Skocz do zawartości

PZL-230 Skorpion-gdzie jest teraz?


artoor_k

Rekomendowane odpowiedzi

Ehhh no może jestem wybredny ale jakiś mały taki Pomyślę nad warsztatem Skorpiona w 1:48

 

Jak tak się zastanowić to Przód z F-16...silniki...no tu byłby problem ale z czegoś może udałoby się zaadaptować...reszta z płytek polistyrenu i kolejna wersja byłaby do zrobienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akurat tego typu samolot przydałby się naszemu lotnictwu w razie konwencjonalnej wojny...

a z kim te wojny konwencjonalne chcesz prowadzić??? i jeszcze większe pytanie o te drugie wojny .aktualnie prowadzimy zmagania w Afganistanie i raczej potrzebujemy tam innego sprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pytasz mnie o moje własne zdanie, to ze wszystkimi Takim już jesteśmy narodem, że przyjaciół wśród sąsiadów nie mamy

A co do Afganistanu... hmm... ciekawe jakie to my mamy tam interesy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim już jesteśmy narodem, że przyjaciół wśród sąsiadów nie mamy Smile

jak mnie pamięć nie myli to w nato i ue jesteśmy,a chyba sąsiedzi też.no i teraz my się kochamy wszyscy w europie,kurna czy ja złe info mam?

hmm... ciekawe jakie to my mamy tam interesy

w Afganie pytasz....hmmmm... no toć koalicyjnie walczymy z terrorystami by znów nam nowego jorka nie zaatakowali to nie wiedziałeś o tym? w telewizorni gadali kiedyś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniki od A-10 aż się proszą o zainstalowanie na Skorpionie Szkoda tego pomysłu... akurat tego typu samolot przydałby się naszemu lotnictwu w razie konwencjonalnej wojny...

 

Myślę że wzmacniając konstrukcję i zmieniając silniki oraz pewne elementy awioniki ze Skorpiona (w sumie szturmowca przecież) byłby całkiem dobry myśliwiec o dużym udźwigu.Jestem laikiem jeśli chodzi o konstrukcję i wymogi więc niech mnie ktoś skoryguje jeśli się mylę.Co z kolei prowadzi (przynajmniej wg mnie) do interesującego wniosku czyli jeden płatowiec za to wielozadaniowy w zależności od wyposażenia...Oczywiście mam na myśli wersję ostatnią z motylkowym usterzeniem płytowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w Afganie pytasz....hmmmm... no toć koalicyjnie walczymy z terrorystami by znów nam nowego jorka nie zaatakowali to nie wiedziałeś o tym? w telewizorni gadali kiedyś

 

Czyżbyśmy stali się kolejnym stanem w USA? Chyba coś mnie ominęło... jak do tej pory to wszystkie koalicje w których byliśmy, to były tylko na papierze... jakoś nie potrafimy wyciągnąć wniosków z historii... ale to nie miejsce na ten temat... koniec OT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.youtubelanka.com/video/SVnGF8XbgcA/Tribute-to-PZL-230F-Skorpion.html fajna animacja na temat Skorpiona.

 

PS:

 

Może przeznaczylibyśmy ten temat jako miejsce na wrzucanie informacji i zdjęć nt Skorpiona? Przygotowuję się do warsztatu Skorpiona w skali 1:48 (na początek pierwsza wersja z silnikami odrzutowymi) więc taki zbiór byłby jak znalazł...Informacje o projekcie już są (na skanach z "Lotnictwa"),zdjęć trochę też ale może ktoś jeszcze wygrzebie parę fotek? Sądzę że ten "samolot któremu podcięto skrzydła" zasługuje by mieć swoje miejsce na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jasne,że zasługuje sorki za dywagacje.są one trochę związane z projektem.może wielu się nie zgodzić ale dla mnie ten projekt wyglądał tylko dobrze na papierze.jeśli ktoś ma odmienne zdanie czekam na argumenty.ale takie sensowne a nie,że bo mu się podoba sylwetka.mi też się podoba ale to nie wszystko.kolega niech opisze może bliżej coś na temat tego projektu w 1:48

animacja niczego sobie właśnie ta wersja mi się podoba najbardziej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dywagacje jak najbardziej Po pierwsze primo,sądzę że taki samolot szturmowy byłby niezłym zastrzykiem dla rodzimego przemysłu.Przede wszystkim był niewielki a mimo to przewidywany udźwig był całkiem niezły. Nie chodzi mi tylko o kasę ale też o motywację.Konstrukcja mogła by być rozwijana i nawet jeśli pierwsza wersja (ten zmniejszony SR-71 ) byłaby średniofajna to zawsze można by było ją rozbudować tzn. najpierw zrobić demonstratora ale latającego a potem zorientować się co ( lub czy ) nadaje do rozbudowy.Rzecz jasna najpierw należałoby zrezygnować z w całości wychylanych zewnętrznych części skrzydeł bo to była przesada. Oczywiście prędkość przydźwiękowa (lub nad-,już nie pamiętam jakie żądania postawiono) i całą reszta (stealth itp.) były lekko absurdalne.Sądzę że wersja ostatnia (ta w CAD-zie) z płytowym motylkowym prezentowała już wysoki poziom technologiczny.Przede wszystkim należało go OBLATAĆ i zorientować się czy spełnia jakiekolwiek założenia a potem myśleć co dalej.Projekt zabito w zarodku...A w wielu krajach powstały samoloty których nie wdrożono...np amerykański XA2D-1 Skyshark.Taki demonstrator mógłby być też niezłym "poligonem" do dalszych doświadczeń.A działania takie jakie miały miejsce w przypadku PZL-230 zabijają polski przemysł lotniczy.Kiedy zbudowano u nas cokolwiek latającego dla wojska? W-3,SW-4 i chyba tyle...No i Bielik był jeszcze ale też ucichło.A że podoba mi się jak pieron to inna sprawa

 

Słowo na temat dywagacji...oczywiście że jest nad czym dyskutować ale pisanie że projekt nadawał się tylko i wyłącznie do piachu (bo takie opinie przeważają w każdej dyskusji jaką widziałem) jest przesadą.Sądzę że gdyby to maleństwo zostało oblatane (przynajmniej) to patrzenie na PZL-230 też by się zmieniło.Tak więc powstrzymajmy się od skrajnie skrajnych opinii bo absurdalne wymagania ówczesnych rządzących (a Ci nie należeli do najrozumniejszych) a możliwości samolotu to dwie różne rzeczy...Crustian piszesz że projekt wyglądał dobrze na papierze i ok...ale nie dostał szansy by zaprezentować się inaczej niż na papierze i pod postacią makiety...ciężko więc powiedzieć jaki byłby "w praniu".Może założenia "papierowe" okazałyby się trafne? Nie wiem czy znasz historię "papierowo-rysunkową" o Łosiu...Kiedy planowano jak rozmieścić bomby w komorach skrzydłowych to wzięto po prostu boczny rzut bomby w skali i wokół niej obrysowano profil skrzydła który zastosowano. Na próbach okazało się że Łoś jakimś cudem lata kilka kilosów szybciej wyżej i dalej bo przez przypadek zastosowano profil laminarny

 

Co do projektu 1:48...Nie będzie to wypisz wymaluj "Skorpion" ale coś zbliżonego...Przed wszystkim użyję kadłuba (2/3 kadłuba) z F-16 Italeri lub Mastercraft 1:48 i skrzydeł chyba też,skrzydłowych gondol podwozia z A-10 Zhengdefu (też 1:48) oraz silników z SR-71 1:72.Reszta od zera...zejdzie sporo szpachli ale mam zamiar zrobić wersję pierwszą(makieta 1:1) i ostatnią (co do ostatniej pomysłu nie mam...jeszcze) Będę się starał żeby zachować wymiary a kolejna rzecz ...Chyba kolega Fiedotow nabył ostatnio model Skorpiona w 1:72 firmy Accura na allegro Jeśli to czyta to może jakiś IN-BOX?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

W kwestii Skorpiona mam jeszcze jedno pytanie.Czy ktoś wie czy jest możliwość przyjrzenia się z bliska makiecie tzn wejścia do hangaru WAT na lotnisku Babice? Za dwa tygodnie jadę do Warszawy i obfotografowałbym ją sobie żeby zgromadzić dokumentację do modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Babice są w Krakowie, w Warszawie jest Bemowo (ul. Radiowa - hangaru nie da się nie zauważyć) A czy można wejść... teren niby wojskowy, ale jak to w Polsce... myślę że wystarczy mieć gadane. Tylko jest pytanie: jeżeli makieta poszła na alledrogo to czy stoi jeszcze na wacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No faktycznie... coś mi w tych Babicach nie pasowało ale od tygodnia biorę LEKI więc się może trochę mieszać ;) Co do samego Skorpiona jakoś sam napaliłem się na robienie jego modelu, ale chcę go zrobić w ostatniej planowanej wersji (czyli tej po makiecie, która była już chyba tylko jako model do dmuchania w tunelu). Będę robił go od podstaw z kawałków polistyrenu a za wzór wezmę model papierowy firmy FlyModel nr 77. Jako że samolot nigdy fizycznie nie istniał będzie tu duuużo miejsca na własną radosną twórczość. Mam tylko wątpliwości jeżeli chodzi o kokpit. W zamieszczonych skanach artykułów (z 1995r.) jest napisane, że drążek sterowy ma być po prawej stronie jak w F-16. We wspomnianym przeze mnie modelu jest on umieszczony centralnie. Nie wiem na czym opierał się autor modelu i co ma na swoją obronę, ale ja chyba jednak umieszcze drążek po prawej. Co wy na to?

Poniżej rysunek z instrukcji FlyModel i wygląd części:

a23504095fcd7b9bm.jpg 021cb02cbff44975m.jpg

A tutaj moja wizja tablicy przyrządów. Nie umieściłem na niej "drobnicy" typu przełączniki czy lampeczki. Czy myślicie że może to mieć coś wspólnego z planowanym samolotem? Ewentualnie jeżeli ktoś posiada jakieś bliższe informacje na ten temat (rysunki/opis) to proszę się nimi podzielić. Pozdrawiam!

a90111c69fdcca6bm.jpg

Wszelkie sugestie mile widziane!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przedstawiono chyba nigdy kabiny ostatniej wersji Skorpiona więc radosna twórczość mode on ale moim zdaniem można oprzeć się się na Eurofighterze i nowszych wersjach F-16 Też będę męczył ostatnią wersję tyle że z usterzeniem płytowym motylkowym...Użyję jakiegoś taniego Eurofightera ,może F-22,kawałków A-10 i dużo styrenu i szpachli. Co do drążka to obstawiam opcję "po prawej stronie kokpitu".Dlaczego? Wystarczy popatrzeć na pierwszą odrzutową wersję tego samolotu...kadłub żywcem wyjęty z F-16 a jak tam jest z drążkiem to wiadomo Zresztą...jak tylko zacznę męczyć pierwszego Skorpiona to ruszę też z relacją

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Ostatnimi czasy wziąłęm się za produkcję tego potworka w 1:72... na chwilę obecną mam coś takiego:

e028a4ee8554286bm.jpg c0207a3bf36d3e9dm.jpg

Wykorzystałem polistyren i duuuuużo szpachli. Do końca jeszcze mi sporo zostało ale jak skończę to założę galerię.

A może któryś z szanownych kolegów modelarzy ma na zbyciu złom modelarski w postaci 2 silników od A-10 w skali 1:72 (tudzież inne które by się nadały)? Chętnie przygarnę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Ostatnimi czasy wziąłęm się za produkcję tego potworka w 1:72... na chwilę obecną mam coś takiego:

e028a4ee8554286bm.jpg c0207a3bf36d3e9dm.jpg

Wykorzystałem polistyren i duuuuużo szpachli. Do końca jeszcze mi sporo zostało ale jak skończę to założę galerię.

A może któryś z szanownych kolegów modelarzy ma na zbyciu złom modelarski w postaci 2 silników od A-10 w skali 1:72 (tudzież inne które by się nadały)? Chętnie przygarnę...

 

Kurcze , kilka miechów temu pozbyłem się mojego Academowskiego A-10. Szkoda , mógłby być dawcą silników. Model zapowiada się łądnie ale mam wrażenie że dziób jest za obły. Męczę też Skorpiona ale w takiej samej wersji jak makieta. Połączyłem strzępy SR-71 z przodem od F-16 i teraz docinam do kształtu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.