Skocz do zawartości

wiatrakowiec Cierva C.30


Gerd

Rekomendowane odpowiedzi

Jako pochodna zupełnie innego projektu w moje posiadanie wszedł wiatrakowiec Cierva C.30 firmy Azur.

f326039dbc020616.jpg

jest to koperacja francusko-czeska.

W środku short-run na obraz i podobieństwo MPM'u (35 cześci z szarego platiku w jednej ramce, 4 części z żywicy i przeźroczysty arkusik koszmarnie wytłoczonych owiewek.)

 

Ponieważ ekspolodował na forum temat 90-lat polskich skrzydeł uznałem, iż ową Ciervę zrobie w polskim malowaniu. Eksperymentalnej Eskadry Wiatrakowców 4 pułku lotniczgeo z Torunia (pozdrowienia przy okazji dla Ojca Dyrektora)

 

Literatura donosi, że ów statek powietrzny w wersji polskiej miał zaślepione (blachą lub sklejką) stanowisko pierwszego pilota, moja wersja buduje się właśnie w takiej konfiguracji.

 

0e54677d1096314c.jpg

 

wnętrze kabiny -prościzna, pokusiłem się tylko o dołączenie od siebie pasów przy fotelu pilota. Najwięcej pracy jest z wydobyciem cześci z ramki i doprowadzeniem ich od jako takiego stanu.

Sam modelik nie wymaga szpachlówki, a po złożeniu prezentuje się tak:

 

416de4cfd9d5a495.jpg

wirnik i śmigło nie są wciąż przyklejone

e36415c86866f1d0.jpg

 

punkt newralgiczny modelu to wirnik (z żywicy) i łopaty (z plastiku) połączene szczególnie nietrwałe wymaga wzmocnienia. Tu przed szpachlowaniem:

faad85382aeaa489.jpg

 

dalesze perypetie jutro.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu ojciec dyrektor - no może nie zupełnie ale też z grodu Kopernika.

fajny model, a czy może wiesz ile tych wiatrakowców było w Toruniu??

Jako ciekawostkę dodam że w Toruniu stacjonował również sterowiec LECH.

czekam na następne relacje z prac

serdecznie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek odpowiadam na pytania:

 

Model jest maleńki ma 9cm długości i 14cm średnicy wirnika.

 

Lotnictwo polskie dysponowało 1 egz. wiatrakowca C.30 ( jak już koledzy podpowiedzieli) zakupionym przez Ministerstwo Komunikacji w 1934 roku. Sprowadzonym z Anglii do kraju przez ppłk. pil. Bolesława Stachonia. Zamierzono zbadać jego przydatność przy wdrażaniu koncepcji wycofania przestarzałych balonów obserwacyjnych jako ogniwa korygowania ognia artylerii. Testy wypadły niespecjalnie i zarzucono pomysł dalszych zakupów.

 

„Ojcu Dyrektorowi” (vader9) polecam książeczkę (raptem 92 str) Kazimierza Sławińskiego „Lotnisko Toruńskie 1920-1945” Warszawa 1983 (z serii Biblioteczka Skrzydlatej Polski nr20) z owym Lechem na okładce. Wiele ciekawostek w tym szkice lotniska.

 

Teraz o budowie:

Zestaw zawiera kalki ze wzorem 4 malowań:

1. francuskiej marynarki wojennej 1938-39

2. RAF 1943

3. hiszpańskich sił powietrznych

4. lotnictwa czechosłowackiego

z resztą moim zdaniem atrakcyjne.

 

cffdd0acc32e7a13.jpg

 

Jako, że nie są znane zdjęcia C.30 w polskim wojskowym malowaniu, pozostaje wymalować owo SP-ANN. Kalki do takiej wersji w dwóch skalach na jednym arkusiku (1:72 i 1:48), jak już padło na forum- dawno temu, wyprodukowała firma NORD EAGLE

 

9dfbbba702eaa6ff.jpg

 

Dobrzy ludzie (krystek), dali na wzór pół takiej kalki (1:48).

Mam i szanuję!

Postanowiłem, że: - jako podkład cały model dam na biało (Humbrol 130- póżniej wykorzystując podkład jako kolor znaków rejestracyjnych), a następnie nałożę samodzielnie wystrugany szablon. Litery kodowe mają rozmiary 3x4 milimetry, co rozmiarem i kształtem przypomina czcionkę Arial 16. Wydrukowałem na folii samoprzylepnej ORACAL. Podobnej do tej, jaką sprzedaje Montex i jak widać już zacząłem wycinanki łowickie.

 

4afc65888f4090b2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hello,

Some books were edited in france about Cierva-Avro C30.

Reading a book about C30 with photos , I see that one aircraft n°745 from Avro (G-ACYP) was tested in Poland, he was flied by Plk. Boleslaw Stachon durinf 2000 km to Torun (he was commander of 4Th Aviation Regiment).

Then it was SP-ANN till 24/10/36 and was tansferred to experimental autogiro squadron formed within 4th for test and training in order to be used for artillery fire support. Army was never convinced by autogiro, so this one was alone, due to lack of communication with ground when flying.

So it was sold in '38 to Aeroklub Pomorski in torun in oerder to fly till WWII.

This SP-ANN was painted in dark blue with white-grey immatriculation.

 

It looks great at 72 scale!!

Nono

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I've found information about C.30 in polish books, but I didn't know anything about painting. There are only black and white pictures. Polish sources say it could be Polish Khaki (Pactra or Humbrol 26). I also supposed "RAF green" (Humbrol 30) -cause autogyro was bought in England -and white registration signs. If you have such books I'm really interested in it. Send me please, link to a bookstore or give titles and names of authors. Thanks for info!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

This SP-ANN was painted in dark blue with white-grey immatriculation.

 

It looks great at 72 scale!!

Nono

 

Hi,

 

Wasn't the painting of SP-ANN in standard C.30 dark green colour? Like this one:

c30-c7.jpg

 

Can you please give some source please?

 

GERD There are two useful books in french:

 

arton182.jpg

 

arton183.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś potrzebuje kalki do polskiej Ciervy, to informuję, ze mogę je Wam dać Za free. Mam chyba z 20 kompletów albo i więcej. Robił je mój znajomy, więc 'trochę' tego mi zostało, hehe

08c4192264ec6e05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I have got the second book "la cierva autogiros" in french.

It shows black ad white photos, and color profiles.

Color of polish profile is blue, as several avro sold in Europe. This blue was clearly identified in north country of Europe , Suedish, lithuanie and danis and swiss.

It seems that your Avro aircraft was sold as civil one and never painted again, only received Sp-ann. So he seems to be dark blue as others countries and similar aircraft.

 

May be you've got better polish source in your country. But B&w photos seems very dark for kaki color.

 

The second book is available in Fance here, at TMA edition, a book and model shop in fact, http://www.aerostories.org/~aerobiblio/mot8.html

 

I can't copy these photos for forum, I'm sorry, due to copyright.

But mail me in private communication, I will answer you tomorrow.

Regards,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

here is ISBN code to buy this book on the back cover page....with idea of color!!

 

Regards

 

Many thanks!

 

Funny, the same Czech S8 is also blue on the book cover and on the picture put by me - green

 

HELLO is there anybody who remembers 1935 Warsaw Airshow?? ;)

 

Avi In this situation I would appreciate one decal set for a second SP-ANN modle in blue :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gotowy szablon nałożony na modelik. Literki "ANN" wycinało się bezproblemowo, ale "SP" dały mi popalić…

 

22766195149f25c0.jpg

 

A tyle porządnych kalek leży po próżnicy.

 

b8ec356f00d928cd.jpg

 

Teraz w obec wymiany zdań (w różnych językach) i sugestaich na temat koloru podsatwowego pozostała mi noc do przemyśleń. CDN...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważając „ciemnoniebieską” alternatywę sugerowaną przez kolegę nonoece, ostatecznie wybrałem Polish Khaki ze stajni Pactry lub jak kto woli Humbrol 26.

 

305c542642bd7ecd.jpg

 

w prawdzie tu i ówdzie wymagana jest pewna interwencja, ale to był mój pierwszy raz z samodzielnie wydłubanym szablonem

 

b90ef36543bfb747.jpg

 

Został jeszcze: wirnik, slinik, śmigło...ufffffff

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tym sposobem dotarliśmy do szczęśliwego końca:

 

 

d5eb032ea9b4d700.jpg

 

b4d1678507ebb963.jpg

 

natomiast jeśli któryś z Kolegów z swojej przepastnej szafie ma:

(Fine Molds FP16 1:72)

 

e78e80578107eecd.jpg

 

i nie widzi dla niego przyszłości z przyjemnością go uwolnmię od tego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie owiewki, czy aby za bardzo nie odstaje od kadłuba (po prawej stronie)? A poza tym fajne maleństwo

 

ps. Kayabę Ka-Go mam (nawet dwie sztuki), ale nie oddam Jedna z nich na dzień dzisiejszy prezentuje się tak:

5e4ef9038125bfcb.jpg

Jak widać do końca nie zostało już dużo, a drugą planuję w zrobić w plamiastym kamuflażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prawdzie to owiewka (owiewiewki bo w zestawie jest kilka) są najsłabszym jego punktem i wyglądją jak szyby pancerne tak na biedę z 5 cm. Pewnie trzeba będzie coś z tym zrobić.

A Ka-Go sympatyczna, szkoda że mnie masz trzech!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
Jeśli ktoś potrzebuje kalki do polskiej Ciervy, to informuję, ze mogę je Wam dać Za free. Mam chyba z 20 kompletów albo i więcej. Robił je mój znajomy, więc 'trochę' tego mi zostało, hehe

 

Zostały może jakieś jeszcze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 12 years later...

Tutaj znajdziesz dużo informacji na temat kolorystyki polskiej wersji CIERV-y - wynika z tego, że  latała u nas w kolorach oryginalnych (nienieski z  białymi lub srebrnymi napisami) z przemalowanym białym numerem a info w książce Kowalskiego i  ilustracja ze  z 1977r przedstawiającą zielone malowanie były błędne.    https://forum.odkrywca.pl/topic/769467-polska-cierva-c30a-sp-ann/page/6/#comments

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.