af6b9b8ac.jpg

 

Ustrojstwo nazywa się PDUA-3 i wraz z czymś co nazywa się KP-9 służy do sprawdzania i kalibracji całego układu pomiaru kąta natarcia samolotu. Czy ktoś z Was ma jakieś bliższe informacje na ten temat, może zdjęcia a może jakąś papierologię?. Będę wdzięczny za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudne pytania zadajesz Sprobuj moze na forum lotnictwo.net.pl. Jest tam wielu bylych i obecnych pilotow i mechanikow, wiec chyba najszybciej tam znajdziesz odpowiedzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zwykły kątomierz, zadajesz nim wychylenia nadajnika i tyle .Istnieje oczywiscie zależnośc od prędkości i wysokości gdzie czerwony sektor na wskazniku w kabinie pilota przemieszcza się , pokazywał/informował go o dostepnych katach natarcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja doskonale zdaję sobie sprawę z prostoty tego urządzenia. Poszukuję papierologii o nim ponieważ chcę poznać zależność pomiędzy wskazaniami UUA-1 a realnym kątem natarcia uzyskiwanym przez skrzydło. Na wskażniku w kabinie pilota jest pokazywany lokalny kąt natarcia dla miejsca zamocowania dajnika DUA-3. To że np. UUA-1 pokazuje krytyczny kąt 33 stopnie to nie znaczy że właśnie taki jest na skrzydle. Z punktu widzenia pilota nie ma to znaczenia, natomiast dla modelu lotu kolosalne. Zakładam, być może naiwnie, że w dokumentacji do tego urządzenia ta zależność może być opisana, w opisie aerodynamiki samolotu tej informacji nie ma. W moim przekonaniu 33 stopnie na UUA-1 to jakieś 23-25 realnego kąta natarcia, ale potrzebuje na to potwierdzenia w postaci oficjalnych danych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kat wzniosu skrzydła w 21 to minus 2 stopnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie: czy ktoś może wie jakim kolorem były pomalowane wnęki podwozia (oraz klapy od środka) polskiego MiGa-21Bis o numerze 0880?

Chodzi o egzemplarz którego malowanie znajduje się w zestawie MiG-21Bis ProfiPack Eduarda - ważne jest żeby uwzględnić że chodzi o okres w którym ten egzemplarz był pomalowany jak na zdjęciu (bez szczęk i tygrysiego ogonka):

 

camo-b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

"klapy od środka" hmmm. Możesz napisać lub wstawić fotkę o jaką część Ci chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daj meila to podeślę dwie fotki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, właśnie dostałem.

Dużo tam nie widać, ale wydaje mi się że klapy od wewnątrz nie są pomalowane - goły metal.

Za to główna wnęka chyba jest pomalowana szarym kolorem, choć nie wykluczam że to może być także spłowiały interior green.

Jeśli ktoś może to potwierdzić to będę wdzięczny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuu Solo w wątku o MiG-21 Mam nadzieję, że RS-2US o które pytałeś w sąsiednim dziale nie chcesz podwiesić pod Bis-a?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem taki plan, bo są ładne, ale okazało się że Eduard robi je bez kalkomanii, więc zrezygnowałem.

Podwieszę R-60 i być może R-3 lub R-13.

Co do samego MiGa - miałem go robić dla klienta, ale w końcu nic z tego nie wyszło. Sam pomysł takiego modelu tak bardzo mi się jednak spodobał, że chcę go zrobić.

Mam już sam model i tonę dodatków, ale moja wiedza o tej maszynie jest zerowa, więc teraz robię risercz w miarę skromnych możliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrób R-3R (te długie) i 2x R-60 na każdą stronę, taki standard dla bis. R-13M też może być. R-3S i RS-2US to rakiety starsze o generację i z tego co mi wiadomo te drugie nie dałoby rady nawet z bisów odpalić...

Share this post


Link to post
Share on other sites

R-3R nie zrobię bo Eduard nie ma ich w swojej ofercie, ale może w takim razie do R-60 dodam R-13M, bo te Edek robi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.